Tekumseh's Blogg

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Tekumseh's Blogg

Post by Bikeridr »

Tekumseh wrote: 02 Dec 2022 14:28 Da var man endelig utdannet byggdrifter ihvertfall. Fagprøven gikk veldig greit, så nå er det bare å vente på fysisk "fagbrev" i posten.
Gratulerer :thumleft
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Tekumseh's Blogg

Post by kvase »

Gratuleresom fagperson
byggdrifter hva gjør man da - Unskyld spørsmålet men det har dukka opp mange nye arbeids kvalifikasjons betegnelser de siste åra ca 300 år tilbake.
En som lurer her
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's Blogg

Post by Tekumseh »

intruder wrote: 02 Dec 2022 14:46 Gratulerer med fagbrevet ! :thumleft
Husker en nabo da jeg var liten som blandet sammen uttrykkene " ingen er født mester " og " ingen mester er født "--- :smt073 :smt090 :smt106
Takk for det :-)
Bikeridr wrote: 02 Dec 2022 14:52
Tekumseh wrote: 02 Dec 2022 14:28 Da var man endelig utdannet byggdrifter ihvertfall. Fagprøven gikk veldig greit, så nå er det bare å vente på fysisk "fagbrev" i posten.
Gratulerer :thumleft
Takk for det :-)
kvase wrote: 02 Dec 2022 14:57 Gratuleresom fagperson
byggdrifter hva gjør man da - Unskyld spørsmålet men det har dukka opp mange nye arbeids kvalifikasjons betegnelser de siste åra ca 300 år tilbake.
En som lurer her
Takk for det :-)
En byggdrifter er en moderne variant av vaktmester, utdanninga (videregående skole) går ut på å betjene tekniske anlegg (adgangskontroll, brannvarslingsanlegg, varme, ventilasjon, heis, basseng, legionellabehandling), kjenne til førstehjelp, HMS, lover og forskrifter (f.eks plan- og bygningsloven, TEK17, el-forskrifter osv) kunne noe praktisk arbeid, ta internkontroller (elsikkerhet og brannvern,) avfallsbehandling osv.
https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/ ... vaktmester

Det er det jeg jobber med til daglig, og utgifter til utdanninga ble dekt i sin helhet av jobben, fjernundervisning/brevkurs. Men godt å være ferdig uansett :-)
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Tekumseh's Blogg

Post by kvase »

Så flott oppleg da.- Husker jeg tokk vaktmester skolen starten av 90 tallet mye som har endra seg siden da ja- Grei resumering av type utdanelse :thumleft
Bakgrunnen min er som tømrer og selvstendig næringsdrivende men på det harde starten av 90 tallen måtte en endre lit på arbeid etc forhold.
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Tekumseh's Blogg

Post by pelsen »

Gratulerer med fagbrev! Jeg har også vært uvitende om dette faget, men jeg ser jo behovet. For mange år siden var vi leietakere i bygg som hadde vaktmester, det var vaktmestre som hadde vært der siden huset ble bygd og som kunne alt om bygget. En døde og den andre gikk av med pensjon, ingen av dem ble erstattet. Vaktmestertjenestene ble leid inn, og vi har møtt Pompel og Pilt i mange forkledninger senere, Gorgon også. :-) Det er fint at det stilles krav til fagbrev. :thumleft
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Tekumseh's Blogg

Post by intruder »

Her i kommunen har vi dyktige kommunale vaktmestere men polirikerne finner ikke midler nok til å vedlikeholde så nå har vi et rådhus i mur med et vedlikeholdsbehov kalkulert til 60 millioner kroner..
Så å være offentlig vaktmester er nok en stor utfordring ..
:-k
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's Blogg

