Tekumseh's Blogg

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Tekumseh
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing

Re: Tekumseh - Nytt år og mye snø :-)

Post by Tekumseh »

kvase wrote: 12 Jan 2025 12:56 Du har nokk mere snø en oss her var det skara Føre så vi gjikk på føtta oppå snøen
En knallgod turvenn 11januar.jpg
Bra med snø der også så det ut som. Og mye bedre når den bærer. Her er det rett ned på mosen. Men den regner mye trolig bort igjen nå denne uka...

Nydelig vintervær da, er så pent når det er sånn :-) Regner med både bikkja og fotograf var fornøyde.
intruder
MC: 1993 Yamaha Virago 750

Re: Tekumseh - Nytt år og mye snø :-)

Post by intruder »

Bør Børson var en person i Johan Falbergets persongalleri.Rørosingen jobbet i 19 år i kulde,støv og røyk men tok ikke mer skade av det enn at han ble87 år gammel.Kanskje hjalp det på å sitte på Stortinget fra 1931-33 , frimureren var representant for AP og hadde neppe pendlerbolig,halv skatt og ga vel faan i strømprisene slik mange politikere tilsynelatende gjør den dag i dag ...
Storkaren Bør måtte selvsagt ha en MC og her kommer Oddleif Kvålseth inn i bildet,trollmann som murer,sjarmør,kverulant,sanger og evangelist i Maran Ata .
På en murerjobb på Røyken fikk han nyss om en nabo der som hadde noe skrammel i kjelleren og opp dro de en gammel MC han fikk kjøpt for 500 kroner.Den ble fraktet bort på planet på murerens pickup...en 1919 Indian Powerplus 1000 ccm v-twin...
Tenk å kalle en MC Indian...noen kunne virkelig blitt krenket :shock:
Norsk film kontaktet Kvålseth og ville låne MCen til innspillinga der Bør satt på sykkelen på hotellrommet i Kristiania som byen het.Da da beså vidunderet nevnte visst en av dem at han var tissetrengt og sulten...da fikk han grei beskjed om å pisse hvor han ville og for fanken skaffe seg mat sjøl :wink:
Restaureringen var ikke ferdig og en kar ved navn Bjarne holmen fikk oppgaven.Han hentet en 1922 HD 1200 som han visste om i en bekk oppi Vassfaret.Tenningsregulatoren var koblet til et kvernhjul og en kabel derfra til et strømgjerde sørget for at kuene ikke stakk av...Holmen ville vært i Falkbergets ånd...han stiftet Arbeidernes Motorkiubb i 1933 ... nå er både han og klubben historie...
Han hadde visstnok Norgesrekord i speedway , drøyt 70 i snitt over 5000 meter uten hjelm og sikkert med dårlige dekk på en tungkjørt Norton med reg-nr F-1525 =D>
Oddleif fikk delta på filminnspillingen på den betingelse at han sto stille og holdt kjeft noe han faktisk klarte.Dette var nok stort for en bondesønn og murer som nok sjelden var rein under negla...
Oppgjøret var 50 billetter til premieren samt en papirpose påtrykt Størens bakeri med to wienerbrød . Papirposen hengte han på veggen i verkstedet hvor noen mus klatret opp slette veggen så var det en saga blott .
Billettene ga han bort .
Dette er noe av historien jeg fant på nett men går ikke god for sannhetsgehalten i alt...
men var moro å lese og bringe videre til deg !! :thumleft
Mvh Endre Intruder \:D/
Tekumseh
1958 Tempo Lett Swing

Re: Tekumseh - Fortsatt uten strøm

Post by Tekumseh »

Takk @intruder for referat om Bør Børson og Oddleif Kvålseth :-)

Her mista vi strømmen i 16-tia på fredag, og har fortsatt ikke fått den tilbake.
Som etterhvert ivrig "mekker" er det jo selvsagt en ting med forgasser jeg aldri har eid og det er strømaggregat.

strøm2.jpg
Tensio sitt strømbruddskart fredag kveld (Tensio)

Helga gikk dermed med på å aktivere seg ute i de få timene med dagslys, lage mat på trappa med stormkjøkken og henge opp julepynt igjen og bytte batterier. Hele rollover-mobildataen fra Talkmore og mere til har også gått med da det har vært bl.a. to hopprenn på ViaPlay i helga..

Det var en 6 timer lang storm med voldsomme kast. Den starta for min del med at søppeldunkene var på vei ut i veien. Så mange ganger har jeg tatt inn de pga meldt "ekstremvær." Så denne gangen ga jeg blanke, og tenkte det blir vel bare litt vind i håret som vanlig. Men neida, der kom sikkerhetsnettet fra naboens trampoline i full fart forbi, deretter smalt hele stativet i veien 20 meter unna meg. Det var bare å søke dekning. Så stilnet det litt mellom kasta og jeg fikk med hjelp fra min bedre halvdel tatt inn søpledunkene - vanskelig alene med ei 120 dør av stål som åpna seg i samme retning som vinden. Madamen fikk trille og jeg kjempe med døra.
Så fikk man dratt rørbitene fra naboens trampoline av veien og ned på åkeren for at ingen skulle kjøre på den. Sikkerhetsnettet festa til en liten alustang fant jeg i går - 200 meter ovenfor oss, så det var bra den passerte med noen meters klaring.

