Ashland´s hjørne

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s hjørne

Post by ashland »

Hmm... Ifølge ho dama i telefon skulle det komme ett hyggelig beløp i retur, siden jeg betaler hele summen ved hovedforfall :-s det skulle heller ikke ha noe utfall for neste hovedforfall...
Mener jeg også hadde lest ett sted att mc forsikring er delt opp etter de månedene enn faktisk bruker sykkelen. Men det hadde de sluttet med i Storebrand

Litt spennende å se hvordan dette faktisk ender :-k Blir ett lite prøveprosjekt i år, så gjenstår det å se hva som skjer til våren når skiltene hentes og ved neste hovedforfall - To be continued :thumleft
fun is not a straight line
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Ashland´s hjørne

Post by biker7 »

Men du sparer nok da ihvertfall hele kostnadene for "årsavgiftene" de månedene syklene ikke er registrert.
Feks. ca 1650,- hvis avskiltet i 5 måneder (5,54,- pr. dag x 2 sykler x 30 dager x 5 mnd. = 1662,-)
Det er jo da fordelen med det nye systemet sammenlignet med den gamle årsavgiften :)

Men hva gjelder selve forsikringen er jeg nok litt usikker/tvilende på..
Synes det er litt rart om Storebrand skulle operere med noe helt annet enn andre forsikringselskaper :-k
Men hvis så er tilfelle, så er det "vinn,vinn" for deg :D

Blir beregnet slik i mitt selskap ihverfall :

"For moped, motorsykkel og snøscooter gjelder:
Avsluttes forsikringen i avtaleperioden, viser tabell
nedenfor hvor mye av pris på forsikringen
(årsprisen) som ansees som forbrukt per måned.
For en dag beregnes 1/30 av månedens andel av pris
på forsikringen.

MÅNED MOPED/MOTORSYKKEL
Januar 3%
Februar 3%
Mars 5%
April 8%
Mai 11%
Juni 15%
Juli 15%
August 15%
September 11%
Oktober 8%
November 3%
Desember 3% "


I forhold til denne tabellen ville jeg da evt. spart 17% av årsprisen av mine mc-forsikringer hvis avskiltet i 5 måneder fra november tilogmed mars.
i mitt tilfelle da ca 800,- på 2 sykler.. (F800GS og ZX9R) Ville jo da i tillegg spart en del på "årsavgiftene" da, så hadde vel blitt ca 2400,- totalt.
Men er nok litt sløv, så gidder itte ;-) Dessuten hender det seg jeg plutselig starter sesongen i februar eller mars,
og da er det dumt med sykler uten skilt :shock: 8)
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Ashland´s hjørne

Post by Spiritofwinter »

Har selv regnet litt på det med å levere inn skiltene i vinterhalvåret, men det har ikke blitt gjort.

Når det kommer til hvordan man regner på det og hva man betaler/får igjen så kommer nok det vel så mye ann på om man betaler litt hver måned eller om man betaler en gang i året.

Betaler man 5000,- i året i forsikring på en MC å betaler en gang i måneden så blir det betalt inn ca 417,- pr mnd. Betaler man da for 7 måneder mens man kjører så har man betalt 2919,- ca 58% av årsprisen. Har man da et forsikringsselskap som graderer forsikringen pr måned som det viser i Biker7 sitt innlegg så betyr det at man i løpet av November-Mars sitter med 17% av forsikringsprisen som ikke skal betales, ca 850,- Da vil nok forsikringsselskapet komme å si at man har betalt 1231,- for lite i løpet av April-Oktober å kreve inn det for sommermånedene. Man sparer likevel 850,- på totalprisen for året, men får en "uforutsett" regning når man leverer inn skiltene.

Betaler man derimot 5000,- i året å betaler det hele beløpet når man setter opp forsikringen 1. April, så har man ved innlevering av skilt 1. November allerede betalt de 17% som man skulle betalt for Nov-Mar. Dermed vil man få refundert 850,- fra forsikringsselskapet.

Har man ikke slik gradering på forsikringsprisen men betaler likt for hver måned hele året så er det noe nytt å man vil spare mye mer, ca 2081,- Men slik ville verken IF eller Storebrand være med på sist jeg snakket med de, men det er en stund siden, lov å håpe på at alle gjør om på det etter hvert.

