Ashland´s hjørne

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Ashland´s hjørne

Post by ojda »

ashland wrote:Trivelig å kunne stille opp sånn for andre :thumleft

I starten når jeg tok lappen, hadde jeg ingen å øvelseskjøre med, men det hindret jo ikke meg fra å ta noen mil. Sykkelen sto jo allerede i garasjen. Skal ikke si det var det smarteste å gjøre :redface
Efter min mening en av de mest ‘Ridderlige’ gjerninger en mann av 2020 kan gjøre =D> =D> =D> :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s hjørne

Post by ashland »

Når det lyser ren pur lykke lang vei ut av hjelmen, når vi parkerte. Så er det ikke vanskelig å stille opp i gult :thumleft

Kaffe og helt ok utsikt i Mysen :)

Image

Skulle egentlig bare hente ett par bolter og noen gummi foringer til styret, etter velten i Rendalen før GIØ. Men verkstedet hadde tid og spurte heller etter nøkkel til 690'n, det kalles service :thumleft
fun is not a straight line
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s hjørne

Post by ashland »

Under vårens HCR merker jeg EnduroGuard jakken var litt fuktig i toppen av armene og armhulen. Fant ut det var 2glidelåser som ikke var 100% stengt
Utover sommeren fikk jeg testet jakken i ymist regnvær, stadig med resultatet av fuktige armer og armhuler :evil:

Synes det er litt tidlig å lekke etter mindre enn 1års bruk
Etter en telefon med SpeedMC, fikk jeg tips om å vaske og stryke jakken - for å reaktive lamineringen :-s en vask vill ofte fjerne lekkasjer, da skitt legger seg i porene på jakken, som da ikke får lukket seg ved regnvær...

Som sagt, så gjort. Vaskemaskin fikk en runde med rengjøring middel. For å få ut evt såperester. Teknisk vaskemiddel ble kjøpt inn og jakken vasket etter anvisning. Den har nå hengt til tørk i noen dager.
I dag var dagen D :shock: Jeg har aldri så mye som tatt i ett strykejern i hele mitt syndefulle liv :-# enda mindre brukt ett

Image

Lånte ho mor sitt strykejern, kjøkkenbordet fikk fungere som underlag. Det er virkelig sjeldent jeg føler jeg er på tynnere is :? :shock:
Skal vel ikke påstå jeg er helt komfortabel med styrkingen. Om jakken blir mer tett eller lekker som en sil får vi svar på til fredag :thumleft

Tror jeg pakker med regndressen i tilfelle 8)
fun is not a straight line
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s hjørne

Post by ashland »

Under HPR var det enkelte ganger litt høy luftfuktighet og resultatet av vask med påfølgende stryking av EnduroGuard jakken lot ikke vente på seg [-(

Toppen av ermene var akkurat likt seg, der ble jakken våt på innsiden :(

Ny telefon til Maria på SpeedMC og hun kunne gjerne kjøre en reklamasjon på jakken :)
Fikk tatt nødvendige bilder samt en beskrivelse av problemet og sendte det avgårde på en mail.

Mandag forrige uke sendte hun saken til BMW. Onsdag morgenen tikker det inn en melding fra Speed om en ny jakke venter på meg hos dem :-s
Jeg hadde sett for meg flere uker ventetid før saken var avgjort, men neida :shock:
2 dager tok reklamasjonen og fargen for 2021 vil være klassisk, men tidløs mørk grå /koksgrå \:D/

Image
fun is not a straight line
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s hjørne

Post by ashland »

Da var sesongen over for min del.
Selv om vi nok forsatt får noen fine høst dager, ble det oppussing på hytta istedet. Det som skulle være å ta bort ett gammelt garderobeskap som var en del av en vegg og litt maling av vegger og tak. Det ser ut til å ende i full baderom oppussing...

Både den orange og røde fikk vinterstellet sitt i helgen og satt til vinterdvale. Nå gjenstår det bare å finne frem batteriladerene, så sykklene får litt vedlikeholds lading på batteriet gjennom vinteren :)

DSC_6548 (Large).JPG


Kjenner det er helt ok å kunne parkere nå. Selv i dette annerledes året vi kommer til å huske som Korona-sommeren klokket jeg litt i overkant av 16.000km på norske veier 8) Norge er ett utømmelig land å kunne feriere i, spesielt når repertoaret utvides til veier med litt løsere underlag \:D/

Neste år er allerede i planleggingsfasen, noen fridager er overført, så i mai/juni er det tre uker fri att ende :D

Takk til alle her som har gjort denne sommeren til noen fantastiske minner av turer i øst og vest :thumleft
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
fun is not a straight line
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Ashland´s hjørne

Post by ojda »

Hvil i fred, du gamle Haldenser \:D/
Vi sees når solen titter fram i igjen :lol:
Takk for de lattelig få kilometerne vi har kjørt ilag i år :roll:


Image
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s hjørne

Post by ashland »

Selv takk gamle far :thumleft
Det skulle jo dratt seg på noen 1000km til i september, men det tar vi igjen om en sånn 10måneders tid. Håper jeg :-#
fun is not a straight line
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s hjørne

Post by ashland »

Da er Bmw'n og KTM'en satt til vintervile med litt vedlikehold lading av batteri :)
Siden vi har fått muligheten til å levere inn skiller på kjøretøy og slippe å betale veiavgift samt forsikring gjennom vinterhalvåret, ble skiltene lever inn i går

DSC_6579.JPG


Dermed slipper jeg unna med under 100lappen for lagringforsikringene. Hvilket betyr ett trivelig beløp spart, som dermed kan brukes til mc relaterte innkjøp \:D/ 8)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
fun is not a straight line
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Ashland´s hjørne

Post by Borg »

ashland wrote: 27 Oct 2020 16:00 Da er Bmw'n og KTM'en satt til vintervile med litt vedlikehold lading av batteri :)
Siden vi har fått muligheten til å levere inn skiller på kjøretøy og slippe å betale veiavgift samt forsikring gjennom vinterhalvåret, ble skiltene lever inn i går


DSC_6579.JPG


Dermed slipper jeg unna med under 100lappen for lagringforsikringene. Hvilket betyr ett trivelig beløp spart, som dermed kan brukes til mc relaterte innkjøp \:D/ 8)
Hvordan funker dette for folk som får sykkelen stjålet mht forsikring? Hus/innbo hjelper ikke da?
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s hjørne

Post by ashland »

Jeg er ingen ekspert på forsikring, men tror nok ikke hus eller innbo vil dekke kjøretøy ved tyveri /brann

Storebrand og helt sikkert alle andre selskaper har noe som heter lagringsforsikring. Det er egentlig en forsikring for veterankjøretøy, som enn kan tegne når ett veterankjøretøy er avregistrert og satt til lagring / oppussing etc hvor enn ønsker en tyveri / brann forsikring. Denne forsikringen kan også brukes på andre kjøretøy.

Enn setter selv antatt verdi på kjøretøyet og premien blir beregnet utifra det. Skulle noe skje er det denne verdien de går utifra sammen med bildene de også anbefaler du tar av kjøretøyene
fun is not a straight line
PtoV
Posts: 34
Joined: 19 May 2017 22:45
MC: Honda AT
Location: Romerike

Re: Ashland´s hjørne

Post by PtoV »

Er vel ikke mye å spare, ser at If har en fordelingsnøkkelen på 3% forsikring i vintermånedene, så hvis en har 5000 i året så er det ca 150 kr hver måned på vinteren ( November til Mars)
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s hjørne

Post by ashland »

Da kan det være If har annet system enn Storebrand :-k
Der betaler jeg til sammen 833kr i måneden (likt gjennom hele året) for BMW og KTM, det er 2 x kasko og 2 x årsavgifter. Med lagringsforsikringen havnet jeg ut på 89kr/mnd

Det enn også skal være obs på er om enn ikke har full bonus med "gratis skade", så får enn ikke bonus opptjening på de månedene enn ikke har "vanlig" forsikring på kjøretøyet
fun is not a straight line
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Ashland´s hjørne

Post by knutk »

ashland wrote: 27 Oct 2020 21:19 Da kan det være If har annet system enn Storebrand :-k
Der betaler jeg til sammen 833kr i måneden (likt gjennom hele året) for BMW og KTM, det er 2 x kasko og 2 x årsavgifter. Med lagringsforsikringen havnet jeg ut på 89kr/mnd

Det enn også skal være obs på er om enn ikke har full bonus med "gratis skade", så får enn ikke bonus opptjening på de månedene enn ikke har "vanlig" forsikring på kjøretøyet
Ingen dum tanke :D :thumleft

Besparelsen vil feks. kunne gi deg en varmejakke.
Grei timelønn for et par turer til biltilsynet pluss noen ,minutter bak tastaturet.
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Ashland´s hjørne

Post by pelsen »

PtoV wrote: 27 Oct 2020 20:26 Er vel ikke mye å spare, ser at If har en fordelingsnøkkelen på 3% forsikring i vintermånedene, så hvis en har 5000 i året så er det ca 150 kr hver måned på vinteren ( November til Mars)
Det er helt riktig, og hvis man velger å dele årspremien på 5000 i 12 månedlige innbetalinger på 417 kr så betaler man like mye hver måned.
At det er forskjell på hva det koster og hva man betaler i f.eks februar er det veldig mange som ikke forstår. :shock:
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Ashland´s hjørne

Post by ojda »

Sakset fra if.no


Men du sparer jo noen kroner på veiavgiften da😉








.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Post Reply