Tekumseh - Mancave 2.0 in progress

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Tekumseh
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing

Re: Tekumseh - Mancave 2.0 såvidt i gang

Post by Tekumseh »

Jompa wrote: 17 Aug 2024 09:52 Jeg har lest noen sider av loggen din.
Min første erfaring med traktor var en BM Terrier som bestefar hadde og faren min brukte. J
De første årene var det å sitte på berktøykassa på innersida av skjermen mens faren min kjørte.
Jeg var vel ti år da jeg fikk kjøre traktor og harve jordene hjemme og trakke i plansiloen. Det siste var gørr kjedelig.
Etterhvert kjøpte gubben en Volvo 430 og fammeltrraktoren ble mindre brukt.
Den står enda på låven der bestemor og bestefar bodde.
Mulig prosjekt når jeg blir pensjonist ?
Aha, ja da kjenner du til lukta og feelingen - morsom historie :-) Tenk de som ikke får prøvd et kjøretøy før de sitter i en bil til første kjøretime.

"Vår" Krabat (Terrier med Volvo-merke) ble utbytta mot enda en BM 320 (hadde en fra før) i 1984 til en 5 år gammel Tekumsehs store sorg. Senere ble det også en mye større Fiat, deretter en John Deere, men 320'ene blir fortsatt brukt i våronna - jeg liker de best.

Volvo 430 var vel liksom flaggskipet i sin tid, alt som var litt for lite eller litt for svakt på Buster (BM320 og BM 400) ble sterkt og stort nok på Volvo BM 430'n. Veldig populær traktor fortsatt. Men Terrieren må du passe på å sikre deg ja, og på en låve står den godt - alt for mange ble stående ute og ruste etterhvert som de ble utdatert. De har B16-motoren som også ble brukt i Amazon og PV, men med annen kam og annet svinghjul, så det går fortsatt å finne deler.

Husker du om det var Logo med en hund på bensin- og hydraulikktanken, eller sto det bare BM-425?
Jompa
MC: 4-cylindret, luftkjølt japse
og V-twin fra US.

Post by Jompa »

Den har hunden på sidene av tanken og Bolinder Munktell på sidene av panseret. Rund BM-logo i fronten.
6 volts batteri som ofte var tomt, så den måtte sveives i gang.
Jeg fikk sveiva over fingrene noen ganger.
Ellers har den hjulvekter i forhjulene og sidemontert slåmaskin foran høyre bakhjul.
intruder
MC: 1993 Yamaha Virago 750

Post by intruder »

Var marten og veterantraktorer,biler,MC og mopeder i Dala i går , deriblant en BM Volvo 500...er ikke sikker på om det var så mange av disse...
Var en David Brown en nabogutt har kjøpt samt en Bolinder Munktell som gikk innmari pent ..
av motorsykler var det en gammel militærsykkel jeg ikke husker merket på , en 1936 NSU og mange japsesykler samt " made in Norway fra Sandnes " .
Mang fine veteranbiler så klart... :thumleft
Tekumseh
1958 Tempo Lett Swing

Post by Tekumseh »

Jompa wrote: 18 Aug 2024 10:31 Den har hunden på sidene av tanken og Bolinder Munktell på sidene av panseret. Rund BM-logo i fronten.
6 volts batteri som ofte var tomt, så den måtte sveives i gang.
Jeg fikk sveiva over fingrene noen ganger.
Ellers har den hjulvekter i forhjulene og sidemontert slåmaskin foran høyre bakhjul.
Interessant info, da det spekuleres i en tråd på maskinisten.net om alle eksporterte terrier kun hadde "BM-425" på tankene - i tillegg til logoen i fronten. Men det ligner på at det bare gjelder de danske terrierne, og ikke de norske. Skal kjøpe dekaler etter hvert på min, så da må det være rett ;-)
Starta min med sveiv her en dag jeg også, den ettertenner ikke, så det er liten sjanse for tilbakeslag, men jeg hadde tomlene på samme side som resten av fingrene (kanskje uten at det hjelper.) Den er ombygd til 12V, men har beholdt 6V starter - fungerer om man ikke kinner mer enn man skal.
Hjulvekter er noe jeg er på let etter, hvis jeg ikke finner ei god belastningsramme - det kan lett bli bakhjulskjøring med tungt i klett-skopa ;-)

Morsomme kjøretøy, en "avansert" gråtass :-)
intruder wrote: 18 Aug 2024 12:20 Var marten og veterantraktorer,biler,MC og mopeder i Dala i går , deriblant en BM Volvo 500...er ikke sikker på om det var så mange av disse...
Var en David Brown en nabogutt har kjøpt samt en Bolinder Munktell som gikk innmari pent ..
av motorsykler var det en gammel militærsykkel jeg ikke husker merket på , en 1936 NSU og mange japsesykler samt " made in Norway fra Sandnes " .
Mang fine veteranbiler så klart... :thumleft
Ah, hærlig! Lukta godt både totakt og firetakt og diesel da vil jeg tro :-) Der skulle jeg vært. Blir mer og mer interessert i gamle kjøretøy, men er litt seig til å komme meg ut på sånne tilstelninger.
Tekumseh
1958 Tempo Lett Swing

Post by Tekumseh »

Med egenmelding og covid på tilbaketur måtte jeg ned på et av byggene jeg drifter i ettermiddag og gjøre klart noe adgangskort for nyansatte lærere og for noe utleie til helgen. Det blir "hjemmekontor" ut uka, men dette hasta, så jeg venta til etter arbeidstid for å ikke treffe og smitte noen.

Hører med til historien at fruen har kjøpt ny bil, og hun skrota den gamle i dag - det var så mye feil med nødmodus, ulyd i gearkasse osv så vi bare kvitta oss med den på enkleste måte.

Men tilbake til min tur på jobb. Over ei fartsdumpe nedafor det nye kulturhuset vårt ble det plutselig ulyd på høyresida foran på bilen, og det var som om bremsa lå på. Stoppa og ut og kikka. Jada, nettopp eu-godkjent, men ene støtdemperen var nesten avrusta og nedre "fjærskåla" kollapsa så fjæra og skåla sto rett ned i dekket. Fjæra er hel, det er gummi eller gammel tectyl som ligger utenpå noe av fjæra.
IMG_20240822_210352.jpg
Høyre side og Fred Flintstonebremsa på

Fikk glidd bilen bort til Rådhuset og ned i parkeringskjelleren, der vi byggdrifterne står med arbeidsbilene når vi er på oppdrag.

Prøvde å bøye tilbake skåla med et spett, men det gikk ikke. Så kikka jeg på andre sida... Det spørs hvor mange fartsdumper til den tåler...
IMG_20240822_210344_1.jpg
Venstre side, har ikke kollapsa enda

Så lenge leve veisalt! Og takk for at jeg for en gangs skyld hadde et par tusen til overs - om denne gangen går til et bilopphuggeri og to komplette fjærbein.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Spiritofwinter
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt

Post by Spiritofwinter »

Bare problem og utgifter med bil, dessverre er enkelte av oss ganske avhengig av dem inn i mellom. Jammen godt du har gammel traktor og MC som fungerer ca stabilt ;-)

Opplevde tilsvarende med fjærbein og demper på en bil for en del år siden, kan ikke huske om det var like mye rust, men jeg fikk hjelp til å sveise på plass igjen slik at jeg kunne kjøre videre. Varmen fra sveising tok knekken på gassen i demperen, men den fungerte greit nok frem til jeg solgte bilen noen måneder senere. Om dette er noe tilsvarende som på den bilen jeg hadde så må du bytte hele demperen siden det er en hel del.

Min bil gav meg denne uken melding om inspeksjon. Primært består det av at en mekaniker på et verksted går rundt bilen å ser at den ikke faller fra hverandre, de nullstiller systemet som gir melding og jeg må betale rundt 7-8k... Normalt sett ser de heller ikke da om det er noe galt med bilen som burde blitt fikset, selv om det er litt av meningen med en slik inspeksjon. Sist gang måtte den inn igjen etter en uke med en feil som de burde funnet på inspeksjonen sin.
Tekumseh
1958 Tempo Lett Swing

Post by Tekumseh »

Spiritofwinter wrote: 23 Aug 2024 10:56 Bare problem og utgifter med bil, dessverre er enkelte av oss ganske avhengig av dem inn i mellom. Jammen godt du har gammel traktor og MC som fungerer ca stabilt ;-)

Opplevde tilsvarende med fjærbein og demper på en bil for en del år siden, kan ikke huske om det var like mye rust, men jeg fikk hjelp til å sveise på plass igjen slik at jeg kunne kjøre videre. Varmen fra sveising tok knekken på gassen i demperen, men den fungerte greit nok frem til jeg solgte bilen noen måneder senere. Om dette er noe tilsvarende som på den bilen jeg hadde så må du bytte hele demperen siden det er en hel del.