Jadaren1.jpg
Ei drøy mil nordvest for oss i luftflinje (Trønder-Avisa)

Inderøy3.jpg
Inderøy et par mil sørvest - men sånn så det ut rundt oss også (Trønder-Avisa)

Preppelista er lengre enn før, men jeg ser at vi har klart oss godt, da spesielt med at vi har to vedovner og ved. En fryser med mat har tina og på jobb i dag med ei hårtufs som ser ut som det er brukt brylkrem i. Så strømaggregat blir å kjøpe når det fins på lager igjen. Leta hele byen på lørdag formiddag men de var selvsagt utsolgt. Får vel kjøpe ett med inverter og stabil (?) sinuskurve etter hvert.

Bart (ikke trønderbart men snø- og isfritt) og nesten motorsykkelføre ble det også.

Håper Tensio bruker litt av pengene vi bidrar med til å doble bredden på gatene gjennom skogen. Det ville nok ha forhindret at noen av oss 40.000 som mista strømmen fredag kveld hadde beholdt den. Nå er vi vel igjen noen hundre og de mener å kunne levere strøm igjen i løpet av kvelden.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Tekumseh on 21 Jan 2025 12:15, edited 2 times in total.
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

OG bensin du oppbevarer til aggregatet (98) har du på metall-jerrykanne så aromater ikke fordamper og vannmolekylene kommer inn.
Da holder bensin seg i årevis.På plast er det ikke mer enn et par mnd før den begynner å miste litt av piffen.
Tekumseh
1958 Tempo Lett Swing

Post by Tekumseh »

mekkern wrote: 20 Jan 2025 16:38 OG bensin du oppbevarer til aggregatet (98) har du på metall-jerrykanne så aromater ikke fordamper og vannmolekylene kommer inn.
Da holder bensin seg i årevis.På plast er det ikke mer enn et par mnd før den begynner å miste litt av piffen.
OK, det tipset tar jeg med meg! Kan være greit med ei "fredet" jerrykanne ja, som f.eks tømmes på bil eller traktor den dagen man fyller den opp igjen - f.eks en gang i året.

Fikk tilbake strømmen i 18-tia i går, og faktisk viste det seg at kun øverste varene i fryseren var kaputt, det var minusgrader lengre ned. Så da gikk det bedre enn fryktet. Og en etterlengta dusj i morges ;-)

Her et bilde fra Trønder-Avisa i dag av skogen like ved oss:
Skog.jpg
Vi bor i husrekka rett under den store antenna opp til høyre i bildet - godt forskåna for kveldssol

Blir lettere noe trefall sånn i utkanten av nye hogstfelt, men det var litt mer enn vanlig.

42.000 uten strøm i timene i og etter stormen, og flere områder uten mobildekning da backupbatteri holder bare noen timer til mobilmastene!? Sinnsykt dårlig beredskap, skremmende i disse tider det snakkes om prepping og urolig verden.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
kvase
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 22 mod KTM 690 Adv R 22mod KTM 890 adv R 2025 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Post by kvase »

Ja det var nån busker det kan en si som ligg der :shock:
. De blir ikke borte for fort de :-k
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Tekumseh
1958 Tempo Lett Swing

Post by Tekumseh »

kvase wrote: 21 Jan 2025 12:56 Ja det var nån busker det kan en si som ligg der :shock:
. De blir ikke borte for fort de :-k
Det går noen tømmerbiler for tia, en del som fikk forskyndet hogst med noen (ti-) år ja. På andre sida av sjøen så det ut som en flokk gigant-T-Rex'er hadde løpt gjennom skogen, Jurassic Park Godzilla Edition slagmark.

Skal en tur å se til et naust familien disponerer på vei hjem fra jobb. Var vist noen porter som hadde blåst opp, så jeg må se hva som har skjedd. Er vel bare noe beslag eller hengsler som har gått i stykker sikkert.
Tekumseh
1958 Tempo Lett Swing

Re: Tekumseh's Blogg

Post by Tekumseh »

Fant ei smart side om SR500 og XT500 forgassere og deler/delenummer og forklaringer delt på Facebook: https://moto.kedo.de/en/sr500-carburetor/
KedoCarb.jpg
Skjermdump

Den er herved printet til PDF (det ble rart resultat) men også lagret som html for å se om det går å finpusse den f.eks i Word og printe til PDF på nytt. Får også Acrobate Pro gjennom jobb i løpet av kommende uke(r) som også vil forenkle PDF-redigering. For min del skal den brukes til signering av leiekontrakter osv.

