Inunf

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
cnygaard
Posts: 70
Joined: 31 Aug 2019 22:56
MC: 2019 Ducati Monster 821
2008 Gixxer 600 Banesykkel
Location: Indre Østfold
Contact:

Re: Inunf - Har børstet støv av gamle prosjekt

Post by cnygaard »

JK95 wrote:
cnygaard wrote:RS250 er gromme sykler, husker jeg hadde lyst på rs125 når jeg var yngre :thumleft
Vurderer fortsatt RS125 som første banesykkel, litt fordi de koster ikkeno, litt fordi jeg vil lære totakt, men mest for lukta :lol: Lite slår lukta av totakt i et depot på en varm banedag \:D/
Drømte selv om Cagiva 125 Mito som 16, den står også høyt i kurs, gjerne med 160cc sylinder :twisted:
Cagiva Mito var også en jeg hadde utrolig lyst på i den tiden :D titta faktisk nylig på en på finn og tenkte det hadde vært kult å hatt, men tror det hadde blitt veldig lite brukt :lol: .
Kjørte 2 takt på Trial i 6-7 år, så fått kjørt fra meg litt med 2 takt i mine yngre dager. :thumleft
Image
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Har børstet støv av gamle prosjekt

Post by inunf »

Jeg har hatt 2 stk. RS250 banesykler. Det er artig, for all del, men jeg kom aldri ajour med skruinga slik at begge var oppe og gikk samtidig. Ble for det meste til at jeg byttet rundt på motoren som satt i den med best fjøring. 600 firetakt er utrolig mye mer lettvint å ha med å gjøre i forhold. Bare skift litt olje nå og da så virker det.

Jeg siklet lenge på Honda RS250 banesykkel, men da må man nesten ha egne folk til å ta seg av skruinga. Og veldig dype lommer, ei veiv holder to løpsdager/treningsdager, og koster (den gangen jeg sjekket for 10 år siden) $1000. Da kommer stempel, pakninger osv. i tillegg. :shock:

Image
User avatar
cnygaard
Posts: 70
Joined: 31 Aug 2019 22:56
MC: 2019 Ducati Monster 821
2008 Gixxer 600 Banesykkel
Location: Indre Østfold
Contact:

Re: Inunf - Har børstet støv av gamle prosjekt

Post by cnygaard »

Haha, holder ei veiv kun 2 banedager :lol: Da ser jeg at det blir dyrt og bruke på banen.
Med baneoppsett på motor er det vel rundt 70hk på disse? så ganske bra utnyttet forhold til CC og spesielt på den tiden der.
Image
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Har børstet støv av gamle prosjekt

Post by inunf »

Aprilia RS250 ombygd til banebruk kan nok trimmes til 65-70 hk på hjulet med fortsatt litt driftssikkerhet. Vekta tipper jeg man kan få ned på rundt 135 kg med passelig full tank. Honda RS 250 som er en ren banesykkel hadde toppeffekt på rundt 90-95 hk på hjulet og veide rundt 110 kg startklar. De var dyre i drift på 90-tallet når totaktsracing var på topp, hva det koster å bruke en slik på bane i dag tør jeg ikke tenke på engang :-#
User avatar
cnygaard
Posts: 70
Joined: 31 Aug 2019 22:56
MC: 2019 Ducati Monster 821
2008 Gixxer 600 Banesykkel
Location: Indre Østfold
Contact:

Re: Inunf - Har børstet støv av gamle prosjekt

Post by cnygaard »

90-95hk på 250cc er jo helt sykt :shock:
Ber om at det ikke holder lenge da :lol:
Image
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Har børstet støv av gamle prosjekt

Post by inunf »

Image

:D :D :D


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Inunf - Har børstet støv av gamle prosjekt

Post by JK95 »

Kult =D>
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Har børstet støv av gamle prosjekt

Post by inunf »

Image

Image

I går passet det endelig med vær og tid sånn at jeg fikk trillet ut 250en og forsøkt å starte. Tanken var å se om alt virket, den har tross alt stått en stund. Det gikk veldig greit, etter 8-10 tråkk på kicken våknet den til liv. Alt så og hørtes bra ut. Trengte ikke bruke startgass, den startet på den gamle bensinen på tanken. Må være 10 år gammel bensin minst, men det er 98 oktan, mulig den står seg bedre enn 95 oktan.

Det var en lekkasje fra overløpet på en av forgasserne til å begynne med, sannsynligvis bare en flottør som hang. Jeg tror den ristet løs, for det gikk seg til. Det har også vært noe svetting fra retningen rundt akslingen til kickstarteren, men dette heller så ikke spesielt alvorlig ut.

