Tekumseh's Blogg
- Tekumseh
- Posts: 2072
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Pitstop: Bakbrems denne gang
Jada. Tenkte å ta en kaffe med gutta på jobb i går, og på med skinnklær og 31 grader varmt og svett. Men da jeg skulle snu i parkeringshuset låste bakhjulet seg på nytt, denne gang pga bakbremsa. Også lugga det noen ganger da jeg droppa kaffebesøket og bare kjørte hjem igjen.
Så da ble det fjelltur med fiskestanga i går kveld. Det kom ei tordenskur så lufta ble betydelig lettere og millioner av knott våkna. Ingen fisk, men en nydelig gåtur på ei drøy mil tilsammen.
Lurer på om ei av fjørene mellom bremseskoene har hoppa av, eller om belegget har løsna fra selve skoa. Litt spent på hva som venter meg når jeg får åpna.
Så i ettermiddag blir det garasjen. Har jo også en rød 77-mod DBS Kombi Luxe jeg holder på å flikke litt på. Det som gjenstår nå er å eike opp et framhjul, da den gamle felgringen var som et 8-tall.
Så da ble det fjelltur med fiskestanga i går kveld. Det kom ei tordenskur så lufta ble betydelig lettere og millioner av knott våkna. Ingen fisk, men en nydelig gåtur på ei drøy mil tilsammen.
Lurer på om ei av fjørene mellom bremseskoene har hoppa av, eller om belegget har løsna fra selve skoa. Litt spent på hva som venter meg når jeg får åpna.
Så i ettermiddag blir det garasjen. Har jo også en rød 77-mod DBS Kombi Luxe jeg holder på å flikke litt på. Det som gjenstår nå er å eike opp et framhjul, da den gamle felgringen var som et 8-tall.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Tekumseh on 30 Jul 2021 16:10, edited 1 time in total.
- mekkern
- Posts: 5122
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Pitstop: Bakbrems denne gang
Vil tro det er belegget som har løsnet.
- Tekumseh
- Posts: 2072
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Pitstop: Bakbrems denne gang
Knust bremsesko... Må ha vært sprukket fra før, også falt ting ut av posisjon når jeg forsøkte å stramme.
Bremsebåndene var utslitt og strammet på over max. Så det var full vandring på pedal, men bremsene tok etter 3 cm... Jeg fikk ingen endring, så jeg satte alt tilbake der det var.
Jeg tror fjærene har holdt ei knekt sko på plass. Så ved justeringa mi smatt bitene ut av posisjon, og selvsagt på første kjøretur knust i flere deler.
Trommelen, dvs felgen. Mangler en bit på 1,5 x 2,5 cm. Men jeg kjører med den mens jeg leter ny felg.
Skal forsøke å jevne ut sårene litt.
Nye bremsesko og fjærer bestilt, men selvsagt 9 dagers ventetid. 400,- kr med frakt da
Felg må jeg til Sverige for å få tak på. Men det lar seg gjøre. Blir nok en tur til svigers i Dalarna i løpet av en mnd eller to tipper jeg.
Det tok liksom litt gleden av å få pakke fra Kedo Tyskland i går...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Re: Pitstop: Bakbrems denne gang
Dette er vel en passe anledning til å bytte til eikefelger. Du kan jo begynne med bakhjulet.
- ole m.
- Posts: 1224
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: Pitstop: Bakbrems denne gang
Da er det enkel og billig fiks. Ta ut akselen på bremseplata, og smør opp med høytemp.fett, når du først har det oppe.
Det skåret som er gått av på den ene forsterkningen på felgen, ville jeg nok slipt jevnt, og ikke brydd meg mer om. Med forbehold, da jeg ikke har sett skaden. Men finner du et fint hjul for en billig penge, er jo ingenting bedre enn det.
Jeg synes firresten de støpte felgene der er fine, eneste er at de antagelig veier litt mer enn eikehjul. Men de passer veldig godt til sykkelen.
Det skåret som er gått av på den ene forsterkningen på felgen, ville jeg nok slipt jevnt, og ikke brydd meg mer om. Med forbehold, da jeg ikke har sett skaden. Men finner du et fint hjul for en billig penge, er jo ingenting bedre enn det.
Jeg synes firresten de støpte felgene der er fine, eneste er at de antagelig veier litt mer enn eikehjul. Men de passer veldig godt til sykkelen.
