Inunf
- Spiritofwinter
- Posts: 1665
- Joined: 11 Oct 2015 23:19
- MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt - Location: Ørsta
Re: Inunf - Ny tursykkel!
Ikke alltid like lett å bo på Sunnmøre å få tak i deler for tiden, kjenner problemet...
Selvfølgelig med mindre man kjører Honda, HD, BMW eller Yamaha, problemet med de tre siste er at den forhandleren tidvis har bemanning som ikke alltid er like serviceinstilte, det har heldigvis blitt bedre siste årene.
Aprilia er vel like lett å finne forhandler for som KTM, man må kjøre noen timer å ta noen ferger for å finne noen, med mindre man kjører enda lengre til øst å kjører E6 enten nord eller sør.
Selvfølgelig med mindre man kjører Honda, HD, BMW eller Yamaha, problemet med de tre siste er at den forhandleren tidvis har bemanning som ikke alltid er like serviceinstilte, det har heldigvis blitt bedre siste årene.
Aprilia er vel like lett å finne forhandler for som KTM, man må kjøre noen timer å ta noen ferger for å finne noen, med mindre man kjører enda lengre til øst å kjører E6 enten nord eller sør.
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4722
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Inunf - Ny tursykkel!
Uthevet litt. Ja, for Yamaha sin del er visst dette normen også i EU. etter 22 sammenhengende år med Yamaha, så tror jeg at jeg dessverre har kjøpt min siste.. Men joda, jeg holder meg til riskokere og jeg lukter på en "adventure" fra produsenten スズキ株式会社Spiritofwinter wrote: ↑26 Apr 2021 12:20 Ikke alltid like lett å bo på Sunnmøre å få tak i deler for tiden, kjenner problemet...
Selvfølgelig med mindre man kjører Honda, HD, BMW eller Yamaha, problemet med de tre siste er at den forhandleren tidvis har bemanning som ikke alltid er like serviceinstilte, det har heldigvis blitt bedre siste årene.
Aprilia er vel like lett å finne forhandler for som KTM, man må kjøre noen timer å ta noen ferger for å finne noen, med mindre man kjører enda lengre til øst å kjører E6 enten nord eller sør.
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9231
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Inunf - Ny tursykkel!
Bikeridr wrote: ↑26 Apr 2021 13:09Uthevet litt. Ja, for Yamaha sin del er visst dette normen også i EU. etter 22 sammenhengende år med Yamaha, så tror jeg at jeg dessverre har kjøpt min siste.. Men joda, jeg holder meg til riskokere og jeg lukter på en "adventure" fra produsenten スズキ株式会社Spiritofwinter wrote: ↑26 Apr 2021 12:20 Ikke alltid like lett å bo på Sunnmøre å få tak i deler for tiden, kjenner problemet...
Selvfølgelig med mindre man kjører Honda, HD, BMW eller Yamaha, problemet med de tre siste er at den forhandleren tidvis har bemanning som ikke alltid er like serviceinstilte, det har heldigvis blitt bedre siste årene.
Aprilia er vel like lett å finne forhandler for som KTM, man må kjøre noen timer å ta noen ferger for å finne noen, med mindre man kjører enda lengre til øst å kjører E6 enten nord eller sør.
Siden jeg allikevel hadde Google-translate oppe så....スズキ株式会社
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Re: Inunf - Ny tursykkel!
Takk for tips om forhandlere! Er egentlig ganske fornøyd med AF1 Racing, har brukt de siden den gangen Aprilia ikke hadde importør i Norge. Denne gangen gikk det en uke fra jeg bestilte til delene var kommet, det er ganske typisk leveringstid.
Det verste med at det er langt til nærmeste forhandler er at jeg gjerne kunne tenkt meg å prøve en RS660, det virker som en artig sykkel! Er det noen som vet om det blir demodager hos forhandlerne i år, eller blir det også avlyst?
Innholdet i pakken som kom fra AF1
To oljefilter til Caponorden, to oljefilter og luftfilter til min fars Shiver, ny slavesylinder til clutchen og bremselysbryter bak.
Byttet bremselysbryteren først, det var mer styr enn beregnet. Tanken måtte av for å komme til koblingen.
Det gikk greit nok, lettere enn forventet. Styret litt med å få bremselysbryteren til å virke, det var ikke hver gang lyset gikk av.