Ellers står Stihl MS180 klar med nyfila kjede og venter, vårens vakreste eventyr er straks i gang. Tar bilen og beina i dag.

IMG_20250201_095729_1.jpg

Så må jeg vel se om jeg får rusla traktoren dit i morgen for å dra frem det jeg feller ned. Blir interessant om snøen holder seg eller ikka, da det skal kjøres over ei mil på asfalt med kjettinger... It's gonna be a bumpy ride.

IMG_20250201_095854.jpg

Kjøpte en tryggere trekkrokløsning her om dagen, så nå blir det greit både å dra frem ved, både i kjetting og med tilhengeren. 700,- kr på finn et par mil unna her.

IMG_20250131_181256.jpg
Må snu kjettingkrokene, så hengerkroken kommer rett vei.
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

Tekumseh wrote: 01 Feb 2025 10:08

Ellers står Stihl MS180 klar med nyfila kjede og venter, vårens vakreste eventyr er straks i gang. Tar bilen og beina i dag.
Er ikke det litt drastisk? greit at en kan bli litt yr når det går mot vår men dog...:shock: :lol:
Tekumseh
1958 Tempo Lett Swing

Post by Tekumseh »

mekkern wrote: 01 Feb 2025 14:04

Er ikke det litt drastisk? greit at en kan bli litt yr når det går mot vår men dog...:shock: :lol:
Hehe :thumleft :D :plystre Er ikke så enkelt alltid dette med ord ;-)

Kjørte opp traktoren i mørket i går kveld da det var mindre trafikk, så i dag får man dradd frem det man hogg ned og kvista i går. Gikk faktisk de 12 km hjem, tok litt over to timer... Så det var lørdagskvelden sin det. Og selvsagt forbanna på saltpartikler i munnen og å gå i inn stupmørkret når biler ikke blender ned, argh! Til tross for refleksharness + refleksbånd på hver arm og fot - synlig så til de grader.

Fikk sett Monsen på tur i NRK-appen og dro meg fra sofaen til senga i 23-tia... Hehe, mye rørelse og frisk luft på en og samme dag.
intruder

Post by intruder »

Tekumseh wrote: 02 Feb 2025 10:58

Kjørte opp traktoren i mørket i går kveld da det var mindre trafikk, så i dag får man dradd frem det man hogg ned og kvista i går. Gikk faktisk de 12 km hjem, tok litt over to timer... Så det var lørdagskvelden sin det. Og selvsagt forbanna på saltpartikler i munnen og å gå i inn stupmørkret når biler ikke blender ned, argh! Til tross for refleksharness + refleksbånd på hver arm og fot - synlig så til de grader.

Fikk sett Monsen på tur i NRK-appen og dro meg fra sofaen til senga i 23-tia... Hehe, mye rørelse og frisk luft på en og samme dag.
Når jeg går langs veien i mørket har jeg ei lommelykt som lyser ca 300 meter og holder den slik at motgående trafikk blender i rimelig tid...
men overdriver ikke for vil ikke ha blåveis før til våren ... :shock:
intruder

Post by intruder »

Tekumseh wrote: 02 Feb 2025 10:58

Når jeg går langs veien i mørket har jeg ei lommelykt som lyser ca 300 meter og holder den slik at motgående trafikk blender i rimelig tid...
men overdriver ikke for vil ikke ha / se blåveis før til våren ... :shock:
Tekumseh
1958 Tempo Lett Swing

Post by Tekumseh »

intruder wrote: 02 Feb 2025 11:11
Tekumseh wrote: 02 Feb 2025 10:58 ...å gå i inn stupmørkret når biler ikke blender ned, argh! Til tross for refleksharness + refleksbånd på hver arm og fot - synlig så til de grader.
men overdriver ikke for vil ikke ha / se blåveis før til våren ... :shock:
Vurderer noe sånt til neste gang jeg også, noe . Liker ikke å gå med lykt, heller som en elg som smyger seg frem i mørket, men det er smak og behag. Men å kjøpe ei hodelykt til 5000,- bare for hevn er litt mye, men kanskje ei 1000 lumens lommelykt? ;-)

lys.jpg
Bli lys!
mekkern

Post by mekkern »

handlet et par slike små lommelykter med 2000lumen-de blir fort varme på full guffe men på litt mindre effekt så lyser de bra allikevel. og det var bare noen hundrelapper.på full guff så lyser den som et fjærnlys. :plystre
https://www.ahlsell.no/products/verktoy ... im69317689

Image
intruder

Post by intruder »

Har opplevd å nesten bli nedkjørt i tåke selv med refleksvest .. to biler møttes og han på min side så tydeligvis ikke meg....
så en hendig liten sak som kostet rundt 500 spenn gjør susen [-X
Post Reply