Tekumseh - Tilbake til normalen
- Tekumseh
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Tekumseh - Mancave 2.0 og en rustete bil
Som sagt tidligere døde Iron Maidens første kjente vokalist Paul Di'Anno for ei drøy uke siden, 66 år gammel. Så det har gått litt tid på å høre de to første platene der han synger, før den noe mer kjente Bruce Dickinson overtok mikrofonen i slutten av 1981.
Anno 1981: Steve Harris - Clive Burr - Paul Di'Anno - Adrian Smith - Dave Murray
Spilte selv i band på 90-tallet, og vi spilte en del låter fra den første plata. Låter som Remember Tomorrow, Sanctuary, Prowler og Running Free. Så Paul Di'Anno har betydd mye for meg. Jeg var skikkelig blod-fan av Maiden i tenårene.
Paul Di'Anno var med i Iron Maiden i flere omganger gjennom siste del av 70-tallet og var fast fra 1979 og var med fra første studioinnspilling og var med da de ble kjent - blant annet som oppvarmingsband for Kiss (de spilte faktisk i Drammenshallen høsten 1980.) Di'Anno har en veldig myk og fin klang i stemmen - nydelig til ballader, men kunne også vræle i Rob Halford-stil. Han var med å skrive de fleste låtene på første skiva, så han var nok i aller høyeste grad med på å påvirke at Iron Maiden etterhvert ble et stort navn i Heavy-Metal-sjangeren.
Paul Di'Anno ble sparka i slutten av 1981 pga rus, noe også trommis Clive Burr (døde i 2013) fikk fyken for et års tid senere. Di'Anno fortsatte sitt liv som soloartist og levde stort sett på å spille gamle Maiden-låter med mindre gigs og turnere rundt om i verden. De siste årene fikk han store helseproblemer og endte etterhvert opp i rullestol. Men han satt på scenen og spilte sin siste konsert den 30. august i år, sammen med sitt nye band Warhorse. De hadde planlagt å turnere videre ut året, men den turnéen er selsagt avlyst.
Noe som har gjort stort inntrykk på meg har vært at bandleder Steve Harris møtte han i fjor, de prata og håndhilste på hverandre for første gang siden bruddet i desember i 1981 - der hadde det vært kalde fronter i 42 år. Og etterfølger Bruce Dickinson hadde også et møte med han i år. Det var også noe vi trodde aldri kom til å skje.
Møtes etter 42 år
Andre og første vokalist
Noen ganger er det akkurat som ting er forutbestemt. Uansett Iron Maiden lever videre, og skal bl.a. komme til Trondheim neste sommer, og jeg har sikra billetter. Opplevde de i Trondheim i både 2008 og 2018 - kjørte MC frem og tilbake begge ganger bare for at, men også i Oslo i 2011 med Alice Cooper som oppvarming - da var jeg ikke kjørbar. Merkelig nok blir de bare bedre og bedre.
Iron Maiden i dag: Janick Gers - Dave Murray - Bruce Dickinson - Steve Harris - Adrian Smith - Nicko McBrain
Dette er og vil alltid være Paul Di'Anno for meg:
Remember Tomorrow i 1980 med Paul Di'Anno som vokalist
Anno 1981: Steve Harris - Clive Burr - Paul Di'Anno - Adrian Smith - Dave Murray
Spilte selv i band på 90-tallet, og vi spilte en del låter fra den første plata. Låter som Remember Tomorrow, Sanctuary, Prowler og Running Free. Så Paul Di'Anno har betydd mye for meg. Jeg var skikkelig blod-fan av Maiden i tenårene.
Paul Di'Anno var med i Iron Maiden i flere omganger gjennom siste del av 70-tallet og var fast fra 1979 og var med fra første studioinnspilling og var med da de ble kjent - blant annet som oppvarmingsband for Kiss (de spilte faktisk i Drammenshallen høsten 1980.) Di'Anno har en veldig myk og fin klang i stemmen - nydelig til ballader, men kunne også vræle i Rob Halford-stil. Han var med å skrive de fleste låtene på første skiva, så han var nok i aller høyeste grad med på å påvirke at Iron Maiden etterhvert ble et stort navn i Heavy-Metal-sjangeren.
