Tekumseh's Blogg

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's Sjølskrytetråd (blogg)

Post by Tekumseh »

https://regnr.info/husker-ikke-hele-reg ... 500&page=1

Kan det stemme at det bare er 91 stk Yamaha SR500 i Norge?
Derav 4 stk fra 1993-1996 som er kjøpt ny i Norge, en fra 1985 og en fra 1982? Og at resten er bruktimportert?

Og bare 65 stk SR 400?

Eller kan man ikke stole på den sida?
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Tekumseh dykker i statistikkens verden

Post by mekkern »

Stemmer nok bra- slike sykler var ikke så populære på den tiden.
750 var liksom på grensen...
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Tekumseh dykker i statistikkens verden

Post by Spiritofwinter »

Fin side for å finne info, men litt feil er der, den registrerer tydeligvis nye skiltnr som dukker opp i systemet uten å fjerne gamle som enten er mistet, avregistrert eller skrotet.

Kjapt søk viser at den KTM'en som jeg solgte tidligere i år står oppført 2 ganger. Grunnen er at jeg mistet skiltet jeg fikk med da sykkelen var ny og fikk med nytt skiltnr når jeg meldte det gamle som mistet.

Fant også igjen en Audi jeg skrotet for 4 år siden.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh dykker i statistikkens verden

Post by Tekumseh »

mekkern wrote: 19 Aug 2022 20:20 Stemmer nok bra- slike sykler var ikke så populære på den tiden.
750 var liksom på grensen...
Ja, vi har alltid vært glad i kubikk i Norge. Svenskene, og ihvertfall Tyskerne omfavnet disse mye mer.
Jeg skulle ønske at ikke syklene vokste så mye i størrelse med kubikken, ihvertfall i setehøyde.
Spiritofwinter wrote: 19 Aug 2022 20:33 Fin side for å finne info, men litt feil er der, den registrerer tydeligvis nye skiltnr som dukker opp i systemet uten å fjerne gamle som enten er mistet, avregistrert eller skrotet.

Kjapt søk viser at den KTM'en som jeg solgte tidligere i år står oppført 2 ganger. Grunnen er at jeg mistet skiltet jeg fikk med da sykkelen var ny og fikk med nytt skiltnr når jeg meldte det gamle som mistet.

Fant også igjen en Audi jeg skrotet for 4 år siden.
OK, det gjør den litt mindre pålitelig.. Så at en av SR'ene var avregistrert i 2013 (Ja, jeg gikk inn på alle 91 for å se hvilke som var kjøpt ny i Norge.) Det betyr jo egentlig at det er enda færre på veien enn det som står der.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh dykker i statistikkens verden

Post by Tekumseh »

Det viste seg at de som er kjøpt ny i Norge sto som Yamaha 500 2J4 eller 48T, og de som er importert oftest er registrert som Yamaha SR 500.
Det tok meg til 157 stk etter hva jeg vet så langt. Har funnet navn og sted på eier på 40 stk av dem, og funnet bilder via sosiale medier på 8 stk av dem igjen. Ca 50/50 er importert / kjøpt ny i Norge. En hadde fått nytt skiltnummer, en er meldt stjålet, og en annen etterlyst.

Kan søke navn på max 15 regnr pr døgn gratis via Vegvesen.no når man logger inn. Så om et par uker skal jeg være i box med et ganske komplett register ;-)
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's Blogg

Post by Tekumseh »

Da er jeg 3/4 i min lille statistikk, og har bilder på 16 av de 99 jeg har sjekket så langt. Et par duplikater, så hittil ser det ut som vi ender på 156 stk SR500 i Norge. Noen er dog avskiltet og et par er skrotet.
Jaja, håpet var å finne flere likesinnede i Trøndelag, men det ser dårlig ut enn så lenge. Blir en morsom database etterhvert.

Fikk en smak av sommer hele denne uka før regnet kom i går kveld, så sykkelen er blitt brukt både til, i og fra jobb hele uka. Hadde også bilen på EU etterkontroll en av dagene, så det passa bra. Bilen ble godkjent etter litt reparasjon, og det er alltid en god følelese, selv om det gikk noen lapper denne gangen.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Tekumseh's Blogg

Post by intruder »

Selv om jeg ikke har gjort de helt store turene har jeg da vært på Tretten bru like før de kjørte lastebilen i land forrige mandag.KTMen og Husquarna Norden sto pent og pyntelig på tilhengeren og Norden fikk litt olje og så er det å håpe at oljeforbruket viser seg å være " innafor " på gromsykkelen til Spirit.
Torsdag var jeg på Motorspeed på Lillehammer og traff Snikkeren og Spiritofwinter som mellomlandet på tur til Grustur i Øst.
Snakket også med en som skulle ha allroundsykkel og valget sto visst mellom KTM 1290 og Ducati Multistrada V4 , altså lik Arctic Tigers nye jålesykkel som han skriver .
Som alltid hyggelig å treffe forumvenner i det virkelige liv også---kjekke karer.
På Trettenturen pratet jeg med en polakk med en Suzuki V-strom som var på veg hjem fra Nordkapp...artig kar :thumleft
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Tekumseh's Blogg

Post by intruder »

intruder wrote: 28 Aug 2022 08:58 Selv om jeg ikke har gjort de helt store turene har jeg da vært på Tretten bru like før de kjørte lastebilen i land forrige mandag.
Torsdag var jeg på Motorspeed og traff Snikkeren og Spiritofwinter som var på vei til Grustur i Øst . KTMen og Husquarna Norden sto pent og pyntelig på tilhengeren og Norden fikk litt olje og så er det å håpe at oljeforbruket viser seg å være " innafor " på gromsykkelen til Spirit.

