"Vår egen" Claudia Scott har også en "Tekumseh Valley" sang

"Vår egen" Claudia Scott har også en "Tekumseh Valley" sang
Bikeridr wrote: ↑13 Aug 2023 11:19Tekumseh er vel en indianerstamme (sikkert politisk ukorrekt ord i dag)
Tekumseh Motors og Brigg&Stratton er vel også de to største fabrikanter av småmotorer til snøfresere, gressklippere og campingaggregat.
Videre er jo Tekumseh Valley et stedsnavn i USA. Udødeliggjort i utallige køntrisanger.
Tecumseh (med C) var ikke en stamme, men en mann, en indianerkriger (mer som en general) fra Shawnee-stammen som levde sist på 1700-tallet. Han samla mange stammer og tenkte strategi for å slå tilbake de hvite, mot å krige "primitivt" som de tidligere hadde gjort. Han hadde stor suksess, men til slutt hørte han på råd fra sin alkoholiserte bror som var sjaman, og fulgte hans visjoner, gjorde dumme valg og tapte.
Jepp - https://en.wikipedia.org/wiki/Tecumseh_Products
Kanskje man skulle spilt inn en cover-låt av Claudia Scott
Afrikanerene får skamme seg selv også for det var mange av de som solgte sine " venner slekt og nabostammer"- Og ikke minst Araberene som holdt på lengst med dette.intruder wrote: ↑14 Aug 2023 14:06 Ja vi har mye å skamme oss over også hva angår folket i Afrika...
lurer på om våre nye landsmenn noengang tenker på hva den hvite rase gjorde mot deres folk i sin tid ?
Husker forresten jeg var kaptein Miki,broren min Windy og en kamerat Occultis fra cowboybladet Vill Vest...disse karene herjet vilt i høyet på låven på Narud gård , til gårdbrukerens store lettelse hadde vi ikke begynt å røyke enda....![]()
![]()
kameraten vår sa forresten at han var Kolliokus...
noe som var artig så vi spurte stadig hva han het igjen...
Det stemmer
Når den begynner å dra dårlig/stopper, går motoren like lett rundt som ellers eller føles det ut som om motstanden øker litt i motoren?Tekumseh wrote: ↑18 Aug 2023 09:00Det stemmer
William Tecumseh Sherman ble født 7 år etter Tecumseh døde, og faren hans var fascinert av indianerkrigeren og kalte derfor opp sønnen sin etter han
Et kort google-søk sier at det er to ulike versjoner av dette, at han fikk Tecumseh som mellomnavn, eller at presten nektet å døpe han bare Tecumseh, så det ble William som ble førstenavnet.
Ironisk og tragisk nok var han en av de hardeste og smarteste generalene til å kjempe ned indianerne.
Fikk bytta tennspole og kondensator i Tempoen i går. Greide å klemme en liten bulk i bunnen av kondensatoren, men den starter lett og går greit på tomgang.
Knekte innsugspakning nummer 3 da skruene på innsuget spriker litt. Da ble det brukt to pakninger av de tynnere feilkjøpte som jeg hadde liggende.
Speedometerwire var 15 cm for lang - så det går godt. Så jeg er fortsatt uten speedometer, og det er nok drevet i forhjulet som er synderen.
Dyser og nål byttet til original og rett størrelse. Hadde satt i en for liten tomgangsdyse.
Men kjørte til jobb i dag, og da begynte den å gå dårligere etter et par kilometer - fra 45 til 40 km/t. Så nå er den ganske snart degradert til pyntegjenstand som den var for en måned og 10.000 kr siden. Håper bare på å komme meg de 4 kilometrene hjem i dag.
Skal male opp den med benga da, før den settes bort.
Ny kondensator uten bulk i bunnen og en NOS bakkelitt innsugspakning blir siste test - tar nok også med en ladespole da for den ser også litt shabby ut. Men fra da av er jeg ferdig og legger energien min tilbake på gamle SR igjen.
På vei hjem fra jobb fredag kutta jo speedometeret igjen, da drevet er utslitt og jeg bare vendte wire med rund-sia opp i klokka. Så jeg vet ikke farten, men den gikk mer stabilt, men dør helt oppover bakker.Roargutten wrote: ↑18 Aug 2023 09:59Når den begynner å dra dårlig/stopper, går motoren like lett rundt som ellers eller føles det ut som om motstanden øker litt i motoren?Tekumseh wrote: ↑18 Aug 2023 09:00
...Men kjørte til jobb i dag, og da begynte den å gå dårligere etter et par kilometer - fra 45 til 40 km/t. Så nå er den ganske snart degradert til pyntegjenstand som den var for en måned og 10.000 kr siden. Håper bare på å komme meg de 4 kilometrene hjem i dag.
Skal male opp den med benga da, før den settes bort.
Ny kondensator uten bulk i bunnen og en NOS bakkelitt innsugspakning blir siste test - tar nok også med en ladespole da for den ser også litt shabby ut. Men fra da av er jeg ferdig og legger energien min tilbake på gamle SR igjen.
Virker jo som om det er varmen som gir utslag her, da enten i at den får feil blanding, tenning svekkes pga varme eller at noe klyper i motoren pga utvidelse når det blir varmt.
Hvis du har fin blå gnist når problemet oppstår så er det lite sannsynlig at tenninga gir problem. Hvordan ser fargen på pluggen ut etter kjøretur der den har fått blitt skikkelig varm?
Med en justerbar hoveddyse (bøpeskrue) så kunne du lett forsket litt på dette med blanding under kjøring. Men da må du være forsiktig så du ikke gir den for lite drivstoff. Da skjærer du motoren. På min som var trimmet etter alle kunstens regler måtte jeg skru en kvart 'turn' på denne dysa etter kald/varm motor for at den skulle gå rent og skikkelig. Men da som sagt var denne trimmet og nok var mye mer følsom enn en original motor.
Vær glad du slipper, hehe
Hehe, ja det spørs om det er noe annet enn Tempo man skal ha hvis man skal holde følge med trafikkenintruder wrote: ↑02 Sep 2023 12:38 Vil nødig fornærme deg men ser at disse Tempoentusiastene har fått fartsfanatikeren ned på jorden igjen...
Kjørte over til Helgøya med Hyundai i 30 `n her og vegvesenet hadde lagt ut noen skjøter på brukarene,for høye og eksosanlegget gikk fløyten og samtidig 15 000 kroner...(( har ikke skrumuligheter selv og min tidligere private svartskruer har fått hjertetrøbbel og lagt verktøyet på hylla...
slik er det å ha ti tommeltotter....
han Gunnar Kjerringsveen her i gamle dager skulle sprenge med dynamitt ...ladningen sviktet men gikk av akkurat da han tok i den etter foreskrevet tid og han mistet alle fingre utenom tomlene , han mistet et øye men overlevde ved et mirakel-![]()
Han gjorde alt mulig lell,hugg og kappet ved,skar opp gamle biler og slikt og leverte til skraphandlere
En gang møtte han to smågutter som spurte " har du bare to tommeltotter du da mæinn ? "
Ja...ha dekk flere enn to tommeltotter dekk kænskje "
Evig ungkar var Gunnnar,da han ble gammel viste en kar ham et bilde av ei naken dame og lurte på hva Gunnar ville gjort om hun lå i senga hans til kvelden ?
Da hadde je nåkk vørti liggan lengi i mårrå tidlig ...![]()
![]()