Inunf

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Har børstet støv av gamle prosjekt

Post by inunf »

Rakk en liten tur i kjelleren i dag også, lagde skiltholder til 250en.

Image

Lagde først en mal i papp.

Image

Ca. sånn skal det bli.

Image

Ikke så godt å se, men merket opp alle målene på en 2 mm aluplate.

Image

Sagde ut platen med dremel. Det ble ikke så fint som jeg ønsket meg, men greit nok. Skulle hatt en liten vannskjærer eller noe.

Image

Borret opp hull til festeskruer og blinklys.

Image

Prøvemontering. Den passer!

Image

Image

En noget amatørmessig plateknekke.

Image

Ferdig! Til å være lagd på et kjellergulv synes jeg resultatet ble greit nok. Savner litt forskjellig verktøy, men en vakker dag skal det bli! Hullene til skiltet borer jeg opp når jeg får skiltet og får se hvordan det passer.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Inunf - Har børstet støv av gamle prosjekt

Post by inunf »

Har vært lite som har blitt gjort i det siste. Jeg var på en jobbreise utenlands i begynnelsen av mars, og en liten uke etter at jeg kom hjem ble jeg sår i halsen. Det har jeg vært i over 5 uker nå, uten at det blir bedre. Har forsøkt å bli testet, men jeg er ikke alvorlig syk eller i noen risikogruppe og da har de ikke kapasitet. Det er jo i grunn et ypperlig bakteppe for å skru motorsykkel, men i det siste har det vært så kaldt i kjelleren at det har ikke fristet. I går kjente jeg meg litt bedre, så jeg fikk gjort litt.

Image

Image

Trykktestet tanken til RDen igjen, virker som at den er helt tett! Skulle montere den på sykkelen igjen, men når jeg snudde den så jeg at jeg fortsatt hadde en liten jobb å gjøre rundt tanklokket. Maskerte, pusset rent og malte ett strøk. Skal male et strøk til i dag, tenker å montere den i morgen.

Image

Fortsatte litt på operasjon spagetti.

Image

Avisolerte ledningsnettet og stappet det inn gjennom hullet i ramma.

Image

Ble litt trangt for alle multipluggene samtidig. Skal forsøke å stappe de gjennom en etter en.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Har børstet støv av gamle prosjekt

Post by inunf »

Noen av gummiforingene på tanken på RDen begynner å merke alderen, de er jo tross alt 35 år gamle. De har gått ut av produksjon hos Yamaha, men jeg har 3D-printet nye.

Image

Først tok jeg mål av en av de gamle foringene.

Image

Image

Det er ikke alt som er like lett å tegne opp, men denne var heldigvis grei.

Image

Prøvde litt forskjellige vinkler på slicingen for å se hva som er best.

Image

Image

Ferdig resultat. De er en del stivere enn de originale, derfor må jeg endre litt på klaringene.

Image

Her er siste utgave ferdig printet, skal montere de i kveld hvis jeg rekker. Skal tegne en ny utgave av lyktebraketten først.

Image

Image

Har holdt på en del med hekken på 250en uten å egentlig komme noe videre. Den hekken jeg har tenkt å bruke kom med et uoriginal baklys. Jeg tenkte å bruke det, men så viste det seg at det var skiltlys på det. Vil jo helst få ombyggingen godkjent, og da er det greit å ha sånt i orden. Jeg har et annet baklys med skiltlys liggende, det var kjøpt til dette formålet for lenge siden.

Image

Prøvde å montere det, men ser at det ikke passer i det hele tatt. Anleggsflaten på hekken er ikke loddrett, og da peker baklyset nedover. Grublet lenge på hva jeg skulle gjøre med det, og kom til slutt frem til at det beste var å lage en ny skiltbrakett som også har feste for baklyset.

Image

Det ble noen timer med tegning, og nå står printeren og jobber. Den bli ferdig seint i kveld/natt. Planen er å tegne ferdig den nye utgaven av lyktebraketten nå i kveld, og gjøre det klart slik at jeg kan sette på den når skiltholderen er ferdig.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Inunf - Har børstet støv av gamle prosjekt

Post by Bikeridr »

Gøy å følge med her :)

Hvilket materiale brukte du på foringene? Regner med printeren din takler NinjaFlex? (Faen, jeg må få meg en ny printer. Er lei av å bare kunne printe ABS :redface )
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Har børstet støv av gamle prosjekt

Post by inunf »

Jeg brukte noe som heter Prima Select Flex. Kjøpte det på E3printables.no, men ser det har gått ut av sortimentet. Dette blir vel tilsvarende: https://www.e3printable.no/nettbutikk-n ... fic-black/

