lintho's blogg! [Vurderer MT-07 eller MT-09 (HELP)]

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
haakeik
Posts: 307
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Re: lintho's blogg! [Vurderer MT-07]

Post by haakeik »

MC-Avisa har testet Zero SR/F. Ble visst veldig forelsket.
https://www.mcavisa.no/single-post/2019 ... den-er-her
User avatar
lintho
Posts: 356
Joined: 09 Apr 2008 20:33
MC: Yamaha YZF 600R Thundercat 1998 mod
Location: Trondheim
Contact:

Re: lintho's blogg! [Vurderer MT-07]

Post by lintho »

Men vi er ikke der at å kjøpe en fossil mc er idiotisk vel? :lol:
User avatar
lintho
Posts: 356
Joined: 09 Apr 2008 20:33
MC: Yamaha YZF 600R Thundercat 1998 mod
Location: Trondheim
Contact:

Re: lintho's blogg! [Vurderer MT-07]

Post by lintho »

Tipper 100k er maks det jeg ønsker å bruke.

Så, helt ny mt 07 med den fargekombinasjonen jeg liker best? Orange, grå, sort.

Eller en mt 09 fra 2015? https://www.finn.no/80361040

Jeg liker at mt 07 blir helt ny og at den er lett. Jeg liker ikke at den assosiereres med a2 og 18 åringer. Men hvor mye skal man bry seg om slik da..
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: lintho's blogg! [Vurderer MT-07]

Post by Tommas »

Jeg har prøvd MT09, utrolig artig sykkel. Personlig hadde jeg valgt den fremfor lillebror, noe større motor er behagelig enten man kjører sedat eller inspirert.

Men hadde sikkert vært lurt med en prøvetur :-k
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: lintho's blogg! [Vurderer MT-07]

Post by freddy123 »

MT09 uten tvil, den du linker til er jo nesten ny. 5400km er såvidt passert første service .

MT07 er sikkert fin og flott, men tror MT09 er en sykkel du vil ha lengre og kunne vokse mere med enn 07.

Men prøvekjør begge så du finner ut, da blir valget enda lettere.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
User avatar
Bastian
Posts: 28
Joined: 20 May 2016 21:46
MC: BMW R1250GSA
Location: Larvik

Re: lintho's blogg! [Vurderer MT-07]

Post by Bastian »

Jeg har selv hatt mt-07 (a2 versjon) og nå en MT-09 SP.

Det jeg likte best med mt-07 var den lekne CP2-motoren, det ble liksom aldri "feil gir", man har mer eller mindre alltid riktig turtall også. Samt ett vanvittig godt balansepunkt på sykkelen (som gjør wheelies til en lek). Jeg kjørte ca. 20 000km med min 07, korte og lange turer, og den fungerte knall! Det eneste problemet ble plassen på sykkelen, jeg er 190 cm høy, posisjonen på knærne ble for "dårlig", noe som resulterte i mange "stoppepauser" for å strekke litt på beina.

Med MT-09 SP så er det en god del større benplass, samt en MYE "sprekere" motor. Man er dog avhengig av et MYE høyere turtall for å få optimal effekt. Samt elektronikken (på 2017 mod+) er jo gull, antiwheelie (kan kobles ut, heldigvis), TC samt 3 forskjellige kjøremoduser.

MT-07en blir man fort komfertabel med, noe som gjør den vanvittig morsom å kjøre, men igjen kanskje litt "nøytral" i lengden, ihvertfall i min erfaring.

MT-09en er en mer "voksen" sykkel med god benplass samt en utrolig sprek CP3-motor. Jeg tror personlig det vil ta litt lenger tid å "vokse fra" seg en MT-09, da den er såpass sprek at det kan bli utfordrende å få fullt utbytte av sykkelen på veien.

Lykke til med valget, 2 supre sykler uansett :thumleft
User avatar
lintho
Posts: 356
Joined: 09 Apr 2008 20:33
MC: Yamaha YZF 600R Thundercat 1998 mod
Location: Trondheim
Contact:

Re: lintho's blogg! [Vurderer MT-07]

Post by lintho »

Bastian wrote:Jeg har selv hatt mt-07 (a2 versjon) og nå en MT-09 SP.

