Tekumseh - Mancave 2.0 in progress
- intruder
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
Re: Tekumseh - Ny bremseskive og klar for SR-Touring :-p
Fine bilder og tekst...synd jeg ikke tar bilder og heller ikke vet hvordan de skal legges ut på forumet...
men har en plan , som Egon Olsen sa
men har en plan , som Egon Olsen sa
- Tekumseh
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
"Hør her gutter!" Ja, får håpe den planen går bedre enn Egons planer
Var en tur på Stjørdal i dag, det er 9 mil og tar ca 1,5 time da vi her oppe stort sett har 70 km/t og har fått 4 nye store fine rundkjøringer midt på E6 (som om det ikke holdt med Steinkjers 6 bare gjennom/forbi sentrum.) Nå virker det som de lengre sør er midlertidige da det bygges ny E6 noen mil.
Utafor Elkjøp
Svingte nedom https://no.wikipedia.org/wiki/Steinvikholm_slott, men masse folk og dermed stressa fotograf, så det ble ikke så pent..
3 timer pluss en liten halvtimes stopp, ble en bra tur det i 27 grader og lettskyet, med noen få regndråper innimellom.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- kvase
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Steinvikholm slot har jeg vært på men vil ikke si det Slott slik mange forbinder slott som - dette stedet har en anen comfort en det kongen har i dag hadde turer dit når jeg bodde i VerdalTekumseh wrote: ↑17 Jul 2024 18:19"Hør her gutter!" Ja, får håpe den planen går bedre enn Egons planer
Var en tur på Stjørdal i dag, det er 9 mil og tar ca 1,5 time da vi her oppe stort sett har 70 km/t og har fått 4 nye store fine rundkjøringer midt på E6 (som om det ikke holdt med Steinkjers 6 bare gjennom/forbi sentrum.) Nå virker det som de lengre sør er midlertidige da det bygges ny E6 noen mil.
MCStjordal1.jpg
Utafor Elkjøp
MCStjordal2.jpg
Svingte nedom https://no.wikipedia.org/wiki/Steinvikholm_slott, men masse folk og dermed stressa fotograf, så det ble ikke så pent..
3 timer pluss en liten halvtimes stopp, ble en bra tur det i 27 grader og lettskyet, med noen få regndråper innimellom.
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
- Tekumseh
Ja, det blir vel en 4-5 mil fra Verdal vil jeg tro Var du å jobba på Aker, eller er du Trønder opprinnelig?kvase wrote: ↑17 Jul 2024 23:25Steinvikholm slot har jeg vært på men vil ikke si det Slott slik mange forbinder slott som - dette stedet har en anen comfort en det kongen har i dag hadde turer dit når jeg bodde i VerdalTekumseh wrote: ↑17 Jul 2024 18:19 Svingte nedom https://no.wikipedia.org/wiki/Steinvikholm_slott, men masse folk og dermed stressa fotograf, så det ble ikke så pent..
Nei, det er vel mer en form for en festning eller en borg. Vi kaller det bare for Steinvikholmen. Det sies at Olavsskrinet (gullkista med Olav den helliges relikvier) ble gjemt her av Erkebiskob Olav Engelbrektsson under reformasjonskampene midt på 1500-tallet. Så stedet har hatt betydning. Men er helt enig, noe slott er det ikke
- kvase
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Var gift med ei trønder-pie ca 10 år -etter det fløtta jeg til Verdalen bodde der noen år å jobba hos et firma som het Namdals hus mener jeg de het- Joda etternavnet mit Bjørnes stammer fra Høylandet egentlig men jeg er fra grensa mellom Hedmarken/Akershus - Så det hender jeg drar litt Trønder dialekt også- Kan ha sine fordeller i stedet for den flate bokmål dialekta som jeg bruker for det mesteTekumseh wrote: ↑18 Jul 2024 00:06Ja, det blir vel en 4-5 mil fra Verdal vil jeg tro Var du å jobba på Aker, eller er du Trønder opprinnelig?kvase wrote: ↑17 Jul 2024 23:25Steinvikholm slot har jeg vært på men vil ikke si det Slott slik mange forbinder slott som - dette stedet har en anen comfort en det kongen har i dag hadde turer dit når jeg bodde i VerdalTekumseh wrote: ↑17 Jul 2024 18:19 Svingte nedom https://no.wikipedia.org/wiki/Steinvikholm_slott, men masse folk og dermed stressa fotograf, så det ble ikke så pent..