Viste seg at pedalen returnerte treigt fordi bolten som holder den er litt bøyd. Jeg demonterte, renset og smurte opp, det virker greit nok nå. Hvis problemet kommer tilbake vet jeg hva det er, da får jeg heller kjøpe ny bolt.
Den gamle bremselysbryteren.
Fikset!
Siden tanken allerede var av, benyttet jeg anledningen til å se på luftfilteret.
Litt skittent, men heldigvis var det vaskbart K&N-filter. Jeg har vaskemiddel og filterolje fra før, så da slipper jeg ytterligere investeringer der.
Tok også bort dødgangen i gassen. Tenkte jeg skulle se etter mulighet for å justere tomgangen, men det var ingen tomgangsskrue.
Neste prosjekt, slavesylinderen til clutchen. Det var litt jobb å få av platen som den gamle slavesylinderen satt på. Den var også full i dritt, men med litt bremserens ble den bra.
Ferdig montert! Clutchen kjennes mye bedre ut nå, det skjer faktisk noe når man trykker inn hendelen.
Byttet også bremsevæske foran og bak når jeg først holdt på med bremsevæske. Foran så det i grunn greit ut, men bak var det på tide.
Trodde jeg skulle kjøre sykkel hjem, men tida gikk fra meg. Fikk låne en bil av min far, gjør sykkelen ferdig etter jobb i morgen.
Det verste med at det er langt til nærmeste forhandler er at jeg gjerne kunne tenkt meg å prøve en RS660, det virker som en artig sykkel! Er det noen som vet om det blir demodager hos forhandlerne i år, eller blir det også avlyst?
Innholdet i pakken som kom fra AF1
To oljefilter til Caponorden, to oljefilter og luftfilter til min fars Shiver, ny slavesylinder til clutchen og bremselysbryter bak.
Byttet bremselysbryteren først, det var mer styr enn beregnet. Tanken måtte av for å komme til koblingen.
Det gikk greit nok, lettere enn forventet. Styret litt med å få bremselysbryteren til å virke, det var ikke hver gang lyset gikk av.
Viste seg at pedalen returnerte treigt fordi bolten som holder den er litt bøyd. Jeg demonterte, renset og smurte opp, det virker greit nok nå. Hvis problemet kommer tilbake vet jeg hva det er, da får jeg heller kjøpe ny bolt.
Den gamle bremselysbryteren.
Fikset!
Siden tanken allerede var av, benyttet jeg anledningen til å se på luftfilteret.
Litt skittent, men heldigvis var det vaskbart K&N-filter. Jeg har vaskemiddel og filterolje fra før, så da slipper jeg ytterligere investeringer der.
Tok også bort dødgangen i gassen. Tenkte jeg skulle se etter mulighet for å justere tomgangen, men det var ingen tomgangsskrue.
Neste prosjekt, slavesylinderen til clutchen. Det var litt jobb å få av platen som den gamle slavesylinderen satt på. Den var også full i dritt, men med litt bremserens ble den bra.
Ferdig montert! Clutchen kjennes mye bedre ut nå, det skjer faktisk noe når man trykker inn hendelen.
Byttet også bremsevæske foran og bak når jeg først holdt på med bremsevæske. Foran så det i grunn greit ut, men bak var det på tide.
Trodde jeg skulle kjøre sykkel hjem, men tida gikk fra meg. Fikk låne en bil av min far, gjør sykkelen ferdig etter jobb i morgen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by inunf on 26 Apr 2021 20:02, edited 1 time in total.
-
- Posts: 2583
- Joined: 06 Oct 2015 21:02
- MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS - Location: Ænnebu, Vestfold
Re: Inunf - Ny tursykkel!
Åssen går det med den "Suzukin" du tenkte å kjøpe fra USA?
Re: Inunf - Ny tursykkel!
Fikk aldri svar fra butikken til tross for gjentatte forsøk. Jeg har jo ikke engang garasje nå, så jeg burde ikke kjøpe flere MCer. Har for så vidt vært i kontakt med en i Italia også, men der var annonsen sannsynligvis falsk.
-
- Posts: 2583
- Joined: 06 Oct 2015 21:02
- MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS - Location: Ænnebu, Vestfold
Re: Inunf - Ny tursykkel!
