Royal Enfield 350 Classic?

Prat om mellomtung MC
ThunderHorse
Posts: 4
Joined: 16 Feb 2022 17:26
MC: Ingen foreløpig....

Royal Enfield 350 Classic?

Post by ThunderHorse »

Jeg har lenge vært på utkikk etter en mellom-tung sykkel for kosekjøring også kom jeg over Royal Enfield 350 Classic fra Lazy Boyz...

Den dekker det behovet jeg ser for meg at jeg har (kosekjøring på småveier, men rask nok til å i vertfall kunne henge med på motorveien). I tillegg er det jo fint med en ny sykkel til 60 lapper.

Hva tror folka her inne om en slik sykkel? Den får bra omtale i div YouTube videoer, men det jeg er mest bekymret for er om det i det hele tatt vil være mulig å få solgt den igjen om et par år siden Royal Enfield ikke akkurat er det mest kjøpte merket i Norge... Tanker rundt dette anyone?
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Royal Enfield 350 Classic?

Post by Bikeridr »

Hei og velkommen til forumet.
Er du på utkikk etter RE, så tenker jeg du får en kamerat i @intruder :D

Jeg har ingen erfaring med Royal Enfield, men hele forumets "kjæreste", Itchy Boots https://www.youtube.com/c/ItchyBoots Har jo kjørt nærmere 100.000km med Royal Enfield Himalayan fra India til Nederland, samt hele Argentina og Chile og er på vei opp til Alaska med nevnte sykkel. Mye fint på kanalen hennes der. Hun legger ut både fordeler og ulemper med sykkelen.
Slik jeg forstår det, er det en "enkel men robust" sykkel og RE er vel faktisk en av verdens største og eldste motorsykkelmerke og er stort i Asia.

Hvordan annenhåndsverdien er, har jeg ingen forutsetninger til å bedømme, men vil kanskje anta at det er noe høyere verditap enn "kjente" sykler.
Litt (mye) youtubing, så finner du nok ut om det er sykkelen for deg. :thumleft
User avatar
intruder
Posts: 4270
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Royal Enfield 350 Classic?

Post by intruder »

:thumleft Går selv med tanker om en Royal Enfield Meteor 350,under 60 lapper og det går jo hundretusenvis RE i andre land og på Youtubesnutter fra f eks India suser de da fram og tilbake som bier
MCavisa har da testet noen RE og om testkjørerne ikke er helt på jordet så skal det være ganske brukbart
En MC-mekaniker her med 50 års erfaring har tatt sercice på noen og ser OK ut sier han
At det er få i Norge kommer selvsagt litt av at Lazy Boyz kun har importert dem et par års tid også sikkert
Er vel noen britiske interesser inne i bildet også ? og går rykter om at BSA-kloninger også er på vei ?

=D>

og om du taper noen tusenlapper på et par år gjør du vel uansett hvilken sykkel du kjøper ....minst \:D/
ThunderHorse
Posts: 4
Joined: 16 Feb 2022 17:26
MC: Ingen foreløpig....

Re: Royal Enfield 350 Classic?

Post by ThunderHorse »

Bikeridr wrote: 16 Feb 2022 17:42 Hei og velkommen til forumet.
Er du på utkikk etter RE, så tenker jeg du får en kamerat i @intruder :D

Jeg har ingen erfaring med Royal Enfield, men hele forumets "kjæreste", Itchy Boots https://www.youtube.com/c/ItchyBoots Har jo kjørt nærmere 100.000km med Royal Enfield Himalayan fra India til Nederland, samt hele Argentina og Chile og er på vei opp til Alaska med nevnte sykkel. Mye fint på kanalen hennes der. Hun legger ut både fordeler og ulemper med sykkelen.
Slik jeg forstår det, er det en "enkel men robust" sykkel og RE er vel faktisk en av verdens største og eldste motorsykkelmerke og er stort i Asia.

Hvordan annenhåndsverdien er, har jeg ingen forutsetninger til å bedømme, men vil kanskje anta at det er noe høyere verditap enn "kjente" sykler.
Litt (mye) youtubing, så finner du nok ut om det er sykkelen for deg. :thumleft
Takk for varm velkomst og tips om Itchy Boots.

