Den store fototråden
Re: Den store fototråden
Har laget et lite eksempel her for hva som kan gjøres med en RAW fil tatt rett fra i dette tillfellet iPhone 15 Pro Max.
Under ser man tre versjoner av bildet jeg har testet. Det første bildet er slik kamera sensoren så motivet før telefonens software tok over:
De fleste vil aldri se et bilde som dette rett fra telefonen da telefonen aldri viser dette. Derimot er det dette man får hvis man åpner filen i feks. Lightroom og fjerner alle RAW innstilinger gjort av telefonens software: Neste bilde viser hvordan telefonen viser deg bildet på skjermen. I utgangspunktet et typisk mobilbilde: Her har du et bilde som jeg selv har redigert og som ligner mer på det jeg faktisk så: Som man ser så kan man redigere bildet ganske drastisk når man tar bilde i RAW uten kvalitetstap. Her har jeg bare dratt i noen spaker. Ikke noe fancy redigering overhodet.
Under ser man tre versjoner av bildet jeg har testet. Det første bildet er slik kamera sensoren så motivet før telefonens software tok over:
De fleste vil aldri se et bilde som dette rett fra telefonen da telefonen aldri viser dette. Derimot er det dette man får hvis man åpner filen i feks. Lightroom og fjerner alle RAW innstilinger gjort av telefonens software: Neste bilde viser hvordan telefonen viser deg bildet på skjermen. I utgangspunktet et typisk mobilbilde: Her har du et bilde som jeg selv har redigert og som ligner mer på det jeg faktisk så: Som man ser så kan man redigere bildet ganske drastisk når man tar bilde i RAW uten kvalitetstap. Her har jeg bare dratt i noen spaker. Ikke noe fancy redigering overhodet.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
RAW editering av Samsung's DNG filene støttes ikke av DXO PhotoLab 7.1 så måtte over i gamle Lr6 som ikke hadde problem med å lese formatet - og det var absolutt litt mer å få ut av disse.
Ble sånn brukbart... hendigheten ift å alltid ha mobilkamera for hånden er det som gjør det bra. Et kamera med passende objektiv og stativ vil ta bedre bilder.

Ble sånn brukbart... hendigheten ift å alltid ha mobilkamera for hånden er det som gjør det bra. Et kamera med passende objektiv og stativ vil ta bedre bilder.

Slå du ihjel insektet før du tok bildet?RuneMC wrote: ↑28 Nov 2023 10:50 RAW editering av Samsung's DNG filene støttes ikke av DXO PhotoLab 7.1 så måtte over i gamle Lr6 som ikke hadde problem med å lese formatet - og det var absolutt litt mer å få ut av disse.
![]()

Det gjør jo makrofotograferingen litt enklere

Men allikevel kan jeg ikke se at bildet her er 100% skarpt.
Men jeg fikk meg en liten latter nå altså

@Bjerknez Ja, dette er en som har tørket ca 6 mnd fra i sommer, så tror faktisk den har krympet litt i størrelse av tørkingen.
Var endel større en de vanlige vepsene (tror det er en geithams som er i full spredning i Norge igjen... men muligens en mer aggressiv variant enn den som var i Norge tidligere (dårlig nytt for biene i så fall)) , så tok vare på den. Har rett og slett samlet litt støv også ser jeg
Var endel større en de vanlige vepsene (tror det er en geithams som er i full spredning i Norge igjen... men muligens en mer aggressiv variant enn den som var i Norge tidligere (dårlig nytt for biene i så fall)) , så tok vare på den. Har rett og slett samlet litt støv også ser jeg

Hadde en Geithams i stua vi også i fjor sommer. Den var enorm. Jeg klinte til den med ei sammenkrøllet avis og da datt den først ned på vinduskarmen, men etter at jeg hadde gått tur med bikkja, så fløy den rundt i vinduet igjen....
Jeg klappet kjapt til den en gang til SKIKKELIG hardt, og da fløy den litt videre før den styrtet i parketten.
Hadde jeg vist den var så seiglivet hadde jeg tatt fram hagla.
Jeg klappet kjapt til den en gang til SKIKKELIG hardt, og da fløy den litt videre før den styrtet i parketten.
Hadde jeg vist den var så seiglivet hadde jeg tatt fram hagla.
Leverte bil på service på vei til jobb i dag og måtte ta bussen det siste stykket. Knipset dette bildet på vei til holdeplassen. Selvsagt med iPhone 15 pro Max.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
@Bjerknez Parerer med bilde fra min vei til jobben via Skøyen stasjon av S23 Ultra

Tipset er ellers Super Permetrin - et par spray med den og stikk av før ca 40 geithams som brummer som en bombefly-skvadron kommer seg ut av f.eks. ventilasjonskanalen som de har bygget bol i

Tipset er ellers Super Permetrin - et par spray med den og stikk av før ca 40 geithams som brummer som en bombefly-skvadron kommer seg ut av f.eks. ventilasjonskanalen som de har bygget bol i

