Inunf
Inunf
Hei!
Da bestemte jeg meg for å lage en blog. Eller arbeidslogg over arbeidet på apriliaen da...
Først litt om meg: jeg er 18 år gammel, bor i Ålesund, når jeg ikke kjører motorsykkel så driver jeg med langrenn. Jeg kjører også slalom og går turer i fjellet både om sommeren og vinteren.
Hvis noen lurer på hvor jeg fikk nicket mitt fra, så er det ganske enkelt: Jeg satt å funderte på hva jeg kunne kalle meg, da tanken slo meg:"Hvorfor ikke bare trykke villt på tastaturet og se om det kommer opp noe fornuftig?". Dermed var inunf født.
Den 15. mai var jeg på tur til Rogne i Oppland for å kjøpe motorsykkel. Sykkelen er en aprilia RS 250 fra 1997 og den virket ganske bra. Turen hjemigjen ble en prøvelse, det verste var da det begynte å snø mellom Grotli og Geiranger. Heldigvis gikk det bra med både meg og sykkelen (bortsett fra forfrossne fingrer og et ødelagt speedometer).
Den har gått helt fint, men nå har den rullet 24 000 km, og det er derfor duket for service. 4, 6, 8 og 12 000 service for å være nøyaktig. Det viser seg også at det ryker mer av den ene potta enn av den andre. Nærmere undersøkelser viser at det sannsynligvis er toppakningen som har tatt kvelden. Deler er bestillt, og jeg har fått en bilmekanmikerkamerat til å hjelpe meg med å skru. Nå har den stått i to uker,jeg fikk ikke gjort noe forrige uke, for jeg hadde eksamen på fredag, og nå er jeg så syk etter å kjøre at det gjør vondt.
Skrudde til klokken var 23.30 i gårkveld, fikk nesten av den bakerste sylinderen (stempelringene og stempelet skal inspiseres).
Har forresten et spørsmål: Er det noen her som har eller har hatt en slik sykkel? Noen som vet hvor plomberingene sitter (den har 34 hk)?
Da bestemte jeg meg for å lage en blog. Eller arbeidslogg over arbeidet på apriliaen da...
Først litt om meg: jeg er 18 år gammel, bor i Ålesund, når jeg ikke kjører motorsykkel så driver jeg med langrenn. Jeg kjører også slalom og går turer i fjellet både om sommeren og vinteren.
Hvis noen lurer på hvor jeg fikk nicket mitt fra, så er det ganske enkelt: Jeg satt å funderte på hva jeg kunne kalle meg, da tanken slo meg:"Hvorfor ikke bare trykke villt på tastaturet og se om det kommer opp noe fornuftig?". Dermed var inunf født.
Den 15. mai var jeg på tur til Rogne i Oppland for å kjøpe motorsykkel. Sykkelen er en aprilia RS 250 fra 1997 og den virket ganske bra. Turen hjemigjen ble en prøvelse, det verste var da det begynte å snø mellom Grotli og Geiranger. Heldigvis gikk det bra med både meg og sykkelen (bortsett fra forfrossne fingrer og et ødelagt speedometer).
Den har gått helt fint, men nå har den rullet 24 000 km, og det er derfor duket for service. 4, 6, 8 og 12 000 service for å være nøyaktig. Det viser seg også at det ryker mer av den ene potta enn av den andre. Nærmere undersøkelser viser at det sannsynligvis er toppakningen som har tatt kvelden. Deler er bestillt, og jeg har fått en bilmekanmikerkamerat til å hjelpe meg med å skru. Nå har den stått i to uker,jeg fikk ikke gjort noe forrige uke, for jeg hadde eksamen på fredag, og nå er jeg så syk etter å kjøre at det gjør vondt.
Skrudde til klokken var 23.30 i gårkveld, fikk nesten av den bakerste sylinderen (stempelringene og stempelet skal inspiseres).
Har forresten et spørsmål: Er det noen her som har eller har hatt en slik sykkel? Noen som vet hvor plomberingene sitter (den har 34 hk)?
Last edited by inunf on 16 Jan 2024 20:40, edited 73 times in total.
72. Eller 288 hester per liter om du vil
. Og det på en sykkel som veier 162 kg. VÅT! Og som dessuten er sammen med Ducati 916, den masseproduserte sykkelen som har best bakkeklaring under kurvekjøring.
Fant forresten plomberingene i gårkveld. De sitter i innsuget. Er bare å skru av forgasserene og dra de ut. Tok ut den ene og kikket på den. Så VELDIG hjemmelaget ut. Utrolig at de skivene koster flere hundre kroner.
Skrudde av begge sylinderene også. En kompis av meg skal ta de med på skolen og putte dem i vaskemaskinen (han går mekanisk, og det er en spesialvaskemaskin for bildeler). Det viser seg at jeg trenger nye toppakninger, sylinderpakninger, stempelringer i tillegg til en kjølevannslange som ligger så nært kåpa at det nesten har gnagd hull på den. Ja, også giveren til speedometeret da. Og det verste er at det ikke er noen av de lokale delepusherene som fører aprilia. Men i dag har jeg ringt litt rundt, og det endte opp med at jeg fikk verkstedshåndboken i en epost fra importøren
. Håper inderlig at jeg skal få plukket sammen apriliaen til neste helg. Ikke at jeg skal noe spesielt, men jeg får vondt av å ikke kjøre sykkel 

Fant forresten plomberingene i gårkveld. De sitter i innsuget. Er bare å skru av forgasserene og dra de ut. Tok ut den ene og kikket på den. Så VELDIG hjemmelaget ut. Utrolig at de skivene koster flere hundre kroner.
Skrudde av begge sylinderene også. En kompis av meg skal ta de med på skolen og putte dem i vaskemaskinen (han går mekanisk, og det er en spesialvaskemaskin for bildeler). Det viser seg at jeg trenger nye toppakninger, sylinderpakninger, stempelringer i tillegg til en kjølevannslange som ligger så nært kåpa at det nesten har gnagd hull på den. Ja, også giveren til speedometeret da. Og det verste er at det ikke er noen av de lokale delepusherene som fører aprilia. Men i dag har jeg ringt litt rundt, og det endte opp med at jeg fikk verkstedshåndboken i en epost fra importøren


Det er det dummeste jeg har hørt !!
Han har en boks full av forskjellige speedometer givere stående. Må en tur bort til ham i morgen og høre etter delene mine så da skal jeg spørre ham. Kan jo være at det er en spesiell giver til din sykkel og at han ikke har akkurat den liggende. Men han skal sikkert til Italia og hente sykkler og deler i sommer også så da kan han ta med seg en giver til deg i lomma.
Når du ringer til verkstedet må du være sikker på at det er Frode du har på tråden og ikke en av mekanikerene hans....

Når du ringer til verkstedet må du være sikker på at det er Frode du har på tråden og ikke en av mekanikerene hans....
Ja, da har jeg bestillt deler fra Mc-1 til over 4000 kr. Dette er nok første og siste gang jeg handler hos dem. De var ikke billigere enn forhandleren her hjemme, og kundeservicen har vært ELENDIG. Eneste positive var den billige totaktsoljen, Motul helsyntetisk racingolje til ca 100 kr literen. Jeg har fortsatt en overbevisning om at mc-deler ikke er så dyre, det gjelder bare å finne den rette plassen å handle dem... Så da får jeg fortsette letingen 