Post by Tekumseh »

kvase wrote: 02 Dec 2022 17:12 Så flott oppleg da.- Husker jeg tokk vaktmester skolen starten av 90 tallet mye som har endra seg siden da ja- Grei resumering av type utdanelse :thumleft
Bakgrunnen min er som tømrer og selvstendig næringsdrivende men på det harde starten av 90 tallen måtte en endre lit på arbeid etc forhold.
Ser den ja. Mye har endra seg, mye mer digitalt, og mange flere kvadratmeter pr person. Det var en tøff tid der, faren min drev med akkurat det samme, før han og en til dannet firma senere på 90-tallet. Rentenivå(!) strømpriser, matpriser, skattenivå, bensinpriser etc er en dråpe i havet i dag mot hvordan det var for en familie drevet av selvstendig tømrer på den tia.. :-)
pelsen wrote: 02 Dec 2022 22:32 Gratulerer med fagbrev! Jeg har også vært uvitende om dette faget, men jeg ser jo behovet. For mange år siden var vi leietakere i bygg som hadde vaktmester, det var vaktmestre som hadde vært der siden huset ble bygd og som kunne alt om bygget. En døde og den andre gikk av med pensjon, ingen av dem ble erstattet. Vaktmestertjenestene ble leid inn, og vi har møtt Pompel og Pilt i mange forkledninger senere, Gorgon også. :-) Det er fint at det stilles krav til fagbrev. :thumleft
Takk for det :-) Ja, det forandrer seg, tror ordninga med dette fagbrevet kom i 2014, dvs første fagbrevet ble mye trolig tatt et par år etter det. Så siden 2016 har det jo også endra seg enormt. Lærebøkene tok jo også for seg oljefyr m.m. som jo er forbudt i dag. Jeg begynte som smått som vaktmester i 2017, og fra å bruke verktøy, er det stort sett tastatur i dag.
Vi kalles også Pompel og Pilt innimellom, da det vi gjør i dag er mye mer usynlig, og det er innsparinger, mindre tjenester som skal ytes osv.. Men det går vel igjen over hele landet.
intruder wrote: 03 Dec 2022 08:17 Her i kommunen har vi dyktige kommunale vaktmestere men polirikerne finner ikke midler nok til å vedlikeholde så nå har vi et rådhus i mur med et vedlikeholdsbehov kalkulert til 60 millioner kroner..
Så å være offentlig vaktmester er nok en stor utfordring ..
:-k
Ja, det er akkurat det - tror det er sånn i hele landet for tia - spare seg til fant. Min kommune har 3 milliarder i lån, da det er bygd og bygd og tatt vedlikeholdsetterlep og kvalitetsløft de siste 5 årene. I tillegg ble det for 2-3 år siden trompet igjennom at vi skulle bygge nytt kulturhus til 500 millioner med bl.a. 4 kinosaler (i en tid med dalende besøkstall på kino) og dermed må vi nå nedbemanne og legge ned bygdeskoler pga økt rente (!). Innfør minst 5 års arbeidserfaring PLUSS IQ-test for alle politikere før de får lov å stemme / ta økonomiske beslutninger sier nå jeg!

Men ser man bort fra politikk og økonomi, er det alt i alt en trygg og fin jobb. Sammenligna med de 17 årene jeg jobba som barne- og ungdomsarbeider ("lærerassistent") er det himmelen med samme lønn.
User avatar
Domino
Posts: 209
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: Tekumseh's Blogg

Post by Domino »

Vi har nettopp fått ny vaktmester, eller driftsleder som det heter nå. Den gamle hadde fagbrev som møbelsnekker, den nye har teknisk fagskole innen bygg. Heldigvis fikk de en måned overlapping, så de fikk heldigvis overført mye kunnskap om bygget. Ellers tror jeg den nye karen hadde fått en bratt læringskurve.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's Blogg

Post by Tekumseh »

Domino wrote: 05 Dec 2022 08:46 Vi har nettopp fått ny vaktmester, eller driftsleder som det heter nå. Den gamle hadde fagbrev som møbelsnekker, den nye har teknisk fagskole innen bygg. Heldigvis fikk de en måned overlapping, så de fikk heldigvis overført mye kunnskap om bygget. Ellers tror jeg den nye karen hadde fått en bratt læringskurve.
Hehe, ja det er noe med å bli kasta rett inn i det, og utdannelse vs erfaring.. Fantastisk å få en måneds overlapping da, det hadde aldri skjedd i min kommune.

