tshansen - *Shoot & Ride*

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: LordShaft - *KTM 1290 Super Adventure*

Post by tshansen »

26 juli 2015

Jeg hadde jo meg en liten runde på lørdagen også. Det var heldigvis gode meldinger, så jeg tenkte jeg skulle prøve å få slukt noen mil før sykkelen skal på ferie :thumleft

Startet dagen med å kjøre innom Ride, bare så jeg skulle forsikre meg om at de hadde en ledig time til meg i løpet av mandagen. Jeg vet jo hvor vanskelig det kan være å nå de på telefon nå på sommeren med ferie avvikling osv.
Herfra gikk turen med Masfjorden som eneste mål. Jeg kjører dit, også ser jeg hvor jeg ender. Planlegger litt underveis. :thumleft
Det tar ikke lange stunden før du kommer til noe som heter Kjekallevågen bru, fasinerende løsning på den broa. Nesten som ene broen over atlanterhavsveien. Føler du skal ta av midt på broen :-)å

Image

Smal, svingete vei følger. Sykkelen trives svært godt på lavt turtall. Det er noe legendarisk med å sitte på en V-Twin sykkel igjen. Noen parti er preget av at solen ikke har fått tatt skikkelig enda. Periodevis veldig vått. Med et par ferister som var skummelt glatt. Å kan noe fortelle meg hvorfor i helvete de på død og liv skal smelle disse opp i svinger =;

Vel framme på Masfjordnes var der allerede litt biler som ventet på tau-fergen. En liten gløtt på fergerutene som hang på en liten bud der bekreftet min misstanke. Drit flaks... Denne fergen går omtrent en gang i skuddåret. Å jeg kom 10 min før neste avgang. Perfekt :prf

Image

Var ikke rare overfartstiden, men du verden for en sjarm det er med slike ferger :redface
På Duesund siden, satte jeg kursen videre på R57 mot Rutledal, her går fergen over til Leirvik og tidenes motorsykkelveier venter :prf Trodde jeg. Vel fremme, var det ikke en bil å se. Ingen fergeruter tilgjengelig. Så et kjapt søk på nettet kunne informere meg om at fergen hadde gått for en halv time siden, og det var 1,5 time til neste avgang igjen. Du må hoppe å drite! Kjørte videre i håp om å kanskje treffe en ferge over Lavik - Oppdal. Suste videre i rolig tempo, dæven den er god å sitte på denne sykkelen. Det er mye sal, og akkurat passe komfort. Ikke for myk, å ikke i nærheten så hard som treplanken jeg er vant til å sitte på.

Passerte Brekke og de berykta tunnelene som er der.... Det er sinnsykt med vann i de. Kastet meg utpå E39 å ikke mange minuttene kom det en fergekø. Jeg ga litt ekstra på for å rekke den fergen som stod der. PISS MEG I ØRET ](*,) Bommet med 1 min! Fergen la akkurat ned bommen når jeg trillet inn på fergekaien. Er det mulig? Jaja, ikke faen om jeg gadd å stå der å vente i 30 min på ny ferge.

Jeg tar turen over Stordalen til Matre :thumleft
Du kjører videre på riksvei 8 og rett før du kommer til Bjordal svinger du til høyre og oppover dalen. Her ligger det en liten campingplass og noen hytter som er jævlig populær blandt våre Tyske turister :thumleft

Et stykke oppi bakene, etter masse små tunneler. Kom jeg til en liten anleggsvei. Denne var av grun, men veldig hardpakket i hjulsporene. Jeg har jo aldri kjørt på grus, jeg har traktor nå... UP WE GO!! det var til tider jævlig bratt (følte jeg) men sykkelen grov seg vei i den harde grusen. Helt topp tenkte jeg. Men jeg tenker jo faen ikke lengre enn til nesetippen. Jeg skulle jo ned igjen også :redface
Endelig på toppen fikk jeg tatt noen bilder.