Jeg har sett rikelig med YT videoer og jeg har en forkjærlighet for engelske og amerikanske sykler med "vintage" utseende så sånn sett, og spesielt mtp prisen, så virker dette som et godt alternativ.

Det var mest dette med om det i det hele tatt vil være mulig å få solgt den igjen om et par-tre år som blir det store spørsmålet...
ThunderHorse
Posts: 4
Joined: 16 Feb 2022 17:26
MC: Ingen foreløpig....

Re: Royal Enfield 350 Classic?

Post by ThunderHorse »

intruder wrote: 16 Feb 2022 17:51 :thumleft Går selv med tanker om en Royal Enfield Meteor 350,under 60 lapper og det går jo hundretusenvis RE i andre land og på Youtubesnutter fra f eks India suser de da fram og tilbake som bier
MCavisa har da testet noen RE og om testkjørerne ikke er helt på jordet så skal det være ganske brukbart
En MC-mekaniker her med 50 års erfaring har tatt sercice på noen og ser OK ut sier han
At det er få i Norge kommer selvsagt litt av at Lazy Boyz kun har importert dem et par års tid også sikkert
Er vel noen britiske interesser inne i bildet også ? og går rykter om at BSA-kloninger også er på vei ?

=D>

og om du taper noen tusenlapper på et par år gjør du vel uansett hvilken sykkel du kjøper ....minst \:D/
RE er som du sier en av verdens mest solgte MC merker, spesielt i Østen men RE har nå også blitt en av de mest selgende syklene i Frankriket og England også. Ut i fra YT videoene jeg har sett så virker kvaliteten på disse nye syklene å være riktig så bra.

Meteoren er også en sykkel jeg vurderer. Den og classic er vel så og si samme sykkel, bare sminka litt forskjellig. Jeg heller personlig mot classic siden jeg liker det litt små-stygge retro utseende.... :D

Aller helst så hadde jeg nok godt for Interceptor 650, men jeg tror classic'en gjør nytta si til mitt bruk enn så lenge...

Og prisen på disse 350 syklene er jo riktig så god!
User avatar
haakeik
Posts: 307
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Re: Royal Enfield 350 Classic?

Post by haakeik »

Bikeridr wrote: 16 Feb 2022 17:42 Har jo kjørt nærmere 100.000km med Royal Enfield Himalayan fra India til Nederland, samt hele Argentina og Chile og er på vei opp til Alaska med nevnte sykkel.
Nå kommer ojda og palma og arresterer deg snart. Hun kjører ikke RE lenger. Hun har byttet til Honda CRF300 Rally [-X
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Royal Enfield 350 Classic?

Post by Bikeridr »

haakeik wrote: 18 Feb 2022 11:54
Bikeridr wrote: 16 Feb 2022 17:42 Har jo kjørt nærmere 100.000km med Royal Enfield Himalayan fra India til Nederland, samt hele Argentina og Chile og er på vei opp til Alaska med nevnte sykkel.
Nå kommer ojda og palma og arresterer deg snart. Hun kjører ikke RE lenger. Hun har byttet til Honda CRF300 Rally [-X
Ja, vet. Men jeg er bare kommet til ca midt i Chile. Vet hun pakka ned Dhanno i Colombia eller Peru pga corona. Jeg skal nok pugge hjemmeleksa og ta en maratonøkt så jeg kommer ajour :thumleft
User avatar
intruder
Posts: 4270
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Royal Enfield 350 Classic?

Post by intruder »

Ser du nevner at du er urolig for om du får solgt sykkelen igjen etter noen år...alt tyder da på at det kommer til å bli solgt mange framover så det burde ikke bli noe problem....
Tusenvis av RE `er som ruller rundt omkring så hvorfor ikke også her hvor pepperen ikke gror.. :smt045

og noen må da kunne legge inn et bilde ... sykkelen er jo virkelig verdt å beskue ! :thumleft
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: Royal Enfield 350 Classic?

Post by JRO »

Her kommer litt bilder og tekst.
Side 1 RE 350.jpg
Side 2 RE 350.jpg
Side 3 RE 350.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Royal Enfield 350 Classic?

