Kveles i kryss etter mapping

Prat om mellomtung MC
Post Reply
Mondial
Posts: 7
Joined: 13 Jun 2019 12:42

Kveles i kryss etter mapping

Post by Mondial »

For omkring en uke tilbake fikk jeg mappet sykkelen min. Dette var uten tralle med forhåndsinnstilt fil. Vedkommende som mappet forklarte at dette var første sykkelen av dette merket han hadde arbeidet med og at sykkelen på sett og vis var forsøkskanin. Sykkelen akselererte litt bedre og toppfarten forble uendret. Alt i alt litt skuffende erfaring med så meg likevel fornøyd med mappingen.

I etterkant har jeg opplevd flere ganger at sykkelen kveles i kryss. Dette typisk de første 10 minuttene med kjøring. Deretter blir sykkelen noe tungsstartet og krever mye gass for å starte. Har forklart problemet til tuning-firmaet men har lyst å komme til bunns i problemet. Sykkelen starter fint slik som normalt, og går fint på tomgang. Problemet oppstår når jeg tar inn clutchen i kryss/parkerer etter kort kjøretur. Først tenkte jeg at den ble kvalt av for mye bensin da jeg ofte har gasspådrag før jeg kommer inn i et kryss. Det at jeg må ha mye gass for å få start igjen høres ut som for lite bensin. Har i grunn lite peiling og erfaring når det kommer til blandingsforhold og håper at noen med mer innsikt kan forklare litt. Vil helst ha litt mer forståelse når jeg snakker med tuning-firmaet igjen slik at neste mapping forhåpentligvis blir bedre.
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: Kveles i kryss etter mapping

Post by pollti »

Ingen erfaring med mapping av MC men jeg har mappet om flere biler hos Ultimo i Drammen. Han kan muligens sette deg på sporet av mulig feil. Min erfaring med re mapping er bra men bilene trengte fra 3 til 6 mil før alt var i orden mht hill start, cruise control og sånt. Ultimo tømmer hjernen for alt av fabrikksinnstillinger og laster inn ny software. Forbruket gikk ned, de akset bedre men om de lovte ekstra hk kom på plass og om toppfarten økte vet jeg ikke.
Remapping vha ekstra tilkoblede bokser og ren modifisering av eksisterende software er ikke anbefalt i bilmiljøet jeg vanker i til tider.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Kveles i kryss etter mapping

Post by knutk »

Mondial wrote:For omkring en uke tilbake fikk jeg mappet sykkelen min. Dette var uten tralle med forhåndsinnstilt fil. Vedkommende som mappet forklarte at dette var første sykkelen av dette merket han hadde arbeidet med og at sykkelen på sett og vis var forsøkskanin. Sykkelen akselererte litt bedre og toppfarten forble uendret. Alt i alt litt skuffende erfaring med så meg likevel fornøyd med mappingen.

I etterkant har jeg opplevd flere ganger at sykkelen kveles i kryss. Dette typisk de første 10 minuttene med kjøring. Deretter blir sykkelen noe tungsstartet og krever mye gass for å starte. Har forklart problemet til tuning-firmaet men har lyst å komme til bunns i problemet. Sykkelen starter fint slik som normalt, og går fint på tomgang. Problemet oppstår når jeg tar inn clutchen i kryss/parkerer etter kort kjøretur. Først tenkte jeg at den ble kvalt av for mye bensin da jeg ofte har gasspådrag før jeg kommer inn i et kryss. Det at jeg må ha mye gass for å få start igjen høres ut som for lite bensin. Har i grunn lite peiling og erfaring når det kommer til blandingsforhold og håper at noen med mer innsikt kan forklare litt. Vil helst ha litt mer forståelse når jeg snakker med tuning-firmaet igjen slik at neste mapping forhåpentligvis blir bedre.
Før man kan antyde et fornuftig svar trenger man å vite hvilken sykkel det dreier seg om...
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Kveles i kryss etter mapping

Post by supermons »

Ser i en annen tråd du snakker om en Mondial 300 med annet luftfilter og potte, er mappet du har lagt inn for en motor med modifikasjoner?
Mondial
Posts: 7
Joined: 13 Jun 2019 12:42

Re: Kveles i kryss etter mapping

Post by Mondial »

Ja er snakk om en Mondial HPS300. Stemmer at jeg har byttet til BMC luftfilter og en eksospotte uten katalysator. Dette ble gjort rede for før mapping og filen skal ha tatt høyde for dette. Motoren skal visstnok være av samme slag som på Zongshen RX3, en 250cc av Piaggio.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Kveles i kryss etter mapping

Post by knutk »

Å remappe ved å kun laste ned en annen fil blir litt som å la skredderen ta mål uten å benytte målebånd..

Full pakke, dvs kjøring i benk etc. er tidkrevende og kostbart, så jeg har forståelsen for å gjøre jobben enklere.

Kanskje de kan hjelpe deg til å finne en alternativ map. Oppgi alle eventuelle forandringer utover standard dvs. eventuelt annet luftfilter og annen potte, så kanskje de kan finne en egnet fil som gjør at sykkelen i det minste ikke stopper. Remapping av motor vil normalt ikke gi noe særlig ekstra effekt på toppen. Det er mer en forbedringer i mellomregisteret som oppnås når man kun manipulerer bensinblandingen.
Mondial
Posts: 7
Joined: 13 Jun 2019 12:42

Re: Kveles i kryss etter mapping

Post by Mondial »

Takker for svar! Sykkelen drar forsåvidt bedre og girene er kjennes mye bedre ut. Sjette gir brukte jeg knapt før mappingen, og er kanskje det giret jeg bruker mest nå. Så vil helst ikke tilbake til original mappet. Tror også sykkelen slet med for mager blanding etter jeg byttet potte da det ble en del backfire. Så får håpe på at de nye justeringene på mappet er bedre for kan ikke kjøre slik den er nå. Går fint på landevei, men har hatt noen stygge stopp i kryss. Heldigvis med moderat trafikk alle gangene, men gjør at det frister lite å kjøre i trafikk.
Post Reply