Min bil gav meg denne uken melding om inspeksjon. Primært består det av at en mekaniker på et verksted går rundt bilen å ser at den ikke faller fra hverandre, de nullstiller systemet som gir melding og jeg må betale rundt 7-8k... Normalt sett ser de heller ikke da om det er noe galt med bilen som burde blitt fikset, selv om det er litt av meningen med en slik inspeksjon. Sist gang måtte den inn igjen etter en uke med en feil som de burde funnet på inspeksjonen sin.
Ja, det er nest største utgiften jeg har etter huset. Huset "tjener" jeg på mens tia går, bilen taper jeg på.
Denne demperen va pill råtten, så det hadde ikke gått å sveise heller, så like greit å bytte hele fjærbeinet (brukt) - iom man ikke har verkstedpresse for å de- og montere fjæra.

Som du sier går det å komme seg på jobb uansett, men greit med bil også.. ;-)

Shock.jpg
Denne måtte byttes :-p

Fikk ihvertfall bytta fjærbeinet, måtte til et huggeri nesten 10 mil unna, i nærheten av Trønderrockens hovedstad. Så nå er bilen hjemme igjen, men et stabilisatorstag fikk jeg ikke løst, så der må jeg fram med kappskive på dremelen... Thansen har nytt stag på lager, så det blir greit i morgen.

Med inspeksjon, mener du service? Det er noe som jeg stiller meg skeptisk til i hvertfall. Har man servieintervall osv så er det mye av det man kan gjøre vel så bra selv, da foruten nullstilling og programvareoppdatering osv.

Jeg leter nå etter en bil som har vært noen færre vintre i saltet, håper på å finne en brukbar Subaru XV med bensinmotor til OK pris. Men håper lille SX4 holder ei lita stund til.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Tekumseh
1958 Tempo Lett Swing

Post by Tekumseh »

Antibiotika, kortisontabletter og nytt stabilisatorstag ble det i dag. Bra man gjorde drittjobben i går, for i dag var det kald vind og regn og utrivelig å holde på. Men nå er bilen i orden igjen, ihvertfall på ene siden. Så da får man håpe luftveisinfeksjonen slipper og man omsider får begynne å kjøre bort teglstein og fortsette der man slapp.
IMG_20240826_185654.jpg
IMG_20240826_183022.jpg
Tekumseh
1958 Tempo Lett Swing

Post by Tekumseh »

Fikk revet bort kjellerluktende huntonittplater og mala 1. strøk i taket på det som blir arbeidskroken i garasjen etter jobb i dag. Den rød-brune stålbjelken blir også hvit.
IMG_20240830_203000.jpg
Har vært 5 turer med teglstein på gjenvinningsstasjonen og endelig er formen i ferd med å bli normal igjen, så nå håper jeg på litt progresjon.

Et hjørne har dårlig drenering, så der skal jeg slemme/pusse og sette opp en form for trespiler utenpå så det får puste godt, til jeg en vakker dag har råd til drenering. Blir en permanent liten 400W Jula-avfukter der inne hvis det blir for fuktig. Kjøper nok også enda en Airthings Wave for å ha kontroll på luftfuktigheten. Det hjørnet blir nok brukt til bl.a. lagring av bildekk som tåler litt fukt..

Isolert slagport er bestilt fra Polen, og i morgen må jeg å få tak i 10 sekker med pussemørtel til bløthjørnet.

