Tekumseh - Mancave 2.0 in progress

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Tekumseh
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing

Re: Tekumseh - Mancave 2.0 såvidt i gang

Post by Tekumseh »

mekkern wrote: 01 Sep 2024 11:23 Har lecavegger i kjellerenleiligheten der og grei drenering-dog litt saltutslag på veggen der varmepumpeutedel sto i 20 år.
Nå er dritten flyttet på annen side av huset.
Har hatt slike tynne finerplater type jukseteak på veggene der og det har fungert greit slik at man ikke har kald vegg ved berøring og helt diffusjonsåpen.
Ingen har reagert på luften eller andre klimating-heller ikke guttungen som faktisk tideligre hadde sterk astma.
Tror derfor at en ikke bør prøve å bygge inn fuktigheten slik at den konsenterer seg.
Etter jeg har laget radonavsug i grunnen under huset har det muligens endret seg til ennå tørrere da det blir undertrykk under huset.

Som du sier så er det kontraproduktivt å lufte for mye når det er varmt-da kjente vi at sengeklærne ble klamme og avfukteren sugde mange liter på badet før det roet seg.
Du har helt rett - det behøver ikke å bli sånn, man kan bruke disse materialene, men ikke i kontakt / innestengt med kondenspunktet. Jukseteak / Kinapanel er heller ikke det verste materialet.

Men hvis man hele tiden varmer opp på vinteren og lufter varme sommerdager og tørker tøy og dermed får høy luftfuktighet i hele rommet / etasjen, vil det også med tiden kunne gro andre steder. Men er man klar over problemet, og kanskje også har luftfukteren på luringa - er det ikke noe problem i det hele tatt. Og hovedsaken - man er klar over hva som kan skje. Og har du konstant ventilasjon / avtrekk så drar du jo også ut fukta sammen med radon - det er jo en ekstra bonus :-) En vedovn fungerer på samme måte, skaper undertrykk og drar inn frisk luft - og det blir tørrere.

Skulle jeg gjort noe med dreneringa skulle jeg isolert utvendig samtidig, da forsvinner jo hele problemstillinga, og duggpunktet blir utafor grunnmuren.
Tekumseh
1958 Tempo Lett Swing

Post by Tekumseh »

Har forresten fått med meg starten på to serier (en ny, en sesong 2) med premiere denne helga:

Våre Beste År, vagt basert på en sann "historie" fra Ole Martin Ihle's barneår og hans fantastiske bok "Da He-Man Kom Til Norge"
https://tv.nrk.no/serie/vaare-beste-aar
vårebeste.jpg
Følger en del nostalgi-sider på Facebook, og har sett bl.a. Ole Martin og flere etterspørre kulisser og rekvisitter til innspillinga av dette. Så det var morsomt at man endelig fikk sett de 2 første episodene nå i helga.

Søskenparet Cala Holmbøe (Simone) og Tobias S Kaarfald (Ole Martin) spiller godt sammen med mer etablerte skuespillere. Jeg er ikke kjempefan av Pernille Sørensen, men hun passer j*kla bra som en irriterende feministisk hippie som nyskilt flytter ut fra et hippiekollektiv og inn i leilighet på Oslos vestkant med sine to barn og jobber i NRK i verste jappetia.

Serieskaperne må ha sett "8-Bit Christmas," en julefilm fra 2021 som skal forestille å være fra da midt på 80-tallet da Nintendo NES 8-bit kom, for den havner i helt samme kategori - nostalgi blandet med kaos, humor og selvironi.

Bakgrunnsmusikken er innspilt på syntesizer, og man blir nesten sliten i hodet av å sluke til seg alle visuelle detaljer.

Dere som er fra 70- og tidlig på 80-tallet - les boka, og se serien.

