Husaberg 400 FE 1999 A2?

Prat om mellomtung MC
Angelslime
Posts: 6
Joined: 15 Sep 2022 16:16

Husaberg 400 FE 1999 A2?

Post by Angelslime »

Driver å ser på en Husaberg 400 FE 1999 mod som jeg vurderer å kjøpe. Den er ikke registrert men hadde bare noen småting i mangellappen. Men er på vei til a2 lappen så lurer på om den blir registrert som a2 eller a? Ser flere er registrert som a2 og andre som a. Den har 35kw og veier 115kg fikk jeg vite. Takk for all hjelp.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2071
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Husaberg 400 FE 1999 A2?

Post by Tekumseh »

Etter hva jeg finner ut, kan du ikke kjøre denne med A2-lappen da den blir for lett. 35kW delt på 115 kg = 0,3045. Hadde sykkelen veid 170 kg eller mer hadde den vært innafor.

De som kan kjøres som A2 er sikkert nedstrøypa og vist/målt, og fått nye opplysninger i vognkortet. A2 er førerkortklasse, ikke kjøretøyklasse.

På regnr.info kan du skrive inn registreringsnummeret og der får man oppgitt "tung" eller "mellomtung" da den siden antagelig regner ut forholdet mellom vekt og kW selv.
User avatar
pelsen
Posts: 1107
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Husaberg 400 FE 1999 A2?

Post by pelsen »

Det er best å sjekke hvor mange kW den er registrert med.
Jeg hadde en 2002 KTM EXC400, og den var levert med et strupekit i forgasseren. Denne kunne registreres med lav eller høy effekt.

35 kW er mye på en ensylindret 400cc , 35 hk er mer realistisk.
knutk
Posts: 2358
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Husaberg 400 FE 1999 A2?

Post by knutk »

Undertegnede har ingen personlig erfaring med nevnte sykkel. Men i bakhodet mitt sviver det at de kan være relativt krevende med hensyn til vedlikehold siden de er spisset mot konkurranse-kjøring.

Trolig kan de oppgitte intervallene forlenges om man kjører sykkelen vesentlig i normal trafikk, men den lave vekten kan gi en god pekepinn på prioriteringen (ytelse vs holdbarhet og vedlikehold).

Overlater til andre å komme med faktiske erfaringer....
User avatar
Tekumseh
Posts: 2071
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Husaberg 400 FE 1999 A2?

Post by Tekumseh »

pelsen wrote: 15 Sep 2022 20:27 ...35 kW er mye på en ensylindret 400cc , 35 hk er mer realistisk.
Det har du selvsagt helt rett i, det er i underkant av 26 kW.

Fortsatt blir brøken 0,23, men da er det kun snakk om å bli kvitt 3 kW eller 4 HK. Alternativt å legge til 15 kg, men det er kanskje verre.
Angelslime
Posts: 6
Joined: 15 Sep 2022 16:16

Re: Husaberg 400 FE 1999 A2?

Post by Angelslime »

Sto på mangellappen at den hadde 35,00kW så gjikk ut i fra det. Er det i såfall mulig og strupe den ned i forgasseren eller noe slikt? Har ikke blitt registrert i norge, var importert ifra sverige. Hørte også med vegvesenet og de sa at jeg måtte ha dokumentasjon fra forhandler eller fabrikk om at den kan bli vei lovlig. Men det har allerede vært på visning og fått mangellapp, er dette et problem om jeg ikke har dokumentasjon fra fabrikken da?
Angelslime
Posts: 6
Joined: 15 Sep 2022 16:16

Re: Husaberg 400 FE 1999 A2?

Post by Angelslime »

knutk wrote: 16 Sep 2022 00:52 Undertegnede har ingen personlig erfaring med nevnte sykkel. Men i bakhodet mitt sviver det at de kan være relativt krevende med hensyn til vedlikehold siden de er spisset mot konkurranse-kjøring.

