Ashland´s hjørne

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s hjørne

Post by ashland »

ArcticTiger wrote: 18 Feb 2021 20:58
ashland wrote: 18 Feb 2021 06:50 Det er verdt et forsøk :)

SSV er ikke den instansen som er mest kjent for å være mest samarbeids villige. Kan dog ikke gi opp helt uten videre
Mistenker det også er lettere å komme med et avslag over mail / telefon nå i korona tidene, enn om jeg kommer på en trafikkstasjon :-k
Har tidligere eier noe familie etter seg? Da kan du få de til å skrive en erklæring om at XX eide mopeden, de er arvinger, og en skifteattest. Da kan det være mulig å få identitet på den.
Denne var eid av en avdød onkel av meg som ikke hadde noen arvinger. Mopeden endte opp via pappa som ikke så noen verdi og kom deretter til meg. Foreløpig er det han og bror min som har prøvd å nøste i papirer. Så tenkte å ta en runde selv når corona´en legger seg. Denne er jo ingen hast med, ett par år til eller fra spiller ingen rolle etter å vært lagret i 50-ish år
Vet det meste har løst seg med andre avregistrerte kjøretøy tidligere, gjelder bare å ha gooood tålmodighet med SSV samt rikelig med tid selv
fun is not a straight line
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Ashland´s hjørne

Post by mekkern »

Det finnes et register i arkivet. Dette er muligens aldri blitt scannet så dette må sjekkes manuelt og DET sitter litt langt inne i PC alderen.
Eller ikke.
Finner merkelig nok ennå eldre på nett så det er mulig.

https://media.digitalarkivet.no/db/contents/105508

Ser ut som Vegdirektoratet sitter med arkivet du leter etter.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s hjørne

Post by ashland »

Att det finnes arkiver er det ingen tvil om, det er vel verre å få noen til å lete i dem, så må enn jo også hvite hva enn skal lete etter. Da er helt utrolig hva som lar seg ordne, om bare enn får dem på gli.
Må bare ha godt med tid, treffe på riktig person/etat og spøre veldig pent

Har noen bekjente som driver med restaurering av før og mellomkrigs biler, da snakker om om den første verdenskrigen. Tar av meg hatten av hva de klarer å lage en bil ut av og hva de har fått til med Vegvesenet
fun is not a straight line
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Ashland´s hjørne

Post by intruder »

Dø Ashland.....ser jo at du er fra Halden og mener å ha lest at du arbeider på Saugbruks som vel er en del av Norske skog.
Har sett på Youtube " good old days " - filmer , deriblant en film derfra...gammel sådan.. :D
Mye derfra er likt det som var på Langmoen trefiber / wallboard.Begge steder gammalt og nærmest utrangert alt dengang.Og mye større hos dere selvsagt :smt037
Langmoen ble jo stykkevis og delt , idag er bare høvleriet igjen og kjøpt opp av Moelven.Parkettfabrikken ble solgt til svenske Kahrs og senere nedlagt...
Regner med at alt det gamle er borte i fabrikken deres også..?
Var svære greier der i forhold til Wallboardfabrikken her...
Norske skog bygde nytt sagbruk her også......og la det ned etter et par år . Mener det var etter Arnfinn Hofstads rid.
( var jo wallboardfabrikker i Larvikog Vennesla også ))
og Hunton på Gjøvik som driver på fremdeles . :thumleft
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s hjørne

Post by ashland »

Etter å klødd i fingrene noen dager var det i dag sesongstart for min del \:D/

Aller først måtte skilter hentes ut igjen
En telefon til Storebrand, som re aktiverte forsikringene. Så var det å booke time for registrering - Det er vel det eneste positive som har kommet ut av dette hærsens Corona året. Enn booker time når enn skal til Trafikkstasjon og går rett i kassa, uten å sette av hele dagen til å stå i kø :D =D>

DSC_7179 (Large).JPG

Aller først innom bensinstasjon og sjekket lufttrykk, så bar det en sving sørover mot Elgåfossen via ett par avstikkere

DSC_7180 (Large).JPG

Som andre har bemerket og alle vet. Kjøringen sitter ikke like godt i ryggmargen nå, som det gjorde i fjor høst :-# [-X

Litt småskeptisk til enkelte skyggepartier, hvor enn ikke ser like godt om det er grus eller andre uhumskheter i veien. Men gud å hærlig det er å kjøre noe som er morsommere enn en 20år gammal Golf med strikkmotor :plystre

_20210323_162816 (Large).JPG

Jeg var litt skeptisk til det med å levere inn skiltene som jeg gjorde i vinter. Når selskaper rosenrød-maler ett eller annet. Gjerne som gagner oss forbrukere og ikke dem som selskap. Da blir jeg skeptisk, veldig skeptisk [-X Så de pengene jeg fikk refundert i fjor høst hadde jeg ikke regnet med jeg kunne beholde helt...

