tshansen - *Shoot & Ride*

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Shoot & Ride*

Post by tshansen »

Det er nok Terje på Ride som har sendt denne filmen videre til Mc-Avisen i god tro ;-) Jeg har ikke vært i kontakt med noen andre enn Terje nå i kveld, å jeg driver å undersøker hvilke regler som gjelder i forhold til musikk og lyder jeg har brukt og lisenser og om denne filmen kan brukes av Mc-Avisen gjennom Ride.

Jeg har ikke fått noe betalt for å lage video, så om Ride kan velge å bruke den uten å få copyright claim er jeg usikker på. Jeg forstår jo godt at de ønsker å delta i kampanjen og få promotert butikken sin.

Praksisen til Mc-Avisa er jeg mindre imponert over, ikke støtter jeg den og har ingen planer om å støtte den i framtiden. [-X Så vi får se hva jeg finner ut i løpet av kvelden. Er jo et juridisk minefelt med alle regler osv angående opphavsrett :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: tshansen - *Shoot & Ride*

Post by Bikeridr »

Ja, Ride har vel et ansvar overfor deg og dine rettigheter. Men MC-Avisa i dette tilfellet hadde 100% ansvar for kredittsjekk og opphavssjekk. De hadde jo også redigert filmen med å sette på corona-intro.
Etter jeg "rapporterte" på NMCU sine innlegg, hvor de fremhevet "den gode gjerning" av MC-Avisa, så kontaktet Anders Eidevik fra MC-Avisa meg og ba om aktuell film, hvor jeg lenket til *din* side og ikke deres. Han sletta så filmen fra MC-Avisa sin YT-kanal og i svaret i denne chatten innrømmer vel han at det er hans ansvar, vil jeg tro:
Image

Edit:
Leit opp Gisle Hannemyr og Åndsverksloven (på foto.no, tror jeg). Han er advokat og har "ørten" artikler på dette.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: tshansen - *Shoot & Ride*

Post by inunf »

jhn wrote:
Bikeridr wrote:
jhn wrote: Jeg var muligens litt utydelig, jeg ser poenget med mc-avisa, åndsverk og den slags .. det jeg mente å spørre om; er det nå blitt greit at medlemmene her inne reklamerer for bedrifter og produkter? Det var ikke det når thomas var adm ... om jeg forstod det rett.
Hmm, vi har jo denne tråden da, selv om den er ganske brakk for tiden.. :-k
Ja, ganske brakk. Den har vel aldri vært brukt så vidt jeg se.
Den svarer heller ikke på det jeg lurte på
Interessant problemstilling. Jeg driver jo firma som lager en og annen dings som kan brukes på MC, men har vært bevisst på å ikke skrive for mye om det slik at det fremstår som reklame. Jeg er helt klart interessert i en presisering av hvor grensa går for hva som er tillatt av reklame på forumet.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Shoot & Ride*

Post by tshansen »

Bikeridr wrote:Ja, Ride har vel et ansvar overfor deg og dine rettigheter. Men MC-Avisa i dette tilfellet hadde 100% ansvar for kredittsjekk og opphavssjekk. De hadde jo også redigert filmen med å sette på corona-intro.
Etter jeg "rapporterte" på NMCU sine innlegg, hvor de fremhevet "den gode gjerning" av MC-Avisa, så kontaktet Anders Eidevik fra MC-Avisa meg og ba om aktuell film, hvor jeg lenket til *din* side og ikke deres. Han sletta så filmen fra MC-Avisa sin YT-kanal og i svaret i denne chatten innrømmer vel han at det er hans ansvar, vil jeg tro:
Image

Edit:
Leit opp Gisle Hannemyr og Åndsverksloven (på foto.no, tror jeg). Han er advokat og har "ørten" artikler på dette.
Takk.... Skal ta å sjekke litt opp, å tusen takk for at du får med deg og ikke minst kommenterer på slikt =D> Setter pris på det.