- kvase
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 22 mod KTM 690 Adv R 22mod KTM 890 adv R 2025 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Knipsa dette med min ipone se på en kveld tur med hunden -siste se moddel-
også også topp moddelen til canon speil med div L objektiver/linser
Men i dag har jeg bare mobilkamera
dette på en annen tur
Jeg har altid vokst opp med foto og diverse foto utstyr fra barns bein av.også også topp moddelen til canon speil med div L objektiver/linser
Men i dag har jeg bare mobilkamera

Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Ja, det er noe eget med skikkelig fotoutstyr. det gir noen muligheter man ikke har med mobilkamera.
Men bildekvaliteten isolert sett fra en premium top end mobiltelefon tatt i RAW er helt på høyde med de dyrere speilreflekskameraene. Vertfall i dagslys.
Men bildekvaliteten isolert sett fra en premium top end mobiltelefon tatt i RAW er helt på høyde med de dyrere speilreflekskameraene. Vertfall i dagslys.

- ole m.
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Jeg må snart handle en ny pc, som skal brukes bla. til bildebehandling med Adobe Lightroom. En stasjonær pc er helt fint, den kommer til å stå på en fast plass hjemme.
Dette er kun et verktøy for meg, har liten interesse for pc-er, og derfor også liten kunnskap om hva som er riktige eller gode kjøp. Er det noen som kan sende meg i riktig retning, gjerne med link til aktuelle produkter?
Har en eldre skjerm, som jeg mener skal være grei nok fortsatt, men er åpen for forslag her også. Kanskje en pakke med pc, skjerm etc?
Dette er kun et verktøy for meg, har liten interesse for pc-er, og derfor også liten kunnskap om hva som er riktige eller gode kjøp. Er det noen som kan sende meg i riktig retning, gjerne med link til aktuelle produkter?
Har en eldre skjerm, som jeg mener skal være grei nok fortsatt, men er åpen for forslag her også. Kanskje en pakke med pc, skjerm etc?
Jeg har en 9 år gammel stasjonær pc som var ganske dyr når jeg kjøpte den. Tror jeg ga 30.000 for den. 2 stk. svindyre skjermkort koblet i SLI, 32GB ram og 4Ghz CPU og 1000W PSU etc. den funker like fint den dag i dag til bpde bilderedigering og 3D modellering i Fusion 360 og vil nok fungere i mange år til.ole m. wrote: ↑17 Jul 2024 17:30 Jeg må snart handle en ny pc, som skal brukes bla. til bildebehandling med Adobe Lightroom. En stasjonær pc er helt fint, den kommer til å stå på en fast plass hjemme.
Jeg tror ikke du trenger så kraftig pc til bilderedigering. Mye RAM er uansett kjekt og så klart må du ha SSD disker. En SSD disk som OS er i stallert og en eller flere SSD disker som bilder og annet ligger på. Kjøper du en ok i5/i7 CPU så er du i mål. Skjermkort er ikke viktig ved bilderedigering. Tror jeg.
Jeg redigerer raw bilder på en laptop jeg har i kjelleren også. En billig 6.000 kroners laptop med 4GB ram. Men det går litt tråkkere så klart.
Skal du drive med 3D modelleing og spilling på høyt nivå derimot krever det litt mer av hardwaren.
Jeg resigerer også bilder i raw med Lightroom appen på min iPad Pro uten problemer.
Når det kommer til PC så får du det du betaler for (så lenge du ikke blir lurt).ole m. wrote: ↑17 Jul 2024 17:30 Jeg må snart handle en ny pc, som skal brukes bla. til bildebehandling med Adobe Lightroom. En stasjonær pc er helt fint, den kommer til å stå på en fast plass hjemme.
For øyeblikket ville jeg anbefalt et system basert på AMD (forklart i kjøpetråden), heller enn Intel. Minimum 16GB Ram, ville anbefalt 32GB.
Dedikert skjermkort er ikke nødvendig, men ikke alle CPUer har integrert skjermkort som er brukbart.
Ville gått for en grei SSD som system/arbeidsdisk, og enten en HDD eller NAS for langtidslagring av bilder. Aner ikke hvor mye du ser for deg å ta vare på, så må nesten regne litt selv.
Antar det å bygge selv ikke er av interesse, så kan anbefale å ta noe som passer ditt budsjett og behov herifra: https://www.komplett.no/brand/komplett- ... 0%C2%A7AMD
Ang skjerm så kommer det veldig ann på hva du har i dag, og hvor viktig det er for deg at fargene er korrekte. Med 9 år gammel så kan jeg anta at den trolig (om du ikke har kalibrert den) ikke er veldig nøyaktig lengre, men ikke alle bryr seg.
Om ny skjerm passer inn i budsjettet så er det bare å lese tester/karakterer herifra: https://www.rtings.com/monitor
Ellers, ikke spar penger på et greit tastatur og mus. Er tross alt det du skal holde i når du bruker dette. Trenger ikke gå for det dyreste, men en grei ergonomisk mus til 300-500kr burde en spandere på seg selv.
En ok PC fra rundt 8.000 kroner på komplett.no rekker. Derimot mener du bør satse på en høyoppløselig skjerm av god kvalitet. Disse kan fort koste nesten like kye som selve pc'en. Du MÅ ikke ha det, men Lightroom tar mye plass på skjermen og med større skjerm får du se et større snitt av bildet hvis oppløsningen er god.
Så fra 15.000 kroner inkludert skjerm bør du få noe som er ganske bra. Så lenge du ikke skal spille de råeste spillene eller drive mye med 3D tegning og modelering.
Vet ikke hva budsjettet ditt er, men jo mer penger du bruker nå, jo lenger kan du vente med å bytte ut utstyret.
Så fra 15.000 kroner inkludert skjerm bør du få noe som er ganske bra. Så lenge du ikke skal spille de råeste spillene eller drive mye med 3D tegning og modelering.
Vet ikke hva budsjettet ditt er, men jo mer penger du bruker nå, jo lenger kan du vente med å bytte ut utstyret.
- ole m.
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Takk for svar! Setter stor pris på litt veiledning her.
Spill på pc er ikke så aktuelt for meg, bruker spillkonsoll på tv-en til det. Det blir nok en god del bilder som skal lagres, da fotografering er en av mine store interesser. Må bare få ting opp å gå igjen, etter at jeg har flyttet til ny leilighet.
Da skal jeg lese meg litt opp på hva som tilbys på komplett.no, og se om jeg finner noe som kan passe.
Mulig jeg skal handle ny skjerm også, det var jo ikke avskrekkende dyrt med f.eks. ASUS ProArt Display PA279CRV, som de setter høyest for fotoeditering i testen det ble linket til.
En skikkelig mus er viktig ja, veldig enig i det. Sitter stort sett foran pc-en hele dagen på jobb, da er det viktig med utstyr som passer ergonomisk, også hjemme. Har også en skikkelig kontorstol her hjemme, for å få en god sittestilling.

