Tekumseh Bil på EU og snekkering i mancave

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Tekumseh
Posts: 1813
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing 200 (50ccm)
Location: Steinkjer
Contact:

Re: Tekumseh's Blogg - Forgasseren skal til pers

Post by Tekumseh »

mekkern wrote: 07 Jul 2022 17:57 I det minste kjøp en slik og blås mellom kanaler og faste dyser :
https://www.thansen.no/scooter-mc/olje- ... /pn851412/

Ikke samme som en skikkelig runde med riktig veske i ultralydvasker men som regel godt nok i massevis.
Den er allerede innhandlet ;-) Thansen er en fantastisk butikk! :-)
haakeik wrote: 07 Jul 2022 19:48 Send kjærringa på lang handletur, finn frem den styggeste kasserollen og kok forgasseren en liten stund. Luft godt etterpå, for hvis det er verkstedlukt på kjøkkenet når hun kommer tilbake, har du problemer :shock:
Haha, jo, takk for tipset. Jeg kan lage mat og brenne noe i god tradisjon etterpå, så kamufleres lukta ;-)
User avatar
ole m.
Posts: 984
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 990 Adventure - 2007
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Tekumseh's Blogg - Forgasseren skal til pers

Post by ole m. »

Er spent på resultatet av forgasseroverhalingen. Ut og skru, Tekumseh! 8)
User avatar
pelsen
Posts: 866
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Tekumseh's Blogg - Forgasseren skal til pers

Post by pelsen »

Ja , enig med ole m. VM i venting her nå. :)
Og jeg kan tilføre at EFI ikke er noe bedre enn forgasser, gasser kan man jo forstå. :D
User avatar
Tekumseh
Posts: 1813
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing 200 (50ccm)
Location: Steinkjer
Contact:

Re: Tekumseh's Blogg - Forgasseren skal til pers

Post by Tekumseh »

Selvsagt er det to ganske like pakninger og den ene var ikke å få i oem. Og var heller ikke med i kit'et fra Kedo som jeg trodde.
Så da må vi nok vente ei uke til eller to - som vanlig. Ligger i molekyler nede i garasje nå, og har så langt ikke ødelagt eller tulla bort noe - tror jeg. Kom sprettende ei kule, men jeg fant igjen den på gulvet. Men hvor den skal være blir moro å finne ut av, da kulene ikke er med på deletegningene.
carbz.jpg
carbz.jpg (11.39 KiB) Viewed 380 times
carbz2.jpg
Bestilte samtidig dustcaps til gaffelbeina, så jeg blir kvitt den uoriginale trekkspillbelgen (som jo er praktisk og bedre for gaffelbeina, men penere uten,) og ny replica bremseslange i sort, så den blå ikke skal skjære i øynene mine lengre ;-) Den er ikke så langt unna der jeg vil ha den nå..
gaffelbein.jpg
gaffelbein.jpg (42.65 KiB) Viewed 380 times
Fikk sveisa på et øre på venstre side i går, så jeg kan feste en holder til sideveske på venstresida. Hadde ikke sveisa siden jeg gikk GK MEK i 1995-1996, men det blir da greit. Bomma selvfølgelig på referansepunktet så den kom en liten cm for langt bak til å passe annet utstyr. Får se om det blir vinkelsliper og nytt forsøk, eller at det bare får være sånn... Skal ta bilder senere i dag.
User avatar
mekkern
Posts: 4698
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Tekumseh's Blogg - Forgasseren skal til pers

Post by mekkern »

joda du skal ha ei kule med fjær bak som holder chokehendel i posisjon. :lol:
User avatar
Tekumseh
Posts: 1813
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing 200 (50ccm)
Location: Steinkjer
Contact:

Re: Tekumseh's Blogg - Forgasseren skal til pers

Post by Tekumseh »

mekkern wrote: 09 Jul 2022 11:48 joda du skal ha ei kule med fjær bak som holder chokehendel i posisjon. :lol:
Ok, da var det den som kom sprettende, takk.

EDIT: Jeg mista den på det grove betonggulvet en gang til, og nå virker den å være borte....
User avatar
ole m.
Posts: 984
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 990 Adventure - 2007
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Tekumseh's Blogg - Forgasseren skal til pers

Post by ole m. »

Bra med en oppdatering av status, takk! Og den vesle kula er vist på tegningen, se en gang til... :thumleft
User avatar
Tekumseh
Posts: 1813
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing 200 (50ccm)
Location: Steinkjer
Contact:

Re: Tekumseh's Blogg - Forgasseren skal til pers

Post by Tekumseh »

ole m. wrote: 09 Jul 2022 18:38 Bra med en oppdatering av status, takk! Og den vesle kula er vist på tegningen, se en gang til... :thumleft
Jeg har sett så mange ganger, men nå vet jeg hvor den skal være. Var med ei kule i kit'en fra Kedo, så jeg er reddet enn så lenge.
Carbz3.jpg
Carbz3.jpg (17.54 KiB) Viewed 345 times


Dagen i dag har gått med på å få flytta det øret på ramma jeg sveisa på ig år, og da satte jeg også ett på andre sida, så bagasjerack o.l kan festes.

Brukte flatstål fra Biltema og borra hul og slipa til. Så fikk jeg sveisa de til ramma og pussa ned sveisen med båndslipemaskin. Lakkering gjenstår.


ramm1.jpg
Sånn skal ramma se ut bak (pila peker på det hullet alt ekstrautstyr monteres i)

Mal.jpg
Test.jpg
Ferdiggår.jpg
Sånn så det ut i går, men jeg kom litt for langt bak, og litt for høyt.