Men neida, årets pris justering, innebar en oppgang på tot 195kr. Når jeg trakk ifra forsikring frem til hovedforfall i mai, endte jeg på 4200kr i spart forsikring. Ingen voldsom sum enn blir rik av, men mer enn nok til å ikke takke ja til 8)
Blir nok til jeg gjør akkurat samme runden til høsten, når sesongen atter ender

Men før den tid skal det nytes til det fulle, jeg er ikke så optimistisk på åpne grenser gjennom Europa i sommer. Så det blir Norgesferie i år igjen og der er helt innafor :thumleft
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
fun is not a straight line
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Ashland´s hjørne

Post by ojda »

Godt å få å på veien igjen \:D/
I år vil du slå meg med 4 dager, det er greit det :lol:
Gratulerer, kjør vakkert :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s hjørne

Post by ashland »

Kjenner jeg deg rett tar du nok oss fleste igjen med god margin når det kommer til ant km gjennom sesongen :thumleft
Skulle gjerne hatt litt regn og fått vekk saltstøvet fra veiene, men det kommer nok
fun is not a straight line
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Ashland´s hjørne

Post by kvase »

Er meldt nedbør i slutten av uka her på Sørlandet - Renser opp en del det
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s hjørne

Post by ashland »

Her blir det også godt med regn de neste dagene, etter værdamene i Yr. Da får vi vasket bort litt salt \:D/

I dag dukket det opp en litt tykk konvolutt i posten, en fugl hadde hintet om en smaksprøve var pakket og lå klar for sending
DSC_7194.JPG
_20210325_183238.JPG

En prøvepose med lakrismus :)

Skikkelig lakris - altså myk og passe salt med mye lakris smak. Det er ikke helt enkelt å finne. Men her hadde bamsefar funnet noen riktige godsaker :thumleft
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
fun is not a straight line
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Ashland´s hjørne

Post by ojda »

ashland wrote: 25 Mar 2021 18:54 Her blir det også godt med regn de neste dagene, etter værdamene i Yr. Da får vi vasket bort litt salt \:D/

I dag dukket det opp en litt tykk konvolutt i posten, en fugl hadde hintet om en smaksprøve var pakket og lå klar for sending

DSC_7194.JPG

_20210325_183238.JPG

En prøvepose med lakrismus :)

Skikkelig lakris - altså myk og passe salt med mye lakris smak. Det er ikke helt enkelt å finne. Men her hadde bamsefar funnet noen riktige godsaker :thumleft

På toppen av det hele er den totalt sukkerfri, så nå slipper du å bli fet også😉
Kos deg Jarle, vi liker lakris vi to😇
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Ashland´s hjørne

Post by ArcticTiger »

ojda wrote: 25 Mar 2021 20:41
ashland wrote: 25 Mar 2021 18:54 Her blir det også godt med regn de neste dagene, etter værdamene i Yr. Da får vi vasket bort litt salt \:D/

I dag dukket det opp en litt tykk konvolutt i posten, en fugl hadde hintet om en smaksprøve var pakket og lå klar for sending

DSC_7194.JPG

_20210325_183238.JPG

En prøvepose med lakrismus :)

Skikkelig lakris - altså myk og passe salt med mye lakris smak. Det er ikke helt enkelt å finne. Men her hadde bamsefar funnet noen riktige godsaker :thumleft

På toppen av det hele er den totalt sukkerfri, så nå slipper du å bli fet også😉
Kos deg Jarle, vi liker lakris vi to😇

Og vi andre må bare nøye oss med Skipper Lakrisbåter vi da :roll: :roll:
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Ashland´s hjørne

Post by ojda »

ArcticTiger wrote: 25 Mar 2021 21:31
ojda wrote: 25 Mar 2021 20:41
ashland wrote: 25 Mar 2021 18:54 Her blir det også godt med regn de neste dagene, etter værdamene i Yr. Da får vi vasket bort litt salt \:D/

