"SKRU IT" -Tyggis og binders. Mekkis Garage.

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2021

Post by mekkern »

Noe av "gleden" med kjøretøy er at en får holdt gamle "kunster" vedlike..
I efta plukket jeg i fra hverandre Transiten slik at jeg kom til ventiljusteringen-ingen hydrauliske ventiler nei,,Støtstenger og vippearmer med stillskruer.
Romslige saker med 0.2mm innsug og 0.38 på eksos..et par eksosventiler var over 0.5 så det var nok på tide med litt justering..
og jaggu startet dritten etterpå også..Ingen bilder da hanskene var grisete og uegnet til å pelle på tlf..
Et oljeskift med filter og et nytt luftfilter nå så er "vintertransiten" i box.. \:D/

Fiestaen er klar for vinteren..
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2021

Post by Bikeridr »

mekkern wrote: 18 Oct 2021 19:19 Noe av "gleden" med kjøretøy er at en får holdt gamle "kunster" vedlike..
I efta plukket jeg i fra hverandre Transiten slik at jeg kom til ventiljusteringen-ingen hydrauliske ventiler nei,,Støtstenger og vippearmer med stillskruer.
Gode gamle Ford, eller "Fix Or Repair Daily".
Hadde en 17M med innsatt 2.0 V6 (Fords minste V6-er) med "selvlåsende" ventilskruer. Jævla møkk, holdt ikke, skrudde seg ut til ventilklaring på ca 2cm (skruens lengde), og eneste måte å få de til å holde posisjon var å feste de med oljebestandig loctite. Skikkelig gøy ved neste ventiljustering :D
Men joda, gamle biler med motorrom såpass romslig at en så asfalten fra oven istedet for en "svart klump" som nå er, er morsomme de :thumleft
Eneste jeg IKKE savner er å bytte "platina" eller stift i fordeleren med den jævla mikroskruen på siden som alltid ramla ned for aldri til å bli funnet igjen i singelen under bilen..
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2021

Post by mekkern »

Bikeridr wrote: 18 Oct 2021 20:51
Eneste jeg IKKE savner er å bytte "platina" eller stift i fordeleren med den jævla mikroskruen på siden som alltid ramla ned for aldri til å bli funnet igjen i singelen under bilen..
:smt005 :smt005 der har flere vært...
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2021

Post by mekkern »

1924kr rett hjem for 12 liter Motul 300v og 2 oljefiltere til XL600`n og et til cbr`n er ikke ille med dagens galloperende priser.. :D

Da kan jeg gasse på en sesong til..
IMG_5505.JPG
IMG_4194.JPG
IMG_3959.JPG
IMG_4372.JPG
IMG_4725.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2021

Post by mekkern »

Da er olje og filter for neste sesong i boks.
Indianeren skal ikke ha skift..
IMG_5551.JPG
Da mangler det bare et par sett dekk for skifte uti sesong..
lurer på å gå for heidenau k60 scout igjen bak på 600`n -de funker bra på asfalt også med god levetid.. :-k
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2021

Post by mekkern »

I dag kom det et par ting til "Indianeren"..
et par lokk til innfestinga til baksvingen og en "skidplate" som beskytter oljefilter og litt annet lavt forran..
Så er den snart klar for litt mer grusbus...
IMG_5775.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2021

Post by Jonta »

mekkern wrote: 28 Oct 2021 20:41 Da er olje og filter for neste sesong i boks.
Indianeren skal ikke ha skift..
15W-60 ?
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2021

Post by mekkern »

Jonta wrote: 03 Dec 2021 16:57
mekkern wrote: 28 Oct 2021 20:41 Da er olje og filter for neste sesong i boks.
Indianeren skal ikke ha skift..
15W-60 ?
Ja Indian skal ha 15w-60.
De andre får stort sett 15w-50.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2021

Post by mekkern »

Forumer ja... store utenlanske "samfunn" finnes det flere av- men for "Lille Norge" med ganske kort "normalsesong" så er det værre.
Jeg vil si vi har 2 forum for MC som fungerer greit MCsiden og MC-forumet.
At det gjennom tidene har vekslet litt med medlemmer hit/dit (og noen som er begge steder)er nok en del av utviklingen og sikkert greit slik at flere kan finne et norsk forum i disse tider-da slik som kommersielle Facebook (som er ubruklig som et forum) og Raseringen av Bike (som gav opphav til forumet BAN/Ikkebike) ødelagt mye for å danne et skikkelig felles sted for norske motorsykkelister.

