Inunf

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
inunf
Posts: 4922
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Superbike! :D

Post by inunf »

Takker :D

Jeg startet med 250 banesykkel de første par årene, men har kjørt 600 i 5 år. Den siste jeg hadde var en 2006 GSX-R 600, så overgangen blir forhåpentligvis ikke for stor.

Har også investert i Dainese Misano skinndress med airbag, med tilhørende sko, rygg og brystbeskytter. Blir artig å prøve, er nysgjerrig på airbagen men håper jeg aldri finner ut hvordan den virker :p
inunf
Posts: 4922
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf

Post by inunf »

Lenge siden siste oppdatering, ikke mye MC-relatert som har skjedd heller. Gixxer 1000 som jeg kjøpte på sensommeren i -22 har jeg ikke fått kjørt mer enn en runde på parkeringsplassen. Var tenkt meg på bane den høsten, men banekjøring på høsten er det begrenset med muligheter til og akkurat den siste helga det var kjøring på Våler røyk jeg på en jobbtur i stedet. I -23 har det vært i overkant mye reising i jobben, i tillegg begynte vi på et husprosjekt. Derav gravemaskinen og traktoren jeg har postet om. Alle dager med pent vær ble brukt til grunnarbeid, har faktisk ikke kjørt en eneste MC-tur for hele året. Kun til jobb og slikt.

Gixxeren ble solgt i dag, den gikk nordover. Traceren havner på finn i starten av mars tenker jeg. Er kjempefornøyd med sykkelen, men trenger mer egenkapital til byggeprosjektet. Følger med i markedet, ser det dukker stadig opp nye annonser for Tracer 700, men ingen blir solgt. Håper det løsner til våren. Samme situasjonen er det for så vidt med boligmarkedet her, vi har 1/2 tomannsbolig vi planlegger å selge i løpet av våren, men markedet virker trått for tiden.

Rett før jul ble vi foreldre til en liten gutt, det er jo også et prosjekt som krever litt tid. Håpet er at hvis jeg selger Traceren blir jeg NØDT til å fikse minst en av de to som blir igjen. RD'en burde være greiest, Mekkern var jo så snill at han hjalp meg med å sveise/lodde den pil rotne tanken. Har kjøpt inn nytt tetningsmiddel til å ha på innsiden, men må få fjernet resten av det gamle først. Får jeg tanken i orden skal det være mulig å kjøre den, men gaffelen svetter i overkant og bremsene er ikke helt med. Fantaserer om å bruke gaffel og hjul fra 250'en, bytte svingarm, bakdemper og instrumentpanel, og få den opp til et nivå hvor bremser og fjøring matcher motoren. Først blir det vel hus, og deretter garasje, så kanskje et prosjekt for 2030? Stay tuned :lol:
User avatar
Borg
Posts: 1710
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Inunf

Post by Borg »

Gratulerer med junior! Du vokser til du å :D
Synes ikke d er så lenge siden jeg hørte om skole og el mc, men det begynner vel å bli noen år siden.
inunf
Posts: 4922
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf

Post by inunf »

Takk for det :D Ja, tida går. Det er 12 år siden vi bygde Roskva, men den elektriske revolusjonen i MC-markedet lar vente på seg.
inunf
Posts: 4922
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf

Post by inunf »

Solgte Traceren på tirsdag. Det gikk greit med salg, den lå vel et par uker på finn til 98k. Fikk 92k, som jeg er fornøyd med. Kjøpte den for to år siden til 95k, så verditapet er til å leve med. Ikke at den ble kjørt så fryktelig mye, men var jo greit å ha et transportmiddel til. Kommer til å savne den.

Husprosjektet går saaaaaaaakte fremover, regner med at vi skriver kontrakt i løpet av påska. Er veldig spent på hvor lang tid kommuna tenker å bruke på saksbehandling, Ålesund kommune er ikke kjent for sin effektivitet. Håper vi får starte på sensommeren, slik at vi har tett tak i god tid før vinteren.

Junior vokser til, det går mest i pupp, bleieskift og skriking. Søvn virker det som at han ikke trenger så mye av.

Har ikke kommet noe lenger med de to prosjektene mine, men har blitt lovet en dag i påsken til å skru. Håper jeg får kommet litt lenger og får bestilt det jeg eventuelt trenger av deler for å få en av syklene på veien igjen. Prøver å vurdere hvilken som er minst jobb med å få kjørbar, men er usikker. Begge har nok stått litt for lenge.,RD'en lekker kjølevæske fra en av slangene til radiatoren og 250'en lekker bremsevæske fra bremsepumpa foran. Begge lekker girolje, håper det er fra pakningen til clutchdekselet eller noe annet enkelt, og ikke noen simmering som krever større demontering for å bytte.
User avatar
intruder
Posts: 4336
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Inunf

Post by intruder »

God påske og artig å følge skriveriene dine !! :thumleft =D>
inunf
Posts: 4922
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf

Post by inunf »

Jeg fikk en mulighet til å skru litt i går.
IMG_4234.jpeg
IMG_4235.jpeg
Har bevist ikke tatt på støvtrekkene slik at det blir vanskeligere å glemme av dem.