- Tekumseh
- Posts: 2072
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Pitstop: Bakbrems denne gang
Blir nok originale støpefelger ja. Har egentlig tenkt å holde den så original som mulig, og synes det beholder noe av "slutten-av-70-tallet-feelingen" som man får med denne (selv om den oppleves som en sen 50/tidlig 60-taller motormessig).ole m. wrote: ↑30 Jul 2021 23:38 Da er det enkel og billig fiks. Ta ut akselen på bremseplata, og smør opp med høytemp.fett, når du først har det oppe.
Det skåret som er gått av på den ene forsterkningen på felgen, ville jeg nok slipt jevnt, og ikke brydd meg mer om. Med forbehold, da jeg ikke har sett skaden. Men finner du et fint hjul for en billig penge, er jo ingenting bedre enn det.
Jeg synes forresten de støpte felgene der er fine, eneste er at de antagelig veier litt mer enn eikehjul. Men de passer veldig godt til sykkelen.
Jeg vet om et aluhjul for 1000,- med frakt fra Skåne til svigers i Dalarna. Det blir bestilt og henta hjem om jeg ikke får bremsa til å fungere godt nok. Det er en bratt bakke med grov pukk rett ned på forkjørsvei fra huset vårt, og der velter jeg om jeg ikke har grei bakbrems. Blir subus etterhvert, men ikke i år, og sikkert ikke neste år.
Eikefelger er pent det også, og var en option i 1980, men det er dyrt og vanskelig å få tak i.
Lånt bilde
Trommelen er sporete og har fårer på mellom 0,5, og 1 mm. Enten får man bare teste det, ellers skulle man vært "på bygda" etter noen med dreiebenk.
Spor innerste 2/3 av der skoa går.
Har pussa ned sårflaten og ser ingen tydelige sprekker
Det er vel livsfarlig, men det hadde vært moro å forsøke å sette hjulet på felgen og satt den i 4-gear på tomgang og holdt et sandpapir der inne. Men skadepotensialet er stort om man skulle klemme fast hånda... Da er det bare å selge gitarene :-p
Får god tid denne uka nå til å fjerne luftfilterboxen, sette på luft- og veivhusfilter og bytte clutchkabel.
Ellers holder jeg som sagt på med et forsøk på å eike opp en felg til trampsykkelen, men det var enklere sagt enn gjort - tror jeg må ha profesjonell hjelp.. Da jeg akkurat hadde kjøpt den
Men Autosol gjør nytta:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Re: Pitstop: Bakbrems denne gang
Du kan nok få honet den trommelen der på et bremseverksted.
Jeg fikk honet et framhjul til Triumph for mange år siden på et bremseverksted i Stavanger. De ga meg beskjed om å eikre hjulet ferdig først, og så rettet de trommelen for meg etterpå. Min trommel hadde blitt litt urund etter felgbytte.
Jeg fikk honet et framhjul til Triumph for mange år siden på et bremseverksted i Stavanger. De ga meg beskjed om å eikre hjulet ferdig først, og så rettet de trommelen for meg etterpå. Min trommel hadde blitt litt urund etter felgbytte.
- Tekumseh
- Posts: 2072
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Pitstop: Bakbrems denne gang
Det skal jeg sjekke ut, tusen takk for tipsetpelsen wrote: ↑02 Aug 2021 12:14 Du kan nok få honet den trommelen der på et bremseverksted.
Jeg fikk honet et framhjul til Triumph for mange år siden på et bremseverksted i Stavanger. De ga meg beskjed om å eikre hjulet ferdig først, og så rettet de trommelen for meg etterpå. Min trommel hadde blitt litt urund etter felgbytte.
Re: Pitstop: Bakbrems denne gang
En gang i tiden var det ikke uvanlig at verkstedene hadde egne dreibenker tilpasset bremsetromler. Er nok ikke så vanlig på et bilverksted lenger, men kanskje et verksted for lastebiler?
Når trommelen er slitt blir den aldri jevnt slitt. Således er en dreibenk den beste løsningen.
Og, ja, jeg vet at det går an. Fikk selv dreid en urund trommelbrems på et MC-hjul på et Volvo verksted. Men det er ganske lenge siden....
