Inunf

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Inunf - Har børstet støv av gamle prosjekt

Post by JK95 »

Imponerende =D>
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Inunf - Har børstet støv av gamle prosjekt

Post by knutk »

inunf wrote:
knutk wrote:Har ikke opplevd stort av løse tråder ved bruk av PETG. Oftest har jeg erfart at mye løse tråder kureres ved å øke temperaturen i extruderen. Oftest er det tilstrekkelig med 5 til 10 grader ekstra.

For Nylon bruker jeg samme underlag som for alle andre materialer. I starten brukte jeg limstift rett på plata (Glass). Limrestene var mye arbeid å få bort. Så blei jeg tipsa om å bruke teip, så nå benytter jeg blå maskeringsteip (av typen som er litt blank og helt slett). Har også erfart at det går greit å ikke bruke lim. Eneste material jeg ikke bruker teipen på er for ABS, hvor jeg benytter ABS-suppe, og den vaskes enkelt bort med aceton.

Artig å se prosjektene dine. 3D printing har et spennende potensiale, og vi har bare sett begynnelsen... :D
Takk for tips, det skal jeg prøve neste gang jeg printer PETG!

Jeg bruker noe som heter PEI byggeplate. Det funker veldig bra, hefter godt men slipper når temperaturen kommer under ca. 50 grader. Rengjør med aceton med jevne mellomrom for å fjerne støv og fett, men det er ikke nødvendig mellom hvert print. Før brukte jeg BuildTak byggeplate og Dimafix lim. Det funket greit nok, til filttoppen på limstiften satt fast i toppa, og jeg tømte 1/3 av flaska ned i printeren fordi jeg ikke så at filttoppen manglet. Det var visst noe med hastverk og lastverk. Gikk heldigvis bra med printeren, selv om den ble litt knirkete i bevegelsene en stund. Veldig greit å slippe noe styr med den PEI byggeplata.

Image

Her er skiltholderen jeg printet i gårkveld.

Image

Baklys og blinklys passer! Skal montere sammen hekken nå og se hvordan det ble. Dette er en prototype, derav grønnfargen. Hvis alt viser seg å passe printer jeg den ut på nytt i ABS eller ASA i svart og med bedre oppløsing.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Ser veldig bra ut :D :thumleft

Blir spennende å se hvordan styrken blir over tid. Beror jo litt på hvordan figuren ligger på plata. Selv har jeg litt blanda erfaring med styrken under belastning på komponenter når belastningen blir på flater som bygges i høyden. Litt krøkkete sagt fra min side, men la oss si at blinklysbrakettene (som stikker ned) er bygget i høyden, og alt som holder dem sammen er kun bindingen mellom trådene, lag for lag, litt som å bygge legoklosser oppå hverandre. Jeg har opplevd at siden der ikke går tråder i flere retninger som binder dem sammen blir konstruksjonen svakere. Om jeg skal lage feks et rør som bygges i høyden, og det bygges lag på lag med mange sirkler har jeg oppnådd best resultat ved å bruke nylon, og dropper kjøling rundt dysen. (Jeg har ikke printer med egen dyse for støtte materiale så prøver å printe med minst mulig behov for støtte). I mitt tilfelle benytter jeg PC+ fra 3Dnet.no (trolig ikke bedre eller dårligere enn noe annet, men de holder til så nært at jeg kan oppsøke dem og spørre om råd). Ulempen med PC er at det krymper mye, dog uten å deformere slik ABS ofte kan gjøre. For egen del benytter jeg skaleringsfaktor 101,6 for å kompensere for krympingen, og da blir det ganske presise mål.

Spennende å se hva du gjør, og flott at du legger det ut =D> :thumleft
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Har børstet støv av gamle prosjekt

Post by inunf »

JK95 wrote:Imponerende =D>
Takk! :)
knutk wrote:...

