CB500X, noen bedre?

Prat om mellomtung MC
Post Reply
kennyo
Posts: 63
Joined: 11 Feb 2017 10:36
MC: BMW F700GS 2017 (2016-modell, overligger)

CB500X, noen bedre?

Post by kennyo »

Jeg er ny på forumet, og vurderer å bytte inn min 2003 ER-5. Har hatt tyngre sykkel før, men trives godt på ER-5'en. Kan gå opp i størrelse, men sliter med korte bein. Har sansen for adventure-sykler, så når Honda nå kommer med CB500X til våren, og den ligger 20-40 tusen under andres tilsvarende modeller, virker dette som et godt kjøp. For så vidt ikke noe problem å gå for en vanlig CB500 heller, eller en brukt ER-6 N eller liknende sykler. Men falt altså litt for CB500X.

Andre modeller og merker jeg bør vurdere? Noen som har erfaringer med CB generelt?

Kan legge til at jeg kjører hele året, så mc er for meg først og fremst en bruksgjenstand.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: CB500X, noen bedre?

Post by Tommas »

Han er synes jeg lager noen flotte videoer, og cb500x dukker op jevnlig. Nå tror jeg han har brukt mye penger på utstyr etterhvert, men muligens verdt en titt :)

[youtube][/youtube]
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: CB500X, noen bedre?

Post by tshansen »

Jeg har ingen erfaring med nevnte modell, men vanlig cb500 har jeg kjørt en del. Fantastisk leken sykkel :thumleft Hvor korte bein snakker vi? Er det slik at du vil ha problemer med å nå i bakken når du sitter på sykkelen?

Har du kikket på Yamaha sitt utvalg av sykler? De har jo lagt seg på en veldig rimelig linje når det kommer til konkurrentene. Uten at jeg har noe erfaring med disse syklene så virker det som kvaliteten er bra :thumleft

Velkommen til forumet =D>
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
kennyo
Posts: 63
Joined: 11 Feb 2017 10:36
MC: BMW F700GS 2017 (2016-modell, overligger)

Re: CB500X, noen bedre?

Post by kennyo »

Kul video Tommas! Han kjører rett nok på mer offroadorienterte dekk enn hva jeg kan ha på søkkvåte asfaltveier (som den som regel vil bli brukt på), men her blir jo potensialet til sykkelen virkelig vist fram.

LordShaft: Jeg pleier å si at kroppen min består av 2/3 overkropp og 1/3 bein... På de høyere modellene som Kawa Versys sliter jeg med å nå nedi bakken. På CB500 planter jeg beina helt nedi på begge sider samtidig. CB500X er bare noen få cm høyere, så den bør passe fint (har ikke prøvd den ennå, men skal teste senere i vår). Skal besøke Yamaha-forhandleren også, så jeg vil bruke en del tid for å finne den beste sykkelen til meg.

Zero har også et par modeller som er interessant (S, SR og DS). Er elbileier, og el-mc frister også. Rekkevidden på Zero er god nok for meg, men prisen er en del høyere. Dog frister det med mindre vedlikehold og tilnærmet 0 utgifter til drivstoff. Jeg har Zero med i vurderingen, men mulig det blir fossil denne gang, og el neste.
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: CB500X, noen bedre?

Post by Lasse Liten »

Cb500X har jo vært på markedet i noen år nå, det viser seg å være en svært bra sykkel på linje med resten av CB serien.
Kjør på sier jeg, det er MYE sykkel for pengene.
Bjerknez

Re: CB500X, noen bedre?

Post by Bjerknez »

Personlig ville jeg slengt på 10-lapper og tatt en nærmere titt på nye Yamaha Tracer 700. Men det er nå bare meg.
Du spør om det finnes noen bedre. Jeg regner da med at du tenker i forhold til pris og da mener jeg at Tracer 700 er et bedre valg.

Yamaha ligger øverst på kvalitetstoppen og jeg vil tro at Yamahaen jeg nevner er mer lettsolgt den dagen det blir et faktum. Så istede for å kjøpe Hondaen for så og legge 10-lapper eller mer i utstyr etc. så ville jeg heller kjøpt Tracer 700 og droppet utstyret. Dessuten er motoren i et helt annet kaliber 8)

Men det er min mening :thumleft
kennyo
Posts: 63
Joined: 11 Feb 2017 10:36
MC: BMW F700GS 2017 (2016-modell, overligger)

Re: CB500X, noen bedre?

Post by kennyo »

Lasse Liten: Ja, det virker som mye sykkel for pengene sammeliknet med konkurrentene.

Bjerknez: Jeg skal ta en titt på den, den er også med i vurderingen. Regner med å legge turen innom Yamahaforhandleren i løpet av noen uker. Får bare håpe de har en, eller snart får en inn til å prøvesitte.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: CB500X, noen bedre?

Post by ojda »

Bjerknez wrote:Personlig ville jeg slengt på 10-lapper og tatt en nærmere titt på nye Yamaha Tracer 700. Men det er nå bare meg.
Du spør om det finnes noen bedre. Jeg regner da med at du tenker i forhold til pris og da mener jeg at Tracer 700 er et bedre valg.