Nei, det er vel mer en form for en festning eller en borg. Vi kaller det bare for Steinvikholmen. Det sies at Olavsskrinet (gullkista med Olav den helliges relikvier) ble gjemt her av Erkebiskob Olav Engelbrektsson under reformasjonskampene midt på 1500-tallet. Så stedet har hatt betydning. Men er helt enig, noe slott er det ikke
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
- Tekumseh
Aha, ja da forstår jeg hvorfor du ble trønder noen årkvase wrote: ↑18 Jul 2024 01:11Var gift med ei trønder-pie ca 10 år -etter det fløtta jeg til Verdalen bodde der noen år å jobba hos et firma som het Namdals hus mener jeg de het- Joda etternavnet mit Bjørnes stammer fra Høylandet egentlig men jeg er fra grensa mellom Hedmarken/Akershus - Så det hender jeg drar litt Trønder dialekt også- Kan ha sine fordeller i stedet for den flate bokmål dialekta som jeg bruker for det mesteTekumseh wrote: ↑18 Jul 2024 00:06Ja, det blir vel en 4-5 mil fra Verdal vil jeg tro Var du å jobba på Aker, eller er du Trønder opprinnelig?
Det er folk med samme etternavn her i byen også, det kan være de også har forfedre på Høylandet. Er ikke Hedmarken og Trøndelag litt likt sånn i bunn og grunn? Jeg har fått for meg at ihverfall bygda på de to stedene er litt like, at folk tenker litt likt. Nordlendingene er jo mer utadvendt og direkte, Vestlendingene prater og prater og prater og har mindr egrense mellom fantasi og virkelighet i sine historier. Men Hedmarkinger og Trøndere er litt mer tilbakelent og stillere av seg? Krenkekorpset ville vel sagt at man - hva heter det - generaliserer og diskriminerer, men det er min oppfatning av ulike landsdeler. Nå viskes vel det ut også fordi vi flytter så mye mer på oss.
Nå er SR'en gjort klar til sin første "langtur" i mitt eie. Dvs jeg skal i hvertfall 70 mil nedover i Sverige, og har ikke helt bestemt meg om jeg drar inn i Norge og kjører E6 oppover på returen eller ikke enda. Det beror litt på vær og vind og om folk er hjemme jfr overnatting.
Kjører ihvertfall til Bollnäs i morgen, en tur på 50 mil om jeg tar korteste enkleste vei. Meldt knallvær hele veien så det ser jeg fram imot. Er litt spent for jeg har muskler rundt et skulderblad som virker å aldri blir helt hundre etter et fall på isen for et par vintre siden, så jeg har bestemt meg for å ta lengre pauser når / hvis den kjennes, så ikke turen blir uutholdelig.
Ellers kasta jeg meg på en sport i går jeg ikke visste om - å lage og redigere Wikipedia-sider. Det er tydeligvis rett fram enten man er registrert bruker eller ikke. Så det gjorde meg litt mer forsiktig med å bruke Wikipedia så svart-hvitt som jeg har gjort fram til nå.
Det var ingen norsk side om SR500, så jeg lagde en: https://no.wikipedia.org/wiki/Yamaha_SR_500
Så får allmennheten redigere den i framtiden. Måtte har rettigheter til det bildet man la ut, så da fikk jeg ta ett eget.
Ellers redigerte jeg en for Volvo Krabat (https://no.wikipedia.org/wiki/Volvo_Krabat) og lagde samtidig for BM Terrier og BM 320 Buster, de traktormodellene som berører meg mest. Men det ble noe krøll med kildehenvisninger osv, så vi får se. Gjorde dette mest for å rette opp feilinformasjon, da det er en del gamle inngrodde misforståelser ute og går rundt de modellene angående navn, farge, antall gear osv. Alt går ut fra leverandører som kamuflerte den alternative modellen for å selge mer
Last edited by Tekumseh on 20 Jul 2024 18:17, edited 1 time in total.