Forsøkte å printe nytt skiltoppheng i svart ABS i natt, men det havarerte. Skal prøve igjen i kveld. Har ikke fått bestilt nytt speedometer enda heller, må finne ut hvilke gjenger det er til kjølevannstemperatursensoren. Har et gammelt termostathus liggende, og i går fikk jeg skrudd ut sensoren i det slik at jeg kan få tatt skikkelige mål.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Har børstet støv av gamle prosjekt

Post by inunf »

[youtube-id]QeQCkaqskjU[/youtube-id]
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Inunf - Har børstet støv av gamle prosjekt

Post by hakhap »

:twisted: :thumleft
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Inunf - Har børstet støv av gamle prosjekt

Post by Toven »

=D> =D> :thumleft
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Inunf - Har børstet støv av gamle prosjekt

Post by inunf »

Her har det stått stille en stund. Været har vært så begredelig at jeg har ikke orket å gå ned i kjelleren. Sol, sommer og mc-sesong virket veldig fjernt, men i går sjekket jeg langtidsvarselet og så at det skal bedre seg til neste helg. Da bestilte jeg nytt skilt til Ducatien (det gamle ble makulert da jeg avskiltet den i høst), og ordnet med forsikring. Plutselig fikk jeg litt tidspress på meg til å få orden på setet. Problemene er at trekket er for glatt, og at det heller for mye mot tanken, med det resultatet at man sklir mot tanken uansett hvor godt man kniper seg fast. Jeg har gått å grublet en god stund på hvordan jeg kunne fikse det, og kom etterhvert frem til en plan.

Image

Image

Image

Setet hviler på fire gummiklosser som ligger an mot bakramma. Disse klossene er like. Jeg tegnet to nye klosser, en som var 3 mm tykkere og en 2 mm tynnere, som jeg printet ut i fleksibelt gummimateriale. Da fikk jeg løftet setet foran, og samtidig senket det bak.

Image

Resultatet ble ganske bra, man kan kanskje se at setet sitter litt rart om man vet hva man skal se etter, men det er ikke veldig tydelig. Setet heller også merkbart mindre fremover, selv om det ikke er helt flatt. Men, det er fortsatt glatt (og stygt).

Etter å ha spurt om hjelp til å finne noen som kunne trekke det om, kommenterte knutk at dette skulle jeg klare å fikse selv. Jeg trodde egentlig ikke det, men etter å ha vært hos en møbeltrekker forrige uke som mente det ble for vanskelig å trekke opp setet, bestemte jeg meg for å ordne det selv. I dag lette jeg frem neopren, stiftemaskin og pågangsmot, og gikk løs.

Image

Starten. Her kan man se tydelig strikket som går rundt kanten av trekket og som skal holde figuren i områdene rundt ørene hvor setet er festet. Dette strikket er helt dødt, og det ser ikke spesielt bra ut når setet er montert på sykkelen.

Image

Image

Neoprenen var overraskende grei å jobbe med. Den er 2 mm tykk, men er temmelig føyelig. Fant en grei løsning på problemområdet rundt festeørene. Det ble litt klumpete, men akseptabelt.

Image

Image

Det verste partiet var U-en inn mot tanken. Her måtte jeg bearbeide stoffet en del for å få det til å føye seg. Heldigvis går det an å strekke det slik at det former seg.

Image

Image

Image

Her er endelig resultat. Hvis man ser nøye etter kan man se at det er litt klumpete i bakkant, men alt i alt er jeg ganske fornøyd. Det er tross alt første gang jeg trekker om et sete. At total kostnad kom under en hundrings er jo også greit, den eneste jeg fant som ville ta jobben ville ha 2000 kr for å trekke om og da kom oppbygging i tillegg.
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Inunf - Har børstet støv av gamle prosjekt

Post by JK95 »

Du imponerer stadig =D> Selv liker jeg vinkelen på setet, men når ikke bare regndress og tekstildress, men til og med skinndressen glir på setet er jeg enig i at noe galt ikke er rett [-(
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Inunf - Har børstet støv av gamle prosjekt

Post by ashland »

Det ble veldig flott resultat :thumleft
fun is not a straight line
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Har børstet støv av gamle prosjekt

Post by inunf »

Takk!

Bestilte nytt skilt til Ducatien på fredag, siden langtidsvarselet endelig viste noe annet enn vinter. Fikk melding nå nettopp om at det var kommet til trafikkstasjonen. Men man kan ikke bare komme og hente det, man må bestille time først. Første ledige time er mandag ettermiddag. Det var en strek i regninga :( Menmen, får bruke tida til litt polering og håpe været blir bra neste uke også.
Post Reply