Tekumseh's Blogg

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Tekumseh
Posts: 1757
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing 200 (50ccm)
Location: Steinkjer
Contact:

Re: Tekumseh: Plugg etter plugg... etter plugg..

Post by Tekumseh »

haakeik wrote: 08 Jun 2022 14:08 Gjelder ikke din sykkel men tipsene er sikkert gyldige?
https://www.motosport.com/blog/ask-a-me ... rk%20plugs.
Her er det en del ting da vettu, med blanding, feil luftfilter osv... Takk for link :-)
mekkern wrote: 08 Jun 2022 17:02 Nevnt det tidligere: jeg har kun benyttet Iridiumplugger grunnet mindre problemer-spesielt på CBR`n som ikke tålte et par start uten å kjøre eller pes på våren-nå har den gått bra siden 2006/50000km uten bytte.
XL600R har heller ingen prob selv med diversje dysinger.
Skal gi Iridium-plugg en sjanse, tipset er notert (og notert og glemt en gang før også ;-) )
Jonta
Posts: 313
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Tekumseh: Plugg etter plugg... etter plugg..

Post by Jonta »

Jeg ringte Mekonomen for å høre på pris på NGK iridium plugg i dag. Ekspeditøren lurte på om jeg sto eller satt, tenkte det var lurt om jeg satte meg ned, før han svarte på det.....
Så jeg bestillte fra Green Sparkplug, meget billig og rimelig frakt:
https://no.gsparkplug.com/1x-ngk-iridiu ... ore=gsp_en
User avatar
Tekumseh
Posts: 1757
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing 200 (50ccm)
Location: Steinkjer
Contact:

Re: Tekumseh: Plugg etter plugg... etter plugg..

Post by Tekumseh »

Jonta wrote: 09 Jun 2022 21:18 Jeg ringte Mekonomen for å høre på pris på NGK iridium plugg i dag. Ekspeditøren lurte på om jeg sto eller satt, tenkte det var lurt om jeg satte meg ned, før han svarte på det.....
Så jeg bestillte fra Green Sparkplug, meget billig og rimelig frakt:
https://no.gsparkplug.com/1x-ngk-iridiu ... ore=gsp_en
Haha, ja de skulle ha 700,- der til min sykkel - sinnsykt! Var andre priser på greenplug ja - takk for tips! :-)
Motorspeed Lillehammer har iridium for ca 250,- så jeg bestiller en derifra samtidig med noe annet ræl jeg må ha, så tar jeg med et par i reserve av de vanlige for 50,- kr stk samtidig - greit å ha i lomma på tur til jeg får satt i rett forgasser.
User avatar
Domino
Posts: 81
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6

Re: Tekumseh: Plugg etter plugg... etter plugg..

Post by Domino »

Plugg til min sykkel koster 241,- på Mekonomen. THansen selger samme plugg (NGK CR9E) til 149,-. Det finnes andre leverandører med enda lavere priser, men det spørs om de har fysiske butikker. Jeg var heldig og hadde noen som kunne stikke innom THansen for meg. Mekonomen utgår i alle fall.
User avatar
Borg
Posts: 1368
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Tekumseh: Plugg etter plugg... etter plugg..

Post by Borg »

_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
Tekumseh
Posts: 1757
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing 200 (50ccm)
Location: Steinkjer
Contact:

Re: Tekumseh: Plugg etter plugg... etter plugg..

Post by Tekumseh »

Borg wrote: 12 Jun 2022 08:28 36 år etter 1980
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=261598719
Har sett den. Det blir en sånn neste sommer - det er langt mellom de kommer ut, men et par stk i året pleier det å være. Trenger bare å bytte setetrekk, så er den nye akkurat like pen.
Lånte noen kroner på den jeg har, og den har kosta hvertfall 20.000,- i tillegg etterpå, men når den er nedbetalt til neste vår blir det nok bytte. Enten en SR400 eller en Kawa W800.
User avatar
intruder
Posts: 3556
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1994 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Tekumseh: Plugg etter plugg... etter plugg..

Post by intruder »

Et vakkert smykke rett og slett,og er jo mange retrosykler som er look a like....
og Royal Enfieldsyklene hadde vært noe for meg om ikke motor og tekniske greier hadde vært så borti gamprævva dårlig som mange påstår....
Men når en er 70 blir det vel Virago i overskuelig fremtid... \:D/
User avatar
Tekumseh
Posts: 1757
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing 200 (50ccm)
Location: Steinkjer
Contact:

Re: Tekumseh: Plugg etter plugg... etter plugg..

Post by Tekumseh »

intruder wrote: 12 Jun 2022 13:14 Et vakkert smykke rett og slett,og er jo mange retrosykler som er look a like....
og Royal Enfieldsyklene hadde vært noe for meg om ikke motor og tekniske greier hadde vært så borti gamprævva dårlig som mange påstår....
Men når en er 70 blir det vel Virago i overskuelig fremtid... \:D/
Royal Enfield-syklene tror jeg ikke er så mye dårligere enn annet, men de har vært dårlige. Tipper det er litt mer kvalitet og ikke minst deler av OK kvalitet å få tak i nå som de selges her i landet. Tipper LazyBoys som forhandler dem vil prøve å bevare sitt gode navn og rykte med å holde garantier, ha servicer og kunne skaffe deler.

Vi har diskutert Harley en del, og jeg sa vel etter siste HD'en med forgasser at jeg aldri mer skulle ha kjøretøy uten elektronisk innsprut.