Har styret litt med å få til å printe det, viste seg at det hang fast i bowden-røret slik at matehjulet bare spant. Satte filamentrullen på et gammelt stativ for hjulbalansering uten bowden-røret, og da ble resultatet ganske bra med en gang.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Har børstet støv av gamle prosjekt

Post by inunf »

Image

Kjempeprofft :p


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Inunf - Har børstet støv av gamle prosjekt

Post by Bikeridr »

Tøft. Som sagt - må få gjort meg en oppgradering på printersituasjonen 8)
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Har børstet støv av gamle prosjekt

Post by inunf »

Ja, har litt forskjellig på innkjøpslista jeg også. Har sett på alternativer for større printer. Trenger ikke være så fancy, PLA og ABS holder egentlig til prototyper. Har sett litt på Modix, de har en som er 1200x600x640, da begynner det å hjelpe på. Men dollarsituasjonen har gjort at jeg har satt investeringene litt på vent inntil videre. Ser den printeren jeg har har gått opp med 8000 kr siden jeg kjøpte den.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Inunf - Har børstet støv av gamle prosjekt

Post by Bikeridr »

Jeg er litt forundret over at prisene er såpass høye ennå. Teknologien har jo hatt noen år på seg, og Moores lov stemmer ikke helt her [-X
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Har børstet støv av gamle prosjekt

Post by inunf »

Det er vel noe med kvantumet, 3D-printer er ikke akkurat allemannseie. Man skal gjerne være spesielt interessert for å holde på med det, ser for meg at man går tom for ting å printe ganske fort om man ikke tegner selv.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Inunf - Har børstet støv av gamle prosjekt

Post by knutk »

inunf wrote:Ja, har litt forskjellig på innkjøpslista jeg også. Har sett på alternativer for større printer. Trenger ikke være så fancy, PLA og ABS holder egentlig til prototyper. Har sett litt på Modix, de har en som er 1200x600x640, da begynner det å hjelpe på. Men dollarsituasjonen har gjort at jeg har satt investeringene litt på vent inntil videre. Ser den printeren jeg har har gått opp med 8000 kr siden jeg kjøpte den.
Kjenner litt på dette selv og. Kjenner litt fellesskap med båt eiere, man kan vel kanskje tenke at det er en variant av 3-fots syken :smt003 :smt003

Min erfaring med fleksible materialer er Ninja Flex. Tipper det deler mye likheter med filamenttypen som er linket, og at ulike leverandører har hver sine varianter.
NinjaFlex gir ikke problem med matingen. Benytter 2,85mm filament, så selv om det er mykt og fleksibelt går det greit i røret. Printeren (Ultimaker 2+) har også matingen rett etter trommelen og skyver strengen gjennom røret.

Ser det benyttes PLA og ABS. For egen del har jeg tona ned bruken av ABS og benytter mer PETG og nylon (PC+). De deler stort sett egenskaper med ABS, men er mindre kilen med hensyn til krymping og deformasjon. Bruker nå kun ABS dersom jeg må dele figurene opp i flere seksjoner grunnet merkelig form. Da lager jeg til limflater mellom figurene og sveiser dem sammen med Aceton.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Inunf - Har børstet støv av gamle prosjekt

Post by inunf »

Heh, både trefotssyken og kubikksyken er jo velkjente fenomen, så det ligger nok noe der ja. Alltid gøy med noe som er litt større.

Interessant innspill. Jeg har printa en del i ABS, har gått gjennom ca. 10 kg filament med leveranser til min tidligere arbeidsgiver. Det funker stort sett bra, finishen blir grei og filamentet er billig. Har ikke vært så veldig plaget av krymping, det har ikke vært mer enn ca. 1-1,5 mm på 300 mm. PETG har jeg brukt litt for å teste, det funker greit men får mye løse tråder på innvendig struktur. Det er sikkert bare å finjustere på noe, men jeg har ikke tatt tak i det enda. Nylon har jeg ikke prøvd, kjøpte en rull og en underlagsmatte da jeg kjøpte printeren, men siden underlaget ikke går til ABS har jeg ikke prøvd det enda.

Image

Her er nattens prosjekt, prototype nr. 2 av lyktebraketten, nå også med feste for blinklys. Har laget mulighet for å feste en holder til i strumentpanelet, den har jeg ikke tegnet enda. Det blir vel i morgen tenker jeg.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Inunf - Har børstet støv av gamle prosjekt

Post by knutk »

Har ikke opplevd stort av løse tråder ved bruk av PETG. Oftest har jeg erfart at mye løse tråder kureres ved å øke temperaturen i extruderen. Oftest er det tilstrekkelig med 5 til 10 grader ekstra.

