Kjøp av kjøreutstyr

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Post Reply
meitemark
Posts: 136
Joined: 01 May 2007 15:51
MC: Yamaha Fazer 600 1998

Kjøp av kjøreutstyr

Post by meitemark »

Hei Godtfolk!

Jeg er nå i den situasjonen at jeg skal kjøpe meg nytt kjøreutstyr, jeg har lite/ingen erfaring med kjøreutstyr fra før av (da jeg har lånt før).

I hjelmkategorien har jeg vurdert 3 hjelmer (2 av dem er fysisk prøvd).

Hjelm #1:

Arai RX-7
Image
Kjenner ikke til denne hjelmen, forutenom at den satt godt på hodet og jeg kjenner til merket. Det vil si at jeg er kjent med at det er en veldig trygg hjelm.
Samtidig påstår selgeren hvor jeg har prøvd denne, at den holder oppimot 7 år (sant ? usant ?)



Shoei RX-1100
Image
Syns at denne hjelmen ikke satt så godt på hodet, men en jeg kjenner påstår at denne hjelmen former seg etter bruk og vil bli mer behagelig etterhvert. Samtidig påstår selgeren at denne har en helt fantastisk ventilasjon og et bra visirsystem som har en slags "låse" mulighet, hvor den tetter helt rundt visiret (dvs 0! dugg)



Reevu MSX1
Image

Har hørt om denne hjelmen gjennom en kamerat, han har ikke prøvd den selv. Jeg leser dog god kritikk om den, og at den har en god pris. Sikkerhet bekymrer meg ikke så mye, da jeg leser at den tilfredstiller europeiske krav (regner da med at den er sikker nok.. HVIS noen kan avkrefte dette, vennligst gi beskjed ! )

Det som jeg syns er mest spennende med denne er at den har et speilsystem, som fungerer som et midtspeil i en bil. Syns også at det er en fin hjelm. Det som holder meg fra og kjøpe denne, er 3 punkter.

* Intercom integrasjon (er det enkelt)
* Passform (er det formskum? og fungerer det?)
* VENTILASJON (Jeg kjører langt og det er derfor viktig med god ventilasjon).

Når det angår jakke og bukse så har jeg fått et tilbud på alpinestars jakke og bukse til 6500,- (kjenner ikke til merket, men har hørt det er bra) innvendinger?

Jeg har bestemt meg for et par spidi hansker, som var helt FANTASTISKE. Og jeg har hørt at spidi er et bra merke. Burde jeg heller gå for spidi som jakke og bukse? Har ikke prøvd det enda, men alpinestars satt iallefall veldig godt.

Hvis dere har et tips til en veldig bra ryggskinne under 1300,- så gi meg en lyd, hvis ikke så har jeg bestemt meg for en :)

Hva sko angår, har jeg ikke peiling. Vennligst gi meg noen tips her!

Takk på forhånd, og til informasjon så kjører jeg en Yamaha Fazer 600cc! (Ønsker helst og gå for et nøytralt antrekk)
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Kjøp av kjøreutstyr

Post by supermons »

Har hørt mye skryt av Arai-hjelmen, flere på forumet har den. Søk litt, så finner du en del info.

Har Shoei selv, og pinlock-systemet funker veldig bra mot dugg. Jeg ville nok gått for en av disse to, og ikke den tredje. Viktig at den er behagelig å ha på.

Alpinestars er bra saker, bare å gå for den om den sitter godt :)
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Kjøp av kjøreutstyr

Post by RockeRolf »

Min erfaring er at enten har du Arai-hode eller så har du Shoei-hode.
Jeg har prøvd meg på den der "den former seg etterhvert" teorien, og den er absolutt ikke å anbefale.
Når du tar på deg en ny hjelm skal den sitte trangt, men godt. Du skal kjenne at hjelmen er riktig til ditt hode.
Kjennes hjelmen ubehagelig, trykker den mot f.eks. kinnben, øyenbryn og eller andre steder bør du virkelig tenke deg godt om.
Når det gjelder kvalitet på Arai og Shoei er det ingen ting å lure på.
En hjelm holder sikkert i 7 år om man behandler den som glass mht. å utsette den for støt. Men det virker som en litt tullete uttalelse fra selger.

Subjektiv anbefaling på ryggskinne: Halvarsson Track. Testvinner gang på gang. Eneste bakdelen jeg kan komme på er at den veier litt mer enn snittet.
http://www.jofama.se/motorcycle_wear/ca ... netest.pdf

Støvler jeg vil anbefale er TCX. Om du ikke MÅ ha flashy racingstøvler så er disse i linken fine. Vanntett så det holder. Og det er viktig. Er man kald og våt på beina er man ikke mye til sjåfør.
http://www.24mx.no/mc/p/mc-stovel-tcx-a ... -tcx/s705/
Tidligere laga de mer racingprega støvler med GoreTex, men de er utgått. Synd, for det var knallstøvler. Har mine ennå, og de er like tette og fine som da de var ny. Til tross for mye mishandling både på bane, veg og utenfor begge.

En, for meg, viktig faktor mht. støvler er at de skal ha snørelukking (type sovepose) og IKKE glidelås!
En avslitt snor fikser man lett hvor som helst, men å være på langtur og oppleve at glidelåsen havarerer er et helvete. Det er uunngåelig at støvler går fulle av veistøv. Og veistøv er glidelåsens verste fiende.
meitemark
Posts: 136
Joined: 01 May 2007 15:51
MC: Yamaha Fazer 600 1998

Re: Kjøp av kjøreutstyr

Post by meitemark »

Takk for svar!

