Jalmar *titter innom*

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: Jalmar *titter innom*

Post by Jalmar »

Jo. Hepco har en løsning. Og den kjøpte jeg. Resultatet var sprekte rammebraketter bak...




Sent from my iPad using Tapatalk
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: Jalmar *titter innom*

Post by Desmo »

Javisst! Jeg mener å huske du skrev noe om det ja. Var det ikke noe om veldig lav nyttelast på den løsningen?
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: Jalmar *titter innom*

Post by Jalmar »

Den skulle i følge Hepco kunne bære 5 kilo. Men det stemte ikke. Selv med tom koffert (kofferten veier 2 kilo) var konstruksjonen av festet så lite gjennomtenkt at brakettene sprakk. I ettertid har jeg lest meg opp på emnet på diverse fora, og de brakettene Hepco baserer seg på er beregnet på å holde et plastdeksel og baklyset, sånn cirka 500 gram... Så faktisk er Hepcos bagasjebrett i seg selv for tungt i forhold til hva Kawasaki sier brakettene skal tåle. I tillegg har vi det faktum at rammerørene 2 cm unna har gått de tyske ingeniørene hos Hepco hus forbi...
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: Jalmar *titter innom*

Post by Desmo »

Så hvis du skal lage noe selv, må du feste det i ramma?
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: Jalmar *titter innom*

Post by Jalmar »

Jeg har vært i kontakt med folk som bruker disse syklene til langturer utenfor allfarvei, og de fleste av dem har opplevd at den bakerste delen av ramma ikke egner seg for vekt. Det bakerste punktet som er solid nok er det bakerste salfestet. Så de som har laget løsninger selv, bruker bakre salfestet og lager en løsning med rør ned til de bakre fothvilerne. Det er også et par amerikanske leverandører som har ferdige løsninger, men de er ganske kostbare.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: Jalmar *titter innom*

Post by Jalmar »

Her er et bra system. Helsveiset og solid. Det får endel skryt. Det baserer seg på bakre salfestet, og bagasjebrettet er bygget sammen med sidebeskyttelsen, som igjen er festet i bakre fothvilerfestene. I tillegg er det feste ned til ramma bak. Disse er faktisk så solide at de tillater bruk av aluminiumskofferter på sidene.

http://www.mmotoparts.com/product/compl ... ki-klx-250
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: Jalmar *titter innom*

Post by Desmo »

Blir kanskje litt komplisert å lage noe som passer på det bakre salfestet? Mye bøyinger og deler som skal sveises sammen? Er det det som gjør ferdigløsningene dyre?
Edit; Så den ramma du hadde linket til. Den var temmelig komplisert ja.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: Jalmar *titter innom*

Post by Jalmar »

Det er nok litt plundrete. Sånn sett er et ferdig sett, slik det jeg linket til, sikkert den greieste løsninga.

Men fordelen med å lage selv er bl.a at man da kan lage det slik at bagasjebrettet går fram over bakre delen av salen. Da får man vekta lengst mulig fram, og minst mulig stress på bakre del av sykkelen.

En stor bakdel med det ferdige systemet er at vekta fra sideveskene vil belaste bagasjebæreren også, i motsetning til hvis man bruker softbags som har stropper over salen.

Så det er endel fordeler og bakdeler som må være med i vurderingen. Det jeg linket til er "hel ved", og vekta vil belaste mest de bakre fothvilerfestene. Men det er ikke til å komme fra at det også vil bli belastninger på bakre del av ramma, og det er ikke helt ønskelig.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: Jalmar *titter innom*

Post by Desmo »

Men det er den beste løsningen som en får kjøpt ikke sant? Det kan jo hende at du kan få til noe som er enda bedre selv. Men det vil ta tid.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: Jalmar *titter innom*

Post by Jalmar »

Cycle Racks i USA har også en løsning. Men den er dyrere og enklere. Den har ikke sidebeskyttelsen. Det er rett og slett bare et brett. Men til gjengjeld går den litt framover på siden av salen.

https://cycleracks.com/ProductDetail/ta ... fault.aspx
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: Jalmar *titter innom*

Post by Desmo »

Rart at den skulle være dyrere enn den andre. Nåja, en skal ikke skjønne alt her i verden heller. Nå tror jeg det er tid for en liten pause. Det er grøttid på Lena.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: Jalmar *titter innom*

Post by pollti »

Har en nevø som sveiser alt mulig rart . Skal jeg høre om han kan hjelpe deg med en løsning ? Til daglig holder han på å lage utstyr til Nordsjøen så han har tilgang på det meste av maskiner. Du kan også høre med bedrifter som driver med tynnplate.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: Jalmar *titter innom*

Post by Jalmar »

Men nå kom det akkurat inn en gåte her. Den er engelskspråklig, så det er nok viktig å få svar på denne:

Why do Russians write everything in lower case letters?



Sent from my iPad using Tapatalk
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Norse
Posts: 483
Joined: 03 Oct 2015 19:05
MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97

Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80
Location: Stavanger

Re: Jalmar *titter innom*

Post by Norse »

De liker ikke å skrive med store bokstaver (Capital letters). Tipper dette er før oligarkenes tid ;-)
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: Jalmar *titter innom*

Post by Jalmar »

They dont like capitalism.


Sent from my iPad using Tapatalk
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Post Reply