Hjelp til start "pakke"

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Post Reply
yzfknight
Posts: 2
Joined: 29 Mar 2013 00:41
MC: YZF-R125

Hjelp til start "pakke"

Post by yzfknight »

Hei, skal nå etter sommeren begynne å kjøre lett mc.
Vet at man må ha det obligatoriske av kjøreutstyr for å kjøre opp: Hjelm, støvler, dress/jakke&bukse og hansker.
Noe av det jeg lurer veldig på er dette med MC-støvler. Er det slik at man må ha MC støvler eller funker det med alle sko som dekker ankelen. Vet jo at det er smartest med ordentlig MC-støvler, spesielt på langturer, men bare lurte på dette generelt.

Det andre jeg lurer på er om noen ha erfaringer fra om det er best med heldress eller med separat?

Håper noen kan hjelpe meg med dette, også må jeg beklage om noe i tråden er feil, er nykommer
Robin79
Posts: 64
Joined: 03 May 2012 18:44
MC: Yamaha YZF600 Thundercat 2000mod
Location: Frekhaug

Re: Hjelp til start "pakke"

Post by Robin79 »

Jeg ser ingen problem med å kjøre med vanlige sko, men det er jo det med mc sko/støvvler at de er mye stivere enn vanlige sko, og gir derfor bedre støtte rundt ankler. Samt at noen modeller har diverse beskyttelser, som tå og legg beskytter, men det kommer jo an på hvilke sko du kjøper. Finns så masse forskjellig.

Når det kommer til dressen, så kommer det bare an på hva du selv liker. Men obligatorisk utstyr etter min mening er ryggskinne. Samt at du ikke invisterer i det billigste utstyret. Spesiellt om du velger cordura eller annet stoff kjøreutsyr. Jeg personlig sverger til skinn, det kommer av en jeg kjenner som jobbet på St.Olav Hospital som har fortellt meg om diverse mc ulykker han har sett, og da går det desverre igjen at de som har brukt det billigste utstyret av cordura ol. har mye større skader enn de som bruker skinn. Billige stoff klær har en lei tendens til å brenne seg fast i huden om du seiler bortover asfalten, da blir skade omfanget større, mens med skinnklær så er det "bare" slag og knusningskader ved ulykker. Men helt klart, du får dårlig skinn utstyr også.

Så mitt råd er å bruk litt penger på utstyr, om du bruker noen tusen mere enn du tenkte så er det en god invistering likevel om uhellet skulle være der.
-X- -98 Yamaha XJ600 Diversion
Nå: 2000, Yamaha YZF600 Thundercat
Post Reply