Jeg tok en titt på tanken på RD’en. Først laget jeg en blendingsplate og pakning til hullet for bensinkranen.
IMG_4236.jpeg
Bensintanken har dessverre blitt litt mer rufsete etter å ha lagt i vinter. Forhåpentligvis er det ikke for ille.
IMG_4237.jpeg
Fylte aceton og muttere på tanken, ristet rundt for å få løsnet rust og den gamle tetningsmassen.
IMG_4238.jpeg
Den står nå med aceton på tanken, skal se i morgen om noe har latt seg løse opp.
IMG_4239.jpeg
Lekkasjen på 250’en er lokalisert til clutchdekselpakningen og akseltetningen til kickstarteren. Lekkasjen fra mastersylinderen er fra koblingen til reservoaret. Nye deler er bestilt.

RD’en ser ut til å lekke totaktsolje i tillegg til litt kjølevæske. Har ikke fått sett nærmere på det enda. Det virker som at RD’en er nærmest å få kjørbar igjen, hvis jeg får orden på tanken. Dessverre er det et stort hvis :/

Gikk løs på et prosjekt jeg har tenkt på i årevis. På 250’en er det to hull for baksetet på hekken, og det er to hull for håndtak. Disse hadde jeg planlagt å tette med glassfiber og sparkel, før jeg lakket opp igjen delene.
IMG_4246.jpeg
IMG_4247.jpeg
La to lag med polyester og glassfiber på hvert hull. Spent på hvordan det ble. Det er en stund siden jeg har jobbet med glassfiber, og blanding av herder i polyesteren var på øyemål.

Har også demontert CDI, programmerbar eksosventilstyring og programmerbar tenningsmodul fra 250’en, siden jeg har kjøpt en ECU som gjør jobben til alle tre. Teit å bytte deler som er så godt som ubrukt, men jeg tenker at besparelsen i trekking av ledninger mellom de forskjellige enhetene gjør det verdt det.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
inunf
Posts: 4922
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf

Post by inunf »

Fikk en liten mulighet til å skru igjen på onsdag. Små skritt, men har kommet litt videre.
IMG_4253.jpeg
IMG_4254.jpeg
IMG_4256.jpeg
Glassfiberlappene ble bra. Pusset forsiktig kantene med 400 sandpapir og fylte igjen med sparkel. Brukte en litt grov glassfibersparkel, planlegger å bruke finsparkel til slutt. Usikker på hvor mange omganger som blir nødvendig, er redd der blir en del.
IMG_4257.jpeg
IMG_4258.jpeg
IMG_4259.jpeg
Sparkelen var verre å jobbe med enn jeg trodde, det ble ikke pent på første forsøk. Jaja, det er bare å pusse og sparkle til det blir bra.
IMG_4260.jpeg
Så litt på plassering av den nye ECU’en. Hadde tenkt å plassere den der som CDI’en står originalt, mellom reservoaret til bakdemperen og batteriet. Dessverre ble det ganske trangt, hullbildet passet ikke og ledningene og tilkobling ble pekende rett oppover. Landet derfor på å plassere den der hvor den originale ECU’en (SAPC) står. Skal tegne og 3D-printe en brakett for å få festet den.

Fryktet litt at aceton ikke kom til å løse opp belegget i tanken til RD’en sist jeg holdt på. Så ingen antydninger til det. Lettet på tanklokket på onsdag, da så det ut som at belegget holdt på å sprekke opp. Acetonen var også borte, kan det ha trukket inn i belegget? Det var ingen flekker eller lukt som tyder på at det skulle ha lekt ut. Fylte på med mer aceton, ristet godt og la den på siden. Får se om det har begynt å løsne noe neste gang jeg er der. Dessverre ingen bilder, er litt styrete med engangshansker og gassmaske.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1644
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Inunf

Post by Spiritofwinter »

Mulig du har skrevet noe om dette før, men hvordan skal du behandle innsiden av tanken etter du har fått ut all rust? Går ut fra at med dagens bensin så vil det begynne å ruste igjen ganske kjapt om man ikke behandler med noe.

Har litt rust på innsiden av tanken til CX'en min og må gjøre noe lignende det du holder på med etter hvert.
inunf
Posts: 4922
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf

Post by inunf »

Ser jeg ikke har skrevet noe om det. Kjøpte et sett med POR-15 tankforsegling i fjor høst. Den skal visst være av de bedre. Har tidligere kun kjørt på 95-oktan, heretter blir det kun 98-oktan for å unngå problematikk med etanolinnblanding. Utfordringen min er å få av den guggen som har vært brukt tidligere, tanken er i VELDIG dårlig form, bensinen hadde nok rent rett igjennom om det ikke var for at den var behandlet med tankforsegler. Det beste tipset jeg har må være å begynne med et bedre utgangspunkt enn det jeg har. Det er nok bedre å ha på forsegling på et tidlig tidspunkt enn å vente til det ruster igjennom.