Jeg er del av et team på 2,5 mann, og vi drifter tilsammen cirka 60.000 kvadrat fordelt på 7 kommunale bygg, rådhus, kontorbygg, stort samfunnshus, bofellesskap, skole, barnehage m.m. Masse tekniske anlegg og "rebuser" og feilsøking hver eneste dag. Så den gamle gode vaktmesteren er død og begravet hos oss dessverre.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's Blogg

Post by Tekumseh »

Har ikke vært her inne på altfor lenge, da det er så mye annet å holde på med på denne tia..
Ser det er en ny aktiv blogg på forumet, det er kjempebra. En med samme fornavn i samme alder, bare med litt raskere sykler, spennende å følge med på.

Nå har jeg tatt fri fra jobb til over nyttår, så man kan ganske straks puste med magan igjen.

Har ikke rukket å spille inn noen ny gammel julesang i mancaven min i år, men har lagt trommer på ei låt jeg begynte på for 3 år siden. Men må pynte til jul før jeg kan spille inn video, så den kommer sikkert her etterhvert.

Sykkelen tørka jeg støv om her om dagen, og dro den ut for å ta bilde. Syntes den passa bra foran adventsstjerner og staker fra 60- og 70-tallet. Underblikket på vinduene ble montert dagen etter, men det synes vel ikke så godt at de mangler her i mørket. Det var 20 grader kaldt den kvelden. så jeg satte bare på tenninga for å få fotolys - kjøretur ble ikke aktuelt ;-)

Så da begynner det å bli tid for å ønske folket God Jul:
IMG_20221211_163602.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Tekumseh's Blogg

Post by intruder »

God jul og godt nytt år til deg også !! :thumleft :smt111 :smt113 :smt114
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Tekumseh's Blogg

Post by intruder »

Ja i mårrå er det søktna og på n igjen , og ditt daglige virke er vel litt mer omfattende enn å ptodusere matnyttige blomsterpinner og reparere gamle sykler som de driver med oppå Flåklypatoppen hos Reodor,Solan og Ludvig :thumleft
Blir snart 71 og går mest rundt og mimrer som en skjeggete Ludvig og koser meg med det ! \:D/
Lykke til gutt :plystre

Blå blå vind over lainnet no..takk Hans !!
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's Blogg

Post by Tekumseh »

Godt nyttår!

Nå nærmer det seg sesong sakte men sikkert. Merker at MC-interessen alltid øker sånn rett etter jul. Håper alle har hatt det bra, og er i god gang med hverdagen igjen - dete r tross alt hverdager det er flest av :-)

Rakk ikke å spille inn noe julelåt i år, noe jeg egentlig hadde som mål. Men fant ei uferdig låt fra 2019 som jeg gjorde ferdig. Og i kveld, med ei kort ukes margin til jula skal ryddes ut, fikk jeg kladda sammen en liten video. Jaja, sånn er det når man lever i fortia...

Last edited by Tekumseh on 09 Jan 2023 13:05, edited 1 time in total.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Tekumseh's Blogg

Post by Bikeridr »

Jævlig bra den der :) Så må jeg innrømme, jeg er bittelitt grønnmisunnelig på den mancaven din :thumleft
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Tekumseh's Blogg

Post by intruder »

Detta burde du kommet med før jul så julestemninga hadde økt iallfall hos meg Robert...takk skal du ha !
Ja nå nærmer det seg sommer igjen og det er jo MCmesse på Lillestrøm i mars så får se om det blir en tur for å se på Palmas Grustur i øst-stand !!
Godt nytt år til fruen med ! :smt061
Post Reply