Grus fra 0 til 100

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Grus fra 0 til 100

Post by Palma »

790ADV_R wrote: 27 Jan 2021 18:59 Godt å høre :thumleft Da kan jeg trygt vurdere en BMW igjen en gang i fremtiden!
Ca i mars april f.eks \:D/ Det er jo i fremtiden :thumleft :thumleft
User avatar
790ADV_R
Posts: 42
Joined: 18 Aug 2020 12:59
MC: KTM 450 EXC Six-Days
KTM 890 Adventure R RALLY

Re: Grus fra 0 til 100

Post by 790ADV_R »

Palma wrote: 27 Jan 2021 19:31
790ADV_R wrote: 27 Jan 2021 18:59 Godt å høre :thumleft Da kan jeg trygt vurdere en BMW igjen en gang i fremtiden!
Ca i mars april f.eks \:D/ Det er jo i fremtiden :thumleft :thumleft
YES :D jeg sier bare ikke hvilket år...
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Grus fra 0 til 100

Post by ashland »

Ellers er SpeedMC i Sandefjord å kunne anbefale, på det varmeste! Der har de fleste noe å lære av hva god service vil si

Litt kjedelig med tanke på avstand, men for min del blir det omtrent like langt til Oslo som Sandefjord
fun is not a straight line
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Grus fra 0 til 100

Post by intruder »

MC huset Nydal henter og bringer sykler i Osloområdet i forbindelse med servicer osv... :thumleft
Om en velger å gjøre turen til Nydal sjøl får en lånt demosykkel og kan bruke dagen til besiktigelse av verdens høyeste trehus Mjøstårnet , besøke endeLarmen MKs hovedkontor på Arne Myrdals selvvalgte paradis samt dra bortom Gjøvik,der det ifølge Vågan væks blommer i gatom.... =D>
Å kænskje treffe mr.MC himself,Per Almestrand.. :D

kort & godt gøy på landet !

takk te n Rotmo
User avatar
790ADV_R
Posts: 42
Joined: 18 Aug 2020 12:59
MC: KTM 450 EXC Six-Days
KTM 890 Adventure R RALLY

Re: Grus fra 0 til 100

Post by 790ADV_R »

Prosjekt varme i holkene :D

Etter noen fine turer i kulda med varmemuffer så var tiden kommet til å ta det til neste nivå 8)
Sjekket rundt på nettet og det var like mange meninger som det var produsenter når det kommewr til varme i holkene. Har hatt Oxford og var veldig fornøyd med det oppsettet men ville prøve noe annet så landet til slutt på en billig variant produsert i Taiwan og solgt av den største nettbutikken for oss med MC/MX basillen.
heated-grips.jpg
Relativ rask levering så jeg hadde ikke rukket å gjøre forberedelsene før de dukket opp. Hmmm skal jeg forsøke å dra av gummi ‘n på de originale KTM holkene eller handle inn nye som er beregnet for dette? Som den håpløse optimisten jeg er så måtte jeg jo prøve. Fikk til venstre håndtak men da jeg skulle prøve meg på gassrulla måtte jeg kaste inn håndkle. KTM hadde jo selvfølgelig vulket gummi `n til rulla.
Hva gjør man da….jo Ring en venn :D Ole Christian hos www.backcountrymc.no kunne selvfølgelig hjelpe og kom samtidig med gode tips om hvordan få det sammen. Nye holker og rulle ble handlet og kom i posten dagen etter :thumleft
Grip01.jpg

Skal ikke kjede dere med for mange detaljer men må rette en stor takk til Ole Christian for tipset om dobbeltsidig tape og White sprit så her kommer oppskriften:
-Ta av plasten og fest varmefolien til styret
-Ta to striper med dobbeltsidig tape rundt varmefolien
grip04.jpg
-Tett igjen ytre del av holken og fyll den ½ full med white spirit (lite hull i enden sånn at sprit og luft kan slippe ut)
-Press holken på i en rask og bestemt bevegelse. Det er i den siste prosessen du må handle raskt. Du har ca 10-15 sec på deg med å få holken inn før den setter seg.
Jeg fikk til venstre holke og med godt mot tok jeg sats og gjentok handlingen på høyre side men nå var jeg ikke rask nok og holken stoppet litt for tidlig men det kan jeg leve med så lenge den er varm.
grip05.jpg
grip08.jpg
For å hindre at varmeholkene skulle kunne bli glemt i ON posisjon så koblet jeg meg inn via strømtilførselen til hovedlyset som går på automatisk og av noen sekunder etter at man stopper motoren.
wiring.jpg
Bryter passet perfekt med litt press mellom instrumentet og styret så den trengte jeg ikke skru fast.
switch02.jpg
Nå er det testet og det virker men jeg opplever at det forskjell på temperaturen mellom venstre og høyre holke. Når jeg måler så er motstanden lik så jeg innbiller meg at det kommer av at venstre (som føles kaldere) må varme opp styret mens høyre sitter på plastrulla.
switch_muffe.jpg
Er det noen som har erfaring med dette? Tips mottas med takk
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Grus fra 0 til 100

Post by Palma »

Frysepinne!!!