Paul Di'Anno ble sparka i slutten av 1981 pga rus, noe også trommis Clive Burr (døde i 2013) fikk fyken for et års tid senere. Di'Anno fortsatte sitt liv som soloartist og levde stort sett på å spille gamle Maiden-låter med mindre gigs og turnere rundt om i verden. De siste årene fikk han store helseproblemer og endte etterhvert opp i rullestol. Men han satt på scenen og spilte sin siste konsert den 30. august i år, sammen med sitt nye band Warhorse. De hadde planlagt å turnere videre ut året, men den turnéen er selsagt avlyst.
Noe som har gjort stort inntrykk på meg har vært at bandleder Steve Harris møtte han i fjor, de prata og håndhilste på hverandre for første gang siden bruddet i desember i 1981 - der hadde det vært kalde fronter i 42 år. Og etterfølger Bruce Dickinson hadde også et møte med han i år. Det var også noe vi trodde aldri kom til å skje.
Møtes etter 42 år
Andre og første vokalist
Noen ganger er det akkurat som ting er forutbestemt. Uansett Iron Maiden lever videre, og skal bl.a. komme til Trondheim neste sommer, og jeg har sikra billetter. Opplevde de i Trondheim i både 2008 og 2018 - kjørte MC frem og tilbake begge ganger bare for at, men også i Oslo i 2011 med Alice Cooper som oppvarming - da var jeg ikke kjørbar. Merkelig nok blir de bare bedre og bedre.
Iron Maiden i dag: Janick Gers - Dave Murray - Bruce Dickinson - Steve Harris - Adrian Smith - Nicko McBrain
Dette er og vil alltid være Paul Di'Anno for meg:
Remember Tomorrow i 1980 med Paul Di'Anno som vokalist
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Tekumseh on 31 Oct 2024 22:01, edited 1 time in total.
- intruder
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
Sjøl har jeg bedrevet tiden med å lese litt fra n Hans , og litt artig er tipset om hva en skal gjøre på en jernbanestasjon i 10 vindfulle minus og toget er forsinka ....
HUBALA HINKA
Det starte med river dance...så e det clap your hands
Så e det fire skrett...tebake med piourett
også ska du sparke dæ sjøl i rævva
HUBALA HINKA
Artig, da har vi vært på konsert sammen. Jeg også så Maiden på Lerkendal i -08. Første skikkelige konserten jeg var på.
Forøvrig imponerende å følge med på innredningen av mancave. Stå på, dette blir bra
Forøvrig imponerende å følge med på innredningen av mancave. Stå på, dette blir bra
- Tekumseh
Ja, det var godt tipsintruder wrote: ↑29 Oct 2024 15:52 Sjøl har jeg bedrevet tiden med å lese litt fra n Hans , og litt artig er tipset om hva en skal gjøre på en jernbanestasjon i 10 vindfulle minus og toget er forsinka ....
HUBALA HINKA
Aha, kult! Det var en bra konsert med bare "slagers." Og da fikk du også høre om Steve Harris' fisketur som varte hele natta for han skjønte ikke at det ikke blir mørkt i Trøndelag om sommeren. Og da Dickinson utbryter "seagull" midt i en sang - Rime Of The Ancient Mariner? da han ser en måke over scenen.
Ja, det blir ikke så spennende med innredninga i forhold til hva du har i din garasje da.. Håpet etter hvert er jo å få integrert kompressor og litt sånt stasj,men inntil videre er det ikke så mer avansert enn ei skruestikke og ei smergel/knivsliper som skal opp.
Stålbjelken skal males med Benga eller Hammerrite, da det kommer rust ut gjennom "pustende" maling. Det kan muligens bli kveldens prosjekt sammen med å skjære gips og sparkle for å reparere taket der vippeporten var festa.
