Først kjørte jeg CBR650R.
Den hadde noe form for halvautomatisk clutch, som jeg ikke var klar over. Da jeg skulle ta løs var clutchhendelen 80 % dødgang. Trodde noe var ødelagt, men det skal visst være sånn. Det var også quickshift opp og ned. Det hele var så silkemykt at en hver form for sjel eller karakter var fullstendig fraværende. Hver sin smak, dette var ikke for meg.
Deretter prøvde jeg CBR1000RR-R SP Fireblade (et navn så langt at kona trodde jeg tøyset). Hva skal man si? Heftige saker, men original dreving, fergekø og 80-sone var ikke en kombo som innbydde til å teste alle 215 hestene. Bunndrag og mellomregister var overraskende tamt toppeffekten tatt i betraktning.
Transalp 750 var neste ut. Kjempekomfortabel sittestilling, rett opp og ned som i en kontorstol. Personlig kunne jeg ha tenkt meg fothvilerne litt lenger bak, ellers var den svært komfortabel. Bra drag i motoren, perfekt momentkurve til landevei. Ingen quickshifter, så man må gire selv. Like greit for meg.
Siste jeg prøvde var Africa Twin Adventure Sports. Super MC, kraftig motor, komfortabel og smidig. Utrolig mye knapper og styr på venstresiden, og lcd-skjermen krevde at man trykte «ok» på en advarsel om å holde øynene på veien før man begynte å kjøre. Det virket veldig komplisert, og følte ikke at jeg fikk tak på informasjonen i displayet, men det krever nok at man setter seg mer inn i det enn en 20 minutters kjøretur.
Takker for tipset! Det koster ikke mye nei, verdt et forsøk.
Er vel egentlig varebilen og diesel til den som koster mest. Varebil blir det nok uansett til flytting og bygging, men frykter det blir noen år til at jeg kan dra bort en helg på sånt. Lisensen har også blitt såpass dyr at det koster litt for mye for bare en helg. Jeg har nok ikke gitt meg for alltid, men nå er alt av utstyr solgt for å rydde plass. Synes jeg skylder meg selv å få de to syklene jeg har på veien igjen også før jeg kjøper noe mer. Med tempoet jeg har nå tar det nok noen år :/