Tekumseh - Mancave 2.0 in progress
- Tekumseh
- Posts: 2215
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Tekumseh - Snart-slutt-på-ferien-angst
Har i kveld produsert 18 liter Baileys... Eller egentlig ikke, det er gearoljen på Terreieren. Gammel olje og stått ute i mange år og samla regnvann og kondens.
18 liter tilsammen, og enda da hadde jeg ikke nok (heller ikke verktøy for å åpne nivåpluggen) til "växelhuset" for kraftuttaket (ca 1,2 liter.) Er en "innvendig" konisk bolt skrudd inn i traktorkroppen med et firkanthull som er mindre enn 3/8" og større enn 1/4." Avtappingspluggene er av samme prinsipp, men har utvendig firkant, så der kunne man bruke fastnøkler.
Baileys i mengder (men lukter litt surt )
Etterfylte litt motorolje og frostvæske samtidig
Avtapping både under gearkasse og begge sider på bakaksel, selv om det henger sammen
18 flasker a 50,- kr av Biltema's Classic-serie
Kjørte på med API GL-4, da det sies at GL-5 er litt hardt for gule metaller som finnes i gamle kjøretøy. Biltemas SAE 80W-90 GL-1 hadde vært best, men da hadde kalaset blitt 3 ganger dyrere samtidig som jeg ikke vet om dette har så mye å si når det brukes moderat i lave hastigheter.
GL-1 er jo uten EP tilsatsstoffer (GL = gear lubricant. API = American Petroleum Institute. EP = Extreme Pressure) og er best for gamle motorer/gearkasser.
GL-4 har opp til 50 % av disse tilsatsstoffene som er i GL-5, men dermed mindre tøff mot gulmetall.
Så er det noen typer API GL5 som igjen ikke har tilsatsstoff (aktiv sulfur og fosfor) som gjør at gule tannhjul slites raskere, men da må man se etter andre tall og bokstaver (med "bufra sulfur" som ikke spiser messing og kobber) igjen - Blæh!! Det nevnes bl.a. MIL-L-2105B som igjen er en militær spec - Blæh!! Jeg har egentlig hjerne for sånt og liker å forstå systemer, men dette er kompliserte saker.
Kjører på med Biltema-produkter på Terrieren, for jeg tror en tidligere hardt brukt traktor fra det nøkterne 60-tallets bygde-Norge har hatt verre ting både i motor, gearkasse/bakaksel og i hydraulikken, og sikkert på bensintanken også.
18 liter tilsammen, og enda da hadde jeg ikke nok (heller ikke verktøy for å åpne nivåpluggen) til "växelhuset" for kraftuttaket (ca 1,2 liter.) Er en "innvendig" konisk bolt skrudd inn i traktorkroppen med et firkanthull som er mindre enn 3/8" og større enn 1/4." Avtappingspluggene er av samme prinsipp, men har utvendig firkant, så der kunne man bruke fastnøkler.
Baileys i mengder (men lukter litt surt )
Etterfylte litt motorolje og frostvæske samtidig
Avtapping både under gearkasse og begge sider på bakaksel, selv om det henger sammen
18 flasker a 50,- kr av Biltema's Classic-serie
Kjørte på med API GL-4, da det sies at GL-5 er litt hardt for gule metaller som finnes i gamle kjøretøy. Biltemas SAE 80W-90 GL-1 hadde vært best, men da hadde kalaset blitt 3 ganger dyrere samtidig som jeg ikke vet om dette har så mye å si når det brukes moderat i lave hastigheter.
GL-1 er jo uten EP tilsatsstoffer (GL = gear lubricant. API = American Petroleum Institute. EP = Extreme Pressure) og er best for gamle motorer/gearkasser.
GL-4 har opp til 50 % av disse tilsatsstoffene som er i GL-5, men dermed mindre tøff mot gulmetall.
Så er det noen typer API GL5 som igjen ikke har tilsatsstoff (aktiv sulfur og fosfor) som gjør at gule tannhjul slites raskere, men da må man se etter andre tall og bokstaver (med "bufra sulfur" som ikke spiser messing og kobber) igjen - Blæh!! Det nevnes bl.a. MIL-L-2105B som igjen er en militær spec - Blæh!! Jeg har egentlig hjerne for sånt og liker å forstå systemer, men dette er kompliserte saker.
Kjører på med Biltema-produkter på Terrieren, for jeg tror en tidligere hardt brukt traktor fra det nøkterne 60-tallets bygde-Norge har hatt verre ting både i motor, gearkasse/bakaksel og i hydraulikken, og sikkert på bensintanken også.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Tekumseh on 29 Jul 2024 12:02, edited 2 times in total.
