Aha, ja da kjenner du til lukta og feelingen - morsom historie Tenk de som ikke får prøvd et kjøretøy før de sitter i en bil til første kjøretime.Jompa wrote: ↑17 Aug 2024 09:52 Jeg har lest noen sider av loggen din.
Min første erfaring med traktor var en BM Terrier som bestefar hadde og faren min brukte. J
De første årene var det å sitte på berktøykassa på innersida av skjermen mens faren min kjørte.
Jeg var vel ti år da jeg fikk kjøre traktor og harve jordene hjemme og trakke i plansiloen. Det siste var gørr kjedelig.
Etterhvert kjøpte gubben en Volvo 430 og fammeltrraktoren ble mindre brukt.
Den står enda på låven der bestemor og bestefar bodde.
Mulig prosjekt når jeg blir pensjonist ?
"Vår" Krabat (Terrier med Volvo-merke) ble utbytta mot enda en BM 320 (hadde en fra før) i 1984 til en 5 år gammel Tekumsehs store sorg. Senere ble det også en mye større Fiat, deretter en John Deere, men 320'ene blir fortsatt brukt i våronna - jeg liker de best.
Volvo 430 var vel liksom flaggskipet i sin tid, alt som var litt for lite eller litt for svakt på Buster (BM320 og BM 400) ble sterkt og stort nok på Volvo BM 430'n. Veldig populær traktor fortsatt. Men Terrieren må du passe på å sikre deg ja, og på en låve står den godt - alt for mange ble stående ute og ruste etterhvert som de ble utdatert. De har B16-motoren som også ble brukt i Amazon og PV, men med annen kam og annet svinghjul, så det går fortsatt å finne deler.
Husker du om det var Logo med en hund på bensin- og hydraulikktanken, eller sto det bare BM-425?