Page 78 of 92

Re: Tekumseh's Blogg - Forgasseren fungerer

Posted: 23 Jul 2022 16:58
by Tekumseh
Jonta wrote: 23 Jul 2022 16:40 Kunne virke som falsk luft...
Hvor stor er orginal gasser'n?
På hvilket hakk, har du satt gassernåla.
Orginaldyser?
Ja, det er et symptom som kan tilsi det. Styra mye for å få gasseren på plass, men det bør da vel både muffa og innsugspakninga tåle håper jeg.

Dette er originalgasseren på 34 mm, VM34SS med nåla på 2. hakk ovenfra (et hakk over midten) som fra fabrikk. Dysene er original størrelse, en er den gamle, den andre er ny.

Skal dobbelsjekke pakninga / pakkboksen på akslingen (21 på bildet) etter tips på annet forum. Bytta den, men det var vanskelig å holde den på plass. Har også glemt å smøre akslinga, så jeg må opp med det uansett. Der kan det komme falskluft.
carburetor.gif

Re: Tekumseh's Blogg - Forgasseren fungerer

Posted: 23 Jul 2022 17:17
by mekkern
I kalde Norge som også har fått etanol i bensinen så kan det hende du får best gange ved å løfte nåla ett hakk- vel og merke hvis ingen luftlekkasjer og at blandingen på tomgang er bra med god overgang til hovedsystemet uten at akspumpa gir noe( sakte gass) noen sykler ble magret ut litt i meste laget for å tilfredstille California. Slik som gs450 som jeg har den måtte gå 4-5 kilometer før den begynte å bli bra.shimset nålene og ble normal.

Re: Tekumseh's Blogg - Forgasseren fungerer

Posted: 23 Jul 2022 18:14
by Tekumseh
mekkern wrote: 23 Jul 2022 17:17 I kalde Norge som også har fått etanol i bensinen så kan det hende du får best gange ved å løfte nåla ett hakk- vel og merke hvis ingen luftlekkasjer og at blandingen på tomgang er bra med god overgang til hovedsystemet uten at akspumpa gir noe( sakte gass) noen sykler ble magret ut litt i meste laget for å tilfredstille California. Slik som gs450 som jeg har den måtte gå 4-5 kilometer før den begynte å bli bra.shimset nålene og ble normal.
OK, ja det er noe der også. I USA var det innsnevring i innsugspakningen for å tilfredsstille krav i 1980, så SR500G som den heter, har 27 HK og ikke 33 HK som de Europeiske. I Japan var det andre regler som gjorde at de dermed laga SR400 med samme ramme og motor, bare annen råde / slaglengde og 32mm forgasser istedet for 34mm. Takk for tips om nåla.

Forgasseren sikkert ikke har sett bensin på 5 år, og de delene jeg bytta hadde aldri sett bensin, så jeg bestemte meg for å kjøre en landeveistur og gi den en sjanse før mer feilsking. Og jaggu er den ikke 100% grei, ingen vandring, greit fraspark, går godt på alle turtall, og jeg har ikke kvelningsangst på rødt lys. Trenger heler ikke å sparke kicken med full kraft, den starter mye lettere, både kald og varm. Og tomgangen er også lik på både kald og varm, det var den ikke før.

Så det ble suksess! Endelig kan jeg stole på den. Kjørte med et om mulig enda større smil i dag ;-)

Re: Tekumseh's Blogg - Da går SR'en som den skal! :-)

Posted: 23 Jul 2022 18:46
by mekkern
Så flott. Ikke alltid disse ettermarkedløsningene er bedre enn oem.
:thumleft

Re: Tekumseh's Blogg - Forgasseren fungerer

Posted: 23 Jul 2022 18:53
by Domino
mekkern wrote: 23 Jul 2022 17:17 I kalde Norge som også har fått etanol i bensinen så kan det hende du får best gange ved å løfte nåla ett hakk- vel og merke hvis ingen luftlekkasjer og at blandingen på tomgang er bra med god overgang til hovedsystemet uten at akspumpa gir noe( sakte gass) noen sykler ble magret ut litt i meste laget for å tilfredstille California. Slik som gs450 som jeg har den måtte gå 4-5 kilometer før den begynte å bli bra.shimset nålene og ble normal.
Min 1992-modell trådte sine barnesko i California. Den var nesten umulig å få til å gå skikkelig før en skytterkompis tipset meg om at den sannsynligvis har stilt inn til å gå for magert. 1/4 omdreining på alle blandingsskruene og det var som en ny sykkel!