Men så kommer spørsmålet om det er verdt det i forhold til oppsparing av bonus, pris på lagringsforsikring, skal man kjøre litt i November? Kanskje kjøre litt i Mars? Hvor mye sparer man i årsavgift? Avhenger også av hvor mye man betaler i forsikring for et år. Man sparer naturlig nok mer om man betaler 15000,- i året enn om man betaler 2000,- i året.

Selv har jeg ansattfordeler som gjorde MC forsikringen så rimelig at det koster meg nesten mer å ta turen for å levere inn skiltene enn å beholde de på :D
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s hjørne

Post by ashland »

Hvordan dette ender får jeg svar på til våren, når skiltene hentes ut og forsikring skal reaktiveres :-#

Tok en telefon til Storebrand i dag og fikk beskjed att slik gradering av forsikringen hadde de ikke lenger :-k det synes jeg høres merkelig ut! Både med det ojda sakset inn fra If sine nettsider og det biker7 skriver, er logisk. Vil jo ikke påstå forsikringselskaper driver med veldedighet eller gir noe ved dørene akkurat [-X
Det kan jo være det skilles på om enn betaler en gang i året eller en gang i måneden, selv om det ikke burde ha noe å si...

For min del, så betaler jeg forsikringene på bil og mc en gang i året, 1. Mai
I år var polisen for xr'en 6039kr med veiavgift for ett år, ktm'en ble forsikret midt i juli og skulle betalt 3956kr for ett helt år, for å få begge på samme hovedforfall betalte jeg 3122kr med veiavgift frem til 1. Mai.
I dag kom det 4549kr i retur etter de trakk ut 1072kr for lagringforsikring, betalte også den for ett helt år.

Når SVV ligger 25min kjøretur unna og begge syklene allerede står med full bonus. Så er det jo bare å prøve. Dette kan ikke annet enn ende med en erfaring rikere, noen ganger lykkes enn. Andre ganger ikke :thumleft

Sett fra en annen side, de som kjøper en sykkel på våren / sommeren og selger den igjen på høsten. De får jo ikke noe ekstra krav fra forsikringen, så vidt jeg vet :-k
fun is not a straight line
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s hjørne

Post by ashland »

2020 er i ferd med å gå inn i historien som annerledesåret, uten Europatur, harryhandel og det som verre er [-(

Det som så ut til å bli ett bedrøvelig mc år, har virkelig ikke manglet på kjøring, faktisk fikk jeg kjørt mer i år enn hva fjoråret bragte. Dels siden TET og grus ble oppdaget med en nyervervet østerriker :thumleft
Satser på litt mer åpne grenser for neste år, så ett knippe av TET rutene sørover også kan kjøres. Sammen med noen andre planer som er under utforming

Ett par bilder fra turer med og uten forumet fra året som har passert, takk for flotte turer alle sammen!
Ønsker alle her ett riktig godt nytt år :D 8)

btw, En kjempe takk til folkene bak MC-forumet som oppdaterer og holder servere igang, helt fantastisk å få lastet opp bilder her, istedenfor via ymist anna mer eller mindre tvilsomme nettsider =D> =D>
Gaustablikk.JPG
Lindesnes Mai.JPG
HCR1.JPG
HCR2.JPG
TET Juni.JPG
TET juni2.JPG
Ivansson sept.JPG
TETaug2.JPG
HPR.JPG
HPR2.JPG
HPR1.JPG
GIØ.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
fun is not a straight line
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: Ashland´s hjørne

Post by JRO »

Hei Ashland, takk for mange fine turer i 2020. Håper vi får mange fine fellesturer i 2021 også. :D :thumleft :D \:D/
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Ashland´s hjørne

Post by ojda »

Mange fine minner der, la oss gjøre 2021 enda bedre :thumleft
Godt nytt år =D> \:D/ :smt111 :smt113
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Ashland´s hjørne

Post by Bikeridr »

Godt å se bildefunksjonen fungerer. Ser du "maxet ut" den grensen på 12 som jeg satte pr post. Fikk du beskjed om at det ble "fullt" eller er det tilfeldig at du stoppet på 12?

På meg ble det under 10mil/100km i '20-sesongen og halvparten på lånt sykkel. Så får vi håpe '21 blir så meget bedre :thumleft
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s hjørne

Post by ashland »

Satser på like mange fine fellesturer til året også :thumleft
Bikeridr wrote: 31 Dec 2020 13:38 Godt å se bildefunksjonen fungerer. Ser du "maxet ut" den grensen på 12 som jeg satte pr post. Fikk du beskjed om at det ble "fullt" eller er det tilfeldig at du stoppet på 12?