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4718
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Tekumseh - Snart-slutt-på-ferien-angst
Jeg tar to liter av den Baileys'en til kaffen
Artig å få "være med" på restaurering/vedlikehold av traktorene dine. Mye fin beskrivelse, og så lærer man jo noe av det.
Bare lurer på, du bor vel mer eller mindre midt i Felleskjøpet-land? Har de ikke gearoljer der med dine spesifikasjonskrav? Burdje jo bli billigere å kjøpe det i 10-liters dunker i bulk
Artig å få "være med" på restaurering/vedlikehold av traktorene dine. Mye fin beskrivelse, og så lærer man jo noe av det.
Bare lurer på, du bor vel mer eller mindre midt i Felleskjøpet-land? Har de ikke gearoljer der med dine spesifikasjonskrav? Burdje jo bli billigere å kjøpe det i 10-liters dunker i bulk
- intruder
- Posts: 4467
- Joined: 03 May 2016 15:42
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
- Location: Brumunddal
- Contact:
Re: Tekumseh - Snart-slutt-på-ferien-angst
Baileys....
hmm...husker en kar her som var ram til å drikke av andres glass og flasker.To karer sto en gang på ei trapp og drakk øl da de så han kom.Den ene skyndte seg å tømme flaska og pisset på den.
Den tørste grep flaska og tok en skikkelig slurk..." Jøss,reine urrin detta",sa han.
"Helt riktig gjettet,du har vunnet i Kvitt eller dobbelt !! " var reaksjonen fra karene...
hmm...husker en kar her som var ram til å drikke av andres glass og flasker.To karer sto en gang på ei trapp og drakk øl da de så han kom.Den ene skyndte seg å tømme flaska og pisset på den.
Den tørste grep flaska og tok en skikkelig slurk..." Jøss,reine urrin detta",sa han.
"Helt riktig gjettet,du har vunnet i Kvitt eller dobbelt !! " var reaksjonen fra karene...
- Tekumseh
- Posts: 2215
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Tekumseh - Snart-slutt-på-ferien-angst
Den har litt sånn gammel sur vintage motorlukt i retning svovel, så den er ikke så god til kaffenBikeridr wrote: ↑28 Jul 2024 07:48 Jeg tar to liter av den Baileys'en til kaffen
Artig å få "være med" på restaurering/vedlikehold av traktorene dine. Mye fin beskrivelse, og så lærer man jo noe av det.
Bare lurer på, du bor vel mer eller mindre midt i Felleskjøpet-land? Har de ikke gearoljer der med dine spesifikasjonskrav? Burdje jo bli billigere å kjøpe det i 10-liters dunker i bulk
Takk for det, har tenkt å forbedre tilstanden litt på traktoren, da jeg har gitt opp de to gamle BM 320'ene på hjemgården litt. Den ene kan ikke registreres mens den andre må repareres i motoren. Og dieseltraktorer som ikke er helt i toppform er så tungstarta på vinteren. Derfor kjøpte jeg meg en egen som går på bensin som er ferdig registrert og som bare er min.
Mye påkost og jobb gjenstår, bl.a. motorolje med filterbytte, ny eksospotte, 2 stk nye framdekk og ett bakdekk inkl felg (brukt eller nytt), maling for rett (Volvo) farge og dekaler, nytt ratt, ny gearkule, belastningsramme foran, og et redskap for tilhengerkule, nye eller brukte lykter i rett størrelse osv - en ting av gangen..., Den blir dobbelt så dyr til slutt, men den var ganske billig i utgangspunktet og man øker tilsvarende verdi - til en viss grense.
Joda bor veldig nært Felleskjøpet, og de har 20-litersdunker - som på Biltema - men ren gearolje der har GL-5, såkalt hypoidolje. Så får jeg heller åpne 18 flasker (Bytter sikkert ikke før det har gått 10 år.) Fylte spilloljen på en tom Felleskjøpet 20-litersdunk så der ble det mindre jobb etterpå.
Det går også å bruke Universalolje = traktorolje, med specs for både gear, motor og hydraulikk i en og samme olje. Felleskjøpet har 20-litersdunker for et par tusen stk, mens Biltema har for en tusenlapp - deles opp i STOU (vanlig) og UTTO (der hydraulikk også styrer bremsene.) STOU har ikke oppgitt SAE, den har GL-5, mens UTTO har GL-4 SAE80, og det skal være SAE90 på min. Hadde nok gått bra, men disse 18 flaskene på Biltema kosta meg nå bare 900,- kr tilsammen, absolutt billigste alternativ.
