"SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.
Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.
Kjekt vi begynner å få opp miljøet for restaurering her inne. Blir spennende å følge.
240 på nåla blir saker når denne raser forbi i 160 +
240 på nåla blir saker når denne raser forbi i 160 +
- Spiritofwinter
- Posts: 1664
- Joined: 11 Oct 2015 23:19
- MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt - Location: Ørsta
Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.
Ser ut som du har å jobbe med, blir et bra prosjekt det der Håper du kommer med flere bilder etter hvert
Du har vel snart klart verksted til eget veteranprosjekt? Snart vinter, har du noe i sikte?
- mekkern
- Posts: 5199
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.
joda bilder kommer nok når det blir skruing-venter på rep bibel..
men litt å diskutere og mene noe om har en jo:
https://www.enginelabs.com/news/synthet ... -debunked/
men litt å diskutere og mene noe om har en jo:
https://www.enginelabs.com/news/synthet ... -debunked/
Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.
Jeg er veldig usikker på hva jeg skal mene om olje, det meste som selges her i landet er sikkert bra nok. Men vi har jo "flat tappet" saken fra Statene. Jeg har fått gnagd ned kammer etter bruk av nyere topp-spec olje på Triumph T120 veisykkel. Jeg vet ikke årsaken, men jeg bruker helst Castrol classic 20W-50 nå. Jeg har litt dårlig oljetrykk for tiden så den tjukkes med ren 50
Når det gjelder rep bibel så finnes det sikkert mye, men jeg har Workshop Manual (pdf) for de siste T140 fra Meriden. Den dekker nok det meste for motor på Harris.
Og så en Harris Performance er jo en velkjent sjappe på sotholmen, disse triumphene ble produsert av broren.
Når det gjelder rep bibel så finnes det sikkert mye, men jeg har Workshop Manual (pdf) for de siste T140 fra Meriden. Den dekker nok det meste for motor på Harris.
Og så en Harris Performance er jo en velkjent sjappe på sotholmen, disse triumphene ble produsert av broren.
- mekkern
- Posts: 5199
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.
når det gjelder slik som "flat tappets" og slikt så er det jo tilsatsene av eksempelvis sink som er redusert de senere år.
Der skal jo "visstnok" classic oljene ha høyere andel av tilsatser for slik bruk-men hvor mye det faktisk er tilsatt strides de om etter analyser.
litt gode klaringer gir jo dårlig trykk med "tynne oljer" og da er jo tykkere olje bedre for å hindre at den blåser ut og gir manglende trykk/mengde der det er kritisk.-For tykk olje gir jo for liten flow og høyere lagertemperaturer i tighte motorer.Hvis man ikke har clutch i samme olja som motoren så er det jo mye muligheter for tilsatser som tåler sinnsykt mye før filmen brytes.
Har denne boka her som jeg tror kan dekke mesteparten av det jeg lurer på-eller tjaaa. vi får se.
Der skal jo "visstnok" classic oljene ha høyere andel av tilsatser for slik bruk-men hvor mye det faktisk er tilsatt strides de om etter analyser.
litt gode klaringer gir jo dårlig trykk med "tynne oljer" og da er jo tykkere olje bedre for å hindre at den blåser ut og gir manglende trykk/mengde der det er kritisk.-For tykk olje gir jo for liten flow og høyere lagertemperaturer i tighte motorer.Hvis man ikke har clutch i samme olja som motoren så er det jo mye muligheter for tilsatser som tåler sinnsykt mye før filmen brytes.
Har denne boka her som jeg tror kan dekke mesteparten av det jeg lurer på-eller tjaaa. vi får se.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.
Det er den samme manualen som jeg har, det er nok den siste fra Triumph før de gikk konkurs.
I min motor var venstre veivlager på minstemålet sist den var ute og oljetrykksmåler ble derfor montert. Det er ca 10 år siden og først i år har oljetrykket sunket til anbefalt minimum. Så her er det plass til tykkere olje, jeg antar at veiva er langt under minstemålet nå.
Tilsatser som bedrer oljefilmen vil være helt ok å bruke, ingen av mine triumpher har motorolje på clutchen.
Det mest fornuftige vil være å slipe veiva, men resten av motoren er såpass bra at jeg ikke har lyst til å åpne den ennå.
I min motor var venstre veivlager på minstemålet sist den var ute og oljetrykksmåler ble derfor montert. Det er ca 10 år siden og først i år har oljetrykket sunket til anbefalt minimum. Så her er det plass til tykkere olje, jeg antar at veiva er langt under minstemålet nå.
Tilsatser som bedrer oljefilmen vil være helt ok å bruke, ingen av mine triumpher har motorolje på clutchen.
Det mest fornuftige vil være å slipe veiva, men resten av motoren er såpass bra at jeg ikke har lyst til å åpne den ennå.
- mekkern
- Posts: 5199
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.
Siden jeg har en tendens til å samle på meg flere sykler så kan jeg jo ta en oppsummering av nåværende status.
