Tekumseh's Blogg

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's blogg - Vurderer sykkelbytte

Post by Tekumseh »

Da undrer jeg på om Triumph'en har fått dommen - den ligger ihvertfall ute på finn: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=100939212

Kjørte en fintur i går, 12 mil hver vei med fruen bak - svingete bakkete morsom vei ut mot Sætervika i Osen helt ute i havgapet her.
Vi gikk opp på en topp der man ser havet i 180 grader, og etter en god matpause etterpå kjørte vi tilbake.

Image

Image

Image

Image

Image

Allerede etter en halvtime begynte jeg å være støl i baken og jeg hadde da allerede kjent det i håndleddet en stund. Veien hjem ble lang, til tross for fint vær og fine veier - litt anstrengende en god bit pga mye vind (9 m/s).

Så nå ligger den ute på finn, og jeg leter liten lett sykkel bare for å putre noen kveldsturer tror jeg (har knapt kjørt i år). Muligens en "nybegynnersykkel" som Suzuki 600N, Kawa ER-5, Yamah XJ600 eller FZS600, Honda CB500 eller noe i den gata, jeg vil ha noe letthåndterlig med mine 175 cm og 63 kg.. Så når man har råd kan man kjøpe en større tourer i tillegg. Satser på en liten "kveldstourer" istedet for sportstourer.

Image
Last edited by Tekumseh on 28 Jul 2017 12:04, edited 3 times in total.
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Tekumseh's blogg - Vurderer sykkelbytte

Post by inunf »

Så annonsen på finn. Har du vurdert sykler som TDM 850 og XTZ 750? Bedre for håndleddene og litt mer værbeskyttet enn nakensykkel, men neppe bedre for baken. Det kan kanskje løses med nytt sete/ekstra pute. Har du prøvd Air Hawk eller tilsvarende?
User avatar
quattrokim
Posts: 823
Joined: 06 Oct 2015 08:38
MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R
Location: Frekhaug, Hordaland

Re: Tekumseh's blogg - Vurderer sykkelbytte

Post by quattrokim »

Vurdert Versys? Meget komfortabel sykkel å køyre, veldig fint å kunne veksle mellom å sitte og stå og køyre. Hadde meg ein tur på ein Z1000 ifjor og var da eg virkelig merket kor mykje betre Versysen var på langtur. Er sjølv 172 cm og kort i beina men greidde meg fint på den.

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT

Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's blogg - Vurderer sykkelbytte

Post by Tekumseh »

inunf wrote:Så annonsen på finn. Har du vurdert sykler som TDM 850 og XTZ 750? Bedre for håndleddene og litt mer værbeskyttet enn nakensykkel, men neppe bedre for baken. Det kan kanskje løses med nytt sete/ekstra pute. Har du prøvd Air Hawk eller tilsvarende?
Baken er nok pga panisk forankring i sykkelen for å holde overkroppen oppe. På alle Harley'ene og Savag'en kunne jeg kjøre 25 mil i strekk uten å kjenne noe i baken.
Er litt mer for streetfighter-stuket enn adventure-stuket, og vil gjerne ha lav sittehøyde og lav vekt denne gangen.
Blir nok sittende her og vurdere sykkeltyper ei stund, for Triumph med plastikk er ikke den enkleste typen å selge. Fikk nettopp bud på 22000,- men håper på noe mer ja :-)
quattrokim wrote:Vurdert Versys? Meget komfortabel sykkel å køyre, veldig fint å kunne veksle mellom å sitte og stå og køyre. Hadde meg ein tur på ein Z1000 ifjor og var da eg virkelig merket kor mykje betre Versysen var på langtur. Er sjølv 172 cm og kort i beina men greidde meg fint på den.
Har lagt merke til den ja, takk for tips. Den er litt dyrere enn hva jeg hadde tenkt, men tiden vil vise.
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Tekumseh's blogg - Vurderer sykkelbytte

Post by inunf »

Enig i det med lav setehøyde og lav vekt, bytter sykkel selv på grunn av det. Ser der er mulig å få KTM Duke 690 til under 50 lapper, kanskje det hadde vært noe?


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's blogg - Vurderer sykkelbytte

Post by Tekumseh »

inunf wrote:Enig i det med lav setehøyde og lav vekt, bytter sykkel selv på grunn av det. Ser der er mulig å få KTM Duke 690 til under 50 lapper, kanskje det hadde vært noe?
Er ikke setehøyden nesten en meter på KTM Duke 690? ;-)

Står nok mellom Suzuki Bandit 600N /600S og Honda Hornet 600F fra sist på 90-tallet. Disse har rett opp-og-ned sittestilling, lav setehøyde og lav egenvekt/tyngdepunkt. Lukter også på annonser av Kawasaki ER6N som er en tomme høyere, noen kroner dyrere og noen år nyere.