Den andre serien er litt mer kontroversiell - Maktens Ringer (The Rings of Power) på Prime Video.
https://www.primevideo.com/detail/The-L ... YH4GR048TQ

Trailer

Etter å ha venta og diskutert på internettforumenes morgen midt på 90-tallet til endelig i 2001 å få sett Lord Of The Rings først på brent pirat-cd (ble spredt som 80-tallets kjedebrev,) deretter på kino var stort. Extended versjon ble kjøpt på DVD og ventetia var lang mellom de tre filmene.
Så kom Hobitten-triologien, der alt ble ødelgt med barne-tv- og dataspilleffekter, en stor skuffelse fra de tre originale filmene. Det litt mystiske mørke og tunge hadde forsvunnet litt. Samtidig hadde teknologien utviklet seg, så billigere effekter var lettere å gjennomskue.

Men nå har de skapt en serie som greier å fange litt av den samme følelsen igjen - til tross for at dette også er spin-off og bruk av fragmenter i Tolkiens notater. Det er ikke sikkert John Ronald Reuel Tolkien hadde godkjent alt - han var forresten god venn og kompanjong med C.S: Lewis som skapte Narnia-universet. De røkte pipe sammen mens de diskuterte neste steg på veien - og man kan se mange likheter mellom deres verker - nok om det. Troverdig og autentisk eller ikke, uansett underholdende, vakkert og spennende.

Vi får bare håpe dette ikke blir en sånn evighetsserie som kun jager penger og drar ut i det uendelige uten mål og mening - som f.eks Lost i sin tid, eller westernserien Hell on Wheels - som etterlot seg et enormt vakum da den plutselig forsvant ut i intet fordi den skulle tas av lufta.. Liker eventyr, og eventyr må alltid ha en meningsfull slutt - en snipp snapp.

Uansett skal jeg kose meg utover høsten med orker, alver, dverger og mennesker, rare språk og magiske ringer.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Tekumseh
1958 Tempo Lett Swing

Post by Tekumseh »

I går måtte jeg låne tilhenger på jobb da jeg ikke orka å plukke av min egen i vinden. Rekker vel gjenvinningsstasjonen etter jobb i morgen.

Kjøpte hønsenetting, armeringsnett og sånne stoppelister på Biltema.
En skvett baderomsmaling, 3 tykkelser isopor og en sekk hvit slemming på ObsBygg.
IMG_20240901_180936.jpg
Fikk jevna ut bulken i veggen uten hønsenetting for et par dager siden

IMG_20240902_182938.jpg
Hvit slemming er genialt. Røre ut sementen i vann til den blir som tykk kulturmelk, og pensle på

IMG_20240902_192723.jpg
Her var det greit med hønsenetting i pussen

IMG_20240902_192720.jpg
Nå skal edderkoppene få lete seg ny gjemmeplass

IMG_20240901_224303_1.jpg
Liten skisse om hvordan jeg har tenkt "kjøkkenkroken" / arbeidsplassen

Arbeidsplassen blir bak der teglveggen sto, veggen jeg har krota til høyre på tegninga er den til venstre på hvitslemmingsbildet.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Spiritofwinter
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt

Re: Tekumseh - Mancave 2.0 in progress

Post by Spiritofwinter »

Ser veldig bra ut :thumleft

Var igjennom både drenering og utbedring av gamle betongvegger og gulv som hadde fukt der jeg bodde før, det er mye arbeid og mye glede i å se det kommer sammen som "nytt". Men samtidig må det sies at det var mye "enklere" og bedre når jeg for noen år siden bygget helt nytt og fikk det ferdig isolert, drenert samt mye større og mer tilpasset :)
kvase
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Post by kvase »

En del folk jeg veit om bruker flislim for utefliser som pus på ugjevne murer med veldig gode resultater fukt hemende og lett å jobbe med. Har selv gjort det på mindre jobber tidligere :)
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Tekumseh
1958 Tempo Lett Swing

Post by Tekumseh »

kvase wrote: 03 Sep 2024 15:58 En del folk jeg veit om bruker flislim for utefliser som pus på ugjevne murer med veldig gode resultater fukt hemende og lett å jobbe med. Har selv gjort det på mindre jobber tidligere :)
Ja, det er et godt tips! Har selv brukt flislim til reparasjoner og det er genialt, veldig lett å jobbe med som du sier. Jeg brukte M5 mørtel, og ser at jeg lar det bare være så grovt som det er. Lagrer nok 8 bildekk og hagemøbler/snøutstyr akkurat der, så da blir det også gjemt. Mørtelen virker å sitte godt på treeullsementen, så da er jeg fornøyd.