Ja det høres "kjennt" ut. Mange firmaer i USA er skeptisk til å handle med utlendinger. Det går bedre hvis du har en kontakt i USA som handler for deg.
- intruder
- Posts: 4477
- Joined: 03 May 2016 15:42
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
- Location: Brumunddal
- Contact:
Re: Inunf - Ny tursykkel!
Så nå er det bare å gratulere med ny tursykkel
Karrieren din på Vålerbanen er vel satt på vent da skjønner jeg....synd for den som gikk med planer om en supporterklubb......
Karrieren din på Vålerbanen er vel satt på vent da skjønner jeg....synd for den som gikk med planer om en supporterklubb......
- ashland
- U-Svingen
- Posts: 2692
- Joined: 11 Oct 2015 20:11
- MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20 - Location: Halden
Re: Inunf - Ny tursykkel!
Tiden raser ofte alt for fort avgår de i garasjen, spesielt når en begynner å krangle med ting som sitter fast
Desto bedre er følelsen av en "ny" sykkel etter litt service jobb
Desto bedre er følelsen av en "ny" sykkel etter litt service jobb
fun is not a straight line
Re: Inunf - Ny tursykkel!
Gjorde meg ferdig med sykkelen i går.
Først satte jeg inn luftfilteret med olje og monterte det tilbake på plass. Øverste bilde er halve filteret satt inn med olje.
Deretter monterte jeg på igjen luftfilterboksen og tanken. Litt artig at tanken ikke passet lenger, men klarte å overtale den til slutt. Skriver det på kontoen for plasttanker som blir deformert av etanolholdig bensin. Oppdaget en liten bensinlekkasje, viste seg at O-ringen på en av hurtigkoblingene var dårlig. Da ble det sykkeltur til onkelen min for å bomme O-ring, det var heldigvis ikke noe problem. O-ringen passet og koblingen ble tett
Har lagt merke til en hvinelyd fra frambremsen, denne tenkte jeg at jeg skulle prøve å komme til livs. Planen var å demontere klossene og sette de inn med aluminiumspasta der de er i kontakt med kaliperne. Den planen skar seg temmelig fort.
Noen som vet hvordan man demonterer klossene på denne typen kalipere? Det var en låsesplint i hullet i akslingen som holder klossene, men akslingen lot seg ikke fjerne selv om jeg tok ut låsesplinten. Vanligvis ville jeg ha forventet at denne akslingen var gjenget og at det var et flattspor eller innvendig sekskant i hodet slik at man kunne skru den ut. Den er ikke gjenget, kan bevege den frem og tilbake ca. 1 mm med tang. Lenger går den ikke.
Noen tips?
Ville også undersøke ladesystemet siden jeg har hatt startproblemer.
Batterispenning etter at batteriet hadde stått på lading over natten. Lader koblet fra.
Batterispenning med tenning på, motor av.
Batterispenning ved start.
Spenning på tomgang.
Turtall ca. 3 500 rpm, spenning ca. 13,7 V
Turtall ca. 6 000 rpm, spenning ca. 13,7 V
Spenning på tomgang igjen.
Hva mener ekspertene, er det batteriet som begynner å bli dårlig, eller er det noe annet jeg bør se nærmere på?
Jeg tenkte i utgangspunktet at det bare var batteriet som var dårlig, men kom i kontakt med en kar gjennom finn.no som har samme sykkel (han kjøpte tanktrekk og tankveske av meg). Han hadde byttet laderegulator fordi ladespenningen var for lav, 13,6 V til en som gir 14,3 V.
Når jeg tenker meg om er det ikke store potensialforskjellen mellom fulladet batteri (13,72 V) og ladespenning på normalt turtall 3,5-6 krpm (13,73 V). Da er det altså laderegulatoren som må byttes?
Først satte jeg inn luftfilteret med olje og monterte det tilbake på plass. Øverste bilde er halve filteret satt inn med olje.
Deretter monterte jeg på igjen luftfilterboksen og tanken. Litt artig at tanken ikke passet lenger, men klarte å overtale den til slutt. Skriver det på kontoen for plasttanker som blir deformert av etanolholdig bensin. Oppdaget en liten bensinlekkasje, viste seg at O-ringen på en av hurtigkoblingene var dårlig. Da ble det sykkeltur til onkelen min for å bomme O-ring, det var heldigvis ikke noe problem. O-ringen passet og koblingen ble tett
Har lagt merke til en hvinelyd fra frambremsen, denne tenkte jeg at jeg skulle prøve å komme til livs. Planen var å demontere klossene og sette de inn med aluminiumspasta der de er i kontakt med kaliperne. Den planen skar seg temmelig fort.