Men jeg skal ikke mene for mye her, kan jo komme til skade å bli hengt ut som en sutrete drit unge (igjen) :plystre
Skal prate med Ride i morgen, etter at jeg har fått satt meg litt bedre inn i regler å hvordan de eventuelt kan "bruke" filmen min i forhold til diverse rettigheter. Jeg unner Ride all promotering de kan få, men jeg unner ikke Mc-Avisa så veldig mye :roll:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: tshansen - *Shoot & Ride*

Post by knutk »

Med hensyn til rettigheter og god tro: Det er godt mulig at Ride var i god tro når de levna videosnutten til MC-avisa. Men det fritar på ingen måte MC-avisa for sitt ansvar som den profesjonelle aktøren som forventes å ta de riktige grepene. MC-avisa vet utmerket godt at de ikke selv har gjort opptaket, men når man ser filmen fremstår det på alle måter som et MC-avisa produkt. Der er absolutt ingen henvisning til hvem som har produsert videoen, det være seg Ride eller hvem som helst. De nevner riktig nok tshansen noen sekunder på slutten, men unnlater enhver antydning til hva tshansen er (husk at der er en Bilutstyr butikk som heter THansen). Dette er simpelt hen for dårlig til å bli kalt slett handverk [-X

Med hensyn til å reklamere for produkt man selger har enkelte forum en 'Vendors' seksjon, kan vel oversettes til forhandler. Skjønner det slik at det har vært forsøkt også i MC-Forumet men ikke slo an?
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: tshansen - *Shoot & Ride*

Post by Bikeridr »

Ingen årsak, Thomas, men du må gi litt kreditt til Pål her på forumet også. Det var jo utifra hans lenke jeg ble klar over at MC-Avisa hadde tatt seg rettigheter. Det var vel mer "tilfeldig" at NMCU med sin promotering dukka opp på "veggen" min, og hvor jeg så "kobla" videoene igjennom 8)
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: tshansen - *Shoot & Ride*

Post by knutk »

tshansen wrote: ..........
Men jeg skal ikke mene for mye her, kan jo komme til skade å bli hengt ut som en sutrete drit unge (igjen) :plystre
Skal prate med Ride i morgen, etter at jeg har fått satt meg litt bedre inn i regler å hvordan de eventuelt kan "bruke" filmen min i forhold til diverse rettigheter. Jeg unner Ride all promotering de kan få, men jeg unner ikke Mc-Avisa så veldig mye :roll:
Videoen var flott laget og på alle måter severdig.

Med hensyn til pengestrømmen vet jeg ikke om MC-avisa har lagt den ut vederlagsfritt på vegne av Ride eller hva.
Men jeg er kjent med at om Ride skulle ha hyret et reklamebyrå for å lage en filmsnutt ville tusenlappene sittet ekstremt løst. I så måte er det litt kjipt av Ride og ta en gratisfilm, som attpåtil var veldig fint laget, og sende den videre uten å informere opphavsmann og tilby kompensasjon.

Hva er en slik film verdt?
Jeg kan ikke gjeldende takster, men da jentungen gikk på Videregående skole Medialinje for 10 år siden var hun i en periode utplassert i lokalavisen. Hun blei med på en reportasje hvor hun tok bilder av bl.a noen lokalpolitikere. I ettertid ønsket kommunen å benytte et av bildene hun tok i et kommunalt skriv. For det ene bildet fikk hun betalt kr 2 000.

Nå skal man ikke skylle ut barnet med skyllevannet. Videoen var fin, Ride ønsker å promotere sin bedrift, og etter som jeg forstår har TS Hansen heller ikke noe imot å støtte Ride, og man ønsker å kunne komme tilbake i butikken ved en senere anledning.