Image

Image

Artig å se hvordan de har klart å få naturen til å virke så uberørt rundt.
Nei påtide å fortsette turen. Å faen, nedoverbakke. Grus og en abs som slo inn hele tiden. Satan jeg følte meg som den klovnen som prøvde seg nedover der. Det var ikke akkurat fare for å miste lappen på det grus strekket her :knegg

Oppe med Fridalsvannet står der en liten turist hytte, rett ved siden av ruinene til noe som kan ligne på en gammel går. Er bare grunnmurene som står igjen. Men kan ikke skjønne hva annet av denne størrelsen som har vært her oppe :-k

Image

Image

Image

Liten foto seanse, som ElQuattroFantastico er godt kjent med :lol :lol
Før turen gikk videre nedover dalen. Var mye sau og drit i veien oppe med stordalen hyttegrend og stordalen skisenter. Men nesten helt nede er det noen fine hårnåler med perfekt asfalt. Ikke veldig mange svingene (tror jeg telte 6 stk) i sterk kontrast av Aplene. Men artig alikevell.

På vei opp Romarheimsdalen fikk jeg sms fra fruen om at hun drev å gjorde klar grillen på hytten. Da var jeg igrunn klar for å svinge innom, ta meg noen kotletter og en kald pils. Var igrunn nok kjøring den dagen :thumleft

Her er ruten jeg kjørte denne dagen http://locatoweb.com/map/single/161655193
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Olden
Posts: 117
Joined: 07 Oct 2015 14:00

Re: LordShaft - *KTM 1290 Super Adventure*

Post by Olden »

Mye bra lesing og veldig flotte bilder LordShaft! =D>
Det virker som om du er superfornøyd med traktoren ;-)
Hvor langt har du fått kjørt den hittil?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: LordShaft - *KTM 1290 Super Adventure*

Post by tshansen »

Den er gått ganske nøyaktig 6800, så føler jeg begynner å kjenne sykkelen nå. Gleder meg allerede noe sinnsykt til neste sesong. Dette er det beste sykkel kjøpet jeg har gjort for min sykkel interesse. Hvordan trives du på din sålangt?

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Olden
Posts: 117
Joined: 07 Oct 2015 14:00

Re: LordShaft - *KTM 1290 Super Adventure*

Post by Olden »

LordShaft wrote:Den er gått ganske nøyaktig 6800, så føler jeg begynner å kjenne sykkelen nå. Gleder meg allerede noe sinnsykt til neste sesong. Dette er det beste sykkel kjøpet jeg har gjort for min sykkel interesse. Hvordan trives du på din sålangt?

Note4
Da nærmer det seg vel ett lite olje+filter bytte strax!? ;-)
Gøy å høre at du trives på sykkelen! Det er jo ett viktig element når man velger sykkel at man trives og gleder seg til neste tur. :)

Slik ble det dessverre ikke for meg med min 1290SA! :(
Jeg var ukomfortabel når jeg kjørte, og jeg fikk skikkelige rygg/nakkeplager etter kun noen få mil i salen.
Jeg prøvde å presse meg igjennom, men det ble bare verre. Jeg endte da opp med å bytte den inn i en 2015mod Super Duke R hos CBP i Skien.
Jeg fikk like over 1700km på 1290SA når jeg stoppa hos CBP. SuperDuke'n har strax rundet 3000km og her trives jeg utrolig godt! :lol:

Det var litt synd at det skulle bli slik da jeg så frem til mange fine turer med 1290SA, men jeg får heller ta det mer SDR'n ;-)
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: LordShaft - *KTM 1290 Super Adventure*

Post by Snikkeren »

Da er tydeligvis ikke en så oppreist sittestilling noe for deg. Men Super Duke'en er jo en knall sykkel som går som et uvær, så da ordnet det jo seg uansett. :thumleft
Olden
Posts: 117
Joined: 07 Oct 2015 14:00

Re: LordShaft - *KTM 1290 Super Adventure*

Post by Olden »

Det ble litt feil med slik oppreist sittestilling ja. Jeg kjenner jo SuperDuke godt ifra før med over 35.000km på den forrige, så dette blir nok bra ;-)
Last edited by Olden on 07 Oct 2015 22:04, edited 1 time in total.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: LordShaft - *KTM 1290 Super Adventure*