Fikk jo pynta litt i retrostil i går da, etter at gulvet ble "sådär." Litt skjoldete og litt for grovt, men nå får det være.
Fjærbein til bilen kommer i morgen, men det spørs om jeg må sette av helgen til den jobben. Først da kan jeg kjøpe inn gulvlistene og få hjem klyvsag og få ordna det siste.
Klokka er det bytta urverk (fra en annen gammel Junghans) på og modifiserte visere som inkluderte tang, fil og superlim.
Gardinbrettene er kjøpt på finn og sendt i posten fra Troms
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Fisketur hele natta hadde jeg ikke hørt om, men husker godt måsen ja! Kjempebra konsert
- Spiritofwinter
- MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt - Location: Ørsta
Moro som alltid å følge med på utviklingen av mancave 2.0, husker jo selv hvordan jeg jobbet utover høsten for noen år siden for å få ting på plass i garasjekjelleren min før vinteren skulle komme. Selv om min garasjekjeller har stått "ferdig" i noen år nå så merker jeg at den er jo ikke ferdig, tror nok at det blir et kontinuerlig prosjekt i rykk og napp for å gjøre ting bedre etter hvert som man bruker plassen. Merkelig hvordan det verktøyet man var sikker på kom til å bli mest brukt og dermed ligger fremst, gjerne ender opp med å bli mindre brukt, plutselig gir det mening å få noe opp fra en skuff og bytte plass med det som henger på veggen
Og det er ikke bare du som har reperasjoner på bil for tiden, har en inne på verksted i dag. Min er noen år nyere enn din, men fikk beskjed om at der var et lite deksel som måtte byttes, pakningen var dårlig og der kom en dråpe olje inn i mellom. Deksel med pakning koster noen hundrelapper og har bare noen enkle bolter, men det ligger bak registerreim og div annet, fikk spørsmål om jeg hadde behov for å bytte reim samtidig, men det var gjort for et par år siden. Kostnad for bytte av et enkelt deksel ender på ca 19k...
Og det er ikke bare du som har reperasjoner på bil for tiden, har en inne på verksted i dag. Min er noen år nyere enn din, men fikk beskjed om at der var et lite deksel som måtte byttes, pakningen var dårlig og der kom en dråpe olje inn i mellom. Deksel med pakning koster noen hundrelapper og har bare noen enkle bolter, men det ligger bak registerreim og div annet, fikk spørsmål om jeg hadde behov for å bytte reim samtidig, men det var gjort for et par år siden. Kostnad for bytte av et enkelt deksel ender på ca 19k...
- Tekumseh
Ja, virkelig!
Auda, sånt er kjedelig. Å borti regreima krever jo igjen at toppdeksel må av, ihvertfall på de bilene jeg har vært borti. Og på mange må også et motorfeste løsnes, så da blir det dyrt ja. For en bagatell...Spiritofwinter wrote: ↑30 Oct 2024 11:58 Moro som alltid å følge med på utviklingen av mancave 2.0, husker jo selv hvordan jeg jobbet utover høsten for noen år siden for å få ting på plass i garasjekjelleren min før vinteren skulle komme. Selv om min garasjekjeller har stått "ferdig" i noen år nå så merker jeg at den er jo ikke ferdig, tror nok at det blir et kontinuerlig prosjekt i rykk og napp for å gjøre ting bedre etter hvert som man bruker plassen. Merkelig hvordan det verktøyet man var sikker på kom til å bli mest brukt og dermed ligger fremst, gjerne ender opp med å bli mindre brukt, plutselig gir det mening å få noe opp fra en skuff og bytte plass med det som henger på veggen
Ja, jeg kan tenke meg at det stadig dukker opp nye behov - og nye "felt" man har fokus på, som igjen fører til kontinueerlig forbedring av garasjen. Lystbetont da, heldigvis
Fikk omsider orden på bilen igjen. Og fikk den også inn så jeg fikk holde på i lys og varme. Men en 3-4 timer, dremel, brekkjern og bannskap ble det. Og en perfekt liten butanbrenner far Jula. Den angrer jeg ikke på at jeg kjøpte!