Jeg tror at den beste løsningen ville være en form for ytelse samt kreditering av opphavet i video. Kompensasjon enten i form av kontanter, utstyr eller kanskje en gratis service eller 2? For selv om videoen ikke har påført produsenten de store kostnader ligger der tross alt trolig mange timers arbeid i form av filming og redigering. Utøvelse av kunnskap er ikke gratis :D
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: tshansen - *Shoot & Ride*

Post by jhn »

inunf wrote:
jhn wrote:
Bikeridr wrote: Hmm, vi har jo denne tråden da, selv om den er ganske brakk for tiden.. :-k
Ja, ganske brakk. Den har vel aldri vært brukt så vidt jeg se.
Den svarer heller ikke på det jeg lurte på
Interessant problemstilling. Jeg driver jo firma som lager en og annen dings som kan brukes på MC, men har vært bevisst på å ikke skrive for mye om det slik at det fremstår som reklame. Jeg er helt klart interessert i en presisering av hvor grensa går for hva som er tillatt av reklame på forumet.
Ja, jeg vet det er flere som har lurt litt på dette ... eller de har ikke lurt, de har jo visst at reklamering ikke var innafor
Det er jo flere her inne som har liten butikk gående, så en presisering hadde absolutt vært ønskelig
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: tshansen - *Shoot & Ride*

Post by kvase »

Reklame er kjekt men litt fra Gutte bassen :-k :thumleft
[youtube][/youtube]
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Shoot & Ride*

Post by tshansen »

knutk wrote: Videoen var flott laget og på alle måter severdig.

Med hensyn til pengestrømmen vet jeg ikke om MC-avisa har lagt den ut vederlagsfritt på vegne av Ride eller hva.
Men jeg er kjent med at om Ride skulle ha hyret et reklamebyrå for å lage en filmsnutt ville tusenlappene sittet ekstremt løst. I så måte er det litt kjipt av Ride og ta en gratisfilm, som attpåtil var veldig fint laget, og sende den videre uten å informere opphavsmann og tilby kompensasjon.
Det MC-Avisa har gjort er igjen Rødt kort på alle mulige måter og takker for innspill Knut :thumleft Jeg ser jo at jeg har lyst å gå den typen aktivitet i sømmene. Men jeg regner med at jeg får til en god dialog med Ride også er denne saken ute av verden for vår del. MC-Avise derimot [-X
jhn wrote: Ja, jeg vet det er flere som har lurt litt på dette ... eller de har ikke lurt, de har jo visst at reklamering ikke var innafor
Det er jo flere her inne som har liten butikk gående, så en presisering hadde absolutt vært ønskelig
Er det jeg som har butikk gående mener du?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: tshansen - *Shoot & Ride*

Post by jhn »

tshansen wrote:
knutk wrote: Videoen var flott laget og på alle måter severdig.

Med hensyn til pengestrømmen vet jeg ikke om MC-avisa har lagt den ut vederlagsfritt på vegne av Ride eller hva.
Men jeg er kjent med at om Ride skulle ha hyret et reklamebyrå for å lage en filmsnutt ville tusenlappene sittet ekstremt løst. I så måte er det litt kjipt av Ride og ta en gratisfilm, som attpåtil var veldig fint laget, og sende den videre uten å informere opphavsmann og tilby kompensasjon.
Det MC-Avisa har gjort er igjen Rødt kort på alle mulige måter og takker for innspill Knut :thumleft Jeg ser jo at jeg har lyst å gå den typen aktivitet i sømmene. Men jeg regner med at jeg får til en god dialog med Ride også er denne saken ute av verden for vår del. MC-Avise derimot [-X
jhn wrote: Ja, jeg vet det er flere som har lurt litt på dette ... eller de har ikke lurt, de har jo visst at reklamering ikke var innafor
Det er jo flere her inne som har liten butikk gående, så en presisering hadde absolutt vært ønskelig
Er det jeg som har butikk gående mener du?
Det vet jeg ikke, så det var ikke deg jeg siktet til. Men jeg vet om et par stk i tillegg til inunf som nok har interesse av å få ei avklaring.
Husker jeg rett når jeg sier det ikke var ønskelig tidligere?
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: tshansen - *Shoot & Ride*

Post by jhn »

