Bjerknez' logg | Fra MC til el-bil!

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Galilee
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo

Re: Bjerknez' logg | Triumph Rocket III GT

Post by Galilee »

Den funker vel på rocketén også?

Fint å lene seg tilbake litt når man er på langtur :)
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Bjerknez
MC: Triumph Rocket III GT

Post by Bjerknez »

Galilee wrote: 10 Jun 2024 21:41 Den funker vel på rocketén også?

Fint å lene seg tilbake litt når man er på langtur :)
Hehe, har ikke testet den på sykkelen, men kanskje noe slikt kunne vært noe for dem som ønsker ryggstøtte? Ser jo litt rart ut kanskje og man måtte nok laget noe mer spesifikt for MC men allikevel :)
Bjerknez

Post by Bjerknez »

Lenge siden jeg har postet i tråden min, så kanskje er det på tide med en liten oppdatering.

Jeg har bestemt meg for å legge MC livet litt på hyllen i påvente av en evt. økt kjørelyst. Akkurat nå er jeg ganske mett kjenner jeg og ryggen har heller ikke godt av det. Vertfall ikke på den sykkelen jeg kjører nå i lengden.

Rocket'en er derfor lagt ut for salg og det kommer ikke til å bli noe sykkelkjøp verken i år eller neste år.

Til gjengjeld skal jeg ta meg råd til en "trøstepremie" å det er en ny bil. Rettere sagt en el-bil (eller hårføner som mange velger å kalle dem). Jeg trenger egentlig kun en egobil til meg selv som kun skal brukes til jobbpendling og en tur til vestlandet om sommeren.

Valget sto mellom Tesla Model 3, Mini Cooper SE og Volvo EX30 Ultra. Valget har falt på sistnevnte. Etter en prøvekjøring så var jeg ikke i tvil.
Den jeg har valgt er toppmodellen med Ultra styling, 4WD og Performace motoren med 438 HK'er. Dette er da en el-bil som i teorien skal klare tett opp til 50 mil sommerstid. Den aksellererer fra 0-100 på hærlige 3.6 sekunder og jeg må bare si at det var langt over middels gøy :)

Så får vi se om MC gleden blomstrer opp igjen på sikt, eller ikke. :thumleft
Tekumseh
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing

Re: Bjerknez' logg | Fra MC til el-bil!

Post by Tekumseh »

Måtte sjekke Finn om det var spøk eller ikke, men der var den ja.

Mye trolig tar det 1 år så har du sykkel i garasjen igjen ;-) Sånn ble det for meg ihvertfall, tror det faktisk var bare 51 uker. Endte opp med en billig sykkel som bare kan stå, ubrukt en sesong om det så skulle være. Men det bli annerledes med en sykkel til kvart-millionen, det forstår jeg.

El-bil ja, håper du skriver noen ord og legger ut bilder etter hvert. For oss konservative er det alltid interessant å høste folks erfaringer, om man en dag selv skal bli tvunget over på batterimotor.

Så er jeg også spent på hva du skal 3D-printe til nybilen ;-) Har fulgt den tråden, og synes det ser spennende ut.

Lykke til med salg, og tilværelse uten MC! :-)
Bjerknez

Post by Bjerknez »

Hehe, dårlig med aprilspøk her :)

Volvoen er en meget komplett og morsom bil el-bil som også ser bra ut (synes jeg). Motoren er hysterisk og det skal bli deilig å slippe å fyle bensin mere... :)
knutk
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Post by knutk »

Gratulerer med ny bil :D :thumleft
RuneMC
MC: 2016 CRF1000D

Post by RuneMC »

Grattis med ny bil :thumleft (Om det blir den valget har falt på)

Har ikke kjørt allverdens med MC'n i år selv pga elsykling som ny hobby/transportmiddel, men kjekt å ha når kjørelysten melder seg :)
Last edited by RuneMC on 17 Sep 2024 00:55, edited 1 time in total.
Bjerknez

Post by Bjerknez »

Såså... har nå ikke skrevet noe kontrakt enda. :)

Har ikke spesielt lyst til å betale både på MC og bil. Hadde det hastet kunne jeg levd med det, men så lenge jeg egentlig klarer meg uten bil hvis jeg nedlater meg selv til å ta buss etc. så klarer jeg fint å vente litt :)

madammen har jo en bil, men det er faktisk 12-13 år siden jeg hadde en egen bil. Merker at det skal bli behagelig, og ike minst morsomt med såpass mye krefter,

Mitt aller største ankepunkt til bensin/dieselbiler er den fryktelig irriterende forsinkelsen fra man gir gass til bilen faktisk flytter på seg. Å kjøre bensin/diesel bil føltes nesten som å gå tilbake i tid etter å ha kjørt 10ish mil i en el-bil. :)
Borg
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700

Post by Borg »

Gratulerer med Radiobil!
Nå skriver du at du ikke har godt av en rakett, da blir ikke 3.6 sekunder bedre ...
For sykkel er d på tide du får deg en liten billig som også kan gi glede på grus. En verden verd å sjekke ut neste vår. Alltid plass til en kr 30-50 k sykkel:)
intruder
MC: 1993 Yamaha Virago 750

Post by intruder »

Må ønske deg lykke til med Volvo el-bil...og vi høres selvfølgelig ! =D>
Bjerknez

Post by Bjerknez »

Borg wrote: 16 Sep 2024 14:10 Gratulerer med Radiobil!
Nå skriver du at du ikke har godt av en rakett, da blir ikke 3.6 sekunder bedre ...
For sykkel er d på tide du får deg en liten billig som også kan gi glede på grus. En verden verd å sjekke ut neste vår. Alltid plass til en kr 30-50 k sykkel:)
Det er nå ikke aksellerasjonen som er plagsom for ryggen, men humpene :)

Å bli presset bakover i et bilsete er jo balsam for ryggen :)

Gruskjøring utgår nok med skyhøye kneløft, av grunnen nevnt over :)
ashland
U-Svingen
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20

Post by ashland »

Gratulerer med flott tivoli-bil :)

Som en tro østfolding kan det jo ikke bli annet enn en råner-Volvo
Regner med grantre og revehale er huket av i option-listen :lol: :thumleft
fun is not a straight line
ArcticTiger
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS

Post by ArcticTiger »

Grattlere med Batteri-Bil Bjerskiz, den er nok god👍🏾 Men når det er kaldt må du planlegge ofte ladestopp, kjenner ei med xc40, den hår 20 mil på ei lading i kulda.
Bjerknez

Post by Bjerknez »

Jeg har ikke tenkt til å kjøre verden rundt i kuldegrader. Da blir det tur/retur jobb inkludert en tur innom butikken. :thumleft

Når det gjelder wounderbaum og revehale så har jeg bestillt dette på AliExpress. Har du en laksetrapp liggende Ashland? :lol:
JRO
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.

Post by JRO »

Gratulere med fin el bil, jeg har selv en el bil som bruksbilen og det er utrolig hvor mye billigere det er med el bil så lenge du kan lade hjemme og det regner jeg med at du har muligheten til.
Men jeg har også en bensin entusiast bil, min Ducati MC og el sykkel så jeg har nok kjøretøy for å komme meg ut hver dag.

Lykke til med transformasjonen fra MC til El bil, men håper du kommer tilbake til MC livet. :D :thumleft =D> \:D/
Post Reply