Opplever gleden ved å ha veteransykkel ;-)

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
pelsen
MC: litt

Re: Opplever gleden ved å ha veteransykkel ;-)

Post by pelsen »

Skruen ligner M6, og det ser også ut til at du ikke har JIS stjerneskrujern.
Tekumseh
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing 200 (50ccm)
It’s my birthday

Post by Tekumseh »

inunf wrote: 06 Jun 2021 19:00 Hva er dimensjonene på skruen, og er det standard stigning eller fingjenger?
Har ikke målt den enda, burde vel anskaffe sånn gjengetolk også kanskje ja.
pelsen wrote: 06 Jun 2021 19:20 Skruen ligner M6, og det ser også ut til at du ikke har JIS stjerneskrujern.
OK, ja det kan stemme det. M6x 18 eller noe sånt da. Kan jo være at en Yamaha-forhandler finner denne også.
Og jo, jeg har sånn industri-stjerne-bits, men hadde selvsagt settet på jobben akkurat den dagen...

EDIT: Jeg fant den: https://www.motorspeed.no/yamaha/978800 ... an-head6e5 Selv om 99 i frakt er litt heavy for en skrue...
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

denne er et must når en skrur japansk av eldre årgang- :thumleft
slagtrekker JIS#2
https://www.ebay.com/itm/153744795443?e ... Sw2Xdd4o~l
Tekumseh
It’s my birthday

Post by Tekumseh »

Har bestilt JIS-sett til senere bruk. Men kunne ikke vente, så jeg runda en annen skrue i dag - håper jeg finner delenr..

Har fått ut lagrene foruten det ene blindlagret. Vet ikke helt hvordan jeg skal angripe det..
Tekumseh
It’s my birthday

Post by Tekumseh »

SRGarage.jpg
Kosekroken
SRCrank.jpg
Ett lager som må tas ut med glidehammer. Men skal prøve varme/kjøletrikset før jeg bestiller kit til 2000 for å bruke det i 15 sekunder...
SRSCREWU.jpg
Fant delenummer, og bestilte både disse, og de som holder statoren på plass.
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

hvis du fyller hele lagerhullet med tykt fett eller "tyggis" og setter inn akselen så vidt og gir den så et godt rapp med en plasthammer så kommer lageret presset utover-men må nok gjenta behandlingen noen ganger..eller bruke uttrekker...
Tekumseh
It’s my birthday

Post by Tekumseh »

mekkern wrote: 10 Jun 2021 22:18 hvis du fyller hele lagerhullet med tykt fett eller "tyggis" og setter inn akselen så vidt og gir den så et godt rapp med en plasthammer så kommer lageret presset utover-men må nok gjenta behandlingen noen ganger..eller bruke uttrekker...
Det er noe "innmat" bak lageret, utløseren til clutchen tror jeg, så det blir uttrekker-trikset. Bestilte en fra Kedo, så får jeg den i løpet av ei uke og i grei kvalitet. VidaXL og Gasolin som hadde billige sett har lang leveringstid. Bestilte JIS skrujernsett fra Gasolin på torsdag, men ordren er fortsatt ikke behandlet (blir så tålmodig når man skrur sykkel i juni ;-) )

Da blir det å ta toppen i helga. Skal få av forkalkinga på ventilene, slipe seter hvis det trengs, og bytte ventiltetninger. Og god tid til å polere over deksel og div med Autosol.
Post Reply