Går også å bestille på Tempoklubben en 12-litring med API GL-1 SAE 90 mineral til 1550,- kr, men også det blir 2,5 ganger så dyrt.
Haha! Ja, som Hovmesteren sier på lille julaften, "I'll kill that cat!" Å fy f*en, men håper han lærte av det og slutta da.intruder wrote: ↑28 Jul 2024 10:53 Baileys....
hmm...husker en kar her som var ram til å drikke av andres glass og flasker.To karer sto en gang på ei trapp og drakk øl da de så han kom.Den ene skyndte seg å tømme flaska og pisset på den.
Den tørste grep flaska og tok en skikkelig slurk..." Jøss,reine urrin detta",sa han.
"Helt riktig gjettet,du har vunnet i Kvitt eller dobbelt !! " var reaksjonen fra karene...
- intruder
- Posts: 4467
- Joined: 03 May 2016 15:42
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
- Location: Brumunddal
- Contact:
Re: Tekumseh - Snart-slutt-på-ferien-angst
Om du vil kan jeg jo høra med Bjørn Pedersen om han eventuelt har noe...har vel inntrykk av at han kan være rimelig grei å prate med
- Tekumseh
- Posts: 2215
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Tekumseh - Snart-slutt-på-ferien-angst
Takk for tilbudet. Men jeg tror jeg greier meg ei stund nå. Følger jeg intervallene vi har på hjemgårdens BM 320, tror jeg det holder i et tiår eller to.
Tilbake på jobb, og hverdagen i gang igjen.. Det kunne gjerne vært 3 uker til ja...
Men en positiv sak: Bilen ble nettopp ferdig EU-godkjent. Fikk en feil = nedslitte bremseklosser venstre bak. Bytta de, og var på etterkontroll nå. Så da går min lille nettopp nebetalte kompakt-SUV et par år til.
- intruder
- Posts: 4467
- Joined: 03 May 2016 15:42
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
- Location: Brumunddal
- Contact:
Re: Tekumseh - Det er hverdagene det er flest av
Har ikke bestilt noe på postordre på årevis men fikk nettopp sms om at
" pakken din må fortolles så for å fremskynde prosessen må du besøke DHL kundeservice på ........"
ellers traff jeg på en koselig grabb fra Nord-Sverige rett overfor Steinkjer på en MCtur i dag...han kjørte en HD Sportster 1200 (( på Shell Brumunddal altså ))
" pakken din må fortolles så for å fremskynde prosessen må du besøke DHL kundeservice på ........"
ellers traff jeg på en koselig grabb fra Nord-Sverige rett overfor Steinkjer på en MCtur i dag...han kjørte en HD Sportster 1200 (( på Shell Brumunddal altså ))
- Tekumseh
- Posts: 2215
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Tekumseh - Det er hverdagene det er flest av
Hehe, ja du logga inn med full BankID da regner jeg medintruder wrote: ↑06 Aug 2024 21:19 Har ikke bestilt noe på postordre på årevis men fikk nettopp sms om at
" pakken din må fortolles så for å fremskynde prosessen må du besøke DHL kundeservice på ........"
ellers traff jeg på en koselig grabb fra Nord-Sverige rett overfor Steinkjer på en MCtur i dag...han kjørte en HD Sportster 1200 (( på Shell Brumunddal altså ))
OK, ja det er mange Harleyer i Jämtland, mange Harleyklubber, og en av dem Eagles MC er vel en av Sveriges - og dermed Nordens - eldste MC-klubber. Og en god del uten klubbtilhørighet også, som jo er selve oppskrfta på "frihet" som MC oftest blir relatert til.
Sportster 1200, det hadde jeg også fra 2007-2011. Dvs den var 883 ccm, men jeg fikk bytta sylindre og dysa om forgasser + noe småtteri så den ble 1200 kubikk. Den hadde uoriginal framgaffel, tank og bakskjerm, ble lakkert med flammer og glitterflakes og satte på et medium høyt apehengstyre. Den var ekstremt komfortabel å kjøre, men halvt ihjelskrudd med lekkasjer her og der og preget av en da blakk og uerfaren "mekker." Savner den innimellom - og vet den står i Trøndelag, men er nok mye sannsynlig brukt som "donor" til noe ombygd.