Fikk 6 rette på Lotto i går, da 11 ikke var 21, for da hadde det blitt 3 nuller til, men jeg vant ihvertfall 4000 kr. Så da spørs det om jeg bruker pengene på å sende inn gammel-forgasseren til overhaling hos KEDO i Tyskland, og gi den en siste sjanse. Da blir den også klin original.

I helga har begge bilene fått ny olje og filer, så nå gjenstår bare en runde med å bytte bremseskiver og klosser, fram på min og bak på konebilen...
Jonta
Posts: 313
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Tekumseh: Plugg etter plugg... etter plugg..

Post by Jonta »

Tekumseh wrote: 12 Jun 2022 10:52
Borg wrote: 12 Jun 2022 08:28 36 år etter 1980
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=261598719
Har sett den. Det blir en sånn neste sommer - det er langt mellom de kommer ut, men et par stk i året pleier det å være. Trenger bare å bytte setetrekk, så er den nye akkurat like pen.
Lånte noen kroner på den jeg har, og den har kosta hvertfall 20.000,- i tillegg etterpå, men når den er nedbetalt til neste vår blir det nok bytte. Enten en SR400 eller en Kawa W800.
Du vil gå fra SR 500 til SR 400, på grunn av eikefelger og mer retrolook?
User avatar
mekkern
Posts: 4661
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Tekumseh: Plugg etter plugg... etter plugg..

Post by mekkern »

Ville gått for w800- ingen tvil. Kremretro.
User avatar
Tekumseh
Posts: 1757
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing 200 (50ccm)
Location: Steinkjer
Contact:

Re: Tekumseh: Plugg etter plugg... etter plugg..

Post by Tekumseh »

Jonta wrote: 12 Jun 2022 19:24 Du vil gå fra SR 500 til SR 400, på grunn av eikefelger og mer retrolook?
Nei, kun pga EFI og ikke forgasser. Elsker sykkelen som den er, og håper jeg får en mer pålitelig sykkel når jeg overhaler originalforgasseren.
SR500 kom med eikefelger som valgmulighet i 1977, men de fleste hadde støpte alu/lettmetallfelger.
Så det morsomme med disse er at de ikke er retro, de har vært produsert så å si uendret i 45 år, og avsluttes i Japan i år med en Limited Edition :-)
mekkern wrote: 12 Jun 2022 22:28 Ville gått for w800- ingen tvil. Kremretro.
Ja, tiden vil vise. Mer gamp og mer motorsykkel, men også et annet prissjikte.
User avatar
ole m.
Posts: 963
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 990 Adventure - 2007
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Tekumseh: Plugg etter plugg... etter plugg..

Post by ole m. »

SR/XT 500 er normalt pålitelige og enkle å ha med å gjøre. Jeg har kjøpt repkit til forgasser (dyser og pakninger), samt byttet innsugsgummi og coil på min 1978 XT 500. Etter det har min gått veldig fint, og er enkel å starte.

Ikke min eller meg, men et morsomt bilde:
Bilde_2022-06-13_130733567.png
User avatar
Tekumseh
Posts: 1757
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing 200 (50ccm)
Location: Steinkjer
Contact:

Re: Tekumseh: Plugg etter plugg... etter plugg..

Post by Tekumseh »

ole m. wrote: 13 Jun 2022 12:40 SR/XT 500 er normalt pålitelige og enkle å ha med å gjøre. Jeg har kjøpt repkit til forgasser (dyser og pakninger), samt byttet innsugsgummi og coil på min 1978 XT 500. Etter det har min gått veldig fint, og er enkel å starte.
Takk, da er det håp. Det var godt å høre! Manga på ulike forum skriver at man må ha annen gasser osv, men oftest har de også åpnere luftfilter og potter, sammen med annen komp og kubikk.

Morsomt bilde ;-)

Forrige eier satte på en Mikuni VM36-forgasser som ikke passer luftfilterboksen, og som sikkert heller ikke er dysa inn rett. Originalen (VM34SS) fulgte med i ei eske, sammen med orginal-krana.
Kedo i Tyskland tar 2500 for å gjøre forgasseren "ny" med 1 års garanti. Er usikker på om jeg skal benytte meg av det eller gjøre det selv.
User avatar
ole m.
Posts: 963
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 990 Adventure - 2007
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Tekumseh: Plugg etter plugg... etter plugg..

Post by ole m. »

Det er jo en enkel jobb å gjøre selv, det eneste KEDO evt. kan gjøre ekstra, er å vaske forgasseren i ultralydbad. Er ikke verdt bryet med å sende forgasser ned, mener jeg, tar bare lenger tid og koster mer.

Legg inn en bestilling, så har du snart både dyser og pakninger i posten, sammen med lakrislissa de vel fortsatt legger ved. :D
User avatar
Tekumseh
Posts: 1757
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing 200 (50ccm)
Location: Steinkjer
Contact:

Re: Tekumseh: Plugg etter plugg... etter plugg..

Post by Tekumseh »

ole m. wrote: 13 Jun 2022 13:22 Det er jo en enkel jobb å gjøre selv, det eneste KEDO evt. kan gjøre ekstra, er å vaske forgasseren i ultralydbad. Er ikke verdt bryet med å sende forgasser ned, mener jeg, tar bare lenger tid og koster mer.

Legg inn en bestilling, så har du snart både dyser og pakninger i posten, sammen med lakrislissa de vel fortsatt legger ved. :D
OK, så du mener man kan gjøre jobben like bra selv. Det er vel like mye "lego" der som det er i motoren, bare i litt mindre skala..
Spørs om ikke Kedo får seg en bestilling etterhvert hvis jeg ikke finner oem-deler til en grei penge.
Post Reply