Trolig kan de oppgitte intervallene forlenges om man kjører sykkelen vesentlig i normal trafikk, men den lave vekten kan gi en god pekepinn på prioriteringen (ytelse vs holdbarhet og vedlikehold).

Overlater til andre å komme med faktiske erfaringer....
Er klar over at det er mere vedlikehold men prisen var så god (16,000) at jeg tror det blir verdt det i lengden uansett. Har sett på andre sykkler lingdende og de ligger ute for 35-40,000. Sålengde jeg kan få den registrert så tror jeg det er greit.
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Husaberg 400 FE 1999 A2?

Post by mekkern »

Nyere enn 2004 skal visst være brukbare men eldre har en del feil blandt annet i ventilsystemet som gir betegnelsen "crap shoot"..
men har en tid og lyst og ikke minst greier å skaffe delene så. :roll:

Dessuten må en ha et godkjent sett for å plombere dem pga vekt.
User avatar
pelsen
Posts: 1107
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Husaberg 400 FE 1999 A2?

Post by pelsen »

Det strupekitet som fulgte med min KTM 400 var en dings som hindret gasstempelet å gå helt opp, og noen små dyser som ga mindre utslipp. Hvis jeg ikke husker feil da, dette er 20 år siden.
Tror dette var 15kW-versjonen, men med forgasseroppsett fra cross-versjonen ble den fulleffekt. Dette var helt ok, uregistrert sykkel som ble brukt til enduro.
Jeg vil tro at Husaberg hadde lignende løsning, disse merkene hadde endel likheter. Oljeskift veldig ofte, den hadde bare 1,2 liter olje ombord.
Denne type sykkel passer nok best å dra på henger dit man skal kjøre i skogen eller på crossbane. "Ready to race" :D
knutk
Posts: 2358
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Husaberg 400 FE 1999 A2?

Post by knutk »

Angelslime wrote: 16 Sep 2022 15:02
knutk wrote: 16 Sep 2022 00:52 Undertegnede har ingen personlig erfaring med nevnte sykkel. Men i bakhodet mitt sviver det at de kan være relativt krevende med hensyn til vedlikehold siden de er spisset mot konkurranse-kjøring.

Trolig kan de oppgitte intervallene forlenges om man kjører sykkelen vesentlig i normal trafikk, men den lave vekten kan gi en god pekepinn på prioriteringen (ytelse vs holdbarhet og vedlikehold).

Overlater til andre å komme med faktiske erfaringer....
Er klar over at det er mere vedlikehold men prisen var så god (16,000) at jeg tror det blir verdt det i lengden uansett. Har sett på andre sykkler lingdende og de ligger ute for 35-40,000. Sålengde jeg kan få den registrert så tror jeg det er greit.
Dette kan være et røverkjøp, eller det kan bli din store hodepine...

Registrering av kjøretøy fra utlandet er i utgangspunktet en grei sak så lenge kjøretøyet er typegodkjent fra før i Norge.
Status på denne sykkelen i så måte har jeg ingen kunnskap om.
Uansett forlanges det moms og engangsavgift innbetalt SVV lukter på nyregistrering.
Moms på betales ved innførsel. Nå er det flere år siden jeg har gjort dette, men sist jeg gjorde det måtte man legge ved kvittering for både moms innbetaling og avgift. Dette innbetales til Toll og Avgifts direktoratet, og der er ingen kommunikasjon mellom dem og SVV.
Jeg anbefaler at det sjekkes at papirmølla er grei før det handles, og selger MÅ kunne legge ved kvittering for innbetalt moms, da dette skal gjøres ved innførsel, eller senest noen timer (48?) etter innførsel. Brudd på dette betraktes som kardinalsynd,....

Lykke til med avgjørelsene, men før man gjør et 'røverkjøp' må man spørre seg selv hvor selger setter så lav pris. Er selger en uvitende tulling, eller er sitter selger på informasjon som ikke deles? Ofte virker verden slik at om en sak fremstår som for god til å være sann, så er det nettopp det som er tilfellet...
Angelslime
Posts: 6
Joined: 15 Sep 2022 16:16

Re: Husaberg 400 FE 1999 A2?