Jeg får mitt nye Dunlop K70 bakdekk i Posten i dag, bestilte fra Motorspeed Lillehammer da de hadde best pris + at jeg er så glad for at de finnes med så god nettbutikk og service at jeg vil bruke de på det jeg kan. Så må jeg vel en tur på Lunde Dekk og få lagt om på felg som ligger i bagasjerommet på bilen. Har jo ikke kjørt på et par uker, samtidig sommeren har vært på sitt beste.. Men det skal tas igjen
https://www.motorspeed.no/dunlop/652997 ... assic-stil
Traktoren fikk seg nytt ledningsnett i helga, fikk cirka 3 meter kabel til overs, og fungerende lysbryter til park, nær-, langlys og egen lysbryter på arbeidslampe bak - tidligere var det direktekobla arbeidslampe på 60W (H4) og langlys foran 2 x 60W (H4) = 180 Watt flomlys når man vred på tenninga - faktisk virka det tungt for den lille gamle dynamoen.
Bytta også ut et par kabelstrekk fra å ha 4 kabelsko-skjøter til å ha null skjøter. Ble ryddigere og penere, men kunne selvsagt alltid vært gjort litt bedre. Neste gang får man prefabrikere helle elmatta på bordet på stua, før man trer og monterer det på traktoren - da hadde man fått det penest. Har plan på å sette dit mindre (originale) frontlykter med 35/35W H4-pærer og to små runde baklamper som de fleste kom med - blir noe småplunder med å lage braketter, men det går det også.
Gikk tom for maling på husveggen i går da det er igjen en 5 - 6 kvadratmeter og halvannen times jobb på siste strøk. Og med utsikter for daglig nedbør en periode igjen kan det ta litt tid før man får avslutta det posjektet, og skal over i neste... Og garasjeprosjektet skyves unna igjen og igjen...
- Tekumseh
- Posts: 2215
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Tekumseh - Det er hverdagene det er flest av
Da var dekket ferdig på felg. 2716,- for hele kalaset. Da håper jeg det holder i mer enn 403 mil. Må få satt det på sykkelen i kveld.
Men fenomenet er ikke så rart, for sykkelen min har en helt annen motorbrems enn sykler med flere sylindre. Og elbiler med sterk motorbrems (lading) spiser jo også dekk.
Ellers er husveggen ferdig, så nå ser jeg en lysning der framme om å få begynt med mancave 2.0 - altså garasjen i sokkelen på huset, vegg i vegg med retrobula. Er så lei av de 50 sekkene med avretting som ligger i veien, og dessuten er det utgangsdato på dem, så nå må jeg bare sette i verk med gulvet om ikke annet.
Men fenomenet er ikke så rart, for sykkelen min har en helt annen motorbrems enn sykler med flere sylindre. Og elbiler med sterk motorbrems (lading) spiser jo også dekk.
Ellers er husveggen ferdig, så nå ser jeg en lysning der framme om å få begynt med mancave 2.0 - altså garasjen i sokkelen på huset, vegg i vegg med retrobula. Er så lei av de 50 sekkene med avretting som ligger i veien, og dessuten er det utgangsdato på dem, så nå må jeg bare sette i verk med gulvet om ikke annet.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Tekumseh
- Posts: 2215
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Tekumseh - Det er hverdagene det er flest av
Sitter og leter i regelverk om det går å omregistrere personbil til varebil, da jeg har mulighet til å bruke - og få kompensering for - privat varebil klasse 2 i jobben. Men jeg er jo så forbaska smalspora, som vil ha japaner med bensin og firehjulsdrift, helst 140 hester pluss og automat. Så da er det vel kun Outlander igjen å velge i - ganske nye dyre sådan hvis man ikke skal ha hybrid - som da har grønne skilter som er et krav.
Så da er det om det gjelder å ta ut bakseter og få inn en kubikk og ha skillevegg, eller om det er mer som må til for å få grønne skilter. Om det er noe typegodkjenning osv som kommer inn. Regelverket ble endra pga EU i 2013, men i Norske Lover finner jeg bare loven fra 1986 som nå er ugyldig. Man må jo være både jurist og forsker for å lære seg trafikkregelverket her i landet.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- mekkern
- Posts: 5199
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Tekumseh - Det er hverdagene det er flest av
Du må kunne få inn EU-Kassa og sette skilleveggen så du sitter litt vondt...:...
Mer eller mindre....
Mer eller mindre....