Spill på pc er ikke så aktuelt for meg, bruker spillkonsoll på tv-en til det. Det blir nok en god del bilder som skal lagres, da fotografering er en av mine store interesser. Må bare få ting opp å gå igjen, etter at jeg har flyttet til ny leilighet.
Da skal jeg lese meg litt opp på hva som tilbys på komplett.no, og se om jeg finner noe som kan passe.
Mulig jeg skal handle ny skjerm også, det var jo ikke avskrekkende dyrt med f.eks. ASUS ProArt Display PA279CRV, som de setter høyest for fotoeditering i testen det ble linket til.
En skikkelig mus er viktig ja, veldig enig i det. Sitter stort sett foran pc-en hele dagen på jobb, da er det viktig med utstyr som passer ergonomisk, også hjemme. Har også en skikkelig kontorstol her hjemme, for å få en god sittestilling.
Skjermen der så bra ut
Angående PC så tror jeg det meste funker med Lightroom. Kjlrer som nevnt Lightroom på en billig laptop jeg betalte 6.000 kroner for i furtebua mi. Men selvsagt er en kraftigere pc mer responsiv og ønskelig. En entusiast ville nok brent av en god sum på en kanskje noe overdimensjonert PC som hadde vart i mange mange år. Men du kommer langt med en typisk stasjonær pc til 8-10 lapper + skjerm.
Min stasjonære PC har surret og gått i 9 år nå og den er fortsatt overkill til mitt bruk. Jeg kan til og med spille de nyeste spillene uten problemer og den takler 3D modelering etc. Den har like mye ram som PC'er i øvre sjiktet har i dag og skjermkortene jeg har er like gode som de som sitter i spillpc'er i middelklassen. Jeg er ganske sikker på at den pc'en holder koken i mange år til.

Angående PC så tror jeg det meste funker med Lightroom. Kjlrer som nevnt Lightroom på en billig laptop jeg betalte 6.000 kroner for i furtebua mi. Men selvsagt er en kraftigere pc mer responsiv og ønskelig. En entusiast ville nok brent av en god sum på en kanskje noe overdimensjonert PC som hadde vart i mange mange år. Men du kommer langt med en typisk stasjonær pc til 8-10 lapper + skjerm.
Min stasjonære PC har surret og gått i 9 år nå og den er fortsatt overkill til mitt bruk. Jeg kan til og med spille de nyeste spillene uten problemer og den takler 3D modelering etc. Den har like mye ram som PC'er i øvre sjiktet har i dag og skjermkortene jeg har er like gode som de som sitter i spillpc'er i middelklassen. Jeg er ganske sikker på at den pc'en holder koken i mange år til.