Image
inunf
Posts: 4922
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf

Post by inunf »

Fikk tegnet brakett til den nye ECU'en i dag.Tegnet inn hull for M5 låsemuttere slik at den blir enkel å feste, og hull til forsenkede skruer for å feste ECU'en til braketten.
SE1000-1067.JPG
For artighets skyld prøvde jeg med honeycomb innfylling i stedet for standard firkanter. Usikker på om det har noe å si fra eller til.
Slice honeycomb.png
Slice.png
3D-printet i PET-G, resultatet ble bra. Gjenstår å se om den passer.
IMG_4265.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
inunf
Posts: 4922
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf

Post by inunf »

IMG_4271.jpeg
Braketten passer!
IMG_4272.jpeg
Hadde ikke skruer med senkehode, så jeg fikk ikke montert ECU’en til braketten. Plasseringen blir slik. Den går fint klar av setet når det blir montert.
IMG_4269.jpeg
IMG_4270.jpeg
Slik ser tanken til RD’en ut innvendig. Aceton løser opp belegget med veldig god virkning. Har dessverre ikke bilder fra før jeg begynte behandlingen. Tenker det er håp for tanken fortsatt.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
inunf
Posts: 4922
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf

Post by inunf »

Det går treigt, men i dag fikk jeg gjort litt.
IMG_4385.jpeg
Har kjøpt inn skruer med senkehode til å feste ECUen på 250en. Passer perfekt!

Har vært plaget med noen lekkasjer fra RDen som jeg ikke har klart å identifisere. Ser ut til at det både er litt kjølevæske, ren totaktsolje og noe som enten er girolje eller totaktsolje og gugge fra eksosen. Har tappet ned kjølevæsken, den var nok moden for å byttes uansett. Satser på at det ordner seg med noen nye slangeklemmer.

Totaktsolje er lett å identifisere, siden jeg bruker Motul 710 som er grønn og har en ganske spesiell lukt. Er helt sikker på at jeg har oppdaget dråper av totaktsolje under sykkelen, men klarer ikke å finne noen lekkasje. Systemet her er ganske enkelt, en tank med slange til oljepumpa og to slanger fra oljepumpa til forgasserne. Kan umulig være fra søl ved påfylling, er årevis siden jeg har fylt olje på den.
IMG_4376.jpeg
Oljepumpa er tørr og fin.
IMG_4377.jpeg
Tappet av kjølevæske.
IMG_4378.jpeg
Undersiden av motoren var ganske skitten, flensene på ekspansjonskammerene tetter ikke skikkelig. Det lekker uforbrent totaktsolje nedover motoren. Dette gjør at det er umulig å se hvor det eventuelt lekker fra.
IMG_4386.jpeg
IMG_4387.jpeg
IMG_4388.jpeg
IMG_4389.jpeg
Vasket rent etter beste evne med bremserens, og la en ny hvit fille under motoren. Da klarer jeg forhåpentligvis å identifisere hva som drypper, og hvor det drypper fra.
IMG_4375.jpeg
Bestemte meg for å prøve å fylle på noe mer til å riste bort løsmasse inne i tanken. Valget falt på en boks med treskruer, puttet nedpå ca. 300-400 stykker. Slo også nedpå noen desiliter tynner. Ser at jeg har skrevet aceton tidligere i tråden - det stemmer ikke, det er tynner jeg har brukt. Til mitt forsvar er boksene fra Biltema snarlike.
IMG_4381.jpeg
Det så ikke bra ut når jeg begynte å fiske ut skruene. Lineren og tynnere har blandet seg til en seig gugge.
IMG_4382.jpeg
IMG_4383.jpeg
IMG_4384.jpeg
Fæle saker. Anbefales IKKE, å få bort den gamle lineren er en skikkelig møkkajobb. Skal prøve mer tynner neste gang, et par liter. Hittil har jeg bare helt nedpå noen desiliter av gangen. Må også ha en del bensin til å skylle med når jeg har fått løsnet mer av gugga. Angrer på at jeg ikke kjøpte ny tank i fjor, selv om det er DYRT. Fortsatt mulig at jeg bare biter tenna sammen og kjøper enn å fortsette med denne drittjobben.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Galilee
Posts: 938
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Inunf

Post by Galilee »

I et merkespesifikt forum jeg frekventerte noen år tilbake var det noen som foreslo kokende vann for å få lineren til å slippe.

Kanskje verdt et forsøk? Det koser ikke så mye.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Jonta
Posts: 565
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Inunf

Post by Jonta »

Ser ut som om RR karrieren din er lagt i fryseren på ubestemt tid....
Hva tenker du?
Det finnes jo muligheter på et lavere (mosjonist) nivå, med billigere redskap, banedager osv.
Post Reply