Litt snodig at ingen vil ha ei avklaring på dette. Vanligvis sitter jo meningene løst. Er ikke det litt kjipt overfor de som har en liten bedrift, og lurer på dette? Betyr det at reklamering er innafor?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Shoot & Ride*

Post by tshansen »

jhn wrote:Litt snodig at ingen vil ha ei avklaring på dette. Vanligvis sitter jo meningene løst. Er ikke det litt kjipt overfor de som har en liten bedrift, og lurer på dette? Betyr det at reklamering er innafor?
Jeg har ikke noe med dette å gjøre lengre!
Firma og Bedrifter
*Bedrifter og deres ansatte har ikke adgang til å reklamere for seg selv eller sine tjenester i forumet. Kontakt ledelsen på de(t) aktuelle nettsted for reklamering. Forsøk på "snikreklame" kan medføre utestengelse. Grove tilfeller vil bli fakturert etter de til enhver tid gjeldende satser. Vi oppfordrer derimot firmaer til å registrere en offisiell bruker på forumet som de kan bruke for å f. eks svare på tiltale, kundeservice eller informering. Det skal derimot gå tydelig frem av brukeren og innleggene at det er et firma som svarer, ikke en vanlig kunde. Dette kan tydeliggjøres gjennom f. eks brukernavn, avatar og signatur. Ethvert forsøk på reklamering, som f. eks opprettelse av en ny tråd for å informere om at dere setter ned prisene, er ikke tillatt. Dersom du er ansatt av et firma, og diskuterer på forumet angående saker som f. eks varer dere selv fører, firmaet du er ansatt i eller konkurrenter av dere, skal det informeres tydlig om at du faktisk er ansatt av nevnte firma. Du trenger altså ikke opplyse om dette konstant, men kun når det gjelder saker som er relevante ovenfor firmaet du er ansatt i.

*Reglene ovenfor gjelder også for Private Meldinger. Misbruk av disse kan føre til at vi fratar deg muligheten til å bruke det. Til informasjon er det satt en grense på 100 meldinger i innboksen for hver bruker, meldinger du vil ta vare på kan legges i "Lagrede meldinger" for å frigjøre plass.
Dette er forumreglene slik som NoName skrev de en gang i tiden for mange år tilbake. Den gangen var det ganske mange ganger flere brukere aktiv hver dag. Det eneste forumet i Norge og ingen facebook.
At det har sklidd litt ut med forumregler etter den gang og brukermassen forsvant ser jeg på som naturlig. Hvilke regler som blir håndhevet framover får være opp til andre å ta stilling til :-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: tshansen - *Shoot & Ride*

Post by Bikeridr »

jhn wrote:Litt snodig at ingen vil ha ei avklaring på dette. Vanligvis sitter jo meningene løst. Er ikke det litt kjipt overfor de som har en liten bedrift, og lurer på dette? Betyr det at reklamering er innafor?
Ja, praksisen har visst forandret seg noe her. Ser det stort sett er Supermons som er innom av de "røde" av og til, uten at det har kommet avklaring.
Håper nå iallefall at forumet ikke går til grunne her :(
Er få andre "samlende" sosiale medium en stakkars "utlending" kan lene seg på for å holde kontakten..
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: tshansen - *Shoot & Ride*

Post by jhn »

Bikeridr wrote:
jhn wrote:Litt snodig at ingen vil ha ei avklaring på dette. Vanligvis sitter jo meningene løst. Er ikke det litt kjipt overfor de som har en liten bedrift, og lurer på dette? Betyr det at reklamering er innafor?
Ja, praksisen har visst forandret seg noe her. Ser det stort sett er Supermons som er innom av de "røde" av og til, uten at det har kommet avklaring.
Håper nå iallefall at forumet ikke går til grunne her :(
Er få andre "samlende" sosiale medium en stakkars "utlending" kan lene seg på for å holde kontakten..
Jeg tror jo ikke forumets overlevelse er avhengig av reklame ... jeg tror heller at reklame vil irritere folk og at de sakte men sikkert forsvinner.
Locked