Gikk akkurat inn, og jeg kunne akkurat åpne panseret
45 minutter med dremel på en fastrusta mutter og stabilisatorstaget var ute sammen med demperen.
De må da virkelig fortsette å salte veiene!
Last edited by Tekumseh on 08 Nov 2024 13:13, edited 1 time in total.
- Tekumseh
Re: Tekumseh - Mancave 2.0 og bilen i orden igjen
Da kom snøen hit også. Måtte kjøre inn lille SR som har stått bak huset mens jeg holdt på med gulvmaling, den var helt nedsnødd stakkar. Men starta på 3:de kick og gikk pent med litt choke.
Klyvde til egne foringer for første gang i går kveld. Det var spenende, litt vanskelig, men samtidig moromt. Ble vel rundt 9 mm "fjær" som passa inn i sporet i dørkarmen til døra som går inn til ManCave 1.0 - kjellerstua. Litt lim, og et par jukseskruer. Hadde ingen isolasjon for hånden - men det er nok greit likevel. Skal selvsagt males, sammen med den sida av dørbladet - andre sida ble malt i 2022.
Hobbyplata har vært del av garderobehylle på en barneskole - så dette er bærekraftig
Så i dag blir det samme prosess på porten, men der er det ikke "not" så da behøver jeg ikke å klyve på "fjær," legges kun kant-i-kant. Der må jeg dytte litt med rockwool før karmlistene skal på.
På handlelista står i dag 2 plafonder med E27-sokkel, en benkarmatur, 6 stk 4400 gulvlister, 3 stkr 45 x 45 x 220 hjørnelister, 2 stk 4400 karmlister = en tur på nyåpnede Megaflis og en tur på ObsBygg. Det blir nok en gang mange blikk med en stabel 4400-lengder på taket på lille korte SX4, med ny brukt støtdemper fra delvis salt-frie Nord-Norge.
Litt akryl mellom strøkene blir det
Klyvde til egne foringer for første gang i går kveld. Det var spenende, litt vanskelig, men samtidig moromt. Ble vel rundt 9 mm "fjær" som passa inn i sporet i dørkarmen til døra som går inn til ManCave 1.0 - kjellerstua. Litt lim, og et par jukseskruer. Hadde ingen isolasjon for hånden - men det er nok greit likevel. Skal selvsagt males, sammen med den sida av dørbladet - andre sida ble malt i 2022.
Hobbyplata har vært del av garderobehylle på en barneskole - så dette er bærekraftig
Så i dag blir det samme prosess på porten, men der er det ikke "not" så da behøver jeg ikke å klyve på "fjær," legges kun kant-i-kant. Der må jeg dytte litt med rockwool før karmlistene skal på.
På handlelista står i dag 2 plafonder med E27-sokkel, en benkarmatur, 6 stk 4400 gulvlister, 3 stkr 45 x 45 x 220 hjørnelister, 2 stk 4400 karmlister = en tur på nyåpnede Megaflis og en tur på ObsBygg. Det blir nok en gang mange blikk med en stabel 4400-lengder på taket på lille korte SX4, med ny brukt støtdemper fra delvis salt-frie Nord-Norge.
Litt akryl mellom strøkene blir det
- intruder
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
Re: Tekumseh - Mancave 2.0 is beginning to look a lot like...
Et av bildene minner meg om Sven Ingvars og " Min gitarr " ...
- Tekumseh
Porten ferdig utfora. Så da blir det gulvlister og forhåpentligvis litt maling i morgen.
Dytta godt med rockwool mellom vegg og utforing. Og måtte jukse litt med ei hullkillist i toppen - med litt lim - , da jeg ikke er bestevenn med klyvsaga.. Men med maling og akryl blir det så fint atte.