Bruker prinsippet at dette skal trekke vann i vårløsninga, og deretter tørke uten å sperre inne fukt - hvilket igjen kan føre til at puss ramler av til slutt. Blir nok en avfukter stående i det hjørnet i perioder. Så når vi bygger ny trapp / inngnagsparti drenerer vi samtidig, og jeg kan kle hjørnet "ferdig" med panel. Sikkert når jeg blir pensjonist.. ;-p
Spiritofwinter wrote: 03 Sep 2024 14:06 Ser veldig bra ut :thumleft

Takk :-) Var igjennom både drenering og utbedring av gamle betongvegger og gulv som hadde fukt der jeg bodde før, det er mye arbeid og mye glede i å se det kommer sammen som "nytt". Men samtidig må det sies at det var mye "enklere" og bedre når jeg for noen år siden bygget helt nytt og fikk det ferdig isolert, drenert samt mye større og mer tilpasset :)
Ja, kan tenke meg det var herlig å få bygd helt nytt! Det ble bra hos deg ihvertfall, etter det vi har fått se på bilder på forumet :-) Jeg må nok oppgradere huset for både husfredens og verdiens skyld, før jeg legger hundretusener på hobby...

Jeg får nøye meg med litt grov finish og litt merkelige løsninger. Uansett har jeg okkupert over halve sokkelen med 27 m2 kjellerstue og 27 m2 garasje, der kjellerstua har god men spesiell finnish. Skal uansett bli greit å mekke litt uten å fryse på fingrene.

Eneste utfordringa nå er at høstsesongen blir redusert, fordi jeg prioriterer byggarbeid istedet for å kjøre meg en tur. Så det må jeg bare få endra på nå, når det er meldt 20 grader noen dager frem mot helga.
IMG_20240903_190254_1.jpg
Slemma siste pussinga

IMG_20240903_190307.jpg
Taket ferdigmalt, før det blir reparasjon og toppstrøk når porten skal bort i begynnelsen av november.

IMG_20240903_192559.jpg
Begynte som smått å legge ut isopor i går kveld
kvase
KTM 1290 SAR 21/22 mod

Post by kvase »

Litt dyrt
Et tips til for å spare på plassen ved behov ved isolere vegger tagulv mot eksisterende murverk kan det brukes slike plater i linken her -bruke flislim på den behandla siden - platen kan festes med enkle midler på vegg . https://www.megaflis.no/gulv-vegg--tak/ ... 0-x-244-cm Slike plater fins det flere pristilbud på rundt forbi hos flere byggkjeder som eksempel her https://www.byggmax.no/tetti-v%C3%A5tru ... E2MTIzMTgz
Tekumseh
1958 Tempo Lett Swing

Post by Tekumseh »

kvase wrote: 04 Sep 2024 11:05 Litt dyrt
Et tips til for å spare på plassen ved behov ved isolere vegger tagulv mot eksisterende murverk kan det brukes slike plater i linken her -bruke flislim på den behandla siden - platen kan festes med enkle midler på vegg . https://www.megaflis.no/gulv-vegg--tak/ ... 0-x-244-cm Slike plater fins det flere pristilbud på rundt forbi hos flere byggkjeder som eksempel her https://www.byggmax.no/tetti-v%C3%A5tru ... E2MTIzMTgz
Tusen takk for link! Dette var nytt for meg, jeg har jo faktisk tenkt tanken på fjøsplater av plast osv, men visste ikke om disse. Nå angra jeg på løsninga jeg har valgt, men vet hva jeg skal bruke når jeg tar siste del av kjelleren - oppholdsrom og lager. Megaflis åpner ganske snart her i byen, så det passer bra.
kvase
KTM 1290 SAR 21/22 mod