Ferdig.jpg
Endelig ferdig (og må finne kortere M8-bolter)
Last edited by Tekumseh on 09 Jul 2022 20:52, edited 1 time in total.
User avatar
mekkern
Posts: 4698
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Tekumseh's Blogg - Forgasseren skal til pers

Post by mekkern »

Herlig lesning. :thumleft
godt det ikke bare er meg som klorer med litt annet enn det siste moderne. \:D/
User avatar
Borg
Posts: 1404
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Tekumseh's Blogg - Forgasseren skal til pers

Post by Borg »

Ja kjekt å følge deg @Tekumseh . Du får bare holde deg til sykkler det alltid er noe å gjøre med. Blir bra lesning av sånt :thumleft
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
Jonta
Posts: 337
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Tekumseh's Blogg - Forgasseren skal til pers

Post by Jonta »

Tekumseh wrote: 09 Jul 2022 12:05
mekkern wrote: 09 Jul 2022 11:48 joda du skal ha ei kule med fjær bak som holder chokehendel i posisjon. :lol:
Ok, da var det den som kom sprettende, takk.

EDIT: Jeg mista den på det grove betonggulvet en gang til, og nå virker den å være borte....
Når jeg demonterer sånnt småtteri, har jeg begynnt å bruke ei langpanne fra stekovnen, å holde til oppi. Slik at ikke rullende smådeler triller over kanten på benken, og ned på gulvet et sted..
User avatar
Tekumseh
Posts: 1813
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing 200 (50ccm)
Location: Steinkjer
Contact:

Re: Tekumseh's Blogg - Forgasseren skal til pers

Post by Tekumseh »

mekkern wrote: 09 Jul 2022 20:42 Herlig lesning. :thumleft
godt det ikke bare er meg som klorer med litt annet enn det siste moderne. \:D/
Neida, det morsomt å kludre med sånne ting - og læringskurven ble plutselig bratt. Det gir ihvertfall resultater, og sykkelen blir mer og mer som man vil ha den, selv om neppe verdien blir så mye høyere i "denne gata." :-)

Borg wrote: 10 Jul 2022 20:50 Ja kjekt å følge deg @Tekumseh . Du får bare holde deg til sykkler det alltid er noe å gjøre med. Blir bra lesning av sånt :thumleft
Hehe, blir mye sutring på meg også ser jeg, men lover å sklutte med det om jeg nå en gang for alle får maskineriet til å gå som det skal. Skal legge ut bilder når jeg tar fatt på gasseren for fullt. Har god tid da jeg regner med minst en ukes ventetid på siste pakninga.
Så etter den tid får slitedeler være slitedeler, en gammel MC er aldri vedlikeholdsfri.

Jonta wrote: 10 Jul 2022 21:29
Tekumseh wrote: 09 Jul 2022 12:05
mekkern wrote: 09 Jul 2022 11:48 joda du skal ha ei kule med fjær bak som holder chokehendel i posisjon. :lol:
Ok, da var det den som kom sprettende, takk.

EDIT: Jeg mista den på det grove betonggulvet en gang til, og nå virker den å være borte....
Når jeg demonterer sånnt småtteri, har jeg begynnt å bruke ei langpanne fra stekovnen, å holde til oppi. Slik at ikke rullende smådeler triller over kanten på benken, og ned på gulvet et sted..
Aha, det var et godt tips! :-) Det skal absolutt følges når jeg skal begynne å pakke ut div poser med smådeler her.
User avatar
Tekumseh
Posts: 1813
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing 200 (50ccm)
Location: Steinkjer
Contact:

Re: Tekumseh's Blogg - Forgasseren skal til pers

Post by Tekumseh »

Måtte lufte en tur i dag, da det var pent vær for første gang på lenge.

Starta med choke, skrudde av choke ganske fort, skulle justere på tomgang litt mens jeg tok på hjelmen, og der ble det stopp - jeg skrudde feil vei. Mange tramp, inget liv. Bytta plugg og starta.
grusfront2.jpg
Men det ble en liten rundtur, både på dårlig asfalt og grus.
grusback.jpg
Vel hjemme igjen ble det gressklipping istedet for forgasserrensing, men kanskje i morgen...
Forresten gikk plenklipperen i stykker, ene høydejusteringsspaka knakk, så da var det bare frem med verktøykista igjen da. Lett modifisering / nødreparasjon til jeg får bestilt reservedeler.
Jonta
Posts: 337
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Tekumseh's Blogg - Forgasseren skal til pers

Post by Jonta »

Hjalp ikke med irridium tennplugg?
User avatar
Tekumseh
Posts: 1813
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing 200 (50ccm)
Location: Steinkjer
Contact:

Re: Tekumseh's Blogg - Forgasseren skal til pers

Post by Tekumseh »

Jonta wrote: 12 Jul 2022 15:43 Hjalp ikke med irridium tennplugg?
Det var den jeg satte i nå, så det vil vise seg.. ;-)


Har plukka litt forgasser i kveld. Det ser da bra ut, noe dritt i flottørhuset, men ellers lite slitt og ganske pent.
carbzpartz.jpg

Her er pakninga jeg ikke kan gjenbruke :-k , som heller ikke var med i kit'et, og ikke finnes som OEM:
carbzgasket.jpg

Rusk:
carbzflottz.jpg


Og fottøren flyter - heldigvis!
Carbzfloatz.jpg


Skal bruke noen videoer når jeg skal montere, sammen med sprengtegninga:







Material og isolasjon ligger klar til å fortsette med man-cave, men jeg har ventet på snekkeren for å sette meg i gang. Ser ut som det blir i løpet av juli.
mancavz.jpg

Og pakninga er på vei:
Screenshot_20220712_215905_com.android.chrome_edit_4562266486803.jpg
Post Reply