Grustur i øst - en idè vokser

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Post Reply
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Grustur i øst - en idè vokser

Post by Palma »

Grustur i øst vokser sakte men sikkert.

Har litt lyst til å skrive et lite tilbakeblikk her på forumet, det var jo her det hele begynte. For ca 4 år siden jeg registrerte stadig flere adv.sykler med asfaltdekk og mange som hungret etter grusveier. Vestlendinger som skrev rapporter med store bokstaver om en grusvei på hele 3 km opp til en bom eller en dam rett over tregrensen. Jeg husker jeg tenkte i mitt stille sinn, jeg skal da for pokker gi dem grus.

Om ca 1,5 måned går det 4.Grustur i øst-treffet av stabelen på Finnskogen, og det blir ikke det siste hvis det er opp til meg. \:D/ Det var med litt blandede følelser jeg dro i gang, men med mye moralsk støtte og god hjelp og støtte av BMWilly, Tøffingteppen og Epylypzon etter hvert så gikk det bra. Og ikke minst mange flotte deltakere som alle har vært med å sette sitt preg på Grustur i øst.

Siste året har jeg jo ekspandert litt, ja nå tenker jeg ikke bare midjemål og BMI, men i grusaktivitet.
Jeg bor jo fortsatt her i grusriket og det er for gæli å ikke gjøre noe mer utav det.
10-er banden som kjørte TET i mai har vært med å pushe og oppmuntre i riktig retning. Så jeg tok steget hakket videre, laget meg ei side på fæisbukk, tenkte masse og åpnet for at allmuen kunne være med på tur. :-k

Tenkte først å bruke småbruket her som base med enkel overnatting i 8-9-mannstelt, men dette gikk jeg bort fra etter en stund. Det ble for vanskelig med sanitæranlegg osv osv.

Så da Tøffingteppen tipset meg en dag om dagstur, så grep jeg ideen og la det ut på siden. Responsen var bra etter hvert. Det er artig å se hvordan markedet responderer, ikke minst hvordan tregheten i markedet virker.
Nå er jeg litt utålmodig, men jeg ventet og tenkte jeg lider ingen store tap. Ruta var klar med oppstart på Skarnes, med tanke på at det største markedet er nærmere Oslostaden. Lokale folk kjører på egenhånd. Etter hvert tikket påmeldingene på og Tøffingteppen og BMWilly ble med som sweepere. Jeg var i gang. 12-13 på første turen var mer enn måloppnåelse.

Jeg hadde ikke lagt noen list for kunnskapsnivå eller ferdigheter i innbydelsen så jeg tok en lett gjennomgang av gruskjøring og vi dro avgårde.
Det var litt sprik i ferdighetsnivå blant deltakerne, men med cornermanprinsippet funker det lell.

Turen gikk over skogen i passe tempo og noen kjedet seg nok litt… Det var kjente veier for de og farten var ikke høy. Ved Charlottenberg "mistet" vi et par stykker, det var ikke lett å sette cornermann i rundkjøringa der, men de to som kjørte rett frem ble oppringt ganske fort og ønsket god tur hjem. De var uansett fornøyd og har etterpå meldt sin interesse for flere turer.

Litt mer hard kjerne ble igjen, og farten økte en del nord vestover etter Charlottenberg og en burger. Nå kom tilbakemeldingene, dette begynner å ligne noe, nå får jeg uttelling for turen osv. \:D/

Det var klart at jeg måtte spisse turene etter deltaker. Alle var fornøyd etter en morsom tur på grusen.
Neste tur jeg annonserte var en tur for de med litt mer erfaring, jeg skrev ikke øvede med høyt nivå, jeg kjenner selv min begrensning. Ruta ble jobbet frem og prøvekjørt på forhånd. Dette blir gøy.

Sweeperen jeg hadde avtalt med sendte melding på morran og meldte om magasjau, det passet ikke godt med fart på skogen… 7 deltakere møtte på Roverud klare til dyst. De fleste med MYYYE erfaring, tre av de (gutter i 40 åra hadde kjørt sammen på skogen siden 18-årsalderen. Og hadde utstyr deretter, mindre lette sykler som bar preg av å være brukt noen turer før. 5-600 ccm.
En ung mann kom uanmeldt med en ganske ny Africa Twin med automat og slitte asfaltdekk… oi oi oi… Han hadde trent litt da han var på hytta kunne han melde om… Skulle dette bli en brems i dag…

Jeg praia en sweeper blant deltakerne og her var det ikke snakk om noe grunnopplæring, jeg følte på en god dose forventningspress.
Vi dro på i vei innover skogen, denne gangen fra Roverud. Kom etter hvert til kjente trakter for "Grustur i øst"-folk fra forumet. Grenserøysa på Varaldskogen. Det gikk så grusen sprutet for å si det bokstavelig. Noen stopp her og der for å lodde stemningen. Og stemningen var god. Farten var helt bra for alle, ungdommen på AT’n hang med. De fleste ble etter hvert meget imponert over AT’kjøreren. Snakker vi naturtalent :-k :-k

Etter noen mil tok vi en god rast ved et vindskydd inne i Sverige. Mat og kaffe smakte fortreffelig. Stemningen var god og humøret på topp. Videre nordover skogen, litt bensinfylling i Østmark og kulturelle innslag på et finnetorp oppe ved Røgden falt i god jord. Noe tenknisk svikt underveis, ei lydpotte som ramla av og måtte skrues fast, men cornermanprinsippet og alt funka.