Post by Angelslime »

knutk wrote: 17 Sep 2022 07:40
Angelslime wrote: 16 Sep 2022 15:02
knutk wrote: 16 Sep 2022 00:52 Undertegnede har ingen personlig erfaring med nevnte sykkel. Men i bakhodet mitt sviver det at de kan være relativt krevende med hensyn til vedlikehold siden de er spisset mot konkurranse-kjøring.

Trolig kan de oppgitte intervallene forlenges om man kjører sykkelen vesentlig i normal trafikk, men den lave vekten kan gi en god pekepinn på prioriteringen (ytelse vs holdbarhet og vedlikehold).

Overlater til andre å komme med faktiske erfaringer....
Er klar over at det er mere vedlikehold men prisen var så god (16,000) at jeg tror det blir verdt det i lengden uansett. Har sett på andre sykkler lingdende og de ligger ute for 35-40,000. Sålengde jeg kan få den registrert så tror jeg det er greit.
Dette kan være et røverkjøp, eller det kan bli din store hodepine...

Registrering av kjøretøy fra utlandet er i utgangspunktet en grei sak så lenge kjøretøyet er typegodkjent fra før i Norge.
Status på denne sykkelen i så måte har jeg ingen kunnskap om.
Uansett forlanges det moms og engangsavgift innbetalt SVV lukter på nyregistrering.
Moms på betales ved innførsel. Nå er det flere år siden jeg har gjort dette, men sist jeg gjorde det måtte man legge ved kvittering for både moms innbetaling og avgift. Dette innbetales til Toll og Avgifts direktoratet, og der er ingen kommunikasjon mellom dem og SVV.
Jeg anbefaler at det sjekkes at papirmølla er grei før det handles, og selger MÅ kunne legge ved kvittering for innbetalt moms, da dette skal gjøres ved innførsel, eller senest noen timer (48?) etter innførsel. Brudd på dette betraktes som kardinalsynd,....

Lykke til med avgjørelsene, men før man gjør et 'røverkjøp' må man spørre seg selv hvor selger setter så lav pris. Er selger en uvitende tulling, eller er sitter selger på informasjon som ikke deles? Ofte virker verden slik at om en sak fremstår som for god til å være sann, så er det nettopp det som er tilfellet...


Selgeren sa at han mente på at toll og engangsavgift var betalt å at han skulle sjekke. Dokumentasjonen han hadde på den var tollpapirer og mangellapp fra svv sa han. Mer enn dette vet jeg ikke. Men nåpr jeg ringte svv sa de at jeg måtte ha dokumentasjon fra forhandler om at den kan registreres i norge? er dtete et problem når flere titalls av samme sykkelen er på norske veier?
User avatar
Tekumseh
Posts: 2071
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Husaberg 400 FE 1999 A2?

Post by Tekumseh »

Iom at det finnes flere på veien burde det ikke være noe problem. Men det blir mange runder og mange avgifter.

Samtlige på regnr.info er registrert som tung, dvs kan ikke kjøres på A2-lappen: https://regnr.info/husker-ikke-hele-reg ... nr=&page=3
Angelslime
Posts: 6
Joined: 15 Sep 2022 16:16

Re: Husaberg 400 FE 1999 A2?

Post by Angelslime »

Tekumseh wrote: 17 Sep 2022 09:09 Iom at det finnes flere på veien burde det ikke være noe problem. Men det blir mange runder og mange avgifter.

Samtlige på regnr.info er registrert som tung, dvs kan ikke kjøres på A2-lappen: https://regnr.info/husker-ikke-hele-reg ... nr=&page=3
Ja såg flere var registrert som tung men tok kontakt med en som hadde en mellomtung å han sa at den var registrert med 11hk, så prøver å finne ut hvordan jeg kan gjøre det. Hvor mye i avgifter tror du det blir? Iom at den allerede hadde vært på visning trodde jeg det vare bare snakk om en visningstime til en 1000 lapp.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2071
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Husaberg 400 FE 1999 A2?