I dag dukket det opp en litt tykk konvolutt i posten, en fugl hadde hintet om en smaksprøve var pakket og lå klar for sending

DSC_7194.JPG

_20210325_183238.JPG

En prøvepose med lakrismus :)

Skikkelig lakris - altså myk og passe salt med mye lakris smak. Det er ikke helt enkelt å finne. Men her hadde bamsefar funnet noen riktige godsaker :thumleft

På toppen av det hele er den totalt sukkerfri, så nå slipper du å bli fet også😉
Kos deg Jarle, vi liker lakris vi to😇

Og vi andre må bare nøye oss med Skipper Lakrisbåter vi da :roll: :roll:
Apropos lakrisbåter!
Når jeg på returen fra Nornorgeturen i fjor kom til Trondheim var jeg innom en Europris.
De hadde Brynhilds lakrisbåter😍
Gubedre jeg hadde glemt hvor gode de var😛
Ferske, myke, deilige🥰😍😜🤩
Jeg røk rett inn i butikken igjen, og fylte opp med 6 poser til🥳
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s hjørne

Post by ashland »

ojda wrote: 25 Mar 2021 20:41
ashland wrote: 25 Mar 2021 18:54 Her blir det også godt med regn de neste dagene, etter værdamene i Yr. Da får vi vasket bort litt salt \:D/

I dag dukket det opp en litt tykk konvolutt i posten, en fugl hadde hintet om en smaksprøve var pakket og lå klar for sending

DSC_7194.JPG

_20210325_183238.JPG

En prøvepose med lakrismus :)

Skikkelig lakris - altså myk og passe salt med mye lakris smak. Det er ikke helt enkelt å finne. Men her hadde bamsefar funnet noen riktige godsaker :thumleft

På toppen av det hele er den totalt sukkerfri, så nå slipper du å bli fet også😉
Kos deg Jarle, vi liker lakris vi to😇
Yes, da passer dressen ett par år til :lol: :thumleft

Brått var det pakke på vei i posten 8)
fun is not a straight line
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s hjørne

Post by ashland »

Skjærtorsdag i Halden betyr bil, da helst gamel bil, men råningen står jeg glatt over [-X Ble heller litt stell i garasjen, Amazon har stått en stund siden bremsene trenger en overhaling. Fikk endelig tatt av den ene trommelen bak og her så alt nydelig ut, ingen grunn for bremsene skulle henge seg på her :-k
DSC_7231 (Large).JPG

Prøvde å justere og rengjøre etter alle kunstens regler, men hjalp ikke. Neste steg blir å rote frem ett nytt sett bremsebånd fra lageret av deler. Om ikke det er bremsesylinderen som har satt seg. Siden solen skinte, så var det også på plass med en vår vask, mens bremse trommelen fikk kjølt seg ned etter den lille test turen. Å hva lå i vaskebøtta sammen med pusseskinn og fiberkluter, gpsén til 690´n :D \:D/ \:D/
Jeg er en idiot! Gudene skal vite jeg har leta høyt, lavt og ryddet hele huset og garasjen på jakt etter den. Der havna gps jævel etter høststellet i fjor før vinterlagringen :evil: ](*,)
Heldigvis har Elkjøp og Power god tid på retur av varer, gikk så langt att jeg fikk meg en ny mens de hadde den på tilbud :redface

Det betød att etter vask av Volvo´n måtte østerrikeren ut på sitt vårslipp 8) BMW´n finner jeg meg til rette på med en gang, men litt vel uvant med endunker
Rotet meg innover Indre Enfold og tok av på ett par ukjente grusveier, dog endte de fleste på snuplasser på hogstfelt eller i bommer :(
DSC_7233 (Large).JPG

Ble nesten 2timer før solen begynte å komme lavt på himmelen og det var på tide å komme seg hjemover. Den nye salen fra SeatConsept er en ren lykke i forhold til planken KTM kaller sal..

Utrolig hærlig å føle våren er her og livet leke igjen 8)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
fun is not a straight line
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Ashland´s hjørne

Post by ojda »

Haha-gps😄😅
Tenker jeg lufter Helene en tur i morgen.
Kun vært jobbkjøring hittil🤨
Får se hva jeg finner på😊
Harru fått gomla no lakris i detsiste🤪😜
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Post Reply