Page 1 of 1

CB500F 2014, 4 gir?

Posted: 21 Jul 2020 23:25
by darkis
Då har jeg endelig bytt kejdje og drev på min förste sykkel og var ut på testtur idag. Til min overraskelse kunne jeg bare gire til 4, sen tar det stopp? Jeg har prövd å googla men finner ikke noen svar der. Det skal vel egentligen ikke ha noe å si hvordan man placerar girfestet? Når jeg kjörte gikk det bra att shifte mellom dem girene 1-4, når jeg hoppet av sykkeln og skulle legge i 1:an fra neutral ville det ikke helt. Vad kan problemet vare her??

Takk for svar.

Re: CB500F 2014, 4 gir?

Posted: 21 Jul 2020 23:50
by Borg
darkis wrote:Då har jeg endelig bytt kejdje og drev på min förste sykkel og var ut på testtur idag. Til min overraskelse kunne jeg bare gire til 4, sen tar det stopp? Jeg har prövd å googla men finner ikke noen svar der. Det skal vel egentligen ikke ha noe å si hvordan man placerar girfestet? Når jeg kjörte gikk det bra att shifte mellom dem girene 1-4, når jeg hoppet av sykkeln og skulle legge i 1:an fra neutral ville det ikke helt. Vad kan problemet vare her??

Takk for svar.
Å gå fra nøytral til første, el motsatt, kan av å til være litt vrient. Da slipper du clutchen litt ut og inn igjen, så går sykkelen gjerne fint til det gir/nøytral du forsøkte å få den til.

Men, du sier du går til første, og opp til fjerde, men den nekter femte? Den overlater jeg til nestemann å svare på :roll:

Re: CB500F 2014, 4 gir?

Posted: 23 Feb 2022 11:23
by Tekumseh
darkis wrote: 21 Jul 2020 23:25 Då har jeg endelig bytt kejdje og drev på min förste sykkel og var ut på testtur idag. Til min overraskelse kunne jeg bare gire til 4, sen tar det stopp? Jeg har prövd å googla men finner ikke noen svar der. Det skal vel egentligen ikke ha noe å si hvordan man placerar girfestet? Når jeg kjörte gikk det bra att shifte mellom dem girene 1-4, når jeg hoppet av sykkeln og skulle legge i 1:an fra neutral ville det ikke helt. Vad kan problemet vare her??

Takk for svar.
Jeg mener bestemt at du skal ha 6 gear på en 14:a Honda CB500F..?
Prøv å sett opp den på depotstøtte eller noe og test uten å ha motoren i gang. Husk å rull hjulet litt rundt (forover) mellom hver veksling.

Andre problemet ditt: Slipp ut clutchen en gang ekstra som Borg sier, eller rull den bakover 20 cm, så får du den lett i 1:e gear.