Re: Tekumseh's Blogg - Da går SR'en som den skal! :-)

Posted: 23 Jul 2022 20:28
by ole m.
Bra du har fått den til, Tekumseh! Det er trivelige motorer, selv om det ikke akkurat er rakettfart over greiene... :D

Re: Tekumseh's Blogg - Da går SR'en som den skal! :-)

Posted: 23 Jul 2022 22:13
by pelsen
Fint at den funker som den skal :thumleft Kanskje et par hester mindre på fullt i forhold til den andre gasseren, men mye bedre kjørbarhet.

Re: Tekumseh's Blogg - Da går SR'en som den skal! :-)

Posted: 23 Jul 2022 22:37
by Jonta
Så bra at du fikk den til å gå skikkelig.
Jeg kom tilfeldig over denne siden med gasser info, dumt å ikke gi den videre tenkte jeg.
Ser at denne gasseren har til og med varmstart knapp----
https://www.siue.edu/~rsutton/SR/mikuni.htm

Re: Tekumseh's Blogg - Da går SR'en som den skal! :-)

Posted: 24 Jul 2022 10:45
by Tekumseh
Jonta wrote: 23 Jul 2022 22:37 Så bra at du fikk den til å gå skikkelig.
Jeg kom tilfeldig over denne siden med gasser info, dumt å ikke gi den videre tenkte jeg.
Ser at denne gasseren har til og med varmstart knapp----
https://www.siue.edu/~rsutton/SR/mikuni.htm
Den sida har jeg faktisk i favoritter, men takk likevel :-) Det er også beskrevet noe trimgreier der, men jeg skal la den være som den er. Ja, den varmstartknappen på enden av tomgangsskruen sies at er litt unødvendig, men om det blir varmt en gang på årntli i Trøndelag igjen samtidig som jeg er på langtur, skal jeg sjekke ut den. Starter fint uten å bruke den også.
pelsen wrote: 23 Jul 2022 22:13 Fint at den funker som den skal :thumleft Kanskje et par hester mindre på fullt i forhold til den andre gasseren, men mye bedre kjørbarhet.
Ja, og 28 hester, 33 eller 31 kommer akkurat på det samme med en sånn sykkel, bare den starter, ikke dreper plugger, og holder tomgangen på rødt lys uavhengig av temperatur.
ole m. wrote: 23 Jul 2022 20:28 Bra du har fått den til, Tekumseh! Det er trivelige motorer, selv om det ikke akkurat er rakettfart over greiene... :D
Morsom sykkel, og ja, trivelig som du skriver. En perfekt "søndagstourer."
Kjørte den ut på 6 rpm i alle gear og fløy over ei langstrekke med over 120 km/t på nåla før den begynte å dale i effekt ;-) Mer enn nok for meg. Har ikke sjekka speedometer opp mot GPS etter jeg satte på rett dimensjon dekk foran vel og merke.
Domino wrote: 23 Jul 2022 18:53
mekkern wrote: 23 Jul 2022 17:17 I kalde Norge som også har fått etanol i bensinen så kan det hende du får best gange ved å løfte nåla ett hakk- vel og merke hvis ingen luftlekkasjer og at blandingen på tomgang er bra med god overgang til hovedsystemet uten at akspumpa gir noe( sakte gass) noen sykler ble magret ut litt i meste laget for å tilfredstille California. Slik som gs450 som jeg har den måtte gå 4-5 kilometer før den begynte å bli bra.shimset nålene og ble normal.
Min 1992-modell trådte sine barnesko i California. Den var nesten umulig å få til å gå skikkelig før en skytterkompis tipset meg om at den sannsynligvis har stilt inn til å gå for magert. 1/4 omdreining på alle blandingsskruene og det var som en ny sykkel!
Ja, de var tidlig ute med miljøkrav der borte. Så bra den "våkna" da, når den fikk litt mer suppe. Man kan få tips om små ting som utgjør mye. I dag kan man også google seg til sånt, men man må være litt kritisk, for det er mange meninger og manga rare tips også.

