Beskyttelse fra Biltema

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Eivind
Posts: 35
Joined: 26 Jun 2009 09:22
MC: CB 500

Beskyttelse fra Biltema

Post by Eivind »

Hei!

Kjøpte meg kjøredress på Biltema i går. Syntes den så bedre ut "live" enn på bildet http://www.biltema.no/products/producti ... mId=152907 Men beskyttelsen sitter litt "slaskete" i foret synes jeg. Er dette vanlig på tekstildresser, eller er det BTdressen som er spesielt dårlig? Noen erfaringer?

Lurte på å kjøpe en beskyttelsesjakke samme sted til 599,- og bruke denne under jakka. http://www.biltema.no/products/producti ... mId=142541 Noen som kjenner til dette produktet?

Mvh Eivind
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Beskyttelse fra Biltema

Post by tshansen »

Beskyttelsene sitter ikke like godt i en tekstil dress som i en skinndress! Der er mye mere rom for beveglese.

Jeg har ingen erfaring med kjøreutstyret fra biltema, men jeg må si jeg er litt skeptisk! :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Beskyttelse fra Biltema

Post by knetrom »

Er ryggskinnen i den brynjen den samme som den løse ryggskinnen de har? For den løse knakk og ble underkjent i Bike sin test av ryggskinner i fjor!
Eivind
Posts: 35
Joined: 26 Jun 2009 09:22
MC: CB 500

Re: Beskyttelse fra Biltema

Post by Eivind »

LordShaft wrote:Jeg har ingen erfaring med kjøreutstyret fra biltema, men jeg må si jeg er litt skeptisk! :-k
Det ble jeg også. Leverte inn dressen dagen etter, og fikk pengene tilbake. Nå blir det kjøredress fra Bullfighter, egentlig ikke så mye dyrere, men forhåpentligvis en del bedre :)

Takk for hjelpa!
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Beskyttelse fra Biltema

Post by tshansen »

No skal jeg ikke si at bullfighter er noe bedre enn biltema sitt utstyr! Jeg har ikke erfaringer med noen av de. Det er en del på forumet med bullfighter utstyr som sikkert kan lufte sine erfaringer så langt.

Det er jo forsåvidt ett billigmerke dette også. Men det har vist seg at pris er langt ifra synonymt med god kvalitet siste årene. Så håper du har gjort ett godt kjøp og kan kjøre rundt å føle deg trygg.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Beskyttelse fra Biltema

Post by Lord Erik »

Tekstil vil alltid være litt mer løs enn f.eks skinndress, men i min erfaring er det store forskjeller ute å går. På min Frank Thomas jakke er beskyttelsene "all over the place", mens på Dainesejakken min sitter beskyttelsene mye bedre. Nå har jeg heller ingen erfaring med Biltema sine MC-produkter, men jeg har erfaring med mange av de andre produktene deres og jeg pleier derfor å stille meg skeptisk til å kjøpe ting som jeg syntes det er viktig å ha tillit til.
User avatar
Galilee
Posts: 933
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Beskyttelse fra Biltema

Post by Galilee »

Jeg har ikke erfaringer med Biltema eller Bullfighter, men har prøvd å skli på asfalt med en corduradress fra Bullson.

Stoffet og sømmer holdt bra, men beskyttelse av typen 'liggeunderlag' har ingen funksjon i det hele tatt, ikke til hjelp ved første kontakt med asfalten, og ble fort slitt bort, og smeltet rett og slett.

Skal du ha billig dress, så vil jeg råde deg til å supplere med ordentlig beskyttelse som sitter rett på kroppen. Tilogmed ski og skateboard beskyttelse vil jeg tro er bedre enn sånne skumplastputer.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Beskyttelse fra Biltema

Post by maelling »

http://www.biltema.no/info/news_b.asp?i ... mId=155469

"Biltemas hjelm er bedre enn dyre alternativ

Det svenske forbrukermagasinet PLUS som tilsvarer FBI i Norge har foretatt en test av hjelmer som ble gjennomført av Sverige Tekniske Forskningsinstitutt. Det ble testet tre hjelmer en fra Biltema til 599,-, en fra Lidl for kr 449,- og fra Nolan til kr 3.650,- som også en av Sveriges mest solgte hjelmer. Testen gikk ut på hjelmens evne til å tåle slag og støt noe som er et viktig sikkerhetsaspekt.

Resultat av testen var at Biltema og Lidl sine hjelmer fikk godkjent - men Nolan sin hjelm fikk ikke godkjent! "

Det skulle i allefall ikke være noe i veien med biltemas hjelmer : )
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Beskyttelse fra Biltema

Post by knetrom »

De testet også hjelmene på andre steder enn de standard måleplassene, for å se om de jukset seg til gode testresultater, og det var det ingen av de som gjorde. Den hjelmen fra Nolan hadde innebygget solvisir, og det fikk skylden for at hjelmen ga etter. (Først nå trykket jeg på linken og så at filmen jeg så ligger på siden der). Så en hjelm fra Biltema skal det ikke være noe i veien for å ha, selv om den nok hadde vært en ekstrahjelm om jeg hadde kjøpt en..
User avatar
Shortybebeh
Posts: 3456
Joined: 26 Apr 2005 12:13
MC: Rød Ducati Monster, 1998 mod. Gått 29 000 km da den ble kjøpt.
Jeg fikk lappen 06.09.07!
Location: Skjetten
Contact:

Re: Beskyttelse fra Biltema

Post by Shortybebeh »

Jeg har tryna i skinndress fra Bullfighter. Gikk fint det!
Første som røyk på den dressen var glidelåsen, men den koster det jo bare 300 kroner å bytte.
Komforten på en bullfighter i forhold til en dainese (som er det eneste jeg kan sammenligne med!) er vesentlig bedre.. Innerforet er mye bedre, det flytter seg ikke så lett og er både kjøligere og mindre grovt. Beskyttelsen i dainesen er sikkert bedre, men den sitter med borrelås i innerforet (som flytter seg konstant) så besyttelsen sklir rundt og føles bare irriterende.. Bullfighter sine dekker et større område og sitter fast innenfor innerforet, noe som er mye mer behagelig.
Aas salmakeri mente også at Bullfighter har fått unødvendig dårlig rykte, og når en som jobber med skinn sier sånt regner jeg egentlig med at bullfighter skinndresser er helt ok!

Stoffdresser? Nei takk.. En kamerat av Frode tryna i en skikkelig goretexdress, skled ikke langt, men det gikk hull på knærne i dressen.
I tillegg er det mye mindre behagelig å kjøre i synes jeg..

Lykke til med dress.
Death Is The Road To Awe.
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Beskyttelse fra Biltema

Post by knutk »

Min erfaring med skinndresser er begrenset, men har prøvd Bullfighters tekstildress. Komfor/passform var grei. Dressen var god å ha på. I tillegg var den vanntett. (stort sett)
I det hele tatt funket den greit, med et unntak. Den pustet ikke. Membranen slapp ikke fuktigheten ut, og selv i 15 varmegrader ble man svett.
Dressen ble kjøpt som første erfaring med tekstil, og prisen var helt grei.
Men etter noen år brukte jeg skattepengene på høsten og handla Rukka til rabatert pris. Annen pris, ja, og en annen verden.
Har sluttet å ta med regndress. Kjørt hele dager i tungt regn, og dressen holder deg knusktørr.
Du får det du betaler for.

Dersom budsjettet tillater kun det rimligste, greit nok, bedre med litt beskuyttelse enn ingen. Men har du råd, og ønsker tekstildress, er det min (om enn omdiskutert) erbødige påstand at INGEN dresser matcher Gortex dresser (flere av de anerkjente merkene har alternativ med Gortex membran) når det gjelder pusting og regntetning. Når det er sagt: I Norge blir det oftest ikke varmere enn at også andre membraner funker. Har venner som brukerfeks. Jofama/Hallvarson, hvor deres "Dryway" er navnet på membranen. I vårt klima ser det ut til å funke fint, og til en litt rimligere pris (men nevnte produkt er på ingen måte "billigvare", det er en anerkjent produsent med lang tradisjon). Det kan se ut som det er lettere å få membranen vanntett enn å kombinere tetthet med pusting.

Jeg mener derfor:
Billig er bedre enn ingenting, men betaler du mer, får du mer. Kan ta en stund før du oppdager det, men det siger på etterhvert.
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Beskyttelse fra Biltema

Post by Lord Erik »

Sier meg enig i den siste uttalesen din der knutk. Jeg tok lappen ved tidlig høst og det tok meg fram til sommeren etterpå før jeg fant ut at jeg svettet nok til å fylle en brønn i Frank Thomasen min. Nå har jeg kjøpt meg en Halvarssons Cobra, og er endelig behagelig! God lufting er viktig.
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Re: Beskyttelse fra Biltema

Post by ATWindsor »

maelling wrote:http://www.biltema.no/info/news_b.asp?i ... mId=155469

"Biltemas hjelm er bedre enn dyre alternativ

Det svenske forbrukermagasinet PLUS som tilsvarer FBI i Norge har foretatt en test av hjelmer som ble gjennomført av Sverige Tekniske Forskningsinstitutt. Det ble testet tre hjelmer en fra Biltema til 599,-, en fra Lidl for kr 449,- og fra Nolan til kr 3.650,- som også en av Sveriges mest solgte hjelmer. Testen gikk ut på hjelmens evne til å tåle slag og støt noe som er et viktig sikkerhetsaspekt.

Resultat av testen var at Biltema og Lidl sine hjelmer fikk godkjent - men Nolan sin hjelm fikk ikke godkjent! "

Det skulle i allefall ikke være noe i veien med biltemas hjelmer : )
Er ikke så lett å bli klok på slike tester, samme hjelm fra Nolan får enst beste score i storbritannias hjelmtester:

http://sharp.direct.gov.uk/search/details/?id=118

AtW
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Beskyttelse fra Biltema

Post by tshansen »

Hvordan i ##¤"!# er det mulig :shock:

Er det ikke visse metoder en må følge når en tester hjelmer? :-k Hva betyr dette? At denne testen er tull? eller den forrige? Er de testet på forskjellige måter? hmmm,,, jaggu ikke lett å bli klok på.

Takk for link by the way!

Ser også at arai kommer bare middels godt ut, men AGV har flere hjelmer som får 5 stjerner... Shoei lå jevnt over med 3 stjerner.. :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Beskyttelse fra Biltema

Post by tshansen »

I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply