Den store fototråden

Har du noen artige filmklipp eller bilder, link til det her. Photoshoptråder er også velkommen her.
User avatar
RuneMC
Posts: 2013
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Den store fototråden

Post by RuneMC »

Sony RX-100 er det som blir med på flest turer (har også hatt A6000 og har EOS M6II, har Panasonic GX880) Tenkte EOS M6 m/22mm som arvtaker men blir for stort for jakkelomme og det mangler stabilisering i kamera og 22mm objektivet. Med 35mpix er det kritisk med stabilisering har jeg oppdaget. Ville også prinsipielt valgt bort Canon nå, da de har sendt advokatene på 3.dje parts objektiv produsent(er) - dvs forbud mot å lage objektiv til kameraene deres (!) #-o

RX-100 kort oppsummert: sylskarpt objektiv, god bildestabilisering, fine farger og store nok RAW filer til at du har noe å jobbe med.

Størtste utvikling i kamera skjer nå faktisk på mobil, ettersom det er der volumet er. Så en god kameramobil kan være bedre (...og blir ihvertfall alltid med på MC-turen)


Og sammenligning mellom noen topp-modeller
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Den store fototråden

Post by Trondgv »

Bikeridr wrote: 25 Sep 2022 22:23
Trondgv wrote: 06 Sep 2022 22:39 Her må jeg bare lese meg opp litt ja! Takk for tips!
Halloj, har du funnet deg kamera?
Vet du skrev "Sony" i hovedpreferansen, men her er jo et helt brukandes kamera til ca den prislappen du forespeilet deg. I tillegg med EF/RF adapter, så du kan ev. få kjøpt relativt billig EF-S optikk som da vil passe:
https://www.foto.no/canon/145217/canon- ... ef-adapter
Ikke enda, har vært på sykehuset den siste uken nesten med en nyfødt :plystre Tenkte jeg skulle få god tid på sykehuset for å sjekke litt, men neida :lol: Skal se litt på dette!!
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3183
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Den store fototråden

Post by Kant1 »

Trondgv wrote: 28 Sep 2022 22:37
Bikeridr wrote: 25 Sep 2022 22:23
Trondgv wrote: 06 Sep 2022 22:39 Her må jeg bare lese meg opp litt ja! Takk for tips!
Halloj, har du funnet deg kamera?
Vet du skrev "Sony" i hovedpreferansen, men her er jo et helt brukandes kamera til ca den prislappen du forespeilet deg. I tillegg med EF/RF adapter, så du kan ev. få kjøpt relativt billig EF-S optikk som da vil passe:
https://www.foto.no/canon/145217/canon- ... ef-adapter
Ikke enda, har vært på sykehuset den siste uken nesten med en nyfødt :plystre Tenkte jeg skulle få god tid på sykehuset for å sjekke litt, men neida :lol: Skal se litt på dette!!
Er det nå man skal gratulere? :D
Nå har dere årevis med nattevåk, bleieskift, oppkast og annen morro i vente :thumleft Så gratulerer så masse :smt007
En høy pris for å finne en anledning for kamerakjøp, men håper det er verdt det [-o<

beste hilsen fra Hardanger
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4548
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Den store fototråden

Post by Bikeridr »

RuneMC wrote: 26 Sep 2022 09:34 Ville også prinsipielt valgt bort Canon nå, da de har sendt advokatene på 3.dje parts objektiv produsent(er) - dvs forbud mot å lage objektiv til kameraene deres (!) #-o
Så du synes det er greit at 3.parts produsenter tramper på patentrettighetene?
Forøvrig har de ikk forbudt produsenter å lage optikk for R-mount, de nekter de å (mis)bruke AF-systemet. Laova lager manuelle objektiv og de har ingen bråk med Canon for dette.

User avatar
RuneMC
Posts: 2013
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Den store fototråden

Post by RuneMC »

Bikeridr wrote: 29 Sep 2022 09:31 ...
Så du synes det er greit at 3.parts produsenter tramper på patentrettighetene?
..
Man kan sikkert diskutere nyansene men setter mer pris på produsenter som åpner opp for 3.dje parts produsenter når de selv (altså Canon) ikke klarer å lage et godt utvalg objektiv i lavere prisklasser.