mekkern wrote: 23 Jul 2022 18:46 Så flott. Ikke alltid disse ettermarkedløsningene er bedre enn oem.
:thumleft
Neida, og ingenting er bygd for å passe. Og det folk anbefaler er oftest ment å fungere sammen med effektpotter, oppborra sylinder, annet stempel osv. Også må man på benk da for å finne rette dyser osv. For forumene er full av bullshit dessverre.
Jeg hadde en backup i bakhodet hvis dette i virka, og det var effektpotte og en Mikuni TM36-68 som var ferdig dysa for formålet. Den passer også på luftfilterboks osv. men nå slapp jeg det heldigvis. OEM/Stock er ofte best ja ;-)

Re: Tekumseh's Blogg - Da går SR'en som den skal! :-)

Posted: 24 Jul 2022 12:51
by intruder
Gratulerer med fullført arbeid,må være artig å få sykkelen til å fungere skikkelig.Og mener å ha observert at du har fått mye og god støtte fra enkelte her underveis ! :thumleft

Ha en fortsatt god sommer ! =D>

Re: Tekumseh's Blogg - Da går SR'en som den skal! :-)

Posted: 24 Jul 2022 15:14
by Tekumseh
intruder wrote: 24 Jul 2022 12:51 Gratulerer med fullført arbeid,må være artig å få sykkelen til å fungere skikkelig.Og mener å ha observert at du har fått mye og god støtte fra enkelte her underveis ! :thumleft

Ha en fortsatt god sommer ! =D>
Takk for det :-) Ja det er moro å kunne lite på sykkelen. Så det blir noen lengre turer nå etter ferieturen neste uke.
Et forum er helt fantastisk da det er mye kunnskap og forskjellig kunnskap ute og går. Mange gode tips absolutt :-)
Takk, og fortsatt god sommer til deg også :-)

Nå ligger andre gasseren ute til salg, med rett utstyr til en som vil bygge om sykkelen sin litt (uten falskluft og åpnere eksos vil den nok fungere mye bedre) : https://www.finn.no/266364141

Re: Tekumseh's Blogg - Da går SR'en som den skal! :-)

Posted: 25 Jul 2022 19:59
by intruder
I dag har jeg meldt meg inn i Yamaha Custom Club Norway , som skal ha landstreff på Hunderfossen ved Lillehammer i midten av august. Så da blir det et par dagsturer om det da ikke blir å overnatte i bilen og unne seg et par pils....telt gidder jeg iallfall ikke...

Dessuten har jeg lyttet til " et rom på verdens tak " på Youtube...ei vise du kan være veldig stolt av ! =D>

Re: Tekumseh's Blogg - Da går SR'en som den skal! :-)

Posted: 28 Jul 2022 16:07
by Tekumseh
intruder wrote: 25 Jul 2022 19:59 I dag har jeg meldt meg inn i Yamaha Custom Club Norway , som skal ha landstreff på Hunderfossen ved Lillehammer i midten av august. Så da blir det et par dagsturer om det da ikke blir å overnatte i bilen og unne seg et par pils....telt gidder jeg iallfall ikke...

Dessuten har jeg lyttet til " et rom på verdens tak " på Youtube...ei vise du kan være veldig stolt av ! =D>
Takk for det. Har egentlig tenkt å lage musikkvideo til den låta, men ikke kommet så langt enda...

