Suzuki GS400 elektrisk arbeid

Prat om mellomtung MC
Daniel.srl
Posts: 20
Joined: 13 Jun 2021 19:51

Re: Suzuki GS400 elektrisk arbeid

Post by Daniel.srl »

Ok, jeg har støtt på et problem. Ref bildene. Jeg har sett på litt diagrammer nå, men skjønner ikke hva som skal hvor. Bilde er Venstre blinklys, enden av el-harness og ledninger fra baklysene. I følge diagram skal Venstre blinklys foran ha Blå og Blåhvit ledning, det er det jo ikke. Blå og blåhvit fra blinklys bak skal kobles opp mot det foran med en del forgreninger underveis.
På selve harnessen derimot finnes det ingen blå ledning mot det som er markert som baklys.
Det eneste jeg finner som er blått foran på sykkelen (utenom det som kommer fra lykter og instrumenter) er i en kloss.

Regner med at dette er på grunn av nye komponenter opp mot et eldre ledningsnett? Har fargekodene endret seg? Noen tips til hva jeg bør gjøre? Bør jeg få tak i et helt nytt ledningsnett?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Daniel.srl
Posts: 20
Joined: 13 Jun 2021 19:51

Re: Suzuki GS400 elektrisk arbeid

Post by Daniel.srl »

Ser også at det er en del morkne kabler her og der :roll:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
knutk
Posts: 2358
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Suzuki GS400 elektrisk arbeid

Post by knutk »

Med så mye rot er der bare en ting å gjøre: Jobbe systematisk.

Skadede kabler kan repareres med krympestrømpe. Da trenger du verktøy som hjelper deg å fri-koble hver enkelt ledning fra pluggen. Trekk ut en og en av de skadete kablene, tre på en krympestrømpe og sett den på plass. Gjør likedan for alle med skader, og ta dem, en om gangen.
Verktøy for å løse kabelterminal fra pluggen finner du her:
https://www.ebay.com/itm/363106792603?_ ... %3A2334524

Skriv ut skjema på et ark. Om du har programvare som hjelper deg å blåse opp størrelsen på skjema vil det være å foretrekke. Blås det opp og print det ut over flere ark som du taper sammen. Det gjør jobben lettere.

Deretter må du kartlegge hva du har.
Gå på hver enkelt komponent, som generator, likeretter, bryterne på handtak, lys etc. Noter på skjema hva som er riktig farge. Studer så de ulike pluggene i ledningsnettet og identifiser hver enkelt ledning, dvs hvor den starter, og hvor den ender. Bekreft riktig kobling ved å bruk et måleinstrument som kan bekrefte at du har funnet start og endepunkt for hver enkelt kabel.
Bruk gjerne farget tusj og tegn hvor de ulike ledningene går.

Når alt er kartlagt kan du begynne å koble ting sammen.
Husk å noter ned hva du gjør underveis, ellers vil du fort miste oversikten.

Prosessen er omstendelig og tidkrevende, men det er ikke komplisert. Bare å ta ett skritt om gangen, og plutselig er du kommet i mål :D
Daniel.srl
Posts: 20
Joined: 13 Jun 2021 19:51

Re: Suzuki GS400 elektrisk arbeid

Post by Daniel.srl »

Jeg har kommet langt i dag! Kartlagt mye og blitt kjent med ledningsnettet, merket ledningene, funnet ut hva det tilsvarer på de nye komponentene mine osv. tusen takk for hjelpen så langt!

Jeg har et spørsmål angående fuel (ref bilder) litt usikker på hva som skal hvor. Sikkert et dumt spørsmål 😅
Skal den tykke slangen festes i fuel filteret?
Jeg regner med et den tynne slangen festes på tanken?

Jeg er helt nybegynner, så jeg beklager hvis dette blir et litt grunnleggende spørsmål.

Jeg mangler også girspak/girveksler. Er det noen norske leverandører som blir anbefalt her? (Vil helst slippe toll) trenger på ingen måte å være originalt til sykkelen så lenge den passer. Slenger med et bilde her også for referanse :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Suzuki GS400 elektrisk arbeid

Post by supermons »

Kragnes Motor har mye brukt, er også greit å bli venn med Finn.no, mange med prosjektsykler som har deler til overs.
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Suzuki GS400 elektrisk arbeid

Post by mekkern »

Den på forgasseren mot motor er vakum til kran
Bensinfilteret kobles til bensinkran
Den slangen på siste bilde tykk slange er ventilasjon motor og skal kobles luftfilterkasse
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Suzuki GS400 elektrisk arbeid

Post by Tommas »

Tenkte jeg bare skulle si "Hei", "Velkommen" og "Imponerende pågangsmot"!

