Ashland´s hjørne

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Ashland´s hjørne

Post by ojda »

ashland wrote: 27 Oct 2021 22:54
knutk wrote: 27 Oct 2021 14:06
ashland wrote: 27 Oct 2021 13:12

Du sier noe der ja :-k
Å påstå det ikke var kjølig er å lyve, det kommer nok en slikens varmesak hit med tiden. Men noen må holde på the old-fashioned way 8)

Dette er helt klart noe som skal utforskes mer, åsså er det rett i nærheten \:D/
Dersom strøm kapasitet er en utfordring på 690'n kan det nevnes at den 'skjorten' jeg kjøpte hos 'Warm'nSafe drar 44W mens de fleste andre jakker hvor hals og ermer er oppvarmet drar mellom 80 og 90W. At den gir tilsvarende oppvarming med halve strømforbruket (den varmer også opp hals og armer) er pga at den er i stretch materiale slik at den er helt i kontakt med kroppen uten at den klemmer eller på noen måte oppleves som ubehagelig.
Ifølge manualen skal generatoren være på 300W, så strøm burde ikke være noe problen. Ikke for noe som krever 44W. Inrømmer jeg må tenke ett par ganger på den der

Det jeg føler må på plass er lys. De som sitter på fra fabrikk er på nivå med -60mod Bobbla jeg hadde med 6Volt anlegg, lys på nivå med fjøslykter [-X

Holder definitivt en knapp på bedre lys ja :-# :plystre
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Ashland´s hjørne

Post by mekkern »

Men de 300 watta er max ved et visst turtall. Under dette faller ladeeffekten raskt.
På tomgang vil den nok ikke mer enn så vidt holde til oem lys.
I praksis tror jeg ikke du kan laste mer enn rundt 100 watt totalt for ikke å få prob med strøm.🤔
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Ashland´s hjørne

Post by knutk »

Som @mekkern sier, det er ikke 300W ved tomgang.
Og husk at motor og kjørelys/baklys trenger strøm. I praksis har man trolig 150W tilgjengelig.

For ekstra lys bør man nok tenke på ekstra utvendige lykter. Den originale reflektoren er liten, og eventuell modifikasjon ved å bytte lyspære gir begrenset effekt. Men uansett, noe lys-orgel blir denne sykkelen aldri :D

Om dette var mitt problem ville jeg satset på to ekstra LED lys à 10w pr stykke. Den ene med bred spredning, den andre som langlys. Så kobler man dem slik at de begge lyser redusert på dagen, og når mørket kommer funker den ene som nærlys, og den andre kommer på få ved langlys. Totalt ca 20W ekstra. (aktivering visa en bryter)

Det er ikke lett å vite i praksis hvor mye generatoren gir ved ordinær kjøring. Det beste er å teste det ut. 20w er det samme som en blinklyspære (21W), og en varmeskjorte på 44W tilsvarer en H4 lyspære på nærlys.

Om man rigger til midlertidig og starter motor mens man overvåker batterispenning kan man med enkle middel måle seg til hva sykkelen kan handtere.
I praksis bør man kunne satse på at den levere 14V ved minimum 2000 rpm.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s hjørne

Post by ashland »

ojda wrote: 28 Oct 2021 00:36
ashland wrote: 27 Oct 2021 22:54
knutk wrote: 27 Oct 2021 14:06

Dersom strøm kapasitet er en utfordring på 690'n kan det nevnes at den 'skjorten' jeg kjøpte hos 'Warm'nSafe drar 44W mens de fleste andre jakker hvor hals og ermer er oppvarmet drar mellom 80 og 90W. At den gir tilsvarende oppvarming med halve strømforbruket (den varmer også opp hals og armer) er pga at den er i stretch materiale slik at den er helt i kontakt med kroppen uten at den klemmer eller på noen måte oppleves som ubehagelig.
Ifølge manualen skal generatoren være på 300W, så strøm burde ikke være noe problen. Ikke for noe som krever 44W. Inrømmer jeg må tenke ett par ganger på den der

Det jeg føler må på plass er lys. De som sitter på fra fabrikk er på nivå med -60mod Bobbla jeg hadde med 6Volt anlegg, lys på nivå med fjøslykter [-X

Holder definitivt en knapp på bedre lys ja :-# :plystre
Skjønner ikke hva du mener der :-# 8-[
fun is not a straight line
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Ashland´s hjørne