Post by ArcticTiger »

Kjøp heller en halv-gammal Honda som ikke har gått så langt.
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Royal Enfield 350 Classic?

Post by Palma »

haakeik wrote: 18 Feb 2022 11:54
Bikeridr wrote: 16 Feb 2022 17:42 Har jo kjørt nærmere 100.000km med Royal Enfield Himalayan fra India til Nederland, samt hele Argentina og Chile og er på vei opp til Alaska med nevnte sykkel.
Nå kommer ojda og palma og arresterer deg snart. Hun kjører ikke RE lenger. Hun har byttet til Honda CRF300 Rally [-X
Ja, jeg drev å kladdet på et lengere innlegg med dertil tung dokumentasjon og noen saftige gloser til han @Bikeridr men så kom han på bedre tanker og fikk oppdatert seg på dama vår. Det var godt. \:D/ \:D/

Nå har jeg selv den light-utgaven da CRF250L. Er veldig fornøyd, men de er til sitt bruk. Noe lange turer på hardt underlag skal jeg love det ikke blir. Og motorvei... [-X
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Royal Enfield 350 Classic?

Post by Bikeridr »

Palma wrote: 19 Feb 2022 15:29 Noe lange turer på hardt underlag skal jeg love det ikke blir. Og motorvei... [-X
Heh, minner meg om en historie jeg fikk av @Spiritofwinter, da han og @Snikkeren var på vei til (eller hjem fra) GIØ for noen år siden. Spirit på sin KTM dura forbi et vogntog og snikkeren (på intercom) spør om det er klart for ham også å kjøre forbi. Får "ja" og begynner å kjøre forbi. "Er det fortsatt klart" spør snikkeren etter ei stund. "Jada" svarer spirit. Litt senere "enn nå da?", "Jada, fortsatt kart. Si meg hvor er du?" "Jeg er halvvegs på traileren.." avsluttet snikkeren :D
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Royal Enfield 350 Classic?

Post by Palma »

Bikeridr wrote: 19 Feb 2022 16:01
Palma wrote: 19 Feb 2022 15:29 Noe lange turer på hardt underlag skal jeg love det ikke blir. Og motorvei... [-X
Heh, minner meg om en historie jeg fikk av @Spiritofwinter, da han og @Snikkeren var på vei til (eller hjem fra) GIØ for noen år siden. Spirit på sin KTM dura forbi et vogntog og snikkeren (på intercom) spør om det er klart for ham også å kjøre forbi. Får "ja" og begynner å kjøre forbi. "Er det fortsatt klart" spør snikkeren etter ei stund. "Jada" svarer spirit. Litt senere "enn nå da?", "Jada, fortsatt kart. Si meg hvor er du?" "Jeg er halvvegs på traileren.." avsluttet snikkeren :D
Hahahahaha, herlig :lol: :lol: \:D/ \:D/
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Royal Enfield 350 Classic?

Post by RuneMC »

Hvis prisen er viktigst så finnes også kinesiske Voge som kommer med "blåkopier" av litt mer moderne MC

https://leeres.no/product-category/moto ... JUQAvD_BwE

Men avgiftsregimet i Norge er jo ganske borte vekk i utgangspunktet... Ny stor (BMW etc) adv-sykkel i UK ca £13-17 000, tilsvarende i Norge NOK 210-270 000

Når vi nå har fått EU-strømpriser, burde vi jammen fått samme gunstige MC-priser - det er jo snakk om totaløkonomi :)
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Royal Enfield 350 Classic?

Post by Jonta »

Får trøste oss med at det var verre før. med 200% kjøretøy avgift. Da var det vel halve prisen for samme sykkel i et annet eu land.
Og Kinesisk :-? Om kvaliteten fortsatt er den samme som for noen år siden, så styr unna, huff ](*,) Jeg har ikke vært borti Voge. men noe annet kopirusk. Nå er også Leeres en seriøs forhandler, i motsetning til andre som selger kinagreier. De har ikke reservedeler (som du trenger fra dag en) Og er du heldig eksisterer fortsatt sjappa ut garantitiden.
Apropo: Noen som har forsøkt å kjøpe reservedeler til Biltema gressklippere, motorsager og slikt?
Post Reply