Post by kvase »

Tekumseh wrote: 04 Sep 2024 12:22
kvase wrote: 04 Sep 2024 11:05 Litt dyrt
Tusen takk for link! Dette var nytt for meg, jeg har jo faktisk tenkt tanken på fjøsplater av plast osv, men visste ikke om disse. Nå angra jeg på løsninga jeg har valgt, men vet hva jeg skal bruke når jeg tar siste del av kjelleren - oppholdsrom og lager. Megaflis åpner ganske snart her i byen, så det passer bra.
Hender det dukker opp her også rundt Steinkjær https://www.finn.no/bap/forsale/search. ... tromsplate
Tekumseh
1958 Tempo Lett Swing

Post by Tekumseh »

Da ble det "hviledag" i prosjektet i går, kun en tur med gammel isolasjon og trefiberplater på gjenvinningsstasjonen. Ble en fin MC-tur i nydelig Indian summer-vær til besteforeldrene - der vi satt ute hele kvelden. Og en like fin tur hjem i mørket. Sjelden jeg kjører i mørket da det er lyst så lenge om kvelden på sommeren her, ihvertfall veldig lenge siden sist. Fikk litt flashback fra mopedtia faktisk.

Tok også sykkelen på jobb i morges, da det var 15 grader klokka 06:30. Tror det har holdt seg deromkring i hele natt.

IMG_20240905_081552.jpg
Helt grei utsikt fra kontoret i dag

Har mer og mer kontorbasert jobb, og pr nå opererer jeg det meste av nøkkel- og adgangssystemer i kommunen, pluss at jeg driver utleie av lokaler til lag og foreninger. En stor koordineringsoppgave, men det er også interessant.

Og selvfølgelig tid for litt googling for å se tips til prosjektet hjemme.

https://www.holzwerken.net/lesergalerie ... kzeugwand/
Vedkommende her har brukt "70 stunden" på dette verktøyskapet. 70 timer - men det sto intet kostnadsoverslag.

Jeg tenkte en hel vegg dekt av verktøy, men å kunne gjemme de gir et roligere rom for øyet. Vi får se hvor langt vi skal dra det.
Borg
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700

Re: Tekumseh - Mancave 2.0 in progre

Post by Borg »

Helt herlig å se på. Laget det slik han vil ha d, så pugget plassering for å ta blindtesten på nettet :D
Men, skal man først lage noe, få like ting ved siden av hverandre, ikke noe topp venstre og annet bunn høyre i skapet.
Men, alltid kjekt å se folk som tenker gjennom d og lager d slike de selv vil ha d
Tekumseh
1958 Tempo Lett Swing

Re: Tekumseh - Mancave 2.0 in progre

Post by Tekumseh »

Borg wrote: 05 Sep 2024 18:56 Helt herlig å se på. Laget det slik han vil ha d, så pugget plassering for å ta blindtesten på nettet :D
Men, skal man først lage noe, få like ting ved siden av hverandre, ikke noe topp venstre og annet bunn høyre i skapet.
Men, alltid kjekt å se folk som tenker gjennom d og lager d slike de selv vil ha d
Ja, det er sant, lett tilgjengelig og i system. Å lete verktøy når hjernen er fullstappa av skisser, moment og egentlig begge hendene opptatt er slitsomt ;-) Han der hadde virkelig gjort det ordentlig. For min del kan det være like nyttig å ha verktøyet rundt omkring arbeidsbenken, men på en annen side greit å samle alt igjen - og få det ute av syne når det ikke er i bruk. Vi får se hvordan ting ser ut nå benkeplate og overskap er på plass.