Snakket også med en som skulle ha allroundsykkel og valget sto visst mellom KTM 1290 og Ducati Multistrada V4 , altså lik Arctic Tigers nye jålesykkel som han skriver .
Som alltid hyggelig å treffe forumvenner i det virkelige liv også---kjekke karer de to fra Ørsta ! =D>
På Trettenturen pratet jeg med en polakk med en Suzuki V-strom som var på veg hjem fra Nordkapp...artig kar :thumleft
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's Blogg

Post by Tekumseh »

intruder wrote: 28 Aug 2022 08:58 Selv om jeg ikke har gjort de helt store turene har jeg da vært på Tretten bru like før de kjørte lastebilen i land forrige mandag.KTMen og Husquarna Norden sto pent og pyntelig på tilhengeren og Norden fikk litt olje og så er det å håpe at oljeforbruket viser seg å være " innafor " på gromsykkelen til Spirit.
Torsdag var jeg på Motorspeed på Lillehammer og traff Snikkeren og Spiritofwinter som mellomlandet på tur til Grustur i Øst.
Snakket også med en som skulle ha allroundsykkel og valget sto visst mellom KTM 1290 og Ducati Multistrada V4 , altså lik Arctic Tigers nye jålesykkel som han skriver .
Som alltid hyggelig å treffe forumvenner i det virkelige liv også---kjekke karer.
På Trettenturen pratet jeg med en polakk med en Suzuki V-strom som var på veg hjem fra Nordkapp...artig kar :thumleft
Ja, du møtte opp dem på Motorspeed ja :-) Bra oljeforbruket var innafor, og at sylinderen ikke var herpa som på en video som ble delt her. Tror det luftfilteret må ha blitt satt inn under en heftig lønningspils på Husqvarna-fabrikken..

Jeg har truffet bare en tre-fire stk fra forumet, og det er 10-15 år siden år siden - og ingen av dem er på forumet lengre. Den Røde Fare, Ulv666 og Banditbiker og en til (som du sikkert forstår var det Harley-folk.)

Ska slå en signal neste gang jeg er nede ved Tretten, Fjorten og Lillehammer og sånt :-) Neste sommer er jeg ganske sikker på at det kan bli en MC-tur i den retningen.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's Blogg

Post by Tekumseh »

Statistikken for alle SR500 i Norge er ferdig, har navn og adresse på alle eiere.
157 stk, 3 stk av dem er stjålet og etterlyst, 30 avskiltet, hvor av en vraket, 71 solgt i Norge, 86 importerte, derav minst 29 fra Sverige og minst 24 fra Tyskland, i tillegg til Danmark, Frankrike, Belgia, Storbrittania og USA/Canada.
Fant bilde av 31 stk av de 157 ved å stalke på Facebook, både på profiler og i VeteranMC-grupper osv.
Jaja, OCD?? Ja kanskje...

Har akkurat funnet en brosjyre fra 1980 på Finn som kommer i posten til uka også. Snakk om å bli hekta...
brosj1.jpg

Men, i dag har jeg restaurert et par hjelmer. Kom jo plutselig på at jeg hadde en Kina-hjelm fra Ebay som i sin tid kosta meg 250,- kr.
Innmaten / lineren i den fikk jeg modifisert og satt inn i en 50-talls svensk hjelm jeg kjøpte på Finn for et par hundre for et par uker siden. Resultatet ble bra, men det gjenstår å lappe et hull i skinnet bak i nakken på den - den har vært utsatt for mus.. Kommer til å passe utmerket når jeg skal på moped-treff med Tempoen neste år.
Helmetchina1.jpg
Ristes før bruk? My kinesisk skrift på lappen på donor-hjelmen.
Helmetchina2.jpg
Kun en ilimt isopor-potte, like trygg som en sykkelhjelm.
helmetsweden.jpg
Kommer til å kle Tempoen

Så fant jeg ut at jeg kunne bruke resten av polstringa i min 1987-modell AGV som jeg også kjøpte meeget billig på finn i sommer, tror jeg ga en 50-lapp. Singer Symaskin, CRC spraylim og litt tålmodighet, så ble det også grei - og arbeidsbenken min i garasjen er ren og ryddig igjen.
Helmet1.jpg
helmetagv1.jpg
helmetagv2.jpg
Fikk sydd på noen flere merker på dongerivesten samtidig som Singer'en var framme.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Tekumseh's Blogg

Post by mekkern »