Kommer en og ser på Trompeten i morgen, så det vil vel vise seg om det blir salg eller ikke.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's blogg - Vurderer sykkelbytte

Post by Tekumseh »

Da er Triumph'en solgt, dvs kontrakt er underskrevet, og den blir henta/betalt/registert i løpet av kommende uke.

Image
1998 Honda Hornet

Jeg leter "nybegynnersykkel der vekt, sittestilling, setehøyde og HK/NM tilsier at Honda Hornet er beste valget. +/- 35000,- kr, så det gjelder årsmodeller 1998 - 2002.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=99994024
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=100776554

Erfaringer/tips?

Ligger også en kjøreskolesykkel ute på finn, en Kawasaki ER-6N fra 2010 for 44.000,- som jeg er litt nysgjerrig på. Men vet ikke med 58.000 km på telleren? Noe slitt var den i lakk osv også. Hva mener dere?
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=98844693
Image
Kawa ER-6N ABS
JK95
Posts: 3560
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Tekumseh's blogg - Triumph solgt

Post by JK95 »

58k km er jo ikke langt, ojda kjører vel det på 2 sesonger om Briten holder? :-k
Og er det noen som pleier å ta alle servicer så er det vel kjøreskoler? Der er mitt inntrykk iallefall :thumleft
Litt småriper i lakk er ikke et problem for meg som ikke har polerings-OCD, og da er det lettere å bare bruke sykkelen istedenfor å være livredd for riper :thumleft
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: Tekumseh's blogg - Triumph solgt

Post by Busa Trond »

Gratulerer med salg.
Jeg har hatt 2 stk Bandit 600N selv. Liker godt den type nakensykkel, og mulig jeg drømmer litt om xjr1300 til stunder :roll:
Bare for å brainstorme deg, så får du en DL650 V-Strom til omtrent samme pris, den er kanskje snillere mot håndleddene en det smale styret på 600N.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's blogg - Triumph solgt

Post by Tekumseh »

JK95 wrote:58k km er jo ikke langt, ojda kjører vel det på 2 sesonger om Briten holder? :-k
Og er det noen som pleier å ta alle servicer så er det vel kjøreskoler? Der er mitt inntrykk iallefall :thumleft
Litt småriper i lakk er ikke et problem for meg som ikke har polerings-OCD, og da er det lettere å bare bruke sykkelen istedenfor å være livredd for riper :thumleft
Hehe, joda visse kjører vel så mye på så kort tid alene :-) Det var noe sånt jeg ville høre, er litt i tenkegropa på akkurat den der.
Busa Trond wrote:Gratulerer med salg.
Jeg har hatt 2 stk Bandit 600N selv. Liker godt den type nakensykkel, og mulig jeg drømmer litt om xjr1300 til stunder :roll:
Bare for å brainstorme deg, så får du en DL650 V-Strom til omtrent samme pris, den er kanskje snillere mot håndleddene en det smale styret på 600N.
Takker for det, salget gikk fort og lettvindt. Bandit'en har jeg sett litt på, er nysgjerrig på den. DL650 er i litt annen gate enn det jeg leter etter, men tips er fint :-)
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1636
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Tekumseh's blogg - Triumph solgt

Post by Spiritofwinter »

Har en 2008 Kawasaki er-6f (er-6n med kåper) som vurderes solgt om det kan være av interesse. Kjøpte den i fjor for at fruen skulle lærekjøre, men det har blitt så lite, å det blir sikkert ikke mer i år, så vurderer å selge den. Når jeg kjøpte den så senket jeg den 5cm grunnet at fruen er 168cm høy, å hun kan nå sette begge føttene i bakken uten problem. Ganske lav km stand også, tror den har gått ca 13k.