På meg ble det under 10mil/100km i '20-sesongen og halvparten på lånt sykkel. Så får vi håpe '21 blir så meget bedre :thumleft
Var egentlig 14 bilder jeg hadde, de 12 første ble lastet opp. Så kom det er feilmelding på de 2 siste, når jeg klikket på den gule varseltrekanten, fikk jeg beskjed om max 12 bilder i en post. Da var det bare å ta ut 2
Håper denne funksjonen med bilde opplasting vil forsette fremover! Det fungerte før også, med å bruke diverse tjenester, men dette gjør saken veldig mye enklere :D
fun is not a straight line
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Ashland´s hjørne

Post by Bikeridr »

Flott. Takk for tilbakemelding. Ja, intensjonen er å fortsette å ha bildehosting "lokalt". Jeg har ordnet en ganske så grei lagringsplass kontra forrige host (og billigere), så ser ikke nødvendigheten med å fjerne den. :)

Litt mer "overvåkning" de neste par månedene, så jeg ser hvor "fort" bildedatabasen øker, så blir det nok også litt letning på restriksjonene pr post.

Ha et fortreffelig nytt år. Ja, det gjelder nå alle :thumleft
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s hjørne

Post by ashland »

Nå er vi endelig kommet oss gjennom halve februar, dermed begynner sesongen så smått å nærme seg :D en liten måned igjen, så burde vi være der \:D/
Rett over nyttår ble ny sal fra Seat Concept i Uniten bestilt, i god tid før våren, i tilfelle det var litt levering tid på dem. Mandag lå jammen en pakke på døra fra UPS, selv om jeg vet akkurat hva som er inni, så er det like moro og spennende hver gang det kommer noe i posten 8) :plystre

Original salen er helt fri for polstring å ille slitsom i lengden

DSC_7045.JPG


Prøvemontering må selvfølgelig til. Litt spent siden jeg gikk for den litt forhøyede salen også. Dette ble ikke annet enn toppers :D
DSC_7043.JPG

Helt bakerst står også vinterens nyankomne, en tidlig - 60talls Corvete Svintun. Den dukket opp helt innerst i ett uthus som en onkel av meg skulle rive for noen år siden. Glemt av alle att den forsatt sto der for lengst.
DSC_7049.JPG

DSC_7051.JPG

DSC_7053.JPG


Ikke er den noe fryd for øyet... Vi antar den har hatt en eier siden den var ny, så er den helt komplett. Foruten ett deksel og forgasser.
Siden mopeden har stått uten skilter siden midt på 1960 tallet en gang, har den aldri vært i Autosys. I tillegg er alt av papirer og vognkort blitt borte for lengst. Dermed spørs det om jeg klarer å få papirene på den i orden...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
fun is not a straight line
User avatar
haakeik
Posts: 307
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Re: Ashland´s hjørne

Post by haakeik »

Kan du ikke forhøre deg hos Tempo klubben? Sikkert mange gode råd å få derfra.
https://www.tempoklubben.no/
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Ashland´s hjørne

Post by ashland »

Det er verdt et forsøk :)

SSV er ikke den instansen som er mest kjent for å være mest samarbeids villige. Kan dog ikke gi opp helt uten videre
Mistenker det også er lettere å komme med et avslag over mail / telefon nå i korona tidene, enn om jeg kommer på en trafikkstasjon :-k
fun is not a straight line
User avatar
intruder
Posts: 4270
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Ashland´s hjørne

Post by intruder »

KJELL BERG AS :D
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Ashland´s hjørne

Post by ArcticTiger »

ashland wrote: 18 Feb 2021 06:50 Det er verdt et forsøk :)

SSV er ikke den instansen som er mest kjent for å være mest samarbeids villige. Kan dog ikke gi opp helt uten videre
Mistenker det også er lettere å komme med et avslag over mail / telefon nå i korona tidene, enn om jeg kommer på en trafikkstasjon :-k
Har tidligere eier noe familie etter seg? Da kan du få de til å skrive en erklæring om at XX eide mopeden, de er arvinger, og en skifteattest. Da kan det være mulig å få identitet på den.
Post Reply