Yamaha Custom Club ja, de pleier å ha årlig treff på Hunderfossen? Skal se neste år om man får til Lillehammertur som treffer på den helga. I år ble det Sverigetur, er i sørspissen av Dalarna Län nå, og fikk endelig litt sommervær.
Det blir vel å se noen Viragoer og Drag Star'er på det treffet vil jeg tro :-)

Re: Tekumseh's Blogg - Da går SR'en som den skal! :-)

Posted: 02 Aug 2022 10:46
by Tekumseh
Endelig hjemme igjen etter biltur gjennom Sverige.

Har vært og hilst på samboerens familie midt i Sverige, og i Stockholm på Rolling Stones-konsert. Konserten var min 12. av Rolling Stones siden 1998. Og halve av dem har faktisk vært i Sverige. Traff også en god del medlemmer av den svenske fanklubben Stonesvikings, så vi har storkosa oss.
Hadde billetter helt foran på ene sida, så det var bare noen få meter frem til stengselet foran scenen - Diamond Pit B, som er foran Golden Circle.
002rs.jpg
003rs.jpg
004rs.jpg
Par videoer filma fra noen på andre sida foran scenen:




Og sjekk energien under refrengene på Mick som nettopp fylte 79 år:


2 timer og 15 minutter med masse hits og et par nyere låter. Et litt annerledes Stones uten Charlie, kanskje litt råere og mer rocka, men mye er likt som det var før. Mer energi i bandet enn på mange (10) år.

Traff veldig få motorsykler på turen, da vi kjørte store veier. Mest Harleyer faktisk. Og kjørte oss også inn i noen regnskurer uten dess like, akkurat da var det godt å sitte i vår lille Suzuki SX4.

Gasswirene og sideveskebøylen har kommet, så jeg skal på byen og hente ut dem nå. Det er faktisk ikke meldt regn i dag, så da får det bli en liten MC-tur som prioriteres før gressklipping denne gangen.

Sideveska jeg kjøpte på Finn, har kommet bort i posten, så den ble ikke like lykka som jeg håpe på. Men vi får vel pengene tilbake etterhvert vil jeg tro, selger skulle kjøre reklamasjonssak.

Ser det pleier å være et lite Classic Japan MC-treff en lørdag eller søndag midt i september like sør for Trondheim, så det må jeg prøve å få med meg i år. Skal prøve holde koll på Facebookgruppene jeg er med i.

Re: Tekumseh + Yamaha SR500 = sant <3

Posted: 04 Aug 2022 12:33
by Tekumseh
I like lang tid som Stoneskonserten varte var jeg ute og kjørte i går overkant av et par timer - 12 mil. Det var meldt torden og flodskurer, så jeg la ikke ut på riktig langtur, men kjørte en vanlig rute, med så mange avstikkere som det gikk an.

Sykkelen starter med cirka halve krafta på frasparket på kicken mot tidligere - starter kald på første stort sett. Når den er veldig varm, bruker jeg varmstartknappen som ligger inni/bakpå tomgangsskruen, og den kommer som et skudd. Lærte i går at for å få ned turtallet igjen (få ut knappen) må jeg dra gasshåndtaket helt fram en gang (få avtrekkswiren til å dra av turtallet.)

Fikk 15 min med skikkelig (MENGDER) øsregn tilslutt, og fikk også testa min nye Lindstrandsjakke (den billige som heter Halden), den ble våt på magen etter 13 minutter, den brukte Halvarssonsbuksa (ZON) slapp vann inn i skrittet etter 13,5 minutter - regntøy må innskaffes. Lindstrandsskoene var derimot vanntette den stunda, så det lover godt.

Den single uventilerte bremseskiva derimot ble godt støttet av trommelbremsa bak, den er nesten farlig i regnvær.
Men sykkelen tålte vann, selv om jeg hadde den sprukne coilen i bakhodet - kanskje jeg skulle gjort noe med den FØR det blir tull... ;-)

SRmin.jpg
Tok bilde før regnet kom