Opplever gleden ved å ha veteransykkel ;-)

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Tekumseh
Posts: 1544
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing 200 (50ccm)
Location: Steinkjer
It’s my birthday
Contact:

Re: Opplever gleden ved å ha veteransykkel ;-)

Post by Tekumseh »

mekkern wrote: 17 May 2021 10:19 Jeg vred av en 3/8" forlenger når jeg skulle ha opp XL600 motoren første gangen-de kan sitte helt for Jæ****..
bare påss på å ha 6 kant pipe og ikke 12 kant når du skal løsne den.. ;-)
Skal notere meg den :-) :thumleft
User avatar
Tekumseh
Posts: 1544
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing 200 (50ccm)
Location: Steinkjer
It’s my birthday
Contact:

Re: Opplever gleden ved å ha veteransykkel ;-)

Post by Tekumseh »

Da fikk jeg av sylinderen og fikk sett gearkasserullene ned forbi veiva.
Det er brutt av en bit i det grønnbrune godset i det sporet der den single skiftegaffelen går. Så da har jeg ikke begynt å plukka fra hverandre forgjeves ihvertfall.
srgaffel.jpg
User avatar
mekkern
Posts: 4328
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Opplever gleden ved å ha veteransykkel ;-)

Post by mekkern »

Utrolig at det går av en bit slik helt uten videre.
Håper den ikke har rasert noen drev. Men en skiftegaffel har nok fått en smell ettersom du ikke får nøytral.
User avatar
Tekumseh
Posts: 1544
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing 200 (50ccm)
Location: Steinkjer
It’s my birthday
Contact:

Re: Opplever gleden ved å ha veteransykkel ;-)

Post by Tekumseh »

mekkern wrote: 17 May 2021 15:37 Utrolig at det går av en bit slik helt uten videre.
Håper den ikke har rasert noen drev. Men en skiftegaffel har nok fått en smell ettersom du ikke får nøytral.
Blir spennende å få åpna og se hva som egentlig har skjedd. Tipper biten legger seg mellom noe, så derfor den ikke går i fri. Og kanskje er det flere biter, men kunne ikke se noe mer utenfra. Skal få av rotor fra veiva nå, så begynner vel skaden å vise seg.

Får bruke forumet som dagbok for å se progresjon og få sortert litt oppi hue, haha, frustrerende å få helt mc-dilla igjen og finne noe som passer så godt både utseendemessig og egentlig motormessig, også går det i knas før man er kjent med sykkelen. Tror jeg har kjørt 10 mil fordelt på 5 turer eller noe. :-)

Og fortsatt, hører noen om en Yamaha SR400 med innsprut 2012 - 2020-modell, så si ifra.
User avatar
ole m.
Posts: 823
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 990 Adventure - 2007
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Opplever gleden ved å ha veteransykkel ;-)

Post by ole m. »

Tekumseh wrote: 17 May 2021 14:33 Da fikk jeg av sylinderen og fikk sett gearkasserullene ned forbi veiva.
Det er brutt av en bit i det grønnbrune godset i det sporet der den single skiftegaffelen går. Så da har jeg ikke begynt å plukka fra hverandre forgjeves ihvertfall.

srgaffel.jpg

Godt jobbet, dette fikser du greit, ser det ut til. :thumleft Dette er generelt solide motorer, så du har vært uheldig her. Få utbedret dette, og skru sammen igjen. Tror du vil få mye glede av denne. Jeg selger i alle fall ikke min XT 500 fra 1978. 8)
User avatar
intruder
Posts: 2960
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1992 Suzuki Intruder 750 .nå " låvenisse "...45000 kr 2004
1994 Yamaha Virago 750...på hjul nå...........25000 kr 2021
1996 Vespa Piaggio 50..........må dyttes........ 7200 kr 2020
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Opplever gleden ved å ha veteransykkel ;-)

Post by intruder »

Venter fortsatt med lengsel og smerte på at Virago 750n skal innom gerhardsen ei lita stund for så å ut å kose seg on the road :thumleft

