Tekumseh's Blogg

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Tekumseh + Yamaha SR500 = sant <3

Post by intruder »

Kjørte en snau time i regnvær ved en Gjøviktur for en tid siden og ble ikke gjennombløt,men erfarte at den 15 år gamle Jofamajakka ikke er til å stole på i lengden .... :redface
Buksa fra Clover har jeg bra tro på men har altså ikke allverdens erfaring å slå i bordet med.Har også en 20 år gammel Jofama hel regndress i sideveska jeg kun har brukt et par ganger jeg så mørke skyer ...det ble sol og gørrvarmt .....
Blir vel Rundkiosken på Gjøvik i kveld tenker jeg,dessuten nærmer jo YCC Norwaytreffet på Hunderfossen seg ! =D>
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Tekumseh + Yamaha SR500 = sant <3

Post by inunf »

Flott at du har fått sykkelen til å fungere, bra jobbet! :)
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Tekumseh + Yamaha SR500 = sant <3

Post by ole m. »

Tekumseh wrote: 04 Aug 2022 12:33 I like lang tid som Stoneskonserten varte var jeg ute og kjørte i går overkant av et par timer. Det var meldt torden og flodskurer, så jeg la ikke ut på riktig langtur, men kjørte en vanlig rute, med så mange avstikkere som det gikk an.

Sykkelen starter med cirka halve krafta på frasparket på kicken mot tidligere - starter kald på første stort sett. Når den er veldig varm, bruker jeg varmstartknappen som ligger inni/bakpå tomgangsskruen, og den kommer som et skudd. Lærte i går at for å få ned turtallet igjen (få ut knappen) må jeg dra gasshåndtaket helt fram en gang (få avtrekkswiren til å dra av turtallet.)

Fikk 15 min med skikkelig (MENGDER) øsregn tilslutt, og fikk også testa min nye Lindstrandsjakke (den billige som heter Halden), den ble våt på magen etter 13 minutter, den brukte Halvarssonsbuksa (ZON) slapp vann inn i skrittet etter 13,5 minutter - regntøy må innskaffes. Lindstrandsskoene var derimot vanntette den stunda, så det lover godt.

Den single uventilerte bremseskiva derimot ble godt støttet av trommelbremsa bak, den er nesten farlig i regnvær.
Men sykkelen tålte vann, selv om jeg hadde den sprukne coilen i bakhodet - kanskje jeg skulle gjort noe med den FØR det blir tull... ;-)


SRmin.jpg
Tok bilde før regnet kom
Veldig bra at du har fått orden på SR-en, godt jobbet! :thumleft Er noe eget med de gamle ensylindra syklene, er nærmest avstressende å kjøre.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh + Yamaha SR500 = sant <3

Post by Tekumseh »

intruder wrote: 04 Aug 2022 13:32 Kjørte en snau time i regnvær ved en Gjøviktur for en tid siden og ble ikke gjennombløt,men erfarte at den 15 år gamle Jofamajakka ikke er til å stole på i lengden .... :redface
Buksa fra Clover har jeg bra tro på men har altså ikke allverdens erfaring å slå i bordet med.Har også en 20 år gammel Jofama hel regndress i sideveska jeg kun har brukt et par ganger jeg så mørke skyer ...det ble sol og gørrvarmt .....
Blir vel Rundkiosken på Gjøvik i kveld tenker jeg,dessuten nærmer jo YCC Norwaytreffet på Hunderfossen seg ! =D>
Hehe, kjenner til den, altså å ta på dressen uten å ha trengt det. Men også motsatt - stopper ikke for å ta på den, også høljer det ned.
Har kjørt noen mil med regndress tidligere jeg også. Kjørte mye med den utenpå kalde skinnklær, for å holde vinden ute, så den ble fort utslitt. Må vel investere i en ny sånn.
Ja, det blir snart Virago-treff ja :-) Det blir bra! :-)
inunf wrote: 04 Aug 2022 16:05 Flott at du har fått sykkelen til å fungere, bra jobbet! :)
Takk for det. Mange tips og råd på forumet fikk meg til å overhale originalgasseren, og det var det som skulle til, både for pluggproblemet, og falskluft og hele pakka. Mista som sagt noen hester og litt toppfart, men kan lite på den nå.
ole m. wrote: 04 Aug 2022 16:42 Veldig bra at du har fått orden på SR-en, godt jobbet! :thumleft Er noe eget med de gamle ensylindra syklene, er nærmest avstressende å kjøre.
Takk for det. Mener det var en som nevnte at han hadde gjort samme sak med suksess på sin XT500... ;-) Mener @mekkern også hadde et lignende innspill.