- ole m.
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Hyggelig med en oppdatering fra deg, Tekumseh. Håper du får godt vær på turen.
Så til det jeg har lurt på: Er bremsen blitt bedre etter å ha byttet bremseskiva foran? Om du har montert den ennå da? Klossene ble originale fra Yamaha, om jeg husker riktig.
Så til det jeg har lurt på: Er bremsen blitt bedre etter å ha byttet bremseskiva foran? Om du har montert den ennå da? Klossene ble originale fra Yamaha, om jeg husker riktig.
- intruder
Om du er i Brumunddalsområdet får du virkelig ta kontakt...ordner husrom gjør vi og å besøke Veldre Motor- og traktormuseum burde være nesten et must for deg...
flere titalls traktorer og ingen særlig yngre enn 30 år iallfall
God tur Rob...håper vi sees !
flere titalls traktorer og ingen særlig yngre enn 30 år iallfall
God tur Rob...håper vi sees !
- Tekumseh
Det ble ingen tur til Mjøsområdet, som jeg hadde tenkt, dessverre @intruder . Etter to døgn hos svigers var jeg litt ubestemt om jeg skulle til Lillehammer eller ikke, og etter å ha blitt gjennomvåt på de første milene svingte jeg høyre, og kjørte rett hjem. Noe regn må ha kommet inn på venstre side i regndressen og blitt ledet ned i venstre sko, for jeg kunne tømme vann utav den vanntette skoa da jeg kom hjem - og delvis oppbløtt venstrefot.
Det ble ihvertfall en kjempefin tur i 25 - 30 grader pluss fra Steinker til Bollnäs dag 1, 49 mil. Etter disse veiene i Sverige er det kun E10-bensin å få tak i, men det gikk bra. Fikk en stopp da jeg clutcha ut og skulle dra igjen armglidlåsen på jakka i fart. Da stoppa sykkelen. Men jeg med øreprøpper merka ikke det før clutchen var ute igjen og jeg hadde rullstarta den med ett rykk. Dette var etter ganske hard kjøring opp på et fjell i nærmere 30 plussgrader.
Passerer grensen
Etter det hadde jeg ikke problemer i det hele tatt. Måtte bruke varmstartsknappen en gang, i Ytterhogdal, en 30 mil hjemmefra, ellers start på første tramp.
Pølsepause i Ytterhogdal
Fikk parkert sykkelen inne på gården til sambo's sønn i Bollnäs, så den fikk stå i fred.
Turte ikke å ha den her over natta, så jeg flytta den inn i en bygård
Så etter en tur på restaurant der man bestilte miniretter via en app - Pincho i Bollnäs for å feire runddag for svigermor med oss og hennes barnebarn, satte vi kursen ned til Hedemora, der hun bor. Sambo og svigermor i bil, og jeg tok en mer svingete vei med motorsykkelen - helt fantastisk. Fin kveldstur på 15 mil. Kjente på slutten at den tok spor og høvlinger i asfalten mer enn før, men tenkte det var den grove asfalten svenskene bruker som kunne til det.
Men nei da, utenfor hos svigers fikk jeg se at bakdekket var nesten nedslitt. Etter 338 mil fordelt på to år. Men etter mye om og men og muligens ventetid m.m. bestemte jeg meg for å prøve dekket til Lillehammer, for så å få bytta der, påfølgende dag.
Stort hjemmeselskap med svigermor på hennes 80-årsdag og trubadur og mat og kos hele dagen. Dagen etter skulle jeg til min mor i Lillehammer, for så å ta E6 opp hjem.
Men en litt sliten introvert Tekumseh tenkte på gjøremål hjemme, bakdekk, og kjente ferien-snart-over-angsten kom krypende. Så allerede på sykkelen siste dag var jeg 50/50 om jeg skulle kjøre rett hjem eller ikke - da i 16 grader og pissregn. Da vannet silte inn nedover ryggen, i skrevet og ned i ene skoa noen mil vest for Mora, bestemte jeg meg for å kjøre rett hjem. Det ble en annen vei enn til vanlig - om Funäsdalen retning Røros, 65 mil på 9 timer, derav 7 timer i øsregn. Fantastiske motorsykkelveier, smalt, bakketopper, svinger og opp og ned. En kald opplevelse, men de siste milene ble såpass fine at fra tidligere på dagen fort ble glemt.