Blir artig å følge med :thumleft
knutk
Posts: 2358
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Suzuki GS400 elektrisk arbeid

Post by knutk »

Girpedal er kanskje ikke så lett å finne i original utgave, men underveis mens man leter kan man jo sette på en universal pedal.

https://www.ebay.com/itm/232978069807?f ... Swlypb0CWp
inunf
Posts: 4906
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Suzuki GS400 elektrisk arbeid

Post by inunf »

Velkommen til forumet!

Fant en delekatalog for -78 GS400, der er delenummeret til girpedalen 25600-44000. Den er nok dyr å kjøpe ny hvis du får tak i den, sjekk finn.no og ebay. Det er ikke toll på MC-deler. Du kan også prøve å kontakte www.oemparts.no
Daniel.srl
Posts: 20
Joined: 13 Jun 2021 19:51

Re: Suzuki GS400 elektrisk arbeid

Post by Daniel.srl »

Takk for velkomsthilsener og gode lenker!
Jeg har stått og klødd meg litt i huet i dag. Prøvd å lete frem i manual og på bilder, men finner ikke det jeg ser etter. Mulig jeg ikke søker riktig.
Jeg har to spørsmål.

1. hvilke slanger skal hvor på fueltanken? (Se bilde)

2. vet ikke hvor slangen til "luftfilterboksen" skal? Lett en god stund, men jeg vet ikke hva jeg ser etter heller.

Har merket litt greier for at det skal være enklere å referere til bildene.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
pelsen
Posts: 1106
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Suzuki GS400 elektrisk arbeid

Post by pelsen »

Daniel.srl wrote: 16 Jun 2021 12:38 2. vet ikke hvor slangen til "luftfilterboksen" skal? Lett en god stund, men jeg vet ikke hva jeg ser etter heller.
Du leter nok forgjeves, luftfilterboksen er en av de greiene som tidligere eier har fjernet.
Slangen kan godt ende i friluft, helst slik at det ikke regner inn, og helst ikke slik at eventuelt oljesøl havner på bakhjulet.
Daniel.srl
Posts: 20
Joined: 13 Jun 2021 19:51

Re: Suzuki GS400 elektrisk arbeid

Post by Daniel.srl »

Skjønner! Hva med fuel slangene? Hvilken skal hvor? 😅
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Suzuki GS400 elektrisk arbeid

Post by mekkern »

På bensinkrana di så har du 2 koblinger- den på høyre side på bildet skal på bensinfiltret-nr 2
den som har slange på seg skal på nr1.
Nr 3 kan du sette et filter på slik at du ikke får masse støv inn i motoren-skjerm det for sprut fra hjulet også.
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Suzuki GS400 elektrisk arbeid

Post by Trondgv »

knutk wrote: 15 Jun 2021 15:45 Trekk ut en og en av de skadete kablene, tre på en krympestrømpe og sett den på plass. Gjør likedan for alle med skader, og ta dem, en om gangen.
Verktøy for å løse kabelterminal fra pluggen finner du her:
https://www.ebay.com/itm/363106792603?_ ... %3A2334524
At jeg ikke har kommet over det verktøyet før..Bestilt 8)
Daniel.srl
Posts: 20
Joined: 13 Jun 2021 19:51

Re: Suzuki GS400 elektrisk arbeid

Post by Daniel.srl »

Heisann folkens! Ny dag nye problemer!
Første forsøk på å starte sykkelen i dag uten hell. Lurer på om noen kan skjønne hvorfor?
Har prøvd med både elektrisk starter og manuelt (se linkene nedenfor for video med lyd).
Tar imot alle forslag og hjelp!

På den gode siden har jeg kartlagt så og si alt av ledninger, fått hornet til å fungere og funnet ut at sykkelen står i fri (noe som er bra, for jeg mangler girpedal 😂

https://youtube.com/shorts/RupCIhZsV2I?feature=share
https://youtube.com/shorts/zdJm4eK0y34?feature=share



Den første linken er elektrisk start, de tre andre er manuelt.

Fikk noen "hiss" eller "pft" fra sykkelen før jeg begynte å filme. Skøyt også gnist ut av eksospotta én gang
Post Reply