Her en ganske balansert argumentasjon
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Den store fototråden

Post by Trondgv »

Kant1 wrote: 29 Sep 2022 08:06
Trondgv wrote: 28 Sep 2022 22:37
Bikeridr wrote: 25 Sep 2022 22:23

Halloj, har du funnet deg kamera?
Vet du skrev "Sony" i hovedpreferansen, men her er jo et helt brukandes kamera til ca den prislappen du forespeilet deg. I tillegg med EF/RF adapter, så du kan ev. få kjøpt relativt billig EF-S optikk som da vil passe:
https://www.foto.no/canon/145217/canon- ... ef-adapter
Ikke enda, har vært på sykehuset den siste uken nesten med en nyfødt :plystre Tenkte jeg skulle få god tid på sykehuset for å sjekke litt, men neida :lol: Skal se litt på dette!!
Er det nå man skal gratulere? :D
Nå har dere årevis med nattevåk, bleieskift, oppkast og annen morro i vente :thumleft Så gratulerer så masse :smt007
En høy pris for å finne en anledning for kamerakjøp, men håper det er verdt det [-o<

beste hilsen fra Hardanger
Haha, jo takk for det. Blir kanskje et dyrt kamera ja, men satser på at det er verdt det 😂
User avatar
RuneMC
Posts: 2013
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Den store fototråden

Post by RuneMC »

Kjøpte brukt 15mm pana/leica objektiv via eBay og idag 4 dager senere ble det levert helt fra Tokyo.

Så blir det å prøve å bruke denne tilsv 30mm FF vidvinkelen, men f1.7 gir ihvertfall fin bokeh/uskarphet i bakgrunnen
P1026065dxo.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Den store fototråden

Post by mekkern »

Så skal jeg ta en tur tilbake til "røttene"..
fant ut at jeg skal knirke igang det gamle Nikon AF 601 kameraet igjen...
Litt back to basic.
IMG_8516.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
RuneMC
Posts: 2013
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Den store fototråden

Post by RuneMC »

@mekkern se det, du kaster deg på retro-bølgen :) :thumleft
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9120
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Den store fototråden

Post by ojda »

RuneMC wrote: 05 Apr 2023 17:21 @mekkern se det, du kaster deg på retro-bølgen :) :thumleft

D ække retro!
Detta er retro 😂
20230405_181313.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
RuneMC
Posts: 2013
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Den store fototråden

Post by RuneMC »

Til å være mobilkamera så leverer S23 Ultra ganske imponerende bilder rett ut fra kamera.

Solnedgang idag, valgte 50MP-sensoren kun lett beskåret og lett editert inne i selve Camera appen til Samsung. Ja, begynner man å zoome helt inn på pixel nivå så blir det fort "maleri". (Høyreklikk bildet og velg "Åpne linken/bildet i en ny fane" hvis du vil se full størrelse)
Image

Makro av tørket blomst uten på frihånd - veldig god stabilisering - også kun editert i Camera appen og lastet rett opp
Image

For å matche det med vanlig kamera må jeg bruke stativ, telelinse med ekstra makro-linse og minutter med justeringer for å få et godt bilde. Mobilen kun sekunder.
User avatar
Bjerknez
Posts: 849
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Den store fototråden

Post by Bjerknez »

Ja, kameraet i de nyeste mobiltelefonene i lverste sjiktet er veldig bra. Merk at hvis man tar bilde i mørke omgivesler så klarer softwaren i telefonene på et ganske så magisk vis å "fikse" bildene slik at dem ser bra ut på skjermen. Skal man få til maks kvalitet i mørke omgivelser kommer man dog ikke utenom å bruke stativ.

For maks kvalitet i vanskelige omgivelser så bør man stille inn kameraet manuelt selv og ta fra telefonen styringen. Samt skyte i RAW.

Det som skjer når man skyter et bilde i mørket med telefon er at telefonen bruker kortere lukkertid ved å øke ISO og sette ned blenderverdien. Blenderverdien er den som bestemmer dybdeskarphet. Dermed blir det mye støy i bildet. Men så bruker telefonen alt den har av makt til å fjerne støy etc. etter at bildet er tatt. Dette skjer så kjapt at man ikke merker det. Men det er når dette skjer at denne "maleri effekten" dukker opp.

Den glatter ut detaljer dor å fjerne bildestøy og derfor vil bildet fort se ut som et maleri når man zoomer inn.

Men er oppløsningen høy nok så ser biodene allikevel bra nok ut hvis man bare viser dem på mobilskjermen eller poster dem på facebook etc. skal du skrive ut bildene i storformat og opp mot maks størrelse så vil du dog fort se skavankene.

Har selv tatt noen bilder med min iPhone 15 Pro Max i ProRAW hvor bildefilene blir på svimlende 60MB++. Det er ganske imponerende hva de tre små linsene og en chip får til. Helt utrolig.

Men for best resultat må man bruke stativ i mørke omgivelser, også med mobiltelefon.

I dagslys derimot vil jeg si mobilkameraer er bedre enn de fleste kameraene jeg har hatt hvis man ser på det samlede bildet og tar med prisen. Bruker man kameraet i mobilen riktig så tar mobilen like gode bilder som et speilreflekskamera til 20.000 kroner.

Der speilreflekskameraene vinner er på ergonomi. Ergonomi er viktig for å få tatt et bilde samt stilt inn kameraet kjapt, samtidig som man skal holde det rolig. Autofokusen på på dyre speilrefleks kameraer er også bedre. Men i forhold til pris så er jo en mobil med kamera og alt det kan gjøre ganske så imponerende.

