Starter av og til ikke

Verksted for moped, scooter, lett mc og ATV
Post Reply
Nilsops
Posts: 10
Joined: 30 Aug 2022 22:04
MC: Suzuki rmx 50

Starter av og til ikke

Post by Nilsops »

Har en rmx 50 som nå starter etter 1 kick, men av og til vil den ikke starte og må trille i gang. Da føles den litt tung men starter etter hvert og går da helt fint. Det kan skje på morgenen eller også etter å ha kjørt og den har stått bare en time.
Hva kan mulige årsaker være? Rusk i forgasser?
Når det skjer så virker det som den starter men dør veldig fort. Og etter det ikke noe reaksjon ved kick.
inunf
Posts: 4906
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Starter av og til ikke

Post by inunf »

Kan være dårlig batteri, har du målt batterispenningen?
User avatar
Tekumseh
Posts: 2071
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Starter av og til ikke

Post by Tekumseh »

Originalt luftfilter og potte? Originale dyser i forgasseren?
Bruker du choke?

Jeg har litt problemer med min 500-kubikker når det er kaldt. Om den starter og jeg slår av choke for tidlig kan jeg ha det gående (kick.) Men har funnet ut at da er halv choke løsninga. Det er jo annen luft nå på høsten, og det kan være nok til at blandinga luft/bensin forandrer seg.
Nilsops
Posts: 10
Joined: 30 Aug 2022 22:04
MC: Suzuki rmx 50

Re: Starter av og til ikke

Post by Nilsops »

inunf wrote: 24 Sep 2022 21:10 Kan være dårlig batteri, har du målt batterispenningen?
Er ikke batteri på den :)
Nilsops
Posts: 10
Joined: 30 Aug 2022 22:04
MC: Suzuki rmx 50

Re: Starter av og til ikke

Post by Nilsops »

Tekumseh wrote: 25 Sep 2022 10:55 Originalt luftfilter og potte? Originale dyser i forgasseren?
Bruker du choke?

Jeg har litt problemer med min 500-kubikker når det er kaldt. Om den starter og jeg slår av choke for tidlig kan jeg ha det gående (kick.) Men har funnet ut at da er halv choke løsninga. Det er jo annen luft nå på høsten, og det kan være nok til at blandinga luft/bensin forandrer seg.
Er nytt originalt luftfilter. Og potta er original. Sylinder og stempel og forgasser ikke originalt. Litt større stempel :)
Er samme problem om det er kaldt eller ikke. Virker som det skjer helt random. Hjelper ikke med choke.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2071
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Starter av og til ikke

Post by Tekumseh »

Nilsops wrote: 25 Sep 2022 15:36
Tekumseh wrote: 25 Sep 2022 10:55 Originalt luftfilter og potte? Originale dyser i forgasseren?
Bruker du choke?

Jeg har litt problemer med min 500-kubikker når det er kaldt. Om den starter og jeg slår av choke for tidlig kan jeg ha det gående (kick.) Men har funnet ut at da er halv choke løsninga. Det er jo annen luft nå på høsten, og det kan være nok til at blandinga luft/bensin forandrer seg.
Er nytt originalt luftfilter. Og potta er original. Sylinder og stempel og forgasser ikke originalt. Litt større stempel :)
Er samme problem om det er kaldt eller ikke. Virker som det skjer helt random. Hjelper ikke med choke.
OK, da har du full kontroll :-)
Den får ikke for mye 2-taktsolje da? At pumpa noen ganger drar på for mye? Eller blander du direkte i bensinen?
Post Reply