Fikk et par sidevesker overbringt sent i går kveld. De er 30 x 35 cm, og er selvsagt av nyere dato, men kanskje så nøytrale og gammeldagse at de passer SR'en. Skinnveske kan bli litt for Harley/cruiser, og plastkofferter fra 1980 blir litt overkill igjen, og medfører så mye annet med bagasjerack osv.
givi.jpg



Har ikke fått orden på sidestøtta enda, må få retta opp innfestinga, for den står veldig skjevt med rett dimensjon på dekka. Er vel igangtrampa i 42 år på sidestøtta og dermed har den fått mye juling. Bruker å ha en liten trekloss under hvis det er grus eller ulendt. Midtstøtta må også få noen sveiseklatter på stopperne, så den stopper i rett vinkel. Den funker noenlunde nå, iom jeg midlertidig senka gaffelbeina en drøy cm gjennom gaffelkrona.



brake1.jpg
brake2.jpg
SR500 har ingen hull, mens nyere SR400 er hullete

Ble overrasket over hvor dårlig frambremsa var i regnvær. Er dette noe som blir bedre med ventilert / hullete bremseskive?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Tekumseh + Yamaha SR500 = sant <3

Post by ole m. »

For bedre bremser tror jeg du bør vurdere å bygge om. Hva med 320 mm bremseskive og en Brembo P4 kaliper? Litt stil-krasj, men tror dette bør fungere bra. Og du kan jo unngå gull og glorete farger, slik at det passer litt bedre til sykkelen.

Image
Image

Du får adapter og spacer til skiva her:
https://www.motolanna.com/ourshop/prod_ ... XS650.html
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Tekumseh + Yamaha SR500 = sant <3

Post by mekkern »

Største problemet med gamle skivebremser er ikke manko på perforering men materialet i skiva-for mye krom gir skiver uten rust OG manko på bremseeffekt. Sintrede klosser hjelper men bytte skive er det eneste som funker-og caliper/pumpe/slanger.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh + Yamaha SR500 = sant <3

Post by Tekumseh »

ole m. wrote: 05 Aug 2022 14:01 For bedre bremser tror jeg du bør vurdere å bygge om. Hva med 320 mm bremseskive og en Brembo P4 kaliper? Litt stil-krasj, men tror dette bør fungere bra. Og du kan jo unngå gull og glorete farger, slik at det passer litt bedre til sykkelen.

Du får adapter og spacer til skiva her:
https://www.motolanna.com/ourshop/prod_ ... XS650.html
Setter stor pris på godt tips, men dessverre er dette ikke noe alternativ. Jeg vil være OEM. Og bremsa er knallgod når det er tørt, men i regn var det 10% av kapasitet i 10 meter før den hogg til.
Fant denne hullete skiva til min modell på det store internett, men den er svindyr. Mulig et mekanisk verksted skal få borre og runde av hull i den jeg har til vinteren.
rotor.jpg
https://www.thevintagespoke.com/shop/SR ... 363185.htm
mekkern wrote: 05 Aug 2022 15:52 Største problemet med gamle skivebremser er ikke manko på perforering men materialet i skiva-for mye krom gir skiver uten rust OG manko på bremseeffekt. Sintrede klosser hjelper men bytte skive er det eneste som funker-og caliper/pumpe/slanger.
OK, det var nytt for meg. Så en ny OEM skive med samme utforming og annet stål + nye klosser vil fungere bedre i regn?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh + Yamaha SR500 = sant <3

Post by Tekumseh »

Begynte som smått restaurering av en eldre hjelm i dag, AGV CX5000, fra 1987 - 1988, merket ECE 22/02.
Noe skumgummi er gått i oppløsning og skal erstattes. Har allerede innskaffet spraylim fra Jula (CRC).


Helmet1.jpg
Enkelt å ta ut innmaten.
helmet2.jpg
Dette rusket fikk jeg i hodet og ned i nakken første gang jeg prøvde den.

Må bare finne egnet stoff på ca 3 mm tykkelse for å få limt på nytt.

Har brukt maler-wipes og støvsuger med børste og flere timer på å få alt rent.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh Bil på EU og snekkering i mancave

Post by Tekumseh »

Da har jeg omsider kommet i gang med snekkeringa i det som skal bli mitt musikkrom/mancave.
mancave.jpg
Vaflex pustende asfaltpapp mot hillerplatene, så blir det å isolere med rockwool, for deretter å legge ubehandlet panel. Alt for å tåle svingende fuktighet og evt kondens som kan oppstå i en kjeller delvis under jord. Som sagt tidligere blir det beste at man tenner opp i ovnen, åpner døra til garasjen, og vipps så kan man skru litt på vinteren også. Årntli innredning av garasjen blir nok neste sommer.