Dytta godt med rockwool mellom vegg og utforing. Og måtte jukse litt med ei hullkillist i toppen - med litt lim - , da jeg ikke er bestevenn med klyvsaga.. Men med maling og akryl blir det så fint atte.
- Tekumseh
Tok ingen bilder i går, men nå er gulvlistene på plass, og det må fuges litt under de pga litt ujevnt gulv noen steder. Tec7 i samme farge som gulvet gjør nok susen, men da kan de aldri plukkes av hele igjen.
Skilte metall og treverk på gamleporten før den skal på gjenvinningsstasjonen på onsdag. Den var kledt med aluminium på innsida. Trodde det var tynne stålplater og tenkte å kle ei benkeplate. Men aluminium gjør vel bare at ting blir misfarga, og er ganske skjørt. Så man får vel bare kaste platene..
Har også lappa "hullet" i taket etter gamleporten (3,4 meter x 7 cm) med gips og sparkla, men gikk selvsagt tom for sparkel. Gleder meg til å få mala det i ett med resten av taket. Hadde bare tynngips, men la to lag, så gikk det i flukt med resten.
Gips (pappen rundt) er paradis for muggsopp, men det er også veldig brannhemmende, så jeg lot den få være. Skal jo ha en Airthings Wave for å måle luftfuktighet og har en liten Jula-avfukter på luringa, så det skal bli dårlige kår for soppen. Har også mala med baderomsmaling, samt sparkler med våtromssparkel som har muggdreper i seg.
Nye blad til feinsaga (les multiverktøy) gjorde at gjennomføringsrøret i metall opp til sikringsskapet ble kappa fint, der skal det bare files bort vasse kanter med rundfil før jeg begynner el-prosjektet.
I kveld er det en plan på å grunne 2 x dørblad, karmer og foringer med superheft, juksesparkle litt med akryl først. For så å ta et strøk pr dag de neste dagene. Går alt i rute flytter jeg inn mesteparten av utstyret mot slutten av uka.
Målet er å begynne med det elektriske mot helga, og da være ferdig foruten nykursen i sikringsskapet i løpet av neste helg. Men så vet jeg at det står et besteforeldrebesøk på agendaen og det er farsdag på søndag, så tiden vil vise.
Skilte metall og treverk på gamleporten før den skal på gjenvinningsstasjonen på onsdag. Den var kledt med aluminium på innsida. Trodde det var tynne stålplater og tenkte å kle ei benkeplate. Men aluminium gjør vel bare at ting blir misfarga, og er ganske skjørt. Så man får vel bare kaste platene..
Har også lappa "hullet" i taket etter gamleporten (3,4 meter x 7 cm) med gips og sparkla, men gikk selvsagt tom for sparkel. Gleder meg til å få mala det i ett med resten av taket. Hadde bare tynngips, men la to lag, så gikk det i flukt med resten.
Gips (pappen rundt) er paradis for muggsopp, men det er også veldig brannhemmende, så jeg lot den få være. Skal jo ha en Airthings Wave for å måle luftfuktighet og har en liten Jula-avfukter på luringa, så det skal bli dårlige kår for soppen. Har også mala med baderomsmaling, samt sparkler med våtromssparkel som har muggdreper i seg.
Nye blad til feinsaga (les multiverktøy) gjorde at gjennomføringsrøret i metall opp til sikringsskapet ble kappa fint, der skal det bare files bort vasse kanter med rundfil før jeg begynner el-prosjektet.
I kveld er det en plan på å grunne 2 x dørblad, karmer og foringer med superheft, juksesparkle litt med akryl først. For så å ta et strøk pr dag de neste dagene. Går alt i rute flytter jeg inn mesteparten av utstyret mot slutten av uka.
Målet er å begynne med det elektriske mot helga, og da være ferdig foruten nykursen i sikringsskapet i løpet av neste helg. Men så vet jeg at det står et besteforeldrebesøk på agendaen og det er farsdag på søndag, så tiden vil vise.