Jeg er vel en av de få som faktisk mener at en iPhone 15 Pro Max er verdt 17.000 kroner. Dem holder seg også godt i pris. Jeg kan selge denne telefonen om et år for 14.000 kroner. Lett.
User avatar
Bjerknez
Posts: 849
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Den store fototråden

Post by Bjerknez »

Jeg må bare nyansere litt det jeg skriver i posten over da det virker som om jeg mener at et mobilkamera nærmest er like gode som speilreflekskameraer til 20.000 eller mer. De aller billigste speilreflekskameraene kan du dog få gratis av meg, og setter man på middelmådig optikk på disse og er selv uerfaren og tror at nå skal du ta vinnerbildene som popper ut av kameraet som magiske malerier så blir du skuffet. Veldig skuffet.

Det er nettopp der mobilkameraene er den store vinneren. Bildene blir faktisk rent estetisk veldig bra rett etter man har tatt dem nærmest uten redigering overhodet. Bildet man får ut er liksom slik man opplevde det i virkeligheten og kanskje enda litt bedre faktisk.

Med et vanlig kamera blir man stort sett alltid litt skuffet hvis man forventer at kameraet skal gjengi det man faktisk så der og da. For det er ikke noe software der som "skjønner" at man tar bilde av mat, et ansikt, en bil, en himmel eller vann etc. Softwaren i disse telefonene har blitt ganske smart der. Hvis den gjenkjenner en form av en bil feks. og merker at kameraet/telefonen beveger seg i samme slengen prøver softwaren å legge til action i bildet ved å kanskje duse ned bakgrunnen for å fremheve bilen etc.

Kjenner softwaren igjen vann og himmel, så optimaliserer den for landskapsfoto etc.

Derfor blir bildene rett ut av de dyrere smarttelefonene i dag mer enn bra nok for 90% av befolkningen.

___________

Jeg kjøpte meg for noen år siden Canon 5D MK III i tillegg til hele Canon sine L-objektiver som er top of the line objektiver som koster skjorta. Jeg tok selvsagt kun bilder i RAW format. Det er det eneste som betyr noe.

Ser man kun på bildekvalitet og glemmer alt med ergonomi, autofokus etc. så vil jeg si at vertfall en iPhone 15 Pro Max hvor man tar bilder i ProRAW tar bedre bilder. Her snakker vi altså om et kamera som for 10 år siden kostet 20.000 kroner (uten objektiv) og 30.000 kroner med et allround zoom objektiv i L-klassen.

Speilrefleks kameraene i dag er jo trolig mye bedre, men koster nok også mer vil jeg tro, men uansett så mener jeg at speilrefleks kameraer er en utdøende greie. Speilløse kameraer som blir like smarte som mobiltelefoner med fullframe sensorer derimot blir en artig opplevelse. Svindyrt, men du store for noen muligheter disse kameraene kan få.

Tenk deg softwaren i telefonene som grunnet plassen i de større kameraene kan forbedres betraktelig, kombinert med mye mer lyssterk optikk og mye bedre ergononomi og ikke minst autofokus etc. Da snakker vi en total rævkjøring av mobilkameraer.

Når det er sagt, så vil jeg si at mobilkameraene i dag er veldig bra og bra nok for dem aller fleste. Vertfall hvis man lærer seg å bruke dem skikkelig samt tar bilder i RAW format. Vertfall de bildene som er "viktig".

Man kan teste dette med AI gjenkjenning av objekter med mobil hvis man feks. holder opp et bilde av et ansikt og et bilde av feks. landskap og holder kameraet forran disse. På bildet av ansiktet vil kameraet ofte gå i portrettmodus og gjøre bakgrunnen uskarp. Ved landskapsbildet vil trolig ikke dette skje.

Vertfall er iphone ganske smart der. Det er nok trolig Samsung også samt andre telefoner uten at jeg vet noe om det. :)
User avatar
RuneMC
Posts: 2013
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Den store fototråden

Post by RuneMC »

På høyeste zoom er bildene ikke så brukbare, men til å være ca 9 km avstand - ikke så verst i lite format
Image

(Fullt format: https://live.staticflickr.com/65535/533 ... 8281_o.jpg )
User avatar
Bjerknez
Posts: 849
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Den store fototråden

Post by Bjerknez »

Digital zoom er fyfy. Bruker det aldri.

Ta heller bilde i RAW uten å zoome og crop det etterpå. Blir mye bedre. Fortsatt ikke bra, men bedre.

Hadde du prøvd dette bildet med feks. en 800mm L-objektiv fra Canon, og holdt kameraet rolig, kunne du skrevet det ut og hengt det på veggen. Slike bilder du har tatt der funker ikke med mobiltelefoner.

Er tilbud på dette nå! Satt ned hele 4.000 kroner:
https://webtronic.no/item/categoryitem/ ... 60QAvD_BwE
Post Reply