Her hoppet en av, han måtte ta strake veien hjem til bikkja som var alene hjemme, noen mil senere brøyt AT’n løpet, han var rimelig sliten og trøtt.. men han hadde fulgt oss alle i rundt 20 mil og farten var ikke noe å si noe på. Det bikka ofte opp mot 90-100 km/t på strekkene.
Vel tilbake til utgangspunktet etter 25 raske mil og 6 timer var alle slitne og meget fornøyd. Det hadde vært en suksess.
Jeg ga klare meldinger i starten at jeg kjører først og kjenner min begrensning, vi bruker mulighetene i cornermankjøringa. Det funka. :thumleft Flott rute, trivelige folk og en sliten og fornøyd arrangør kunne krysse av tur nr 2 «Smak av Finnskog» som vellykket.
Noen smakebiter:
https://youtu.be/W1rxzxd4c0w

Den 28.juli drar jeg av gårde igjen da med 7 (påmeldte til nå) deltakere på «Grustur for nybegynnere». Det blir mer prat, kortere rute og betydelig lavere fart. Jeg gleder meg.

Hva høsten bringer videre er litt usikkert, slutten av augus er fast på Morttjennsberget og rutene tar form. Det gledes stort.
Neste sesong blir det muligens flere helger på Morttjennsberget, og helt sikkert noen dagsturer for båre raske og ferske.

Synes det er litt artig å gi litt tilbakemelding her på forumet, dere har jo vært med å "skape" Grustur i øst på en måte.

Så spre gjerne det glade budskap til nye og gamle grusmisbrukere, send dem til skogs med Grustur i øst. \:D/
Følg gjerne med på facebook, link under her.
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Grustur i øst - en idè vokser

Post by kvase »

Æ føljer med åkke sie du ruler på være seg her eller på tryneboka - ja sjølvsagt deler man slik at flere skal få av ditt delings mon av kjøreopplevelser å muligheter -Youtube er veldig hendig å følje med at å
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Grustur i øst - en idè vokser

Post by Spiritofwinter »

Stå på Palma, kjekt å se utviklingen [emoji846]

Har nevnt det før å kan godt si det igjen, gleder meg til å møte opp for 4. gang på Finnskogen for å delta på grustur i øst i slutten av August.

Skulle gjerne deltatt på flere runder med turer på Finnskogen i løpet av en sesong, problemet for min del er at det er en del mil å kjøre før man kommer til Finnskogen å jeg bruker opp ett sett med dekk på hver tur [emoji12] Men om du planlegger en tur tidlig i sesongen og en i slutten av August, så får en prøve å se hva som er mulig å få til [emoji846]

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Grustur i øst - en idè vokser

Post by hakhap »

Kult Palma, artig å se hvordan det kommer seg.

Stå på.

misspelling with autocorrect
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Grustur i øst - en idè vokser

Post by mekkern »

Bra greier!
Tror nok du traff bra med tid og sted, og ikke minst at det er et "behov" spesielt etter eksplosjonen av adv. Sykler...
Og et tilbud for de som ikke er blitt "frelste" og muligens litt usikre på å dra ut i skauen alene.

Gjentar- skikkelig bra. :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Grustur i øst - en idè vokser

Post by tshansen »

Man kan jo begynne å bli litt smårørt av hele opplegget og ikke minst innlegget :-D

Nå fikk ikke jeg med meg første grustur i øst, men jeg er i ferd med å delta på min 3 og langt ifra siste! Det er jo ingen hemmelighet at grustur i øst og flere av deltagerne har bidratt tungt til min økende interesse for grus og gruskjøring! Grus stod ikke veldig høyt i kurs etter en viss alpetur :plystre

Image
1. Året jeg var med.

Willy var heldigvis tålmodig og insisterte på at jeg måtte stille inn styret på sykkelen for stående kjøring! Akkurat som om han skulle komme der å lære en guttvalp fra Bergen å kjøre sykkel! Vel, guttebabyen fra Bergen fikk seg en alvorlig wake up call!