- kvase
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Taiper du listene i ned kant før fuging under et l stykke med den smaleste dekktaipen ( så har du en mulighet for å fjerne de hele )
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
- Tekumseh
- Tekumseh
Ting tar tid, og nå er jeg sliten og lei Men selve byggeprosjektet er så å si i boks.
To kvelder på rad med fuging og maling av karmer, foringer og dørblad. Og et lass på gjennvinningsstasjonen også, for så å fylle opp hengeren enda en gang...
Det å sparkle gammel bulkete gips som også var malt (= hard) i kantene fra før var vanskelig. Så taket er ikke helt ferdig enda, men det går fort å få orden på - ventinga mellom sparklelagene som er kjedelig bare. Blir verst å få slipa ned sparkelet, da det vil støve ned hele underetasjen. Skal dobbelsjekke giraffsliperen på jobb, om den fungerer på støvsuger eller ikke.
Gulvlistene mangler 3 meter (på lengda ja ) med fuging under. Som en kollega sa: "Gulvlister i garasjen!!??"
Har fått klargjort to 16A sikringer med skinne mellom, som skal gi en ny kurs samt erstatte eksisterende som går til varmepumpe/utestikk i dag. Må vel få montert de også. Og etter det er det bare å begynne å spikre PR-kabel 2 x 2,5-kvadrat og få opp stikkontakter rundt omkring, alt ligger klart i eske. Foruten Letti-verktøyet (som jeg pleier å låne på jobb - nå er det borte,) det koster 299,- på MegaFlis.
Og så må nye/flere lysplafonder opp, og lampettledningene som skal gå mellom de, og inn til bryterstyrte stikkontakter oppe på veggen.
Dør og karm ferdigmalt, stålbjelken skal få et strøk med metallmaling.
Andre dørblad, foringer og karm inn til "gitarrommet" ferdigmalt
Innvendige foringer på porten ferdigmalt
Skimter himlingsreparasjonen/sparklinga til venstre her. Flytta inn "hylla med det rare i," men noe av utstyret i den skal naturligvis gjemmes i skuffer og skap i kjøkkeninnredninga.
To kvelder på rad med fuging og maling av karmer, foringer og dørblad. Og et lass på gjennvinningsstasjonen også, for så å fylle opp hengeren enda en gang...
Det å sparkle gammel bulkete gips som også var malt (= hard) i kantene fra før var vanskelig. Så taket er ikke helt ferdig enda, men det går fort å få orden på - ventinga mellom sparklelagene som er kjedelig bare. Blir verst å få slipa ned sparkelet, da det vil støve ned hele underetasjen. Skal dobbelsjekke giraffsliperen på jobb, om den fungerer på støvsuger eller ikke.
Gulvlistene mangler 3 meter (på lengda ja ) med fuging under. Som en kollega sa: "Gulvlister i garasjen!!??"
Har fått klargjort to 16A sikringer med skinne mellom, som skal gi en ny kurs samt erstatte eksisterende som går til varmepumpe/utestikk i dag. Må vel få montert de også. Og etter det er det bare å begynne å spikre PR-kabel 2 x 2,5-kvadrat og få opp stikkontakter rundt omkring, alt ligger klart i eske. Foruten Letti-verktøyet (som jeg pleier å låne på jobb - nå er det borte,) det koster 299,- på MegaFlis.
Og så må nye/flere lysplafonder opp, og lampettledningene som skal gå mellom de, og inn til bryterstyrte stikkontakter oppe på veggen.
Dør og karm ferdigmalt, stålbjelken skal få et strøk med metallmaling.
Andre dørblad, foringer og karm inn til "gitarrommet" ferdigmalt
Innvendige foringer på porten ferdigmalt
Skimter himlingsreparasjonen/sparklinga til venstre her. Flytta inn "hylla med det rare i," men noe av utstyret i den skal naturligvis gjemmes i skuffer og skap i kjøkkeninnredninga.