For Nylon bruker jeg samme underlag som for alle andre materialer. I starten brukte jeg limstift rett på plata (Glass). Limrestene var mye arbeid å få bort. Så blei jeg tipsa om å bruke teip, så nå benytter jeg blå maskeringsteip (av typen som er litt blank og helt slett). Har også erfart at det går greit å ikke bruke lim. Eneste material jeg ikke bruker teipen på er for ABS, hvor jeg benytter ABS-suppe, og den vaskes enkelt bort med aceton.

Artig å se prosjektene dine. 3D printing har et spennende potensiale, og vi har bare sett begynnelsen... :D
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Inunf - Har børstet støv av gamle prosjekt

Post by Bikeridr »

knutk wrote:Har ikke opplevd stort av løse tråder ved bruk av PETG. Oftest har jeg erfart at mye løse tråder kureres ved å øke temperaturen i extruderen. Oftest er det tilstrekkelig med 5 til 10 grader ekstra.

For Nylon bruker jeg samme underlag som for alle andre materialer. I starten brukte jeg limstift rett på plata (Glass). Limrestene var mye arbeid å få bort. Så blei jeg tipsa om å bruke teip, så nå benytter jeg blå maskeringsteip (av typen som er litt blank og helt slett). Har også erfart at det går greit å ikke bruke lim. Eneste material jeg ikke bruker teipen på er for ABS, hvor jeg benytter ABS-suppe, og den vaskes enkelt bort med aceton.

Artig å se prosjektene dine. 3D printing har et spennende potensiale, og vi har bare sett begynnelsen... :D
Jeg har alltid brukt lim på glassplata. Av typen "skolelimstift", du vet, den som lukter riskrem. Vaskes lett bort med såpe og lunkent vann. Et annet festemiddel er noe så enkelt som hårspray :)
Siden min printer kun kan printe ABS (og egentlig kun proprietære filament"kassetter", men er FW-lobotomert til å stoppe telleverket) har jeg prøvd å bygge om viftekanalen for å bruke PLA. Går ikke, "halsen" før ekstruderen får ikke kjøling nok og dermet "sveller" PLA'en og setter seg fast. Et helvet å få rengjort halsen etterpå.
PETG skal vel være nokså likt ABS, så det kunne jeg prøvd. Extruderen klarer fint 250°C og plata kan varmes opp til 120°C. Men jeg må fortsatt blokke "out of filament"-sensoren, siden den er optisk og ikke mekanisk. Således kan jeg ikke bruke gjennomsiktig filament. Det er nå et lite problem som fikses med en svart teipbit :thumleft

Nylon tør jeg ikke, blir nok for høye temperaturer for printeren min..
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Har børstet støv av gamle prosjekt

Post by inunf »

knutk wrote:Har ikke opplevd stort av løse tråder ved bruk av PETG. Oftest har jeg erfart at mye løse tråder kureres ved å øke temperaturen i extruderen. Oftest er det tilstrekkelig med 5 til 10 grader ekstra.

For Nylon bruker jeg samme underlag som for alle andre materialer. I starten brukte jeg limstift rett på plata (Glass). Limrestene var mye arbeid å få bort. Så blei jeg tipsa om å bruke teip, så nå benytter jeg blå maskeringsteip (av typen som er litt blank og helt slett). Har også erfart at det går greit å ikke bruke lim. Eneste material jeg ikke bruker teipen på er for ABS, hvor jeg benytter ABS-suppe, og den vaskes enkelt bort med aceton.

Artig å se prosjektene dine. 3D printing har et spennende potensiale, og vi har bare sett begynnelsen... :D
Takk for tips, det skal jeg prøve neste gang jeg printer PETG!

Jeg bruker noe som heter PEI byggeplate. Det funker veldig bra, hefter godt men slipper når temperaturen kommer under ca. 50 grader. Rengjør med aceton med jevne mellomrom for å fjerne støv og fett, men det er ikke nødvendig mellom hvert print. Før brukte jeg BuildTak byggeplate og Dimafix lim. Det funket greit nok, til filttoppen på limstiften satt fast i toppa, og jeg tømte 1/3 av flaska ned i printeren fordi jeg ikke så at filttoppen manglet. Det var visst noe med hastverk og lastverk. Gikk heldigvis bra med printeren, selv om den ble litt knirkete i bevegelsene en stund. Veldig greit å slippe noe styr med den PEI byggeplata.

Image

Her er skiltholderen jeg printet i gårkveld.

Image

Baklys og blinklys passer! Skal montere sammen hekken nå og se hvordan det ble. Dette er en prototype, derav grønnfargen. Hvis alt viser seg å passe printer jeg den ut på nytt i ABS eller ASA i svart og med bedre oppløsing.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Post Reply