Artikkel: Disse kan 18-åringen kjøre lovlig

Prat om mellomtung MC
Post Reply
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Artikkel: Disse kan 18-åringen kjøre lovlig

Post by supermons »

VG wrote:Mange tror de må vente til de er 24 år med å kjøre drømmesykkelen, men markedet er fullt av tøffe mellomklassemotorsykler. Og med plombering blir mulighetene enda fler.
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og- ... /23618233/

;-)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Artikkel: Disse kan 18-åringen kjøre lovlig

Post by tshansen »

Utrolig synd at disse reglene er tredd i kraft, men greit at der finnes gode alternativer til de på 18 som virkelig vil kjøre drømmesykkelen :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Artikkel: Disse kan 18-åringen kjøre lovlig

Post by JK95 »

LordShaft wrote:Utrolig synd at disse reglene er tredd i kraft, men greit at der finnes gode alternativer til de på 18 som virkelig vil kjøre drømmesykkelen :thumleft
Synes egentlig regelen er helt grei jeg. Vil du kjøre Tung som 20 må du ta A2 som 18 og oppgradere, da blir det fort en "mindre" sprek og mer "egnet" sykkel for nybegynnere i starten, heller enn at en 21-åring kommer på en SDR uten å ha noe som helst erfaring :thumleft
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Artikkel: Disse kan 18-åringen kjøre lovlig

Post by inunf »

Synes dagens opplegg er noe bedre enn slik det var før, 48 hk er tross alt bedre enn 34 hk. Problemet er alle kjøretimene som man må ta for å gå fra lett til mellomtung og fra mellomtung til tung. Har du kjørt MC i to år så vil jeg påstå at du har tilstrekkelig erfaring til at det går bra å gå fra 15 hk til 48 eller fra 48 hk til ubegrenset uten at effekten gjør at du havner i en ulykke.

Dette med plombering synes jeg er en uting. Det hadde vært bedre om grensen var så høy at de fleste passelige begynnersykler havnet under den. La oss si 60-70 hk. Slik det er nå er bedre enn med 34 hk, men det er forstatt et eget marked for mellomklassesykler som er kunstig dyre fordi utvalget er lite. Når jeg kommer til makten vil reglene bli slik:

A1 som før. Kun oppkjøring ved fylte 18 år for utvidelse til A2
A2 maks 65 hk, alle over 18 år som tar klasse A begynner på A2. Ny oppkjøring etter 2 år for utvidelse til klasse A.

Har et søskenbarn som holder på med A2 nå. Han har kjørt lett i to år, i alle forhold året rundt. Synes det er helt sykt hvor mye kjøring med kjørelærer han må ha for å kunne kjøre opp på A2. Jeg mener at de to største effektene av dagens regelverk er at kjørelærerene får mer å gjøre, og at færre unge tar MC-lappen fordi det er for dyrt. Færre ulykker på grunn av bedre opplærte førere tror jeg blir en insignifikant bieffekt. Jeg tror at bedre tilbud om førerutviklingskurs ville være et bedre tiltak for å redusere ulykker enn dagens graderinger på kl. A.
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Artikkel: Disse kan 18-åringen kjøre lovlig

Post by Toven »

Utvidet til tung før de nye reglene, men jeg kjørte ikke mellomtung i det hele tatt. Jeg ventet i to år fra lettmc før jeg hoppa på fatters 1100 virago. Ikke akkurat super rask sykkel, men greia med reglene er vel å få seg erfaring? før man går på mer hk enn 34/48? Jaja :p
Post Reply