- Tekumseh
- Posts: 2215
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Tekumseh - Det er hverdagene det er flest av
Ja, det er som du sier, ut med seter, inn med eu-kasse på 105 høy, 140 cm lang og 90 cm bred, typegodkjent skillevegg med montasje + at man må sage ut taket bakerst og heve det 2 cm, for så å lakkere - så da utgår det!!
Er litt i tenkeboksen om jeg skal våge diesel eller om jeg skal drite i det. Eller om jeg skal smøre meg med tålmodighet og se om det dukker opp en med mine litt spesielle "krav." De to med bensin som er der ute i dag har ikke firehjulstrekk. Og de to andre som er aktuelle har diesel.
Så da er det om hvor lenge man skal fortsette å kjøre -gratis- fransk pizzabil med tuung clutch i arbeidstida med gps-overvåking.
- intruder
- Posts: 4467
- Joined: 03 May 2016 15:42
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
- Location: Brumunddal
- Contact:
Re: Tekumseh - Det er hverdagene det er flest av
Ser at det går for seg oppi Steinkjer...tre mopedbilulykker på kort tid.
De har vel ikke allverdens kjøreegenskaper og å kjøre i grøfta kan hvem som helst gjøre...uansett er nok vanlige mopeder mye farligere .
salget er de visst fornøyd ed på mopedsenteret
De har vel ikke allverdens kjøreegenskaper og å kjøre i grøfta kan hvem som helst gjøre...uansett er nok vanlige mopeder mye farligere .
salget er de visst fornøyd ed på mopedsenteret
- Tekumseh
- Posts: 2215
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Tekumseh - Det er hverdagene det er flest av
Ja vi har dessverre hatt noen ulykker med mopedbil de siste årene, en fatal ulykke også for halvannet år siden. Enormt populære kjøretøy, veldig mange av de på bygda rundt her. Men det var en del ulykker da alle kjørte moped / scooter også - før ungdommen slutta å tåle regn, så jeg vet ikke hvor ille statistikken er om man tenker ungdom og kjøretøy. Men i en slik "bærplukker" er man kun beskytta mot regn og store humler. I en kollisjon med vanlig bil blir de taperne.
Har rydda ut av garasjen -og fylt kjellerstua- for å endelig starte prosjekt "delvis isolert furte/mekkebod." Holder på å rive en teglvegg for å få med noen kvadratmeter til, og skal etterhvert bytte garasjeport og vindu. Forsiktig med å isolere da dette er under jord (sokkel på huset) og det ikke er utvendig isolering. Så veggene blir pussa / slemma og noen steder utlektet og kun panel uten isolasjon innenfor. Gulvet isoleres mellom 4 og 10 cm (fall på gulvet) og avrettes. Kommer på ca 25 kvadrat, vegg i vegg med mancaven på samme størrelse som har vedovn.
Plan
Beholder gipsen som er i taket med tanke på brannsikkerhet og lyd, og lar en bit av teglveggen stå av både brannsikkerhet og praktiske grunner. Gipstaket males med baderomsmaling for å forebygge mot muggsopp. Usikker på gulvet om det blir epoxymaling eller noe Jula-terasseflis, eller bare en betongsealer rett på avrettinga.
Gjenbruk, lurer på om steinene var brukt i murpipa på gamlehuset som ble revet i 1969.
Stakkars SR må stå ute noen netter
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Re: Tekumseh - Mancave 2.0 såvidt i gang
Jeg har lest noen sider av loggen din.
Min første erfaring med traktor var en BM Terrier som bestefar hadde og faren min brukte. J
De første årene var det å sitte på berktøykassa på innersida av skjermen mens faren min kjørte.
Jeg var vel ti år da jeg fikk kjøre traktor og harve jordene hjemme og trakke i plansiloen. Det siste var gørr kjedelig.
Etterhvert kjøpte gubben en Volvo 430 og fammeltrraktoren ble mindre brukt.
Den står enda på låven der bestemor og bestefar bodde.
Mulig prosjekt når jeg blir pensjonist ?
Min første erfaring med traktor var en BM Terrier som bestefar hadde og faren min brukte. J
De første årene var det å sitte på berktøykassa på innersida av skjermen mens faren min kjørte.
Jeg var vel ti år da jeg fikk kjøre traktor og harve jordene hjemme og trakke i plansiloen. Det siste var gørr kjedelig.
Etterhvert kjøpte gubben en Volvo 430 og fammeltrraktoren ble mindre brukt.
Den står enda på låven der bestemor og bestefar bodde.
Mulig prosjekt når jeg blir pensjonist ?