Suzuki GS450E-1980 Hentet i Sverige høsten 2012 for at guttungen skulle ha en A2 sykkel. en Honda XL600R-1987 kjøpt "pent brukt" og har hatt et par runder i motoren før den ble bra. "Gode gamle CBR`n" Honda CBR1000f-1987
denne har stadig gjennomgått små forbedringer-den største var å montere et mini-MX styre i steden for oem Clipon. denne har vært med flere ganger til alpene på "bånngass turer" ala Joe-Bar Team.. Og så er det "bastarden" som innehar deler fra alle japanske produsenter, Østerrisk og noe ettermarked.
men utgangspunktet er en Yamaha FZR1000 -1986.går fantastisk bra. Indian FTR1200S Racereplica.2019 dritartig sykkel OG det siste tilskuddet-skikkelig tåplig men artig å ha med på tur i bilen-og kjekk til butikken og faktisk til jobb.
Suzuki GS450E-1980 Hentet i Sverige høsten 2012 for at guttungen skulle ha en A2 sykkel. en Honda XL600R-1987 kjøpt "pent brukt" og har hatt et par runder i motoren før den ble bra. "Gode gamle CBR`n" Honda CBR1000f-1987
denne har stadig gjennomgått små forbedringer-den største var å montere et mini-MX styre i steden for oem Clipon. denne har vært med flere ganger til alpene på "bånngass turer" ala Joe-Bar Team.. Og så er det "bastarden" som innehar deler fra alle japanske produsenter, Østerrisk og noe ettermarked.
men utgangspunktet er en Yamaha FZR1000 -1986.går fantastisk bra. Indian FTR1200S Racereplica.2019 dritartig sykkel OG det siste tilskuddet-skikkelig tåplig men artig å ha med på tur i bilen-og kjekk til butikken og faktisk til jobb.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Palma
- Posts: 4765
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.
Steike ta @mekkern jeg må si at jeg likte den siste der. Kan være grei på Morttjernsberget når man skal finne mobildekning og ringe hjem
- mekkern
- Posts: 5199
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.
Oppgitt rekkevidde på 45km. vekt 48kg.
Kan brukes som sittekrakk siden setehøyden er moderat.
Full LED belysning.
Med Enova støtten kr11500,-ferdig reg.
Kan kjøres stående som de "store gutta"
leveres også i "rugged" men ikke i Norge.
http://www.coopopmoto.com/
Kan brukes som sittekrakk siden setehøyden er moderat.
Full LED belysning.
Med Enova støtten kr11500,-ferdig reg.
Kan kjøres stående som de "store gutta"
leveres også i "rugged" men ikke i Norge.
http://www.coopopmoto.com/
- Roargutten
- Roargubben
- Posts: 542
- Joined: 07 Oct 2015 10:36
- MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000 - Location: Årnes
Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.
Bra samling du har bygget deg opp. Dekker de fleste behov med det utvalget der.
You only live once, but if you do it right, once is enough.
- intruder
- Posts: 4474
- Joined: 03 May 2016 15:42
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
- Location: Brumunddal
- Contact:
Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.
Herlig med så mange eldre sykler som du i tillegg holder i skikkelig stand ....håper vi sees til sommeren Vidar mekker
Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.
Har ikke sett og reagert på d tidligere(men ble jo veldig tydelig med før / etter bildene dine)
Hva har du gjort med gaffelen på XL’en og hvorfor?
Hva har du gjort med gaffelen på XL’en og hvorfor?
- mekkern
- Posts: 5199
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.
Eneste endring er en lav forskjerm slik at den mer ligner en 50/60taller.
Mulig det er andre ting som er rundt endrer utseende?slik som sort lakkering av gaffelbena.
-Forskjermen er forresten laget av bakskjermen til en gammel Tempo corvette for å få til å passe radien til et 90/90 21 forhjul
Mulig det er andre ting som er rundt endrer utseende?slik som sort lakkering av gaffelbena.
-Forskjermen er forresten laget av bakskjermen til en gammel Tempo corvette for å få til å passe radien til et 90/90 21 forhjul
- biker7
- Posts: 1325
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.
Bra samling kjøretøy det der, Mekkern
"Lite av varje" som svensken ville ha sagt
"Lite av varje" som svensken ville ha sagt
- mekkern
- Posts: 5199
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.
Med disse strømprisene har "mekkis garage" ikke vært unødvendig oppvarmet og prosjekter har ligget litt "på is" men nå har KWprisen roet seg litt og fått startet så smått.
Mye lekkert elektro etter tidligere "fix" Testet også noe jeg ikke har gjort før- 0.3mm rustfritt til 1.5mm rustfritt med TIG.
skal teste litt mer tynt til tynt også-se hvor tynt jeg greier å få sånn passe bra. men da får jeg hanke inn noe tynnere wolfram fra disse:
Mye lekkert elektro etter tidligere "fix" Testet også noe jeg ikke har gjort før- 0.3mm rustfritt til 1.5mm rustfritt med TIG.
skal teste litt mer tynt til tynt også-se hvor tynt jeg greier å få sånn passe bra. men da får jeg hanke inn noe tynnere wolfram fra disse:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.