Post by intruder »

Han jeg kjører sammen med har en Virago 1100...om han bruker varmerullene mye blir det å skyve for å få start igjen.
Så han vurderer varmehansker med batteri :redface
Men en 1966 lader sikkert mye dårligere enn dagens sykler ? :thumleft
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s hjørne

Post by ashland »

mekkern wrote: 28 Oct 2021 00:52 Men de 300 watta er max ved et visst turtall. Under dette faller ladeeffekten raskt.
På tomgang vil den nok ikke mer enn så vidt holde til oem lys.
I praksis tror jeg ikke du kan laste mer enn rundt 100 watt totalt for ikke å få prob med strøm.🤔
Selvfølgelig ved max pådrag/lading, teori og praksis er ikke alltid hånd i handske
Med 150W tilgjengelig, så kan du trekke fra varmeholder, brukes varmeholker er det ofte vær for varmejakke. Da begynner det å bli ille dårlig med tilgjengelig effekt :-k

Finnes massevis av utbytte reflektorer med LED lys på markedet til 690/701. Selvfølgelig den enkleste måten å få bedre lys, dog usikker på hvor effektive de er. Tenker heller som @knutk å få på to ekstra LED lys.
Cyclops mener jeg har vært nevnt som greie ekstralys?
fun is not a straight line
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Ashland´s hjørne

Post by RuneMC »

@ashland Fin turrapport :thumleft ... blir litt interessert i å prøve meg østover jeg også, men det er "dørstokkmila" med litt kjedelige transportetapper før man kommer seg til de interessante veiene... Men får kanskje sette av litt ferietid neste år til å utforske det nærmere.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Ashland´s hjørne

Post by knutk »

ashland wrote: 28 Oct 2021 09:51 ............
Cyclops mener jeg har vært nevnt som greie ekstralys?
Kjenner Cyclops sine produkter fra omtale. Og min oppfatning er vel den samme som allerede antydet, dvs, man får hva man betaler for :-)

Når man beregner effekt vs hva sykkel er i stand til å dra kan man også tenke på at en god dimmer reduserer effekten. Så kanskje vil man greit dra 2x15W, da de stort sett blir dimmet ved småkjøring og lav hastighet. Fullt lys trenger man jo egentlig ikke før man setter opp farten, og da øker jo også motor turtall.

Har prøvd rimelige 50mm 10W kina LEDs. Benyttet de på F800. De funka greit, betraktet de mer som kjørelys, selv om de også gav bedre lys i mørket.
Men man får hva man betaler for.... (oftest)
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Ashland´s hjørne

Post by Spiritofwinter »

Alltid hyggelig med en liten rapport fra tur til nabolandet, skulle gjerne kjørt mer der selv, men med 8+ timer transportetappe hver vei så blir ikke det så veldig aktuelt på det jamne.

Ellers har du oppdaget et standard KTM problem ser jeg, lys er vel ikke det som KTM er mest kjent for, i såfal er det snakk om at de er kjent for dårlig lys fremfor godt lys. Har selv hatt et par kinaløsninger, men som Knut sier så får man hva man betaler for, så noen av mine ligger ufrivillig igjen i en eller annen grøftekant :redface Når jeg da heller ikke har kjørt så mye i mørket siste sesongene så har ikke det blitt prioritert noe mer slike løsninger for min del. Men det finnes et hav av folk som kjøper KTM og klager på dårlig lys og mange av de kommer med løsninger som er gode eller "gode", så en kveld med litt google eller lesing på ADVrider kan gi noen gode tips :thumleft
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s hjørne

Post by ashland »

knutk wrote: 28 Oct 2021 12:08
ashland wrote: 28 Oct 2021 09:51 ............
Cyclops mener jeg har vært nevnt som greie ekstralys?
Kjenner Cyclops sine produkter fra omtale. Og min oppfatning er vel den samme som allerede antydet, dvs, man får hva man betaler for :-)

Når man beregner effekt vs hva sykkel er i stand til å dra kan man også tenke på at en god dimmer reduserer effekten. Så kanskje vil man greit dra 2x15W, da de stort sett blir dimmet ved småkjøring og lav hastighet. Fullt lys trenger man jo egentlig ikke før man setter opp farten, og da øker jo også motor turtall.