Ser veldig bra ut :D :thumleft

Blir spennende å se hvordan styrken blir over tid. Beror jo litt på hvordan figuren ligger på plata. Selv har jeg litt blanda erfaring med styrken under belastning på komponenter når belastningen blir på flater som bygges i høyden. Litt krøkkete sagt fra min side, men la oss si at blinklysbrakettene (som stikker ned) er bygget i høyden, og alt som holder dem sammen er kun bindingen mellom trådene, lag for lag, litt som å bygge legoklosser oppå hverandre. Jeg har opplevd at siden der ikke går tråder i flere retninger som binder dem sammen blir konstruksjonen svakere. Om jeg skal lage feks et rør som bygges i høyden, og det bygges lag på lag med mange sirkler har jeg oppnådd best resultat ved å bruke nylon, og dropper kjøling rundt dysen. (Jeg har ikke printer med egen dyse for støtte materiale så prøver å printe med minst mulig behov for støtte). I mitt tilfelle benytter jeg PC+ fra 3Dnet.no (trolig ikke bedre eller dårligere enn noe annet, men de holder til så nært at jeg kan oppsøke dem og spørre om råd). Ulempen med PC er at det krymper mye, dog uten å deformere slik ABS ofte kan gjøre. For egen del benytter jeg skaleringsfaktor 101,6 for å kompensere for krympingen, og da blir det ganske presise mål.

Spennende å se hva du gjør, og flott at du legger det ut =D> :thumleft
Takk for det! :)

Prøver alltid å tenke igjennom hvilken side som skal ligge ned når jeg printer, og hvordan belastningene blir formidlet i konstruksjonen. Er veldig oppmerksom på faren for delaminering i brakettene til blinklysene. Jeg har prøvd å legge på en forsterkning på baksiden, slik at det i alle fall blir litt større tverrsnitt å fordele belastningen på. Vurderingen min nå er at de blinklysene ikke veier mer enn at hvis brakettene knekker så henger blinglysene fast i ledninga, og så ser jeg det når jeg stopper. Håper selvsagt at det holder, men har ikke erfaring med hvor mye vibrasjoner fra motoren, veien og fartsvind vil spille inn. Vi får se hvordan det går.

Takker for innspill, det er alltid interessant å høre hva andre gjør :)
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Inunf - Har børstet støv av gamle prosjekt

Post by inunf »

Image

Image

Monterte nye koblinger til baklys og blinklys.

Image

Image

Image

Image

Ledningene til blinklysene var for korte. Trenger litt lange ledninger for å komme til å koble de før jeg skrur på hekken. Det er ikke mulig å komme til og koble ledningene etter at hekken er kommet på plass. Fant noen ledningstumper i riktig farge fra noen rester jeg har tatt vare på etter at jeg bygde om en RS 250 banesykkel. Kjekt å ha! Loddet og limte krympestrømpe over skjøtene, og satte på tilsvarende koblinger som på sykkelen.

Image

Det tok noen forsøk før jeg skjønte at gulvet i oppbevaringsrommet må festes til hekken før hekken festes på sykkelen. Alt passer!

Image

Image

Image

Image

Det ble jo ganske bra?

Image

Venstre blinklys og kjørelys

Image

Høyre blinklys og bremselys.

Image

Og bredde på et standard skilt til mc er 22 cm. Pokker. Da må jeg finne på noe lurt slik at blinklysene går klare av skiltet.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Inunf - Har børstet støv av gamle prosjekt

Post by knutk »

Et lite innspill:
Ved et par anledninger har jeg laget ABS konstruksjoner i flere deler og sveiset dem sammen med aceton. Da har jeg utformet limflatene slik at de kun passer sammen i en posisjon, og når mulig, i form av en hul form. Jeg drypper et par dråper aceton ned i fordypningen (og derved hindrer aceton i å flyte ut hvor den ikke trengs). Ved å knipe delene sammen i noen sekund er de permanent sveiset sammen.
I dette tilfellet kunne du for eksempel laget blinklys brakettene samt skiltholderen separat, hvor disse ble printet med optimal trådretning, for deretter å sveise dem sammen til en enhet.
Men om de holder printet i ett stykke er jo det å foretrekke.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Har børstet støv av gamle prosjekt

Post by inunf »

Image

Image

Her er status på andre enden. Tiden løp fra meg i dag, men jeg skal forsøke å montere det i morgen.