På norsk side igjen like nord for Røros
Hjemme igjen etter 128 mil
Sånn ser bakdekket ut. Continental K112 etter 403 mil fordelt på 2 år:
Veldig godt fornøyd med SR 500 som tursykkel. Strekte nok gasswiren 2 cm ekstra da jeg var litt tøff i noen forbikjøringer og savna 10 hk. Men stort sett helt greit. Sitter vanvittig godt på den, både med styre/rygg/nakke, men også setet er bedre enn på mange sykler jeg har hatt. Kan også kjøre 70-soner stående for å avlaste skinkene hvis det behøves. Oppakning ble det god plass for - hadde fått med dobbelt så mye om jeg ville, og at tanking ikke nødvendig før etter 20 mil er perfekt.
Mange kikker og smiler og vinker, andre lar seg gledelig nok irritere av den litt vassere gammeldagse eksoslukta når de ligger bak. Var en ungdom som kommenterte "cool hoj!" da jeg stoppa og kjøpte nok ei pølse med brød i Särna på tur hjem.
Jeg har lenge spekulert på en Honda Silverwing GL500 eller GL650 for å komme meg litt etter veien, altså en oppdressa sånn som Spiritofwinter holder på med, men ser at jeg trenger ikke det. 32 Hk og en sylinder er mer enn nok. Selvsagt hadde ei kåpe holdt meg tørrere i regnvær, men det er også det eneste.
Nå er det traktoren og en kranglete starter / solenoid og en umalt husvegg som står for tur siste helga før min sommerferie er over...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Tekumseh on 27 Jul 2024 10:05, edited 2 times in total.
- Bikeridr
- Geocache General
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
Vakker turbeskrivelse
Ja, man trenger ikke "hoinneråhællvett" med hester for å trives. (OK, av og til er det gøy).
Jeg kjørte jo selv rundt 4.000km med Versys'en på 300ccm/40hk i fjor, innom GIØ og ellers litt rundtomkring.
Blir dårlig med MC-tur på meg i år, men skal nå prøve å få meg en langhelg på tur. Får se..
Ja, man trenger ikke "hoinneråhællvett" med hester for å trives. (OK, av og til er det gøy).
Jeg kjørte jo selv rundt 4.000km med Versys'en på 300ccm/40hk i fjor, innom GIØ og ellers litt rundtomkring.
Blir dårlig med MC-tur på meg i år, men skal nå prøve å få meg en langhelg på tur. Får se..
- Tekumseh
Re: Tekumseh - Snart-slutt-på-ferien-angst
Takk for det Joda, skal innrømme jeg også på langstrekkene rundt Falun, at jeg skulle hatt 110 gamp og blåst forbi de som lå i 106 km/t og jeg trengte en kilometer på å komme forbi Men godt å høre det er fler som koser seg med lavkubikk.Bikeridr wrote: ↑26 Jul 2024 20:07 Vakker turbeskrivelse
Bremsene ja, @pelsen og @ole m. de er "så där." 100 % bedre i regn - noe som var en lettelse, men er faktisk ikke 100 % fornøyd i tørt vær - dvs den er akkurat som før. Men jeg skrudde opp beholderen og etterfylte bremsevæske og så at der var det sirup, så jeg skal få bytta ut bremsevæska i helga så tror jeg det kan bli mye bedre. Kanskje jeg til og med drister meg til å bytte denne bremseslangen jeg har prata om i 3 år også. Blir ikke noe kjøring uansett nå før jeg har fått nytt dekk. Prøver meg på Dunlop K70 som jeg har fram.
Ellers gikk denne dagen med på å grunne en vegg på huset med Visir, dvs de flekkene treet var skrapt fram, sikkert 40% av veggen. Så når det tørker skal jeg endelig få malt og slipper å skjemmes over hvordan det ser ut igjen. Skulle ha bytta bordkleing, men det koster når jeg kan mye, men ikke å snekkere (sønn av en snekker - derfor!)