Det er fall på gulvet, så det ser ut som jeg må variere fra 7 til 12 cm med isopor under avrettinga. Så der må det også skaffes isopor i forskjellige tykkelser, men det blir etter hengeren er tømt igjen onsdag etter jobb... Mye logistikk ;-)

Så nå har jeg beregnet et par måneder på jobben, og gleder meg stort til det endelig blir et greit mekkerom med plussgrader på vinteren.
Tekumseh
1958 Tempo Lett Swing

Post by Tekumseh »

Å pusse hillerplate eller treullsement som det heter det er kjeedeelig! 3 timer på 1,80 lang vegg.
Så skal den slemmes oppe på med hvit slemming for lysets del.
IMG_20240831_150720.jpg
Kjedelig arbeid, men halve jobben gjort

IMG_20240831_150738.jpg
Robust Mur og puss

IMG_20240831_150729.jpg
Like mye igjen, da jeg tar rupanel eller lignende fra bjelken og ut, det er tørt til høyre for bjelken.
intruder
MC: 1993 Yamaha Virago 750

Post by intruder »

Kom arbeidslyst og treng deg på sier nå jeg... :roll:
Lykke til !
Tekumseh
1958 Tempo Lett Swing

Post by Tekumseh »

intruder wrote: 31 Aug 2024 16:51 Kom arbeidslyst og treng deg på sier nå jeg... :roll:
Lykke til !
Jodaa, ble ferdig med andre veggen også. Men lenge til jeg skal holde på sånn igjen ja, tungt, langsomt og kjedelig ;-)
Dvs jeg må pusse inn noe hønsenetteing eller noe i gropa der hillerplata nesten var borte.
IMG_20240831_184119_1.jpg
Borg
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700

Post by Borg »

@Tekumseh Alltid kjekt å følge oppussingsprosjektene dine!
Den murpussen gav meg et snev av dårlig samvittighet, men får leve med det frem til neste år. Er litt andre prosjekter på lista før det.
Tekumseh
1958 Tempo Lett Swing

Post by Tekumseh »

Borg wrote: 31 Aug 2024 23:05 @Tekumseh Alltid kjekt å følge oppussingsprosjektene dine!
Den murpussen gav meg et snev av dårlig samvittighet, men får leve med det frem til neste år. Er litt andre prosjekter på lista før det.
Takk for det @Borg :-) Ja, det er viktig å prioritere, og ikke stresse. Murarbeid er tungt og skittent, og kjedelig mens det står på. Men etterpå er alt det negative glemt. Er det innvendig eller utvendig arbeid du skal til med?

Denne garasjedelen i sokkelen har jeg hatt planer om i minst 3 år, men først nå jeg hadde mulighet og ork til å begynne. Det er materialvalg, kompromiss opp mot isolasjon vs kondens/råte som er vanskeligst på uisolerte rom delvis under bakken. Derfor en del murpuss, og det blir også mye panel uten isolasjon bak - kun litt luft. Gulvet skal dog isoleres på samme måte som jeg gjorde i kjellerstua.

Isolasjon og smartpanel / walls to paint / OSB hadde vært raskest og varmest, men da hadde man fått rive ut alt for mugg etter bare et par år. Dugget på "yttersida på sommerpilsen" blir innersida på veggen om man isolerer for mye. Og er det lim og tremasse i veggen som mugg liker, da har du det gående usynlig inni veggen. Du vil få en jevn god kjellerlukt som er verst på sommeren når man tror det er bra å lufte - stikk motsatt - varm sommerluft dugger mot en kald vegg under jord = kondens og næring for mugg. Og for en med allergi og lett nedsatt lungekapasitet er det veldig ønskelig å unngå. Så moderat isolasjon, enkle materialer, og heller litt mer strøm- og vedforbruk.

0:35 ut i denne eksempelvideoen ser man hvorfor man ikke kan gjøre det samme under bakken som over bakken:

Hører om - og leser på ulike byggeforum - at folk isolerer og lager barnerom i kjelleren - det er ikke sunt!
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

Har lecavegger i kjellerenleiligheten der og grei drenering-dog litt saltutslag på veggen der varmepumpeutedel sto i 20 år.
Nå er dritten flyttet på annen side av huset.
Har hatt slike tynne finerplater type jukseteak på veggene der og det har fungert greit slik at man ikke har kald vegg ved berøring og helt diffusjonsåpen.
Ingen har reagert på luften eller andre klimating-heller ikke guttungen som faktisk tideligre hadde sterk astma.
Tror derfor at en ikke bør prøve å bygge inn fuktigheten slik at den konsenterer seg.
Etter jeg har laget radonavsug i grunnen under huset har det muligens endret seg til ennå tørrere da det blir undertrykk under huset.

Som du sier så er det kontraproduktivt å lufte for mye når det er varmt-da kjente vi at sengeklærne ble klamme og avfukteren sugde mange liter på badet før det roet seg.
Post Reply