Har frekventert begge norske forum siden 2007(mc-forumet) og 2008(MCsiden) og mange har kommet og mange har gått fra begge forum.
Men det virker som "totalen" er ganske stabil-selv om vinteren legger en demper på felles turer og aktivitet generelt.

Men selv har jeg flere turer på gang.
Tur til Tyskland i april/mai
HPR
OG masse turer på grus/snø/asfalt med både pedaler og med bensinmotor..

Straks et NYTT ÅR og en NY sesong. :twothumbs:

Romjuls-Hilsen fra Vidar(Mekkern)
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2021

Post by Jonta »

15W-60 ?
[/quote]
Ja Indian skal ha 15w-60.
De andre får stort sett 15w-50.
[/quote]

15W-60 er smart i luftkjølte motorer. Kan bli temmelig varme.
Min Ducati ST2, som er vannkjølt, skal har 15W-50, mens luftkjølte Cagivaen skal ha 15W-40, i følge bøkene. Men jeg vil nok heller ha 15W-50 eller 15W-60 på Cagivaen, ja.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2022

Post by mekkern »

Den gamle XL600R med litt modifisert smøring får 15w-50..samme med GS450..OG den gode gamle cbr1000f-88..
Thunderace motoren i Bastarden får 10w-40.
OEM olja til Indian FTR1200 er 15w-60 helsynt selv om den er vannkjølt..
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2021

Post by mekkern »

GODT NYTT ÅR!
Må vi få en god sesong alle sammen.

Da har jeg sånn smått startet sesongen.
ble ikke all verdens tur i lengde med halvhjelm,da det er 5blå og alt av briller tæla.. får nok finne slalombrillene.
-Uten pigg er snø best-selv om det sladder Både med pådrag og motorbrems..isen funker ikke like greit :lol:
2022.jpg
IMG_5868.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2022

Post by pollti »

Må le litt Mekkis når du beskriver hendene etter Transit skruing. I dag skulle HG ha dobbelt Corona skift men så kom hun uventet tidlig hjem og da ble det hevlete så det holdt. I dusjen i 1. etasje satt jeg og rengjorde bildeler kjøpt brukt i Danmark. Både delene og jeg fløy i supersonisk fart ut av kåken og endte i snøfonna. Hun var mere sinna i dag enn da jeg hadde motorsykkelen i peisestua for noen år siden og da var a ilter da og :twisted: Nå romler hun rundt med bøtter og vaske greier så nå må jeg skrubbe dusjen i timesvis tenker jeg :roll:
Vet hvordan det ender ! Jeg stryker i vasking som vanlig før hun tar bøtte balletten i egne hender for å få ønsket kontroll på basseluskene. Det blir sikkert stønnet, okket og akket fælt på neste symøte ? :plystre
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2022

Post by mekkern »

Ja huff og huff...det er ikke greit med slike menn som ikke bare strikker grytelapper iført carnigan og tøfler... :lol: :lol:

Men det er nok ikke så ille som det høres ut.. og ha skulle en klaget på da???
Tabben er at du ikke skjulte delene og sa at du "freshet" deg opp for henne da du "uheldigvis" hadde kommet borti noe som du måtte resirkulere for miljøets skyld.. ;-)

Godt å høre dere "still going strong" i disse "corona-extra ole-crom" dagene....
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: "SKRU IT" -Tyggis og binders. sesong 2022

Post by Jonta »

Apropo vinterdekk Mekkern. etter å ha vert litt akiv i vintertrial, har vi funnet ut at dekk med samme mønster kan ha svært forskjellig egenskaper på snø og holke. Dekket vi brukte da, var Metzler. Pirelli var greit, også for sommer. Michelin var noe alle brukte om sommeren, om vinteren var det helt ubrukelig. Det merkelige var at Michelin dekket var absolutt det mjukeste. Ellers var knastene ganske så identiske, ikke noe lammellsystem.
Jeg vil også tippe at trialdekk er bedre enn noe annet på vintern. Ja bortsett fra de gamle 19" Viking dekkene til Tempo Corvette da, de var noe magiske greier, uten at de var spesielt bregna på vinter...
Post Reply