Men sjekk repmanual for toleranser og maks slitasje. Fabrikken oppgir hvor my gods man kan fjerne fra trommelen. Dersom man overstiger denne toleransen ville jeg søkt etter nytt nav/felg..
Når trommelen er slitt blir den aldri jevnt slitt. Således er en dreibenk den beste løsningen.
Og, ja, jeg vet at det går an. Fikk selv dreid en urund trommelbrems på et MC-hjul på et Volvo verksted. Men det er ganske lenge siden....
Men sjekk repmanual for toleranser og maks slitasje. Fabrikken oppgir hvor my gods man kan fjerne fra trommelen. Dersom man overstiger denne toleransen ville jeg søkt etter nytt nav/felg..
- mekkern
- Posts: 5122
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Pitstop: Bakbrems denne gang
Man kan også lage en "redneck"løsning med en slipemaskin og hjulakselen/hjulet festet i en skrustikke...
la hjulet snurre rundt mens en har slipemaskin festet i noe som muliggjør sakte /stabil posisjon/bevegelse..
eller få festet aksel/hjul i en søylebormaskin med slipestift og sakte rotere til det er slett...
la hjulet snurre rundt mens en har slipemaskin festet i noe som muliggjør sakte /stabil posisjon/bevegelse..
eller få festet aksel/hjul i en søylebormaskin med slipestift og sakte rotere til det er slett...
Re: Pitstop: Bakbrems denne gang
Dreiebenk er vel enklest og best, men utfordringen er nok å finne noen som har en benk som er stor nok til 18" felg, og som vil ta jobben.
Redneck-løsningene er nok de mest aktuelle.
Redneck-løsningene er nok de mest aktuelle.
- Tekumseh
- Posts: 2072
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Pitstop: Bakbrems denne gang
Bremsesko på tur fra Motorspeed, er her innen helga. Blir akkurat til jeg skal begynne på jobb igjen etter ferien..
Jeg tror jeg bare for denne sesongens skyld bare setter alt sammen, og satser på at bremsa biter nok. Så ofrer jeg disse nye skoa nå for å få kjørt litt før det blir høst.
Så tror jeg det blir dreiing eller honing av trommel, eller ny felg (og nye sko igjen) når sesongen er over.
Mulig jeg kan slipe litt i selve skoa først, for at det skal passe bedre?
Jeg tror jeg bare for denne sesongens skyld bare setter alt sammen, og satser på at bremsa biter nok. Så ofrer jeg disse nye skoa nå for å få kjørt litt før det blir høst.
Så tror jeg det blir dreiing eller honing av trommel, eller ny felg (og nye sko igjen) når sesongen er over.
Mulig jeg kan slipe litt i selve skoa først, for at det skal passe bedre?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Re: Pitstop: Bakbrems denne gang
Tror jeg først ville montert skoa og prøvd hvordan det virker, det er enklest. Antakelig blir bremsen litt bedre etterhvert som den går seg til.
Ser at de skoa ikke er flytende, så de vil sitte i samme posisjon hele tiden. Hvis du senere ønsker å modifisere skoa vil du se hvor du bør slipe/pusse dem. Lett å se hvor de har hatt kontakt med trommel, både i lengde- og bredde-retning.
Ser at de skoa ikke er flytende, så de vil sitte i samme posisjon hele tiden. Hvis du senere ønsker å modifisere skoa vil du se hvor du bør slipe/pusse dem. Lett å se hvor de har hatt kontakt med trommel, både i lengde- og bredde-retning.
- Tekumseh
- Posts: 2072
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Pitstop: Bakbrems denne gang
Ok, takk for tips.pelsen wrote: ↑04 Aug 2021 13:14 Tror jeg først ville montert skoa og prøvd hvordan det virker, det er enklest. Antakelig blir bremsen litt bedre etterhvert som den går seg til.
Ser at de skoa ikke er flytende, så de vil sitte i samme posisjon hele tiden. Hvis du senere ønsker å modifisere skoa vil du se hvor du bør slipe/pusse dem. Lett å se hvor de har hatt kontakt med trommel, både i lengde- og bredde-retning.
Joda den sitter selvsagt fast i samme posisjon. Jeg tenkte den ville gli inn i felgen, men selvsagt holdes den på plass av "vrideren" og festebolten.
Da prøver vi det sånn inntil videre
Ser forresten ut til at skoene kommer i morgen.