Sikkert et bedre resultat enn det du startet med.
Men synes du ikke innmaten i hjelmene er værdt mer enn dette? :-k :-#
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Tekumseh's Blogg

Post by Jonta »

Jeg hadde en slik broskyre liggende tidlig på 80's. Og en på XT 500 (eller var den i samme blekka...). Klarte ikke helt å bestemme meg for hvilken av de syklene, jeg skulle kjøpe.
Ikke så farlig det, da jeg ikke hadde råd til noen av de, uansett. Og jeg hadde fortsatt bare førerkort på lett :plystre
Jeg hadde tidlig sansen for sykler med minimalistiske motorer, med tanke på antall sylindre og ventiler. Og jeg er vel der fortsatt, om man tar en titt på redskapen ute i skjulet :D
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's Blogg

Post by Tekumseh »

mekkern wrote: 04 Sep 2022 22:20 Sikkert et bedre resultat enn det du startet med.
Men synes du ikke innmaten i hjelmene er værdt mer enn dette? :-k :-#
Innholdet i hjelmen er hverken bærekraftig eller spesielt høyt verdsatt, så det går nok bra ;-)
Neida, hjelmene er tenkt mest som garasjepynt, og muligens med om man skal på noe motorrelatert utstilling, cruising etc. Men jeg liker at retro pynt også er funksjonell.
Har både en Caberg Duke åpningshjelm og en Biltwell Gringo helhjelm som er ECE-godkjente til vanlig.
Jonta wrote: 04 Sep 2022 22:45 Jeg hadde en slik broskyre liggende tidlig på 80's. Og en på XT 500 (eller var den i samme blekka...). Klarte ikke helt å bestemme meg for hvilken av de syklene, jeg skulle kjøpe.
Ikke så farlig det, da jeg ikke hadde råd til noen av de, uansett. Og jeg hadde fortsatt bare førerkort på lett :plystre
Jeg hadde tidlig sansen for sykler med minimalistiske motorer, med tanke på antall sylindre og ventiler. Og jeg er vel der fortsatt, om man tar en titt på redskapen ute i skjulet :D
Det enkle er oftest det beste :-) Du har vel gjennomsnittlig en sylinder mer enn på disse da ;-)

XT og SR har nok fulgt hverandre fra de oppsto på 70-tallet til XT'en forsvant i 1989, så de kan like godt å vært i samme blekka ja :-) Klarer ikke helt å slippe tanken på en XT i stallen i tillegg til SR'en, men da vet jeg at man fort hadde fått en favoritt og at den andre ikke hadde blitt brukt. Ellers driver jeg og kikker litt på BMW F650GS, en vannavkjølt endunker med innsprøytning, men det blir nok bare med kikkinga...
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Tekumseh's Blogg

Post by intruder »

I dag har jeg brukt penger som en " full sjømann " \:D/ men regner med at Viragoen er klar for neste sesong :

3,3 liter delsyntetisk olje
nytt oljefilter
0,2 liter kardangolje
bakdekk Bridgestone 140 / 90 - 15 E-max 70 H
renset luftfilter
justert styrelager
kontrollert hjullager
kontrollert bremser og lys
smurt brytere og diverse ettersyn

Alt dette ble utført på to timer hos Hamar Mc-service Per Evensen til den nette sum av 1600 kroner i arbeidspenger , samlet sum ble 4 906 , 31 :D

Samtidig solgte Per en eldre Yamaha til en kar som skulle ha en ordentlig sykkel i tillegg til sin nye BMW 300 automat som han egentlig var veldig fornøyd med..... :thumleft

Digerhælsen ska på fæst ........... :smt075
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's Blogg

Post by Tekumseh »

intruder wrote: 05 Sep 2022 18:20 I dag har jeg brukt penger som en " full sjømann " \:D/ men regner med at Viragoen er klar for neste sesong :

3,3 liter delsyntetisk olje
nytt oljefilter
0,2 liter kardangolje
bakdekk Bridgestone 140 / 90 - 15 E-max 70 H
renset luftfilter
justert styrelager
kontrollert hjullager
kontrollert bremser og lys
smurt brytere og diverse ettersyn

Alt dette ble utført på to timer hos Hamar Mc-service Per Evensen til den nette sum av 1600 kroner i arbeidspenger , samlet sum ble 4 906 , 31 :D

Samtidig solgte Per en eldre Yamaha til en kar som skulle ha en ordentlig sykkel i tillegg til sin nye BMW 300 automat som han egentlig var veldig fornøyd med..... :thumleft

Digerhælsen ska på fæst ........... :smt075
Det er penger du har igjen for ja, selv om det svir akkurat der og da. Det sies at det er bedre med oljebytte på høsten fordi da sykkelen står med ny olje gjennom vinteren. Men dette er topp ja, tror ikke det er alle 90-talls Viragoer som får seg "høst-spa" på den måten :-)

Regner med han med BMW'en også kjøpte seg Virago? Det var en Virago 1100 som sto parkert utafor et av byggene jeg jobber på i dag. Pene sykler som ser veldig behagelige ut. Tipper eier observerte at jeg gikk et par runder rundt den og glodde.

Post Reply