Og etter å ha studert disse syklene litt på Youtube og ellers har jeg kommet fram til at den egentlig er en veldig vakker sak til syvende og sist.......
ihvertfall i forhold til noen av de høyteknologiske raritetene som ruller rundt \:D/

følger med dere selvskruerne.....sjøl skjønner jeg ikke bæra.... :redface
User avatar
Tekumseh
Posts: 1544
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing 200 (50ccm)
Location: Steinkjer
It’s my birthday
Contact:

Re: Opplever gleden ved å ha veteransykkel ;-)

Post by Tekumseh »

ole m. wrote: 17 May 2021 20:00
Tekumseh wrote: 17 May 2021 14:33 Da fikk jeg av sylinderen og fikk sett gearkasserullene ned forbi veiva.
Det er brutt av en bit i det grønnbrune godset i det sporet der den single skiftegaffelen går. Så da har jeg ikke begynt å plukka fra hverandre forgjeves ihvertfall.
Godt jobbet, dette fikser du greit, ser det ut til. :thumleft Dette er generelt solide motorer, så du har vært uheldig her. Få utbedret dette, og skru sammen igjen. Tror du vil få mye glede av denne. Jeg selger i alle fall ikke min XT 500 fra 1978. 8)
Takk for at du har troen ;-) Ja, du har en av de ja, det er i prinsipp samme motor. Er den helt original? Pene sykler, og begynner å ligge høyt i pris på Finn ser jeg.
intruder wrote: 18 May 2021 09:31 Venter fortsatt med lengsel og smerte på at Virago 750n skal innom gerhardsen ei lita stund for så å ut å kose seg on the road :thumleft

Og etter å ha studert disse syklene litt på Youtube og ellers har jeg kommet fram til at den egentlig er en veldig vakker sak til syvende og sist.......
ihvertfall i forhold til noen av de høyteknologiske raritetene som ruller rundt \:D/

følger med dere selvskruerne.....sjøl skjønner jeg ikke bæra.... :redface
Var det ikke for pengeboka og greie filmer på Youtube sammen med verkstedshåndbøker og et par forum - hadde jeg nok bestilt verkstedtime eller "ny" motor. Men håper da å få den sammen igjen.
Virago er fine sykler det. Jeg har alltid likt både den og Intrudere'n. Tipper softchopper-stilen kommer som ei kule tilbake om et lite tiår, sammen med at prisene går opp. Vi kan ikke bare like 60- og 70-tallet i all evighet, 80-tallet kommer tilbake det også - så du sitter på ei gullgruve ;-)

Fikk klyvd motoren her om kvelden.
srrulle.jpg
Må en tur til tannlegen...
srgaffel3.jpg
Lite sår i skiftegaffelen.

Har bestilt komplette brukte gearruller fra Ebay, fra en tysk SR500 som hadde gått 20.000 KM. 3500,- med frakt og moms.
Motorpakninger fra Kedo i Tyskland. Tok med en sånn bagasjebøyle i tillegg, så det kom seg på 1600,- før moms, legges vel på en 500 inkl. gebyr.
I tillegg må jeg kjøpe meg et par momentnøkler, da jeg har savna det i mange år. Lånte da jeg overhala motoren i Celican jeg hadde for noen år siden, og skulle kjøpe, men har blitt bortprioritert.
Yamaha SR 500 79.jpg
Må vel bestille ny olje, og vurderer å ta en Biltemaoljerunde først for så å bruke dyrere Yamalube når jeg ser at alt er tett og OK. Så det går vel en 700,- der også. Så kalaset (nødvendige deler) ender vel på i overkant av 5000,- ser det ut som.

Ja også "pakning på tube", bremserens osv... Sånn ekstra som man glemmer å ta med i beregninga.
User avatar
mekkern
Posts: 4328
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Opplever gleden ved å ha veteransykkel ;-)

Post by mekkern »

se der ja... :thumleft :thumleft
men du skifter vel gaflene også?
:-k
User avatar
intruder
Posts: 2960
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1992 Suzuki Intruder 750 .nå " låvenisse "...45000 kr 2004
1994 Yamaha Virago 750...på hjul nå...........25000 kr 2021
1996 Vespa Piaggio 50..........må dyttes........ 7200 kr 2020
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Opplever gleden ved å ha veteransykkel ;-)

Post by intruder »