Yamaha ligger øverst på kvalitetstoppen og jeg vil tro at Yamahaen jeg nevner er mer lettsolgt den dagen det blir et faktum. Så istede for å kjøpe Hondaen for så og legge 10-lapper eller mer i utstyr etc. så ville jeg heller kjøpt Tracer 700 og droppet utstyret. Dessuten er motoren i et helt annet kaliber 8)

Men det er min mening :thumleft
Det spørs vel om det ikke ligger endel egeninteresse i det svaret han O. Bjerknes kom med her kansje :-# [-( :shock:


Image
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
kennyo
Posts: 63
Joined: 11 Feb 2017 10:36
MC: BMW F700GS 2017 (2016-modell, overligger)

Re: CB500X, noen bedre?

Post by kennyo »

Jo, det er det sikkert ;) Men nå holder jeg til et annet sted i landet, så den butikken er nok uansett ikke aktuell :) Setter pris på alle innspill :)
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: CB500X, noen bedre?

Post by ojda »

Siden man først er i det "muntre" hjørne, hva med et realt tilbud på Hondaen \:D/


Image
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
kennyo
Posts: 63
Joined: 11 Feb 2017 10:36
MC: BMW F700GS 2017 (2016-modell, overligger)

Re: CB500X, noen bedre?

Post by kennyo »

:shock:

Du verden... :lol:
Bjerknez

Re: CB500X, noen bedre?

Post by Bjerknez »

ojda wrote:
Bjerknez wrote:Personlig ville jeg slengt på 10-lapper og tatt en nærmere titt på nye Yamaha Tracer 700. Men det er nå bare meg.
Du spør om det finnes noen bedre. Jeg regner da med at du tenker i forhold til pris og da mener jeg at Tracer 700 er et bedre valg.

Yamaha ligger øverst på kvalitetstoppen og jeg vil tro at Yamahaen jeg nevner er mer lettsolgt den dagen det blir et faktum. Så istede for å kjøpe Hondaen for så og legge 10-lapper eller mer i utstyr etc. så ville jeg heller kjøpt Tracer 700 og droppet utstyret. Dessuten er motoren i et helt annet kaliber 8)

Men det er min mening :thumleft
Det spørs vel om det ikke ligger endel egeninteresse i det svaret han O. Bjerknes kom med her kansje :-# [-( :shock:


Image
Pokker å...
er jo helt umulig og holde noe som helst hemmelig her inne. :lol:

Når det er sagt, så må jeg bare få gratulere alle dem som bruker sitt eget navn som firmanavn på butikkfasaden. Virkelig oppfinnsomt. Lasse's Bildeler, Ove's MC, Roars Bakeri etc. Er bare så lame...

Hei, jeg heter Arild og skal starte et regnskapsbyrå. "Arild's Regnskap" It is! :-#
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: CB500X, noen bedre?

Post by tshansen »

Bjerknez wrote: Når det er sagt, så må jeg bare få gratulere alle dem som bruker sitt eget navn som firmanavn på butikkfasaden. Virkelig oppfinnsomt. Lasse's Bildeler, Ove's MC, Roars Bakeri etc. Er bare så lame...

Hei, jeg heter Arild og skal starte et regnskapsbyrå. "Arild's Regnskap" It is! :-#
Sier han som har hjemmeside/blogg som er det samme som etternavnet sitt :roll: djeeeeeeeezes altså :plystre
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Bjerknez

Re: CB500X, noen bedre?

Post by Bjerknez »

LordShaft wrote:
Bjerknez wrote: Når det er sagt, så må jeg bare få gratulere alle dem som bruker sitt eget navn som firmanavn på butikkfasaden. Virkelig oppfinnsomt. Lasse's Bildeler, Ove's MC, Roars Bakeri etc. Er bare så lame...

Hei, jeg heter Arild og skal starte et regnskapsbyrå. "Arild's Regnskap" It is! :-#
Sier han som har hjemmeside/blogg som er det samme som etternavnet sitt :roll: djeeeeeeeezes altså :plystre
Nå er vel ikke det er firmanavn da Lordy, men en privat blogg. Litt forskjell det ;-)

Tror ikke at jeg hadde dekrorert butikkfasaden med feks. "Bjerknes Auto" for å si det sånn ;-)
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: CB500X, noen bedre?

Post by mekkern »

Bjerknez wrote: Når det er sagt, så må jeg bare få gratulere alle dem som bruker sitt eget navn som firmanavn på butikkfasaden. Virkelig oppfinnsomt. Lasse's Bildeler, Ove's MC, Roars Bakeri etc. Er bare så lame...

Hei, jeg heter Arild og skal starte et regnskapsbyrå. "Arild's Regnskap" It is! :-#
Tja "Bertel O Steen" "Middelfart" "Verner" "Frank Mohn as" "Hære" "isaksen"og mange andre har da greid seg minst like bra som -"Herremannen Bjerknez" i forretningslivet her hjemme... :lol:
Post Reply