Image
2. Året (i fjor)

De fleste er litt mer forberedt og fått enda mer tenning på grus! Men det er noe med å være vekke fra grusen, da er man litt ekstra rusten! For mitt eget vedkommende har jeg virkelig fått opp øynene for hvilke gleder adventure segmentet har å by på!
Du, Willy, BusaTrond, Olav, Stian er alle trekkplaster og motiverer til å utforske nye områder å tøye grenser!

Det er et solid og utrolig artig arrangement du har klart å vispe igang Pål! Jeg personlig har så utrolig mye å takke deg for! La Grustur i øst bli enda bedre (om mulig)

Å det er veldig viktig å presisere!!! Alle nivåer fikser dette! Det er lagt opp slik at alle nivå kan kose seg på skogen
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Grustur i øst - en idè vokser

Post by Palma »

Takker og bukker ydmykt, det er så himla gøy!

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk
User avatar
Gielas
Posts: 1178
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: Grustur i øst - en idè vokser

Post by Gielas »

Hyggelig å lese Palma :thumleft
Ser frem til årets tur, selv om jeg nok må lage meg noen egne, enkle ruter... :roll:
Gielas
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Grustur i øst - en idè vokser

Post by Kant1 »

Stiller nok igjen, Dette er dritagøy. \:D/
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Moffa
Posts: 261
Joined: 16 Sep 2015 21:48
MC: 2019 - BMW R1250GiSelA Exclusive
Location: Langhus (Ski)

Re: Grustur i øst - en idè vokser

Post by Moffa »

Ser veldig bra ut Pål, er imponert over hva du har dratt igang :thumleft =D>
Og hadde jeg vært litt tidligere ute med å få traktor i hus, hadde jeg kanskje rukket å melde meg på til august-evenementet før det ble fullt..... :redface Neste år derimot.... ;-)
Just because God gave you a mouth doesn't mean that you must constantly use it.
Sometimes you have to connect your tongue to your brain before talking!
--------------------------------------------------------------------------------------------------
LocaToWeb
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Grustur i øst - en idè vokser

Post by Palma »

Moffa wrote:Ser veldig bra ut Pål, er imponert over hva du har dratt igang :thumleft =D>
Og hadde jeg vært litt tidligere ute med å få traktor i hus, hadde jeg kanskje rukket å melde meg på til august-evenementet før det ble fullt..... :redface Neste år derimot.... ;-)
Takk for det.
Sendt PM Moffa..
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Grustur i øst - en idè vokser

Post by ArcticTiger »

Dææven så poppulært det er blitt med Grus-turene dine Palma, her gjør du nok en god jobb :thumleft

I "gamle dager" på -70tallet kjørte vi jo med all slags sykkler, store som små, på grusveier. Vi brukte den sykkern vi hadde der og da, og med de dekka som stod på. Så enkelt var det. Grusveier var det vanlige mange steder i landet, og jeg husker spessielt godt en tur med Bonnevillen på Vestlandsk grusvei i regnvær, det gjaldt å holde tunga i rett munn da! Men det var jo sånn det var. Det var bare å gi på hvis du ville noe sted. Og å "leite opp" en grusvei for morro skyld, neiii, det gjorde vi nok ikke. Bortsett fra en tur på skogsbilveiene i Nordmarka av og til, til Nikkers-adelens store forargelse :mrgreen:

Jeg har jo spekkulert litt på dette ny-motens "grus-fenomenet" i det siste, når jeg har vært ute å brumlet litt med Jåle-sykkern (den med de smidde Marchesini-felgene :roll: )
Det høres så fristende ut å finne en grusvei, og bare Gi-På, og legge den Brei så Grus-spruten står :shock:
Så i dag tenkte jeg, faen heller, denna Jåle-sykkern er jo sterk så det holder (iallfall for meg!), og det burde være lett match å vise Palma hvem som er Gutten Sin når det gjelder Spruting [-X
Så jeg tok en liten omvei ikveld, på en litt øde grus bygdevei, og tenkte: Nå skal Han få det :evil:
I en slak, lang venstre-sving med litt fin løs-grus la jeg Jåle-sykkern litt over til siden, og ga de Tvangs-styrte ventilene ordre om å mate de to Glupske syllindra i L-formasjon litt ekstra :D
Men hva skjedde a? Ikkeno særlig, bortsett fra at dasj-bordet blonka i masse en farger som et hasj-diskotek på 70tallet, og de glupske syllindra bare harka litt :roll:
Det blei ikke mye Grus-Sprut gett, og knapt nok spinne-spor i Rulle-grusen :redface
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Grustur i øst - en idè vokser

Post by tshansen »

Kanskje derfor gamlegutta beholder sertifikatet i så mange år, pga alle de teknologiske hjelpemidlene :plystre
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Grustur i øst - en idè vokser

Post by Palma »

[emoji1787][emoji1787][emoji1787][emoji1787] Har du linka multi'n din opp mot yr.no så kan det hende den sto i regnmodus veit du.
Men artig med Grustur i øst

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk
Post Reply