Sent from my iPad using Tapatalk
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's blogg - Triumph solgt

Post by Tekumseh »

Spiritofwinter wrote:Har en 2008 Kawasaki er-6f (er-6n med kåper) som vurderes solgt om det kan være av interesse. Kjøpte den i fjor for at fruen skulle lærekjøre, men det har blitt så lite, å det blir sikkert ikke mer i år, så vurderer å selge den. Når jeg kjøpte den så senket jeg den 5cm grunnet at fruen er 168cm høy, å hun kan nå sette begge føttene i bakken uten problem. Ganske lav km stand også, tror den har gått ca 13k.
Det hørtes bekvemt ut. Hvilken pris tenkte du deg da?
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1636
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Tekumseh's blogg - Triumph solgt

Post by Spiritofwinter »

Tekumseh wrote:
Spiritofwinter wrote:Har en 2008 Kawasaki er-6f (er-6n med kåper) som vurderes solgt om det kan være av interesse. Kjøpte den i fjor for at fruen skulle lærekjøre, men det har blitt så lite, å det blir sikkert ikke mer i år, så vurderer å selge den. Når jeg kjøpte den så senket jeg den 5cm grunnet at fruen er 168cm høy, å hun kan nå sette begge føttene i bakken uten problem. Ganske lav km stand også, tror den har gått ca 13k.
Det hørtes bekvemt ut. Hvilken pris tenkte du deg da?
Kjapt søk på Finn.no sier underkant av 50k er markedspris, kan vel si 45k siden det er til et forummedlem. Håper sånn sett ikke at du har det veldig travelt om dette er av interesse, jeg sitter å super øl i Danmark denne uken, og jeg liker ikke å selge en sykkel uten at den er i god stand. Har liggende nye clutch/bremse hendler, nytt styrelager samt ny olje og oljefilter. Ikke mye arbeid å bytte, men nok til at det går en dag å utføre jobben. Mulig jeg har liggende noe mer også, men husker ikke her og nå, men vi kan godt ta videre forhandlinger på pm om du synes det er av interesse.


Sent from my iPad using Tapatalk
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Tekumseh's blogg - Triumph solgt

Post by Tekumseh »

Spiritofwinter wrote: Kjapt søk på Finn.no sier underkant av 50k er markedspris, kan vel si 45k siden det er til et forummedlem. Håper sånn sett ikke at du har det veldig travelt om dette er av interesse, jeg sitter å super øl i Danmark denne uken, og jeg liker ikke å selge en sykkel uten at den er i god stand. Har liggende nye clutch/bremse hendler, nytt styrelager samt ny olje og oljefilter. Ikke mye arbeid å bytte, men nok til at det går en dag å utføre jobben. Mulig jeg har liggende noe mer også, men husker ikke her og nå, men vi kan godt ta videre forhandlinger på pm om du synes det er av interesse.
Takker for tilbud! :-) Veldig hyggelig av deg :-) Det er den fra side 9 i bloggen din ikke sant, farge svart? Jeg lar det ligge noen dager hvis OK, da jeg også skal sjekke litt her i nærheten, så kan vi holde kontakten på PM.

Har så lyst på de første Hornet'ene fra 98-99 (pga kjørestilling, vekt, HK og retro-utseende), men det er få (og slitne) å velge mellom. Det å dra en dagsreise nord eller sør for å kjøpe en av de billigste behøver ikke å være suksess, derfor sonderer jeg også terrenget her omkring.
99 Hornet i Lørenskog 40.000,-: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=100776554 (forholdsvis pen)
99 Hornet i Mo I Rana 32.000,-: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=100274212 (rett pris, mye utstyr, men sliten)
98 Hornet i Bergen 34.000,-: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=99994024 (rett pris, men sliten)

Står en 07 Hornet bare noen mil herfra, men noen mil til står det som akkurat nå er andrevalget - en 12 år nyere Kawa Er-6N (2010) til noenlunde samme pris. Kawa'n -som også har mer NM (viktigere enn HK)- er såpass ny at jeg ser det er enkelt å få tak i Bagster- og Givi-stash sånn at man også kan ta noen litt lengre turer med den etterhvert (om den passer min kropp.)

07 Hornet Stjørdal 45.000,-: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=100312532 (Pen, høy KM)
04 Hornet Hamar 50.000,-: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=85031228 (lav KM, ekstrautstyr)
05 Hornet Oslo 48.000,-: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=99284825 (OK)

10 Er-6N Trondheim 44.000,-: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=99284825 (Høy KM, vedlikeholdt)
06 Er-6N Mysen 47.000,-: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=100027968

Håper jeg snart får handelen med Triumph'en i boks - det henger vel i noen dokumenter hos kjøpers bank i noen dager til vil jeg tro. Sykkelen besiktet og kontrakt er skrevet, sykkelen er her og blir byttet mot penger når de kommer.
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Tekumseh's blogg - Triumph solgt

Post by Tommas »

Om du kan få en sykkel som er 10-12 år nyere, med abs etc, til omtrent samme pris så ville jeg gått for det.

Siden du har hatt litt problemer med sittestilling, så er det vel lurt å hive seg ut på en prøvetur eller to også.
Post Reply