Men fra spøk til siden. Jeg har merket det på Betty og at den ene er varmere enn den andre. Det med plastikholk og varmetap innover i styret er nok en logisk forklaring. Men nå vet vi jo og at du er rimelig heit i høyrehånda... Så hva som er reellt og opplevd kan man jo spørre om :plystre :plystre
User avatar
790ADV_R
Posts: 42
Joined: 18 Aug 2020 12:59
MC: KTM 450 EXC Six-Days
KTM 890 Adventure R RALLY

Re: Grus fra 0 til 100

Post by 790ADV_R »

Palma wrote: 30 Jan 2021 17:34 Frysepinne!!!
. Men nå vet vi jo og at du er rimelig heit i høyrehånda... Så hva som er reellt og opplevd kan man jo spørre om :plystre :plystre
:lol: :lol: :lol:
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Grus fra 0 til 100

Post by mekkern »

noen sett med folie har høyere effekt på venstre nettopp for å kompensere for varmetap i styret ;-) .
User avatar
Gielas
Posts: 1178
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: Grus fra 0 til 100

Post by Gielas »

Palma wrote: 30 Jan 2021 17:34 Frysepinne!!!
Enkelt utsagn å komme med iført gubbejakke? :redface :D
Gielas
User avatar
790ADV_R
Posts: 42
Joined: 18 Aug 2020 12:59
MC: KTM 450 EXC Six-Days
KTM 890 Adventure R RALLY

Re: Grus fra 0 til 100

Post by 790ADV_R »

mekkern wrote: 30 Jan 2021 18:22 noen sett med folie har høyere effekt på venstre nettopp for å kompensere for varmetap i styret ;-) .
:thumleft Aha... Fant ikke noe forskjell på de to som fulgte med i dette settet(Begge hadde samme motstand)
User avatar
790ADV_R
Posts: 42
Joined: 18 Aug 2020 12:59
MC: KTM 450 EXC Six-Days
KTM 890 Adventure R RALLY

Re: Grus fra 0 til 100

Post by 790ADV_R »

Morro med produkter som "sitter" på første forsøk :D

Er jo ganske fersk på 450EXC så har minimalt med timer på dårlige veier men oppdaget raskt at bunnplata fra KTM var i det svakeste laget.
Gjorde en del søk på nett og fant mange som snakket pent om AXP.
Dette måtte jo sjekkes og jo da :thumleft de gutta hadde gjort seg skikkelig flid med å designe robuste plater som ikke veier for mye, ikke skaper støy og vibrasjoner og som tar imot en trøkk uten å bli deformert permanent!
https://www.axp-racing.com/en/product/2 ... nge-ax1483

Klok av tidligere "skade" så tok jeg en runde med søk her hjemme og fant https://www.motorhansen.no/ på Råholdt som listet AXp som et produkt de skaffer. Sendte en mail og fikk svar før jeg hadde rukket å tømme kaffekoppen.. Jo da de kunne skaffe og var akkurat på vei til å sende en bestilling så jeg kunne hive meg på der. Snakk om rask feedback og levering :shock: Det beste var at prisen ble billigere enn om jeg skulle bestille direkte fra AXP selv så tok like så godt å handlet inn til 890`n samtidig 8)

AXP bruker samme festemetode som den originale KTM platen så ingen modifisering =D>
Fornøyd med resultatet så langt så nå gjennstår bare hardt bruk og missbruk :roll:
AXP06.jpg
AXP05.jpg
AXP03.jpg
AXP02.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Grus fra 0 til 100

Post by Palma »

Det der så riiiimelig solid ut ja :thumleft
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: Grus fra 0 til 100

Post by Busa Trond »

Ser ut til at du har kontroll. Været her oppe i Valdres og Hallingdal er det meldt jevnt kaldt. Skal på service med T7 nå til uka. Selvf har jeg varme i kropp og tær. Men med minus 17 sliter jeg med sikten. 5 mil nå til uka, bør jeg velge briler og balaklava, eller kjøre så fort med visir at det ikke iser?
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Grus fra 0 til 100

Post by mekkern »

prøve med oppvarmet visir? enten lage selv eller sjekke med snøscooter sjappe? :-k
User avatar
790ADV_R
Posts: 42
Joined: 18 Aug 2020 12:59
MC: KTM 450 EXC Six-Days
KTM 890 Adventure R RALLY

Re: Grus fra 0 til 100

Post by 790ADV_R »

Fra Hvit til noe annet...

November 2020 ble det som nevnt tidligere handlet inn en 2021 450 EXC Six-Days. Jeg likte veldig godt designet på denne så måtte jo selvfølgelig konservere det for den neste generasjonen av gruskjører.
HvitSixdays2021lh.jpg
HvitSixdays2021rh.jpg
Dermed ble det bestilt et nytt plastsett i hvit fra Spinnin-Wheel. Dette ble montert og den originale plasten pakket sirlig ned i en stor eske fra KTM og satt i garasjen i påvente av bedre tider.
Hvit plast på vinterføre er fantastisk når det kommer til kamuflasje men det var jo ikke det jeg var på jakt etter så her måtte det et nytt design til.
Hvit.jpg
Hvit01.jpg
En tlf til Jon hos Spinnin-Wheel og vips så hadde jeg fått tak på kontaktdetaljene til et firma som laget merker/folie til alt mulig https://shop.thorsellsreklam.se/
Fikk satt meg ned foran pc`n og bestemt meg for layout og så var det bare å vente…
Leif Thorsell svarte raskt og jeg bekreftet layouten.

4 dager senere hadde jeg besøk av en hyggelig UPS mann (snart på fornavn med alle som jobber der) som leverte pakken fra Thorsell`s reklam.
Første fridag på jobb ble derfor tilbragt i garasjen med hårføner og tålmodighet.
Å gjøre ren plasten (selv den nye) er en liten jobb i seg selv. Vasket plasten med sprit, så varmet jeg overflaten med en blåselampe for å få bort Silikon og deretter en ny runde med sprit. Det startet ikke bra men fikk litt mer teken på det for hver seksjon som kom på plass så den siste ble tilnærmet perfekt.

Smaken er som baken….delt men personlig så synes jeg det ble bedre med farge en ren hvit utgave.
Hvitfrontrh.jpg
HvitLH01.jpg
HvitRHsideover.jpg
HvitRHtop.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply