Du har helt rett - det behøver ikke å bli sånn, man kan bruke disse materialene, men ikke i kontakt / innestengt med kondenspunktet. Jukseteak / Kinapanel er heller ikke det verste materialet.mekkern wrote: ↑01 Sep 2024 11:23 Har lecavegger i kjellerenleiligheten der og grei drenering-dog litt saltutslag på veggen der varmepumpeutedel sto i 20 år.
Nå er dritten flyttet på annen side av huset.
Har hatt slike tynne finerplater type jukseteak på veggene der og det har fungert greit slik at man ikke har kald vegg ved berøring og helt diffusjonsåpen.
Ingen har reagert på luften eller andre klimating-heller ikke guttungen som faktisk tideligre hadde sterk astma.
Tror derfor at en ikke bør prøve å bygge inn fuktigheten slik at den konsenterer seg.
Etter jeg har laget radonavsug i grunnen under huset har det muligens endret seg til ennå tørrere da det blir undertrykk under huset.
Som du sier så er det kontraproduktivt å lufte for mye når det er varmt-da kjente vi at sengeklærne ble klamme og avfukteren sugde mange liter på badet før det roet seg.
Men hvis man hele tiden varmer opp på vinteren og lufter varme sommerdager og tørker tøy og dermed får høy luftfuktighet i hele rommet / etasjen, vil det også med tiden kunne gro andre steder. Men er man klar over problemet, og kanskje også har luftfukteren på luringa - er det ikke noe problem i det hele tatt. Og hovedsaken - man er klar over hva som kan skje. Og har du konstant ventilasjon / avtrekk så drar du jo også ut fukta sammen med radon - det er jo en ekstra bonus En vedovn fungerer på samme måte, skaper undertrykk og drar inn frisk luft - og det blir tørrere.
Skulle jeg gjort noe med dreneringa skulle jeg isolert utvendig samtidig, da forsvinner jo hele problemstillinga, og duggpunktet blir utafor grunnmuren.