Har prøvd rimelige 50mm 10W kina LEDs. Benyttet de på F800. De funka greit, betraktet de mer som kjørelys, selv om de også gav bedre lys i mørket.
Men man får hva man betaler for.... (oftest)
Det er veldig mye bra som kommer fra Kina, dog ender det ofte i å irritere seg over noe som ikke fungerer slik vi vil og tiul slutt kjøpes det vi egentlig ville ha :roll:

Har glanet litt rundt og kommet frem til fire mulige løsninger, sånn på stående fot
Det enkleste er å bytte hele lampen, da "sparer" jeg H4 pæren som også er glad i strøm
https://enduro-tech.eu/en/head-lights/1 ... ptype-dual

https://et-racing.com/product-eng-993-L ... ITION.html

Av klassiske ekstralys er det bøtter å velge i. Her får enn vel også ett bedre produkt enn ved å bytte hovedlampe. Dog kommer effektbruk i tillegg til std lampen
https://www.ekstralys.no/rigid-ignite-m ... a-fjernlys

https://www.ekstralys.no/rigid-d-serie- ... d-fjernlys

Alle sykkler har vel sine ankepunkter @Spiritofwinter, før helgen datt dette ned i postkassen. Det sies KTM har rettet opp feilen på sine nye 2021 modeller, men det gjennstår å se. Her blir det en tur til Jon og Spinnin-Wheel

DSC_7834 (Large).JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
fun is not a straight line
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Ashland´s hjørne

Post by ojda »

Har du nå endelig bestemt deg for å slutte å lete etter singletracks bak autovernet på nattestid :plystre 8) :lol:
Likte den hovedlys-enheten, ikke gælin pris heller :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Ashland´s hjørne

Post by ojda »

De små Rigid-lyktene hadde jeg her hjemme, koblet de opp, koblet de av og sendte de tilbake.
Duger kun som markeringslys [-X
Skal du ha extra Rigid må du minst opp i slike jeg har, (og Pedersen, og Pedersen junior, og Palma……………………….
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s hjørne

Post by ashland »

En gang må jeg vokse opp også :roll:

Falt litt for de polske lyktene, så frister det litt med noe som passer rett inn. I teorien. De kommer i en "stor" utgave også, for de med modifiserte dynamoer
https://et-racing.com/product-eng-690-L ... r-KTM.html

Da stryker jeg de små Rigid lyktene, synes det var litt lite effekt i dem. Men så skal det passe inn med generatoren også
fun is not a straight line
User avatar
haakeik
Posts: 307
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Re: Ashland´s hjørne

Post by haakeik »

Jeg kjøpte disse i fjor og er egentlig veldig fornøyde med de. I skog og mark er de mer enn bra nok. Billige er de også :D
Borg har samme med annen glasstype.
https://nordic-led.no/produkt/led-arbei ... bilde-120/
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Ashland´s hjørne

Post by knutk »

Nå har jeg ikke sett noen av disse lykte innsatsene i drift. Men om jeg skulle tippe, usett, vil jeg tippe at nærlyset er greit mens langlyset halter.

For å få fart på langlyset trenger man en lykt med kun 1 til 2 LEDS med linse. Og disse to LEDS må ha en grei effekt, som i praksis krever kjøleplate. (Gjerne i form av et metalhus med kjøleribber.)

Man kan jekke opp effekt i Watt ved å montere flere LEDs i lag. Lumen tallet blir da bra, men de lyser ikke langt. Tenk på telys. det hjelper ikke hvor mange telys man tenner, noe flombelysning blir det aldri. Det man trenger for langlys er en kraftig lyskilde som så får samlet alt lys i en smal stråle, derfor linse som samler lyset. Reflektor vil gjøre litt av samme nytte, men reflektor vil ikke forsterke lyset, bare samle det.

Tatt i betraktning at de LED innsatsen trekker omtrent det samme effekt som en lyspære og koster 5-6K ville jeg vurdert å beholde original lyset og heller kjøpe to kvalitets ekstra lys for samme pengene, hvor ene lykta spreder og den andre lyser langt. Og om det blir trangt med strøm ville jeg laget en mulighet for å kutte strømmen til hovedlys pæra. Da kunne man sågar tillate seg å jekke opp effekten på ekstralysa og heller dimme dem i dagslys og ved nærlys.
Men så er det det estetiske da... Hvordan kler sykkelen to lyskastere store som bøtter?

Det skal ikke være enkelt.... :redface
Post Reply