Noen som vet hvordan man demonterer klossene på denne typen kalipere? Det var en låsesplint i hullet i akslingen som holder klossene, men akslingen lot seg ikke fjerne selv om jeg tok ut låsesplinten. Vanligvis ville jeg ha forventet at denne akslingen var gjenget og at det var et flattspor eller innvendig sekskant i hodet slik at man kunne skru den ut. Den er ikke gjenget, kan bevege den frem og tilbake ca. 1 mm med tang. Lenger går den ikke.
Noen tips?
Ville også undersøke ladesystemet siden jeg har hatt startproblemer.
Batterispenning etter at batteriet hadde stått på lading over natten. Lader koblet fra.
Batterispenning med tenning på, motor av.
Batterispenning ved start.
Spenning på tomgang.
Turtall ca. 3 500 rpm, spenning ca. 13,7 V
Turtall ca. 6 000 rpm, spenning ca. 13,7 V
Spenning på tomgang igjen.
Hva mener ekspertene, er det batteriet som begynner å bli dårlig, eller er det noe annet jeg bør se nærmere på?
Jeg tenkte i utgangspunktet at det bare var batteriet som var dårlig, men kom i kontakt med en kar gjennom finn.no som har samme sykkel (han kjøpte tanktrekk og tankveske av meg). Han hadde byttet laderegulator fordi ladespenningen var for lav, 13,6 V til en som gir 14,3 V.
Når jeg tenker meg om er det ikke store potensialforskjellen mellom fulladet batteri (13,72 V) og ladespenning på normalt turtall 3,5-6 krpm (13,73 V). Da er det altså laderegulatoren som må byttes?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- ole m.
- Posts: 1281
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: Inunf - Ny tursykkel!
Pinnen til klossene er det bare å banke ut, etter at låsesplinten er fjernet. Den kommer til slutt.
Ser ut til at regulatoren din er gåen ja, men den leverer jo noe. Prøv å få tak i ny regulator med MOSFET-teknologi om mulig. De skal levere spenning også fra lavere turtall.
Ser ut til at regulatoren din er gåen ja, men den leverer jo noe. Prøv å få tak i ny regulator med MOSFET-teknologi om mulig. De skal levere spenning også fra lavere turtall.
Re: Inunf - Ny tursykkel!
Takk for tipset! Turte ikke banke for mye på pinnene før jeg var sikker på at de skulle bankes ut.ole m. wrote: ↑28 Apr 2021 13:51 Pinnen til klossene er det bare å banke ut, etter at låsesplinten er fjernet. Den kommer til slutt.
Ser ut til at regulatoren din er gåen ja, men den leverer jo noe. Prøv å få tak i ny regulator med MOSFET-teknologi om mulig. De skal levere spenning også fra lavere turtall.
Jeg bestilte billigste på ebay, kom på rett over 200 kr med frakt og moms. Så noen alternativer for MOSFET, den kraftigste måtte man lage egne koblinger til og plasseringen måtte flyttes fordi det ikke var plass der den originale står. Det blir for mye styr for meg på dette stadiet. Sykkelen står uansett med vedlikeholdslader hjemme.
Re: Inunf - Ny tursykkel!
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=232695656
Litt sør for Stavanger blir rundt 24 timer i varebil tur/retur. Er det noen som har tips andre/bedre transportmuligheter?
Litt sør for Stavanger blir rundt 24 timer i varebil tur/retur. Er det noen som har tips andre/bedre transportmuligheter?
- mekkern
- Posts: 5199
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Inunf - Ny tursykkel!
Noen ganger er denne oppførselen relatert til batteri som er nær kaputt-men kan også være regulator som nevnt.
Re: Inunf - Ny tursykkel!
Prøvd facebookgrupper som Fraktekrigen og slikt? Alternativt Nimber.no?inunf wrote: ↑21 Sep 2021 20:18 https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=232695656
Litt sør for Stavanger blir rundt 24 timer i varebil tur/retur. Er det noen som har tips andre/bedre transportmuligheter?