Post by tshansen »

Oi, såpass.... det er jo helt utrolig! Jeg hadde ikke trodd at en slik sykkel skulle gjøre turen mer ukomfortabel. Det var godt du fant tilbake til noe du er godt kjent med da. Det viktigste er jo at du trives på sykkelen og gleder deg til å kjøre den som du sier :thumleft

Ja skal ha et filter og oljebytte i løpet av neste uke. legger olje og filterbyttene på ca 6000. Byttet jo olje og filter på 1000 så jeg er innafor 8)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: LordShaft - *KTM 1290 Super Adventure*

Post by Elolz »

Jeg hadde samme problemet med CBR600F4i, det var noe med sittestillingen som på en eller annen måte førte til at jeg fikk vondt i ryggen av den. Får ikke sånne problemer med mer fremoverlent sittestilling (Ducati 748 og VTR SP1). Kjenner jo det i nakken når jeg kjører nå, men det er jo fordi nakken allerede er føkked, og da er det jo ikke akkurat gunstig å sitte fremoverlent og kikke oppover med "tung" hjelm på hodet. Satser jo på at jeg får ordnet opp i nakken til neste sesong. ;-)

Ble litt overrasket over hvor massiv og høy fronten på sykkelen virker når jeg så Lorden sin live. Det ble nesten litt skremmende. :lol: Har aldri prøvekjørt en sånn type sykkel, hadde jo vært interessant å testet på en demodag en gang. :-k Det er jo to vidt forskjellige verdener; høy, massiv og veldig oppreist, store dekk, bredt og høyt styre. Kan ikke se for meg at jeg liker det, men det kunne vel neppe Lorden før han prøvde heller. :lol:

Skulle jeg byttet sykkeltype, kan jeg absolutt se for meg en rampete naked, og 1290R er en god favoritt der. :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: LordShaft - *KTM 1290 Super Adventure*

Post by tshansen »

Ja vi er alle skapt forskjellig. Jeg vet om flere som har fått mindre vondt i rygg av å kjøre mer framoverlent sykkel. Eneste sykkelen jeg har hatt nevneverdig ubehag med er VFR 800 som jeg hadde. Var noe med plassering av styre som gjorde at jeg stivnet så sinnsykt i skulderbladene.

1290 SA sitter jeg ekstremt komfortablet på. Men jeg er også veldig høy. Så en slik sykkel passer nok folket på 180 pluss veldig godt.
Selv syns jeg sykkelen ser langt større ut på bilder enn i virkeligheten. Men klart, 30L tank, samt "grøftelys" gjør at den ser veldig bred ut i tillegg.

Jeg frykter nok at jeg blir å finne i adv segmentet i mange år framover. Blir nok å kjøpe meg en ren banesykkel når Fjordparken åpner :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tosk
Posts: 860
Joined: 30 Mar 2007 00:24
MC: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Location: Siggerud

Re: LordShaft - *KTM 1290 Super Adventure*

Post by Tosk »

Hyggelig å hilse på deg i forbifarta!

[youtube][/youtube]
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: LordShaft - *KTM 1290 Super Adventure*

Post by tshansen »

Hahahaha er det mulig [emoji38]

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: LordShaft - *KTM 1290 Super Adventure*

Post by Tommas »

Det er så bra!!!
Tob
Posts: 349
Joined: 06 Oct 2015 11:10
MC: Busa, SMCR & GSXS
Location: Haugalandet
Contact:

Re: LordShaft - *KTM 1290 Super Adventure*

Post by Tob »

Er dette en sånn "overfart" som man leser om på ferga? In english, åffkårs :lol:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: LordShaft - *KTM 1290 Super Adventure*

Post by tshansen »

Hehe, det ligger såpass mye bildemateriale tilgjengelig, skal nok se om vi ikke klarer å få laget noe humor tilbake her. Kan ikke la gutta skyte uten å skyte tilbake. :smt027
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: LordShaft - *KTM 1290 Super Adventure*

Post by hakhap »

Nå har han dritet på traktoren gitt :)

spelled with autocorrect
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
Locked