Klart for gulvavretting, førte etappe
7 cm (5 + 2) EPS S80, Biltemas armeringsnett. Sist overlappa jeg armeringa mye, pluss at det er fiberarmering i avrettingsmassen - det var muligens litt overkill. Der jeg bare skal stå på mine egne bein la jeg nå armeringsnettene bare mot hverandre, overlapping på 5 cm. Så får jeg heller forsterke mer på resten i tilfelle traktoren eller en bil må inn med nesen til nødreparasjon på vinters tid.
IMG_20240905_193805.jpg
IMG_20240905_192652_1.jpg
Håper jeg rekker over alt før det tørker. Det er jo 10 grader varmere ute enn planlagt.. Avretting på gammelmåten fungerer best når det er mellom 5 og 10 grader.
Alternativt kan jeg dra en stengelist til over isoporen, og bare ta den kvadratiske biten først. Men da blir det igjen mange strek / overganger i gulvet, da jeg tenkte å male det med epoxy. Men det fins vel sparkel og pussemaskiner også..
Tekumseh
1958 Tempo Lett Swing

Post by Tekumseh »

Fikk "avretta" etter jobb i går, men det ble litt for dårlig resultat. Det er for varmt og travelt. Men det fins muligheter, både å blande mer flytende og fylle ut et topplag, eller å pusse det jevnere, som også gir et godt grunnlag hvis det blir epoxy-maling.

IMG_20240906_172412_1.jpg
Nettopp ferdiglagt
IMG_20240906_193920.jpg
Fått tørka et par timer, gangbart og alle dråper og grove ujevnheter kunne pusses bort med ei betongbryne før det herder.

Må vel legge isopor videre i dag og se om jeg får ryggen rettet ut nok igjen til å avrette neste trinn i morgen.

I dag ska det også kjøres inn noen vedsekker som har stått i åkerkanten på gården "hjemme" og inn under tak. Korntrøskinga er over, så nå kommer jeg til de tre siste. Må vel lufte de to andre 60-talls traktorene en tur samtidig bare for skrytebilder, samt ta med snøskjæret hjem og forberede til planering av gårdsplass og etter hvert vinter og snø.

Så istedet for to hjul, blir det å sitte i en traktor i 24 km/t i et par-tre mil i dag. Mulig jeg får lista meg ut på lille SR på en kort tur mot kveldinga, etter hvor sent det blir etter vedkjøring og plenklipping som også må tas i dag. It's hard to be a nissemann... ;-)
Tekumseh
1958 Tempo Lett Swing

Post by Tekumseh »

I går gikk dagen med på rydding, å handle inn mer til garasjen og måle ut og legge opp isospor og armering.
IMG_20240907_210248.jpg
Ferdig i 21-tia i går kveld.

Så ble det avretting i formiddag - 29 sekker avretting på 1,5 time tar på
IMG_20240908_122857.jpg
Traktorturen jeg skulle på i går, ble i dag. Fikk kappa ned treet, kjørt inn ved til besteforeldrene og en tallerken sodd og kaffe og bløtkake - hyggelig.
IMG_20240908_192249.jpg
1962 Bm 320 Buster, 1964 BM 320 Buster og min 1961 BM 425 Terrier - Fikk lufta alle sammen en tur på nytreska åker.
Tekumseh
1958 Tempo Lett Swing

Post by Tekumseh »

Sikkert kjempeinteressant med et bilde på et halvt steg videre, men gjør det likevel
IMG_20240909_190808.jpg
Den ene sperreslista av skumgummi satt som juling, håpløs å få bort, mens den andre bare kunne rives av hel... Jaja, 80,- kr for 5 meter på Biltema da, så får man ta 20 minutter ekstra med slit.

IMG_20240909_205710.jpg
Sånn blir skråen opp fra porten. Må forskale og sette opp nivåpinner før jeg avretter kanten, så tar jeg den spennende skråen helt til slutt.

Så må man male eller merke rampa med noe sånt:
skilt.png
Og noe sånt på stålbjelken som blir i underkant av 185 cm over gulvet:
skilt2.jpg
Post Reply