Arai-hjelmen satt bedre på hodet enn Shoei'en, det som var forskjellen var at shoeien "dytta" inn kinnbena mine, jeg har hørt at det er formskum i den. Men etter råd fra deg supermons, så blir nok den noe uaktuell da! Da står jeg igjen med Arai og Reevu, jeg er ikke helt klar for og gi slipp på reevu'en før jeg har fått et skikkelig inspill her.

Alpinestars drakten jeg prøvde hos forhandler var veldig godt og satt veldig godt, det som er viktig for meg er at den er vantett og at det er plass til en ryggskinne under :).

Takk for inspill på støvler, personlig liker jeg veldig godt glidelås-lukke støvler. Dette bruker jeg på jobb, men etter kommentaren din så blir glidelås helt uaktuelt!


Jeg er også veldig glad for at jeg fant http://24mx.no/ i tide, her var det jo kjempepriser og et godt utvalg! :)

Og det at jeg ville finne ryggskinne til under 1300,- handler ikke om avkortning på sikkerhet, men heller det at jeg har funnet en veldig trygg ryggskinne til denne prisen. Halvarsson track skal absolutt vurderes, da det virker som en solid ryggskinne. Kan faktisk være den jeg allerede har snust litt på! (husker ikke navnet)

EDIT:

Da har jeg fått informasjon ifra et Billingstad Motorcenter ang. denne Reevu hjelmen, de solgte den før.

På alle måter så tilsvarte denne Arai og Shoei hjelmene på alle måter, det som bekymrer meg mest da er hvordan den passer. Vi har jo angrerett på internett også, sitter her og lurer på om jeg bare skal gå for en slik og ta kjangsen.

jeg vil jo tro at uttalelsen til han på motorcenteret er rimelig nøytral i og med at de ikke selger dem lenger.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Kjøp av kjøreutstyr

Post by supermons »

Begge mine støvlepar har glidelås, men der ligger mesteparten av glidelåsen under en flik som festes med spenner. Tipper de er litt mindre utsatt for veistøv og annen dritt da. Da vil du jo også kunne spenne igjen skoene hvis glidelåsen er gåen.

Men så har jeg racingsko og crossko, så hvis du ser etter mer touring vil nok ikke det nødvendigvis stemme.
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Kjøp av kjøreutstyr

Post by RockeRolf »

En kamerat har denne hjelmen liggende. Han var storfornøyd inntil det var dags for utskifting. Da bytta han til en eller annen sportslig BMW hjelm.
Jeg syntes hjelmen så ut til å være veldig bra rent kvalitetsmessig. Interiør, lakk visir etc. Men for meg så er den aaalt for tung (1800-1850 gram) samt at den der hurtiglåsen er uaktuell for min del. Jeg sverger til DD lås.
Det å handle hjelm uprøvd er nei-nei. Ihvertfall om det er et merke du ikke har hatt på hodet, overhodet. Kanskje passer den ikke skallen din i det hele tatt? Går vel greit om du handler fra norsk forhandler og han kan tilby en annen hjelm du veit passer, men retur og reklamasjon via post over landegrensene er bare en masse hazzle og penger ut av vinduet.

Edit. Har kikka litt rundt på nettet, og det ser ut som om at denne hjelmen blir vanskeligere og vanskeligere å skaffe. Dem du har snakka med var vel de siste som førte denne i Norge. Ser ut som om at den er på vei ut i andre land også ut i fra enkelte forum der hjelmen diskuteres. Kan tyde på at deler/visir kan bli en potensiell utfordring fremover?
meitemark
Posts: 136
Joined: 01 May 2007 15:51
MC: Yamaha Fazer 600 1998

Re: Kjøp av kjøreutstyr

Post by meitemark »

Hei!

Takk for svar, denne hjelmen er uaktuell nå av to grunner:

1. Jeg prøvde og prate med importøren, lat kar som egentlig ikke var klar for og selge noe som helst. Jeg kunne bare følge med på nettsiden så kom det noe etterhvert, i februar kanskje.

2. De har sluttet med helhjelm og gått over til halhjelm (not happening).

Så denne er utenfor sjiktet nå, forøvrig ser du til og gå i denne her dur nå:

Hjelm: Arai
Ryggskinne: usikker på produsent
Jakke/Bukse: Spidi
Hansker: Spidi
Sko: Trexxsport (litt åpen her enda)

Takk for hjelp, har dere noe og skyte inn, så gi bare beskjed! :) Jeg er iallefall beinklar til sesongen nå!
Gammelgutt
Posts: 152
Joined: 24 May 2009 20:29

Re: Kjøp av kjøreutstyr

Post by Gammelgutt »

Har støvelpar nr4 nå. Har forsøkt Lindstrands touring, måtte reklamere etter et år, da lakk de som to gamle trau. Det samme med et par andre støvler. Har nå Prexport touringstøvler, og de holder tett og er behagelige. Bruker str 42 i sko men kjøpte str 44 i støvler. Du bør regne med et nr større enn vanlig pga. membranet. Bruker et par tykke såler inni sammen med tynne sokker om sommeren. Tar ut sålene om det er kaldt og kan bruke et par tykke sokker i tllegg.
meitemark
Posts: 136
Joined: 01 May 2007 15:51
MC: Yamaha Fazer 600 1998

Re: Kjøp av kjøreutstyr

Post by meitemark »

Hei! Kjøreutstyret jeg gikk for er som følger:

Hjelm: Arai Chaser V svart
Jakke: Alpinestars
Bukse: Yoko
Hansker: Spidi
Sko: Forma

Veldig fornøyd :)
Post Reply