Gammelsyklan kan nok bli ei gullgruve ....verdien øker med alderen.... :lol:

Kvinnfolkas gullgruve må brukes i unge år....senere er det oftest game over :redface

.....trøndere tåler nok en og annen grovis......... :smt032


takk te n Rotmo
User avatar
Tekumseh
Posts: 1544
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing 200 (50ccm)
Location: Steinkjer
It’s my birthday
Contact:

Re: Opplever gleden ved å ha veteransykkel ;-)

Post by Tekumseh »

mekkern wrote: 23 May 2021 11:25 se der ja... :thumleft :thumleft
men du skifter vel gaflene også?
:-k
Jada, kjøpte komplett "innmat," og skal få noen til å hjelpe meg med å kjenne på lagrene før jeg setter det sammen.
Image

intruder wrote: 23 May 2021 19:41 Gammelsyklan kan nok bli ei gullgruve ....verdien øker med alderen.... :lol:

Kvinnfolkas gullgruve må brukes i unge år....senere er det oftest game over :redface

.....trøndere tåler nok en og annen grovis......... :smt032


takk te n Rotmo
Hehe, gullgruve er gullgruve uansett alder vettu, haha :-D
User avatar
intruder
Posts: 2960
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1992 Suzuki Intruder 750 .nå " låvenisse "...45000 kr 2004
1994 Yamaha Virago 750...på hjul nå...........25000 kr 2021
1996 Vespa Piaggio 50..........må dyttes........ 7200 kr 2020
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Opplever gleden ved å ha veteransykkel ;-)

Post by intruder »

Intruderen vil bli veteran neste år......om sønnen får fixa mottorn og registrerer den igjen ... =D>

saken er altså at jeg blir 70 neste år......trenger ikke viagra men :redface Viragoen blir vel veteran i 2024

så er litt " amper i ummrett......men å kæinn Viagroen kalles nå som den er ,,,,,,,,,+ 20......

je vil ha årning i pappira sjø.. :smt116

takk te n Rotmo
User avatar
pelsen
Posts: 778
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Opplever gleden ved å ha veteransykkel ;-)

Post by pelsen »

Tekumseh wrote: 23 May 2021 20:16 Jada, kjøpte komplett "innmat," og skal få noen til å hjelpe meg med å kjenne på lagrene før jeg setter det sammen.
Lagrene har nok fått seg en trøkk da kassa låste, ikke dumt å bytte disse samt alle tetninger. Det er god praksis å gå over allting når først motoren er åpen.
User avatar
ole m.
Posts: 823
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 990 Adventure - 2007
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Opplever gleden ved å ha veteransykkel ;-)

Post by ole m. »

pelsen wrote: 23 May 2021 21:46
Tekumseh wrote: 23 May 2021 20:16 Jada, kjøpte komplett "innmat," og skal få noen til å hjelpe meg med å kjenne på lagrene før jeg setter det sammen.
Lagrene har nok fått seg en trøkk da kassa låste, ikke dumt å bytte disse samt alle tetninger. Det er god praksis å gå over allting når først motoren er åpen.
Enig, det er ikke noe å lure på.
User avatar
Tekumseh
Posts: 1544
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing 200 (50ccm)
Location: Steinkjer
It’s my birthday
Contact:

Re: Opplever gleden ved å ha veteransykkel ;-)

Post by Tekumseh »

Da har pakninger og gearbox-ruller kommet, motorlagrene kommer nok i morgen mandag. Kalaset kommer seg på over 10.000,- ser jeg.
Pakkerulle.jpg
Gasketdichtung.jpg
Åpna oljepumpa for å se på tilstanden, og greide selvsagt å runde en skrue (som satt som *F* (!) full i locktite.)
Hvor får jeg kjøpt en sånn, uten å vente 2 mnd og betale 400 i frakt fra Ebay?
screwyou.jpg
Så i morgen kveld er jeg forhåpentligvis i gang med å se hva annet jeg mangler før jeg får begynt :-D
inprogress.jpg
inunf
Posts: 4782
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Opplever gleden ved å ha veteransykkel ;-)

Post by inunf »

Hva er dimensjonene på skruen, og er det standard stigning eller fingjenger?
Post Reply