Image

Image

Har også montert på igjen tanken på RDen. Venter til det blir bedre vær med å prøve å fylle bensin på den, er greiere å holde på med sånt ute hvis det skulle bli noe søl. Har også montert ny, hjemmelaget foring.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Har børstet støv av gamle prosjekt

Post by inunf »

knutk wrote:Et lite innspill:
Ved et par anledninger har jeg laget ABS konstruksjoner i flere deler og sveiset dem sammen med aceton. Da har jeg utformet limflatene slik at de kun passer sammen i en posisjon, og når mulig, i form av en hul form. Jeg drypper et par dråper aceton ned i fordypningen (og derved hindrer aceton i å flyte ut hvor den ikke trengs). Ved å knipe delene sammen i noen sekund er de permanent sveiset sammen.
I dette tilfellet kunne du for eksempel laget blinklys brakettene samt skiltholderen separat, hvor disse ble printet med optimal trådretning, for deretter å sveise dem sammen til en enhet.
Men om de holder printet i ett stykke er jo det å foretrekke.
Det var et godt tips, skal ha det i bakhodet. Har lest om sveising med aceton, men aldri prøvd det. Må en tur til i tenkeboksen med det skiltfestet.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Har børstet støv av gamle prosjekt

Post by inunf »

Image

Image

Den passer! Nå går det an å vri styret fra side til side også uten konflikter.

Neste prosjekt er instrumentpanel. Jeg har vurdert å kjøpe et Koso RX1N, men vil komme så langt som mulig med de delene jeg har. Liker også den originale turtelleren.

Image

Koso RX1N

Image

Image

Dessverre er den originale turtelleren ganske stor, den bygger 58 mm fra anleggsflaten på den svarte ringen mot føreren og bak til innfestingen. Skal gjøre er forsøk på å lage en holder til den og se hvordan det tar seg ut.

Image

Speedometeret er en del mindre, det er en Veypor VR2. Den har mulighet for datalogging, og var ganske avansert da jeg kjøpte den for 10 år siden eller sånn. Den har også et ganske kraftig skiftelys, som jo er kjekt å ha. Det er turteller integrert, men jeg foretrekker analog turteller, synes de er lettere å lese. Den skal ha mulighet for å vise kjølevannstemperatur, så da trenger jeg ikke den originale kjørecomputeren.

Eneste som mangler da er indikasjonslys.

Image

Dette er originalt (mekanisk) speedometer med de originale indikasjonslysene. Dessverre er indikasjonslysene støpt inn i huset til speedometeret, så det går ikke å bruke de originale.

Image

Kjøpte fire slike på ebay, langlys, to blinklys og nøytral. Prisen ble ca. 160 kr med moms (ebay tar visst momsen nå, helt greit å slippe fortollingsgebyret til posten!).

Er det noen som vet meningen med det grønne indikatorlyset med to lamper lengst til venstre? Hva er forskjellen på det symbolet og symbolet for nærlys? Har ikke sett symbolet på noen av de andre syklene jeg har, så jeg regner med det ikke er påkrevd. At lysene er på ser man uansett på instrumentlyset eller man kan kjenne på bryteren på venstre styrepinne.

Da er gjenstår det bare å tegne et feste, regner med jeg rekker det i løpet av kvelden.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Inunf - Har børstet støv av gamle prosjekt

Post by intruder »

Så allsidig , med det håndlaget og den kunnskapen..............
å itte eldre karen... :thumleft


bøyer meg i støvet det offentlige snart skal fjerne for oss MCistene !!!

hurray =D> :smt113
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Inunf - Har børstet støv av gamle prosjekt

Post by knutk »

inunf wrote:
Er det noen som vet meningen med det grønne indikatorlyset med to lamper lengst til venstre? Hva er forskjellen på det symbolet og symbolet for nærlys? Har ikke sett symbolet på noen av de andre syklene jeg har, så jeg regner med det ikke er påkrevd. At lysene er på ser man uansett på instrumentlyset eller man kan kjenne på bryteren på venstre styrepinne.

Da er gjenstår det bare å tegne et feste, regner med jeg rekker det i løpet av kvelden.
Kanskje litt på tynn is nå. Kjenner ikke detaljer om Aprilia, men generelt blei symbolet benyttet som en indikator på at lys var på.

Sykkelen er kanskje ikke helt ny? Blei den bygget før alle sykler hadde kjørelys som skrudde seg på selv? og at dette var en indikator som kom på når du skrudde på lyset? Indikatoren ved siden av er vel for langlys?

Uansett, jeg ville gjøre som du allerede antyder, dvs drite i hele lyset. Varslingen er ikke relevant etter dagens regelverk. Antar dette er din egen konklusjon også, men i blant er det godt å høre at andre sier det. :thumleft
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Har børstet støv av gamle prosjekt

Post by inunf »

knutk wrote:
inunf wrote:
Er det noen som vet meningen med det grønne indikatorlyset med to lamper lengst til venstre? Hva er forskjellen på det symbolet og symbolet for nærlys? Har ikke sett symbolet på noen av de andre syklene jeg har, så jeg regner med det ikke er påkrevd. At lysene er på ser man uansett på instrumentlyset eller man kan kjenne på bryteren på venstre styrepinne.