Hadde bilen på Eu i dag, må bytte bærearmforinger og et bremserør, som igjen gir kostnad på 8000,- Jaja, har vel kosta på sykkelen 2 ganger den summen siden jeg kjøpte den. Setter bort jobben til NAF Verksted -som også tok PKK- da jeg ikke ser råd for å ligge her i grusen og skru på understellet til bilen.
Så nå havner vi litt på etterskudd etter ferien ja..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh Bil på EU og snekkering i mancave

Post by Tekumseh »

Da er endelig den nye sideveska på plass. Denne sammen med braketter og ei lita verktøyveske var på avveie hos Posten en måneds tid, men kom seg til slutt. Det er ei Yamaha-veske som egentlig hører til XSR900, men som jeg fikk stroppa greit fast på SR'en.
I pakken fra Finn fulgte det med braketter til XSR900, som er til salgs. Verktøyveska beholder jeg, da den blir pen "motvekt på andre sida av sykkelen. Det ble litt "pottitstuk," men den sitter best sånn ;-)
SIDE.jpg
I mancaven er standerne oppe. Så nå skal det gamle paneltaket skrapes, sparkles og males før jeg fortsetter med isolasjon (rockwool) og deretter kler med stående panel, perlestaff 95.
SIDEMAN.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Tekumseh's Sjølskrytetråd (blogg)

Post by intruder »

Jeg vil i dag skryte av at min Vespa Piaggio 50 nå har fått ny eier,papirene ordnes i dag.Er jo to måneder siden jeg solgte den til en kar som skrur og skulle selge den videre,skiltene skulle han levere men det er selvsagt gått i glemmeboka så jeg har måttet betale forsikring i to måneder selvfølgelig.... [-X
Som 70 med proteser nytter det faan ikke å bite tenna sammen heller...... :erte :smt063
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's Sjølskrytetråd (blogg)

Post by Tekumseh »

intruder wrote: 15 Aug 2022 12:54 Jeg vil i dag skryte av at min Vespa Piaggio 50 nå har fått ny eier,papirene ordnes i dag.Er jo to måneder siden jeg solgte den til en kar som skrur og skulle selge den videre,skiltene skulle han levere men det er selvsagt gått i glemmeboka så jeg har måttet betale forsikring i to måneder selvfølgelig.... [-X
Som 70 med proteser nytter det faan ikke å bite tenna sammen heller...... :erte :smt063
Så hærlig når folk holder det de lover, og ikke lar ting gå utover andre... ;-) Men bra det omsider ble greit da.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's Sjølskrytetråd (blogg)

Post by Tekumseh »

I morges funka ikke speedometeret. Kjørte en 12 mil kveldstur i går kveld uten problemer, men i morges var det stopp.

Her fra turen i går:
001sr.jpg
002sr.jpg
Brukte sykkelen på jobb i dag, 25 pluss og sol, kjempefint og putre frem og tilbake gjennom sentrum mellom bygningene jeg drifter, med PC-sekken på ryggen.

Fant Speedometerwire på Thansen for 179,- kr (https://www.thansen.no/scooter-mc/motor ... 8/pn924893)

Nå var den visstnok 5 cm lengre enn den gamle, og det sto Virago 250 på den, men uansett,nå virker speedometeret igjen :-)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Tekumseh's Sjølskrytetråd (blogg)

Post by intruder »

Arkitektfirmaet som hadde Tretten bru sentralt i sin skryteportefølje var svært raske til å fjerne bilde og omtale like etter at brua kollapset ... :-k
Blir nok en kaffe / hamburgertur til Cadillac på Tretten i helga,alle veier fører jo som kjent dit blant annet \:D/
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's Sjølskrytetråd (blogg)

Post by Tekumseh »

intruder wrote: 16 Aug 2022 12:08 Arkitektfirmaet som hadde Tretten bru sentralt i sin skryteportefølje var svært raske til å fjerne bilde og omtale like etter at brua kollapset ... :-k
Blir nok en kaffe / hamburgertur til Cadillac på Tretten i helga,alle veier fører jo som kjent dit blant annet \:D/
Vi har ei maken bru som er bygd på samme til her i Steinkjer...
Post Reply