I kveld gjorde jeg noe jeg aldri har gjort før. Jeg renoverte en starter-solenoid. Traktoren vil ikke alltid starte - det klikker bare i starteren. Så etter timesvis med dele-leting fant jeg ut at det går å få kjøpt ny solenoid + at det ligger en pre 1963 Volvo-starter med solenoid på finn.no og en på Blocket.se.
Den ledningsbiten og kabelskoa ytterst der ble også bytta ut i dag
Uerstattelige saker er jeg forsiktig med, men når det går å erstatte de er man litt tøffere. Så dremel, boremaskin, fil, , sandpapir, loddebolt, elektrorens og you-name-it. Fikk åpna solenoiden, og den så da ut! (i tillegg våt av elektrorens på bildet.)
Juksa litt og så på en video på youtube, og dermed våga jeg prøve det samme, med mye bedre utstyr enn han her 15 minutter ut i videoen:
Enkleste først
Her så det ut!
"Papiret" løsna fra spolen, så jeg tok maskeringsteip rundt, håper det går bra.
Mangla M3-skruer og mutre - midlertidig m strips. Borra ut nagler for å få åpna den.
Testa den nå innen jeg ga meg for i dag, og klikket er borte og startmotoren går rundt. Men mangla et par pakninger, så nå ligger den trygt igjen i garasjen, så den ikke regner full nok en gang. ClasOhlson hadde pakningsark da Biltema alltid er utsolgt her i byen. De hadde også Tverrsporskruer M3 og mutre, så da blir det årning i morgen.
Takk for finfin turrapport. Her i Oslo har jeg liggi på været og ikke kjørt så lite sykkel på årevis. Blei inspirert nå!
- Tekumseh
Takk for tilbakemelding Ser ut som dere på Østlandet har fått samme type sommer i år som vi trøndere hadde i 2022 og 2023. I år har det vært begge deler her, men jeg har ikke kjørt all verden før denne turen jeg heller. Får håpe på en mild og tørr høst og noen kilometer til
- intruder
Har jo tenkt på hvorhen du har vært og håpet våre veier skulle krysses men er glad for at du er vel hjemme ...om du hadde kjørt om Lillehammer hadde et møte vært aktuelt
Her har været vært relativt dårlig men har da blitt noen rundt 100 kilometerturer pluss , uro i kroppen generelt gjør ikke saken stort bedre...
Skal gjøre en tur innom Motor og traktormuseet og skrive opp merket på noen av traktorene så du får se .
Kos deg med malerkosten og hils samboer så mye !
Her har været vært relativt dårlig men har da blitt noen rundt 100 kilometerturer pluss , uro i kroppen generelt gjør ikke saken stort bedre...
Skal gjøre en tur innom Motor og traktormuseet og skrive opp merket på noen av traktorene så du får se .
- Tekumseh
Det var det som var planen ja.. Men det kan da bli mulighet for en tur ned dit igjen, og da må vi få til en kopp kaffeintruder wrote: ↑27 Jul 2024 10:30 Har jo tenkt på hvorhen du har vært og håpet våre veier skulle krysses men er glad for at du er vel hjemme ...om du hadde kjørt om Lillehammer hadde et møte vært aktuelt
Regner igjen i dag, så malerkosten har fått pause. Men fikk grunna med Visir i går, så etter skrapinga i ukesvis er det bare sjarmøretappen igjen - et par timer x 2 strøk. Så er det bare 2 vegger til som må tas i løpet av året som kommer...
Fikk omsider start på Terrieren igjen i dag, etter noen timer til i garasjen. Clas Ohlsson hadde pakningsark og M4-skruer, mutre og skiver.
Skruene måtte jeg sage av litt, så ei skive på hver side, og en dråpe locktite for dette var vanlige gammeldagse mutre - ble perfekt.
Så med litt flytende Yamaha-pakning trykt inn og rundt for å få vannavstøtende overflate, og et par selvkomponert korkpakninger var det bare å montere solenoiden igjen. Tørka selvsagt overskuddet bort med Bostik malerwipes - perfekt for å ta bort silikon, olje, fett, smuss etc! Anbefales.
På plass i starteren igjen
Starta med en gang, ikke bare klikking - mission completed!