Det jeg likte best med mt-07 var den lekne CP2-motoren, det ble liksom aldri "feil gir", man har mer eller mindre alltid riktig turtall også. Samt ett vanvittig godt balansepunkt på sykkelen (som gjør wheelies til en lek). Jeg kjørte ca. 20 000km med min 07, korte og lange turer, og den fungerte knall! Det eneste problemet ble plassen på sykkelen, jeg er 190 cm høy, posisjonen på knærne ble for "dårlig", noe som resulterte i mange "stoppepauser" for å strekke litt på beina.

Med MT-09 SP så er det en god del større benplass, samt en MYE "sprekere" motor. Man er dog avhengig av et MYE høyere turtall for å få optimal effekt. Samt elektronikken (på 2017 mod+) er jo gull, antiwheelie (kan kobles ut, heldigvis), TC samt 3 forskjellige kjøremoduser.

MT-07en blir man fort komfertabel med, noe som gjør den vanvittig morsom å kjøre, men igjen kanskje litt "nøytral" i lengden, ihvertfall i min erfaring.

MT-09en er en mer "voksen" sykkel med god benplass samt en utrolig sprek CP3-motor. Jeg tror personlig det vil ta litt lenger tid å "vokse fra" seg en MT-09, da den er såpass sprek at det kan bli utfordrende å få fullt utbytte av sykkelen på veien.

Lykke til med valget, 2 supre sykler uansett :thumleft
Jeg fikk samme opplevelsen mtp gir når jeg testet mt 07'en. Den virket alltid villig uansett hvilket turtall jeg lå i. Siden jeg kommer fra en R sykkel var dette helt fantastisk. Jeg testet dog bare en A2. Jeg vil tro at A2'en oppleves som mye mer sløv og faller av en god del i høyt turtall. Ride Trondheim nevnte at det er toppeffekten, altså ikke dreiemoment på lavt turtall som blir fjernet på a2. Jeg vet at på 2019 modellen har de forbedret dempere fremme, og gjort sittestillingen mye bedre for knær. Det jeg reagerte mest på var plassering av fothvilere. De var midt i veien når jeg sto med føttene i bakken.

Jeg pendler i hovedsak 5-6 mil hver eneste dag, men på E6. Ikke verdens mest spennende vei. Jeg håper også at en ny sykkel(uansett om det er 07 eller 09) kommer til å gjøre at jeg gidder/har lyst å kjøre mc også etter jeg kommer hjem om dagen.

09 er potensielt et smartere valg når det kommer til å 'gå lei' av motoren. Det er veldig vanskelig å finne ut hva som er korrekt valg i dag uten en tidsmaskin. 09 vil også gi meg muligheten til å skru litt selv, siden garantien uansett går ut på en 2015 modell. En 2019 modell tvinger meg til å gjøre alt av servicer hos ride. Også det kan jo bli med i det totale regnestykket.

Jeg liker ikke at du skriver at man må ha mye høyere turtall på mt09 for å få optimal effekt. Hvis jeg kjører i feks 3k rpm på 07 og 09, vil da 07 være sprekere? Eller er det bare at 09 er treg i forhold til hva den kunne vært i korrekt turtall?
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: lintho's blogg! [Vurderer MT-07]

Post by Tommas »

Skal man være internett-ekspert, så gir en kjapp titt på dynotester det svaret at MT09 har mer dreiemoment fra ca tomgang hele veien til rødmerking sammenliknet med MT07.

Men maks moment og Hk kommer ca 1000 rpm før på 07 sammenliknet med 09 (men "toppene" er fortsatt lavere enn MT09 på samme turtall), så det gir muligens en litt annen karakter til motoren.

Kan ikke si jeg merket meg MT09 som slapp på lavere turtall, heller at den ble hysterisk morsom når man øste på litt. Fullt mulig å kjøre den uten å måtte jage turtall 8)
User avatar
lintho
Posts: 356
Joined: 09 Apr 2008 20:33
MC: Yamaha YZF 600R Thundercat 1998 mod
Location: Trondheim
Contact:

Re: lintho's blogg! [Vurderer MT-07]

Post by lintho »

Dere gjør det ikke akkurat lett. Man kan kanskje anta at 09'en holder seg bedre i verdi også?
User avatar
lintho
Posts: 356
Joined: 09 Apr 2008 20:33
MC: Yamaha YZF 600R Thundercat 1998 mod
Location: Trondheim
Contact:

Re: lintho's blogg! [Vurderer MT-07]

Post by lintho »

Hvordan er sittestillingen på MT 09? Jeg bytter sykkel for å sitte mer oppreist, så det er viktig for meg at 09 er like mye oppreist som 07.
User avatar
Bastian
Posts: 28
Joined: 20 May 2016 21:46
MC: BMW R1250GSA
Location: Larvik

Re: lintho's blogg! [Vurderer MT-07]

Post by Bastian »

lintho wrote:Hvordan er sittestillingen på MT 09? Jeg bytter sykkel for å sitte mer oppreist, så det er viktig for meg at 09 er like mye oppreist som 07.
Sittestillingen på 07 og 09 er veldig lik, jeg kjenner ingen forskjell på de, veldig oppreist "supermotard" aktig.
User avatar
lintho
Posts: 356
Joined: 09 Apr 2008 20:33
MC: Yamaha YZF 600R Thundercat 1998 mod
Location: Trondheim
Contact:

Re: lintho's blogg! [Vurderer MT-07 eller MT-09 (HELP)]

Post by lintho »

Jeg blir gal. Vanskelig å bestemme seg. 07en jeg fikk teste var bare en a2. Den opplevdes nok sløvere på høyt turtall den den er som full effekt.

07en blir helt ny. Forbedret elektronikk og dempere fra 2017 versjonen. Det er også endret slik at man får plass til knærne. Det er kanskje også mye bedre lys(led) på den?

09en blir mye kvassere(tror jeg da. Prøver i morgen) men 4 år gammel og potensielt rævkjørt av forrige eier.

Det som plager meg sikker ubødvendig myr med 07en er at den kjøres av masse 18åringer. Jeg er også er redd den blir kjedelig i lengden.

Hodet sier at 07en er et bedre valg. Mindre sjanse for å kjøre seg i hjel og. Tryggere er den og pga fargen som vises mye bedre for andre i trafikken. Jeg har en sønn som jeg helst vil hjem til etter tur.

Men hjertet er jeg ikke helt sikker på enda.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: lintho's blogg! [Vurderer MT-07 eller MT-09 (HELP)]

Post by tshansen »

lintho wrote:
Hodet sier at 07en er et bedre valg. Mindre sjanse for å kjøre seg i hjel og. Tryggere er den og pga fargen som vises mye bedre for andre i trafikken. Jeg har en sønn som jeg helst vil hjem til etter tur..
Vel, dette kan jeg fortelle at bare er tull :-) Fra 0 til himmelen (om du tror på slikt) går like raskt uansett hvilken 2-hjuling du har.

Har selv en sønn jeg skal hjem til etter hver tur. Hvordan du plasserer deg, kjører og tenker er helt avgjørende faktorer for slikt... ikke sykkelen :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
lintho
Posts: 356
Joined: 09 Apr 2008 20:33
MC: Yamaha YZF 600R Thundercat 1998 mod
Location: Trondheim
Contact:

Re: lintho's blogg! [Vurderer MT-07 eller MT-09 (HELP)]

Post by lintho »

tshansen wrote:
lintho wrote:
Hodet sier at 07en er et bedre valg. Mindre sjanse for å kjøre seg i hjel og. Tryggere er den og pga fargen som vises mye bedre for andre i trafikken. Jeg har en sønn som jeg helst vil hjem til etter tur..
Vel, dette kan jeg fortelle at bare er tull :-) Fra 0 til himmelen (om du tror på slikt) går like raskt uansett hvilken 2-hjuling du har.

Har selv en sønn jeg skal hjem til etter hver tur. Hvordan du plasserer deg, kjører og tenker er helt avgjørende faktorer for slikt... ikke sykkelen :thumleft
Ekstra galskap på 09: Jo, det er forsåvidt sant, men jeg antar at det er mye enklere å kontrollere en 07. Man vet jo at det er artigere å dra på litt ekstra, når man har ekstra.

Farge på sykkelen: Statistisk sett vet man jo at en farget sykkel er i mindre kollisjoner. Jeg har mine tvil på at det er slik at de som kjøper farget sykkel er flinkere sjåfører, så fargen må jo ha noe å si? :-k
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: lintho's blogg! [Vurderer MT-07 eller MT-09 (HELP)]

Post by mekkern »

Hvis du mener motorstørrelse eller farge på sykkel betyr noe for om du overlever eller ikke vil jeg anbefale kollektivtransport.

Det er DIN oppførsel i trafikken som øker eller minsker risiko.
Post Reply