Post by Tekumseh »

Angelslime wrote: 17 Sep 2022 09:35
Tekumseh wrote: 17 Sep 2022 09:09 Iom at det finnes flere på veien burde det ikke være noe problem. Men det blir mange runder og mange avgifter.

Samtlige på regnr.info er registrert som tung, dvs kan ikke kjøres på A2-lappen: https://regnr.info/husker-ikke-hele-reg ... nr=&page=3
Ja såg flere var registrert som tung men tok kontakt med en som hadde en mellomtung å han sa at den var registrert med 11hk, så prøver å finne ut hvordan jeg kan gjøre det. Hvor mye i avgifter tror du det blir? Iom at den allerede hadde vært på visning trodde jeg det vare bare snakk om en visningstime til en 1000 lapp.
OK, hvis den har vært inne og kun har mangellapp, stemmer det nok med en tusenlapp ja, hvis alt fra mangellappen er utbedret.

På Vegvesen.no er det en chat der man kan stille sånne spørsmål. Jeg har ingen erfaring med omregistrering dessverre. Trodde først at det var en svensk-importert sykkel som ikke var momsa/tolla inn, og at det var en type som ikke kunne registreres, for da kunne det blitt et langt lerret å bleke.

Men jeg ville først fått skilter på den, så tatt det derfra. For da er det bare å ta med papirer på forgasserstruping eller hva det nå er, en liten visning og så blir verdiene i vognkortet forandret.
Last edited by Tekumseh on 17 Sep 2022 20:03, edited 1 time in total.
Jonta
Posts: 536
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Husaberg 400 FE 1999 A2?

Post by Jonta »

Angelslime wrote: 17 Sep 2022 08:43
knutk wrote: 17 Sep 2022 07:40
Angelslime wrote: 16 Sep 2022 15:02

Er klar over at det er mere vedlikehold men prisen var så god (16,000) at jeg tror det blir verdt det i lengden uansett. Har sett på andre sykkler lingdende og de ligger ute for 35-40,000. Sålengde jeg kan få den registrert så tror jeg det er greit.
Dette kan være et røverkjøp, eller det kan bli din store hodepine...

Registrering av kjøretøy fra utlandet er i utgangspunktet en grei sak så lenge kjøretøyet er typegodkjent fra før i Norge.
Status på denne sykkelen i så måte har jeg ingen kunnskap om.
Uansett forlanges det moms og engangsavgift innbetalt SVV lukter på nyregistrering.
Moms på betales ved innførsel. Nå er det flere år siden jeg har gjort dette, men sist jeg gjorde det måtte man legge ved kvittering for både moms innbetaling og avgift. Dette innbetales til Toll og Avgifts direktoratet, og der er ingen kommunikasjon mellom dem og SVV.
Jeg anbefaler at det sjekkes at papirmølla er grei før det handles, og selger MÅ kunne legge ved kvittering for innbetalt moms, da dette skal gjøres ved innførsel, eller senest noen timer (48?) etter innførsel. Brudd på dette betraktes som kardinalsynd,....

Lykke til med avgjørelsene, men før man gjør et 'røverkjøp' må man spørre seg selv hvor selger setter så lav pris. Er selger en uvitende tulling, eller er sitter selger på informasjon som ikke deles? Ofte virker verden slik at om en sak fremstår som for god til å være sann, så er det nettopp det som er tilfellet...


Selgeren sa at han mente på at toll og engangsavgift var betalt å at han skulle sjekke. Dokumentasjonen han hadde på den var tollpapirer og mangellapp fra svv sa han. Mer enn dette vet jeg ikke. Men nåpr jeg ringte svv sa de at jeg måtte ha dokumentasjon fra forhandler om at den kan registreres i norge? er dtete et problem når flere titalls av samme sykkelen er på norske veier?
Selger sa han mente at moms var betalt.
Husker ikke alltså. Høres jo litt uggent ut. Man husker sånnt i flere år, i allefall i min verden....
Post Reply