Da er gjenstår det bare å tegne et feste, regner med jeg rekker det i løpet av kvelden.
Kanskje litt på tynn is nå. Kjenner ikke detaljer om Aprilia, men generelt blei symbolet benyttet som en indikator på at lys var på.

Sykkelen er kanskje ikke helt ny? Blei den bygget før alle sykler hadde kjørelys som skrudde seg på selv? og at dette var en indikator som kom på når du skrudde på lyset? Indikatoren ved siden av er vel for langlys?

Uansett, jeg ville gjøre som du allerede antyder, dvs drite i hele lyset. Varslingen er ikke relevant etter dagens regelverk. Antar dette er din egen konklusjon også, men i blant er det godt å høre at andre sier det. :thumleft
Det er en 97-modell, men de kom i 95. Ikke helt ny altså. Det er manuell lysbryter, og samme kretsen går på instrumentbelysningen som dette indikatorlyset. Så det er vel bare en indikator på at lyset er på. Kanskje det viser to lys som peker fra hverandre fordi det er lys på både foran og bak? Neppe påkrevd i dag nei, så jeg dropper det :thumleft
Flattop
Posts: 228
Joined: 22 May 2007 00:16
MC: BMW K 1200 LT 2003
Location: Vegsund, Ã…lesund

Re: Inunf - Har børstet støv av gamle prosjekt

Post by Flattop »

Italienske biler av litt eldre årgang (Lancia Beta 1974) hadde slik indikasjon om at hovedlysene var på.

Det var gjerne i den tiden at det ikke var nødvendig, enn si direkte provoserende å kjøre rundt med lysene på på høylys dag.

Så tror kaldt og rolig at dette ikke er nødvendig nå for tiden.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Har børstet støv av gamle prosjekt

Post by inunf »

Begynt å tegne på brakett til speedometer og turteller, men fant ut at speedometer/datalogger ikke har kjølevannstemperaturmåler. Kunne eventuelt brukt den originale kjørecomputeren, men da begynner det å bli ganske stort. Bestemte meg derfor for å avbestille varsellysene, det gikk heldigvis bra. Hvis jeg først skal legge ned så mye arbeid i dette kan jeg like gjerne bruke noen kroner og få et skikkelig resultat.

Googlet rundt endel og fant til slutt en produsent av speedometer/turteller som heter Acewell. De har en enhet med analog turteller som går til 12 000 rpm, det passer perfekt. Den har også alle andre funksjoner jeg trenger, og ser helt grei ut.

Image

Har ikke bestilt enda, må finne rett dimensjon på kjølevannstemperatursensoren.

Image

Mandag fylte jeg bensin på RDen og sjekket at tanken var tett, det er den!

Image

Kjørte til jobb i dag. Det var en liten lekkasje fra venstre forgasser når den gikk på tomgang, mulig at flottøren henger. Kjørte allikevel, det er ikke mye tomgangskjøring på denne strekningen så tidlig om morgenen. Virker som at det har gått seg til, det finner jeg ut av når jeg skal hjem.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Last edited by inunf on 26 Apr 2020 16:09, edited 1 time in total.
User avatar
cnygaard
Posts: 70
Joined: 31 Aug 2019 22:56
MC: 2019 Ducati Monster 821
2008 Gixxer 600 Banesykkel
Location: Indre Østfold
Contact:

Re: Inunf - Har børstet støv av gamle prosjekt

Post by cnygaard »

RS250 er gromme sykler, husker jeg hadde lyst på rs125 når jeg var yngre :thumleft
Image
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Inunf - Har børstet støv av gamle prosjekt

Post by JK95 »

cnygaard wrote:RS250 er gromme sykler, husker jeg hadde lyst på rs125 når jeg var yngre :thumleft
Vurderer fortsatt RS125 som første banesykkel, litt fordi de koster ikkeno, litt fordi jeg vil lære totakt, men mest for lukta :lol: Lite slår lukta av totakt i et depot på en varm banedag \:D/
Drømte selv om Cagiva 125 Mito som 16, den står også høyt i kurs, gjerne med 160cc sylinder :twisted:
Post Reply